Installera SSD och klona disk MacBook Pro

Permalänk
Medlem

Installera SSD och klona disk MacBook Pro

Hej!

Min flickväns Mac börjar bli otroligt seg och jag tänkte jag skulle sätta i en SSD i den för att speeda upp den lite. Problemet är att jag är i stort sätt nollställd när det gäller Mac.

Hur gör man detta lättast? Ska man klona disken på något sätt eller vad är bäst? Tror bara den har plats för en disk. Kan man klona till extern hårddisk först och sen tillbaka till ssdn?

Hur göra?!!

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Tjena

Gjorde precis detta för första gången , riktigt smidigt.

Jag köpte en SSD och en USB Sata docka, sen kopplar du in nya disken och antingen gör du en klon ifrån OSX eller så startar du datorn med Command+R internetåterställning och installerar en ny kopia av OSx på den nya SSDn ( ha bara ssdn inkopplad ) sen kan du kopiera filerna ifrån OSX ifrån den gammla disken när den är klar. Riktigt smidigt

Förtydligar lite nu.

Alternativ 1. Sätt in nya SSD boota på internetåterställning installera OSX på nya SSD. Koppla sedan in den gamla disken via USB och kopiera filer osv via backup appen , inte säker på vad den heter...

Alternativ 2.Sätt in nya SSD iva USB och klona gamla disken till nya. Koppla sedan in den nya SSD in i macen och boota ifrån den.

Gick iaf väldigt smidigt. Passade på att stoppa in mer minne också det är ju billigt till dessa MAC

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Tjena

Gjorde precis detta för första gången , riktigt smidigt.

Jag köpte en SSD och en USB Sata docka, sen kopplar du in nya disken och antingen gör du en klon ifrån OSX eller så startar du datorn med Command+R internetåterställning och installerar en ny kopia av OSx på den nya SSDn ( ha bara ssdn inkopplad ) sen kan du kopiera filerna ifrån OSX ifrån den gammla disken när den är klar. Riktigt smidigt

Förtydligar lite nu.

Alternativ 1. Sätt in nya SSD boota på internetåterställning installera OSX på nya SSD. Koppla sedan in den gamla disken via USB och kopiera filer osv via backup appen , inte säker på vad den heter...

Alternativ 2.Sätt in nya SSD iva USB och klona gamla disken till nya. Koppla sedan in den nya SSD in i macen och boota ifrån den.
https://www.youtube.com/watch?v=3Vxn4oJtFrg

Gick iaf väldigt smidigt. Passade på att stoppa in mer minne också det är ju billigt till dessa MAC

Tack för ett mycket hjälpsamt och informativt inlägg

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Tack för ett mycket hjälpsamt och informativt inlägg

Np!
här står det hur du kommer in i internet recovery. Alltid nice med en ny clean install

https://support.apple.com/sv-se/HT201314

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Tack för ett mycket hjälpsamt och informativt inlägg

hur har det gått?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

hur har det gått?

Har inte hunnit än Blir nog i helgen.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Har inte hunnit än Blir nog i helgen.

Den helgen var för 2 år sen, hur gick det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Tjena

Gjorde precis detta för första gången , riktigt smidigt.

Jag köpte en SSD och en USB Sata docka, sen kopplar du in nya disken och antingen gör du en klon ifrån OSX eller så startar du datorn med Command+R internetåterställning och installerar en ny kopia av OSx på den nya SSDn ( ha bara ssdn inkopplad ) sen kan du kopiera filerna ifrån OSX ifrån den gammla disken när den är klar. Riktigt smidigt

Förtydligar lite nu.

Alternativ 1. Sätt in nya SSD boota på internetåterställning installera OSX på nya SSD. Koppla sedan in den gamla disken via USB och kopiera filer osv via backup appen , inte säker på vad den heter...

Alternativ 2.Sätt in nya SSD iva USB och klona gamla disken till nya. Koppla sedan in den nya SSD in i macen och boota ifrån den.
https://www.youtube.com/watch?v=3Vxn4oJtFrg

Gick iaf väldigt smidigt. Passade på att stoppa in mer minne också det är ju billigt till dessa MAC

Vad är boota för något och OSX?