Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD: "Ryzen lanseras tidigt i mars"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sAAb:

Jo, R är kraftfullt. Det är enklare än Python, enligt mig så jag har fastnat i det.

Utöver att baka in snabb C-kod har jag även anropat proprietära .exe-filer och hämtat svaren, output direkt från dem, i stället för att göra allt själv i R. Allt sedan analyserat med några av myriader av paket och sammanställt med snygg grafik. Det blir inte många rader kod för att få ihop mycket.

Tack för tipset om MKL som jag inte kände till! Tror du det fungerar med Ryzen?!

Rätt säker att MKL fungerar med AMD CPUer, biblioteket tittar efter extensioner i CPUID för saker som AVX/FMA.

Däremot kanske man inte får exakt lika stor boost då Intel handoptimerar vissa algoritmer för de CPU-modeller som är mest sannolika att nyttja MKL. T.ex. så använde i7-6700K AVX/FMA direkt, men i någon senare version fick man en hyfsad extra-boost i Linpack (som i princip enbart testat matris-multiplikation på gigantiska matriser).

Men kan nästan garantera att MKL på Ryzen kommer vara snabbare än t.ex. OpenBLAS på Ryzen.

Däremot får man tänka på att med MKL ligger man väldigt nära den teoretiska gränsen för vad som är möjligt med AVX/FMA, så sitter man på 8C/16T Ryzen ska man låta bli att jämföra mot i7-7700K då den senare kommer vara snabbare (den har dubbelt så hög kapacitet mer kärna och cykel när AVX+FMA används).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Nu FUD:ar du för fullt och far med osanning ovanpå.

Att du väljer att tro på publikationer som är dåligt informerade alternativt ljuger när du får rätt information levererad till dig flera gånger är verkligen ditt problem.

Du insinuear att förseningar beror på att företagen på något sätt tjänar på det, eller att de t.o.m. gör det för att de tycker det är kul att jäklas med sina kunder, vilket skulle betyda att AMD skulle vara kundovänligt.

AMD:s grafikverksamhet ligger i ett separat bolag och är skild från övrig verksamhet, vilket den alltid varit. Således är grafikdelen egentligen irrelevant för denna diskussion.

Du skriver om Fuji (Fury X) och länkar till en artikel som handlar om kort med dubbla Fiji, ett kort som slopades för konsumentmarknaden och aldrig var utannonserat heller.

RX 490 är inte försenad eftersom den aldrig utannonserats.

Sedan avslutar du med att skriva att du minsann ska köpa en budgetprocessor från Intel. Ridå.

När fick jag information som var "rätt" enligt dig?

Jag insinuerar ingenting. Du väljer att tolka saker på ditt sätt.

Grafikdelen är inte irrelevant för konsumenter, då den bär loggan AMD. Detta handlar om trovärdighet och marknadsföring.

Intel g4560 eftersom den finns nu och AMD kommer inte ha en konkurrent till denna typ av processor på kanske hela detta året.

Hoppas du inte blir besviken framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Rätt säker att MKL fungerar med AMD CPUer, biblioteket tittar efter extensioner i CPUID för saker som AVX/FMA.

Däremot kanske man inte får exakt lika stor boost då Intel handoptimerar vissa algoritmer för de CPU-modeller som är mest sannolika att nyttja MKL. T.ex. så använde i7-6700K AVX/FMA direkt, men i någon senare version fick man en hyfsad extra-boost i Linpack (som i princip enbart testat matris-multiplikation på gigantiska matriser).

Men kan nästan garantera att MKL på Ryzen kommer vara snabbare än t.ex. OpenBLAS på Ryzen.

Däremot får man tänka på att med MKL ligger man väldigt nära den teoretiska gränsen för vad som är möjligt med AVX/FMA, så sitter man på 8C/16T Ryzen ska man låta bli att jämföra mot i7-7700K då den senare kommer vara snabbare (den har dubbelt så hög kapacitet mer kärna och cykel när AVX+FMA används).

AMD har tydligen egen kod, ACML, som motsvarar MKL.

Hittade http://mathematica.stackexchange.com/questions/64645/mkl-on-i... där de skriver 3 mars 2015:

Citat:

And even if MKL may not be optimal on AMD processors, it's still faster than ACML (AMD's own equivalent) and every other math library apart (perhaps, and even then very debatable) from ATLAS/OpenBLAS. So, sorry to disappoint you, but even allowing for Intel's favoring their own products, AMD CPUs are simply not as fast. They are not really sold for HPC applications anyway; the server market is more lucrative and this is what AMD aims at with their products.

