Excel crachar, IT-supporten helt lost

Permalänk

Excel crachar, IT-supporten helt lost

Jag har ett aningen jobbigt problem med excel. IT-teknikerna har inte en aning vad de ska göra. Typ en gång per dag crashar excel. Alla menyerna försvinner av någon anledning.screenshot. Jag dock fortfarande trycka i tomrummet och kan med lite klickande komma hela vägen till spara så att jag slipper radera dagens jobb. Jag måste dock fortfarande stänga ner alla mina excelfiler och det tar en massa onödig tid. Jag kan också bara vänta och efter ett tag så kommer allt tillbaka igen. Inte alltid att man har tid det direkt. Jag jobbar inte med särskilt stora filer men jag brukar ha ca 8 filer uppe samtidigt. Hårdvaran är inte jättedålig, i5-5200 CPU, 8gb ram och SSD så det är nog inte det.
Jag har testat att installera om win 10, installera om office 2016 samt dumpa 2016 och köra på office 2013. Samma återkommande problem. Filerna jag använder ligger på en gemensam katalog (jobbserver) och min datorn är ansluten med LAN-kabel.
Har någon några erfarenheter av liknande problem?

Visa signatur

Dell XPS 9510, LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Om du har några Add Ins aktiverade, testa att avaktivera dem.
Kolla även i eventloggen om det dyker upp någonting där när Excel krashar.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk

@Jobbbin: alla tillägg är inaktiverade. eventloggen är jag ganska okunnig på men jag läser på lite och ser om jag kan hitta något där, tack. Vet du om det är något särskilt som jag ska leta efter?

Visa signatur

Dell XPS 9510, LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Här är en åtgärdslista från Microsoftsupporten som kanske kan vara till hjälp:
Excel: How to Troubleshoot Crashing and Not Responding Issues with Excel

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunvald89:

@Jobbbin: alla tillägg är inaktiverade. eventloggen är jag ganska okunnig på men jag läser på lite och ser om jag kan hitta något där, tack. Vet du om det är något särskilt som jag ska leta efter?

Kolla i både applikations- och systemloggen exakt när det kraschar och se om det registreras något event då.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

För mig ser det ut som att filerna "försvinner", dvs att du tappar anslutningen till servern. Har du testat att kopiera över filerna och arbeta med dem lokalt en dag?