Permalänk

Hur nödvändigt är G-sync?

Tjena, jag använder idag en Asus PB278Q som jag är nöjd med. Den lämpar sig dock inte så bra till snabbare fps spel. Till det har jag min äldre Dell 2209wa som körs i 75hz.
Nu tänkte jag byta ut Dellen mot en 144hz:are. Jag tänkte inte lägga mer än 2500-3000. Kollade på prisjakt och fastnade lite för MG248Q. Denna har ju freesync, jag kör på ett Nvidia GTX980 och har inga planer på att köpa AMD.
Vill man ha G-sync så måste man ju upp några tusen, är det värt det eller klarar man sig bra utan? Ett spel jag kommer att spela en del är Csgo och där har man oftast runt 300fps, blir det någon skillnad med eller utan G-sync när man ligger så högt över 144fps?

Permalänk
Medlem

Över 144fps så är gsync avslaget, det är skönt med inte nödvändigt. Skippa om du inte har budget för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjuhundratjugo:

Tjena, jag använder idag en Asus PB278Q som jag är nöjd med. Den lämpar sig dock inte så bra till snabbare fps spel. Till det har jag min äldre Dell 2209wa som körs i 75hz.
Nu tänkte jag byta ut Dellen mot en 144hz:are. Jag tänkte inte lägga mer än 2500-3000. Kollade på prisjakt och fastnade lite för MG248Q. Denna har ju freesync, jag kör på ett Nvidia GTX980 och har inga planer på att köpa AMD.
Vill man ha G-sync så måste man ju upp några tusen, är det värt det eller klarar man sig bra utan? Ett spel jag kommer att spela en del är Csgo och där har man oftast runt 300fps, blir det någon skillnad med eller utan G-sync när man ligger så högt över 144fps?

Väldigt personligt. Jag tycker det är en fröjd oavsett fps. Mina bäst spenderade 9000 kr sedan jag köpte moppe när jag var 15. (kanske en smula överdrift)

mitt svar på din fråga är att det är värt att spendera en peng extra på g-sync.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk

Det är bara så jäkla dyrt för en skärm med TN panel osv. Ni som har en mg248q, vad tycker ni om den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjuhundratjugo:

Det är bara så jäkla dyrt för en skärm med TN panel osv. Ni som har en mg248q, vad tycker ni om den?

Du sätter fingret på problement med Gsync. Eftersom prispåslaget alltid är ungefär en tusenlapp så blir det mer kännbart på de sämre skärmarna och inte lika stort procentuellt på de dyra. Om en superskärm kostar 11 eller 12 tusen spelar mindre roll än om en ok skärm kostar 2 eller 3 tusen är det ett påslag på 50%.

Med det sagt, spelar du CSGO så är andra saker viktigare än G-sync. G-sync (och AMDs freesync) är mest användbart om du spelar spel där du inte kommer upp i panelens uppdateringsfrekvens och allra mest användbart när det börjar krypa ner under 60 fps.
En bra egenskap att titta efter i de lite mer påkostade är ju möjligheten att ha ULMB där skärmen släcks ner mellan varje bild och på det sättet får väldigt bra skärpa trots snabba rörelser. Då jag själv inte har intresse av en sådan (slöspelar bara, redigerar foton och barnvideos mer) så kan jag tyvärr inte ge mer matnyttig info..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W