Så, då kanske man får hoppas att de anställt någon smart snubbe inför lanseringen av Ryzen.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Jag ville ha sagt att den allmänna uppfattningen hos många, är att AMD sällan håller vad de lovar.

Intel kanske lovar mer och håller mindre, men det har de råd med. AMD har inte råd längre.

Jag ger er beröm för att ni försvarar AMD, det behöver de! Tyvärr tror jag inte en sansad diskussion blir möjlig här.

Lycka till AMD och lycka till alla supportrar!

Problemet är att den uppfattningen nästan alltid är baserad på luft. Du är ju själv ett utmärkt exempel på det i ditt förra inlägg där du skrev en lång rant som bara var felaktigheter.

Det finns säkert en psykosocial term för det hela, när en part uppfattas som bra och får sina misstag förlåtna, medan en annan part uppfattas som smuts och döms för minsta lilla eller rena påhitt fastän båda rent objektivt är ungefär lika bra/dåliga. Det är ju, tyvärr, ett inte alltför ovanligt beteende.

Skrivet av Crockett:

När fick jag information som var "rätt" enligt dig?

Jag insinuerar ingenting. Du väljer att tolka saker på ditt sätt.

Grafikdelen är inte irrelevant för konsumenter, då den bär loggan AMD. Detta handlar om trovärdighet och marknadsföring.

Intel g4560 eftersom den finns nu och AMD kommer inte ha en konkurrent till denna typ av processor på kanske hela detta året.

Hoppas du inte blir besviken framöver.

Av flera här i tråden. Går inte att hitta ett exakt uttalande, för AMD sade inget specifikt under utevecklingstiden, men det var hela tiden antytt att x86-delen skulle komma efter K12, dvs ARM-chippet. I maj 2015 gick de ut med att de ändrat planen och tänkte släppa K12 efter Zen, och alltså därmed indirekt bekräftade att motsatsen var tänkt från början. De pratade mest K12/ARM innan dess, men då vände det.

Hela din poäng med ditt inlägg var att lägga fram ett narrativ om att AMD på alla möjliga vis inte är att lita på och inte kan (vill?) leverera, ergo FUD.

Mycket möjligt att oinsatta ser allt med AMD som samma sak (därför tycker jag det var ett stort misstag att göra sig av med Ati-märket), men det här är ett teknikforum, här behöver vi inte leka dumma.

Din final var/är lite som att spränga huvet i tårtan. Det är väldigt ironiskt att stolt proklamera att köpa en budgetprocessor från Intel, då budget och Intel är två begrepp som inte är helt förenliga. Visst finns det en lucka i AMD:s utbud nu, men det beror på att AMD valde att minimera vidareutvecklingen av Bulldozer och att vi precis just nu befinner oss i slutfasen på övergången från fiaskot Bulldozer till den nya bäraren Zen. Du får det att låta som att det alltid är så. Det tar 5 år att utveckla en ny arkitektur och det går inte att påskynda nämnvärt hur mycket pengar en än kastar på projektet. Din bevisföring är alltså anekdotisk och inte representativ.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Jag var så hoppfull innan Bulldozer kom men en Swec:are varnade att den kommer bli en flopp och jag vägrade att tro på den sanningen. Jag har bara en känsla att samma historia kommer upprepa sig igen.

Sagts tidigare men värt att ta upp igen. En stor skillnad med Bulldozer var väl att man inte uppvisade några konkreta tester alls som man gjort med Zen, och där man istället gick ut och lovordade arkitekturen. AMD's representant John Fruehe som många inklusive jag själv hade kontakt med spred helt enkelt ren och skär FUD. Han jobbar inte längre på AMD så vitt jag känner till och jag hoppas att hans karriär är över. Med en grundläggande koll på hur Zen är uppbyggt ihop med den infon som finns samt dom tester som gjorts av Canard-PC så har jag med kritiska ögon valt att säga att Zen blir något mycket bra.

Skrivet av Dr. MASS:

Förhoppningsvis har Jim Keller lyckats än en gång. Men uppskjutna lanseringar känns ju sådär.

Här är majoriteten av dom som ligger bakom Zen: #16597117

Skrivet av Yoshman:

Rätt säker att MKL fungerar med AMD CPUer, biblioteket tittar efter extensioner i CPUID för saker som AVX/FMA.

Däremot kanske man inte får exakt lika stor boost då Intel handoptimerar vissa algoritmer för de CPU-modeller som är mest sannolika att nyttja MKL. T.ex. så använde i7-6700K AVX/FMA direkt, men i någon senare version fick man en hyfsad extra-boost i Linpack (som i princip enbart testat matris-multiplikation på gigantiska matriser).

Men kan nästan garantera att MKL på Ryzen kommer vara snabbare än t.ex. OpenBLAS på Ryzen.

Däremot får man tänka på att med MKL ligger man väldigt nära den teoretiska gränsen för vad som är möjligt med AVX/FMA, så sitter man på 8C/16T Ryzen ska man låta bli att jämföra mot i7-7700K då den senare kommer vara snabbare (den har dubbelt så hög kapacitet mer kärna och cykel när AVX+FMA används).

Det blir väldigt avgörande tror jag hur väl applikationer stödjer Zen. Vid rätt optimeringar så kan nog Zen skina i dom flesta fall. Jag har inte allt i huvudet nu ang begränsningen hos Zen's pipelines, men både heltalsdelen och främst flyttalsdelen har extensioner beroende på vad för typ av operationer som görs där man skulle se högre kapacitet. Minns jag sett att Zen skulle kunna göra en del AGU operationer via ALU's, och FPU'n var en del mixed mode också. Ska se om jag hittar den källan igen.

Bara hur mycket optimeringen av AMD's 3DNow! instruktionsset kunde ge massiva prestandaökningar förr minns jag på K6'or. Det var klart avgörande. Hoppas Zen sväljer Intel optimerad kod med hull och hår eller att utvecklare faktiskt drar nytta av designen fullt ut. Jag är också sugen på vad som kommer dyka upp i applikationsväg i form av OpenCL/DC med en Zen/NCU/Infinity Fabric konfiguration och ev se flyttal köras på NCU block.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Jag ville ha sagt att den allmänna uppfattningen hos många, är att AMD sällan håller vad de lovar.

Intel kanske lovar mer och håller mindre, men det har de råd med. AMD har inte råd längre.

Jag ger er beröm för att ni försvarar AMD, det behöver de! Tyvärr tror jag inte en sansad diskussion blir möjlig här.

Lycka till AMD och lycka till alla supportrar!

Nja, försvara vet jag inte, däremot försöker se verkligheten.

Kan nog säga att ALLA företag i branschen, om det är CPU, GPU eller annat har från gång till gång fått ändra planerad lansering, misslyckats med att skuta fram en lansering, lagt ner ett långvarigt projekt eller helt enkelt en som synes totalt misslyckad i designen.

Som typexempel kan vi ta Intel P4 som designades när man vid horisonten såg multimedia så man optimerade arkitekturen för multimedia med långa pipelines, det skedde inte varvid långa pipelines höll tillbaka CPU'n.
När det gäller Bulldozer så var det parallellism som siktades, det var då inte bara AMD som såg det, även Intel såg det och och fram Larrabee som var en hybrid mellan CPU och GPU främst tänkt för GPGPU.
Larrabee är som känt ett avslutat kapitel...
Bulldozer var som vi ju vet tänkt som en vanlig CPU, det är alltid lätt att i efterhand säga att det blev fel. Något som jag är säker på att AMD såg innan Bulldozer var helt färdig, däremot så var det för sent att backa, att starta om. Man fick helt enkelt ta vad man hade, precis som Intel fick göra med P4'an.
Ett annat var IBM:s Mwave kombinerat modem och ljudkort som i grunden var en form av DSP, deras stora problem var i själva verket att användare inte förstod sig på installationsprocessen.
Jag ägde själv ett Dolphin kort som jag tyckte var helt underbart, inköpt som ett 33k6 modem och som innan pensition blivit ett 56k modem.

Oavsett så kan man projicera “sällan håller vad de lovar.” på dom flesta företag i branchen, om där är något företag som alltid håller vad dom lovar så har dom troligen aldrig försökt att vara i framkanten eller försökt att se frammåt med nya produkter.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Här är majoriteten av dom som ligger bakom Zen: #16597117

Vi får väl hoppas att hans arbete som ansvarig för AMDs CPU del mellan 2012-2014 fick in AMD på rätt spår. Hans track record säger ju allt. Om det dära kortet togs efter hösten 2014 så förstår jag att han inte är med då han lämnade AMD. Dessutom avslöjades projektet ZEN först 2015.
Men visst du har rätt, bortse från min ursprungliga kommentar.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz