Backup upp till cirka 10 datorer

Permalänk
Medlem

Backup upp till cirka 10 datorer

Tjenare!

Nu är jag förmodligen inte den enda, men jag har byggt flera datorer till personer i min släkt, vilket alla är glada och nöjda med. Men som vissa vet så medför det att man behöver svara på telefonen när de ringer och undrar vad som är fel etc.

Så för att spara mig lite tid, det jag behöver hjälp med är att jag skulle behöva ha ett smidigt sätt att ha en backup på alla dessa enheter så om någonting händer med deras datorer så kan jag snabbt laga datorn och hämta tillbaka alla deras filer.

Det jag söker är då typ en NAS som jag smidigt kan aktivt lägga backups på från deras datorer och hämta ned sen om/när det behövs. Har kollat på en Synology 416play men jag undrar om några av er kanske har en bättre idé?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Poddarn:

Tjenare!

Nu är jag förmodligen inte den enda, men jag har byggt flera datorer till personer i min släkt, vilket alla är glada och nöjda med. Men som vissa vet så medför det att man behöver svara på telefonen när de ringer och undrar vad som är fel etc.

Så för att spara mig lite tid, det jag behöver hjälp med är att jag skulle behöva ha ett smidigt sätt att ha en backup på alla dessa enheter så om någonting händer med deras datorer så kan jag snabbt laga datorn och hämta tillbaka alla deras filer.

Det jag söker är då typ en NAS som jag smidigt kan aktivt lägga backups på från deras datorer och hämta ned sen om/när det behövs. Har kollat på en Synology 416play men jag undrar om några av er kanske har en bättre idé?

Går bra att göra med din Synology. Det största problemet är förmodligen upload på deras uppkopplingar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kolla på Owncloud?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Kolla på Owncloud?

Intressant ska ladda ned det nu och testa!

Permalänk

Hej

Dum fråga, men vad skulle hända om en av användarna fick virus och nasen säkerhetskopierade efter det.

Skulle inte det kunna smitta alla andra?

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

Jag har kört Backblaze för min egen dator, morsans laptop och en släktings företag (tre laptopar) i flera år och det funkar klockrent. En datorlicens kostar $50/år och då får du backa oändligt med data inklusive externa diskar (måste dock vara direktanslutna, så inte NAS). Allt sköts av en liten klient som jobbar helt tyst, och den har en del inställningar för exkludering av filer etc. Räddade t ex släktingen när hans dator med hela företagets bokföring stals ur en bil.

Om du vill sköta backupen för alla släktingar så kan du se deras status på hemsidan eller via ett veckobrev, och du kan när som helst logga in och zippa ihop en kopia av filerna de förlorat och skicka till dem. De enda två nackdelar jag upplevt är att a) det kan vara väldigt segt om det är många GB att återläsa från backup och b) viktigt att känna till att filerna bara finns sparade 30 dagar om användaren raderar dom från datorn.

Det finns många andra molnbackuplösningar så kolla runt vad som passar dig bäst, men som koncept är det oslagbart.

Permalänk
Medlem

Alla har egna konton och sina 'privata' direktorys (en kan vara av 'utbytes' modell men det är inte dit backuppen görs) man har motsvarande shadow-copy eller snapshot till osynlig direktorys för att få tidshistoria på sina backupper och kanske också ändrar rättigheterna så att dessa blir readonly. mycket kan göras i bakgrunden med cron och skriptar.

Är NAS btrfs eller zfs-baserad så är automatisk snapshot ingen stor grej att få till, se då till att det är intel-baserad NAS i så fall om man använder köpe-NAS.

Permalänk

Tjohoo
Deltacopy om du bara ska backa upp filer
http://www.aboutmyip.com/AboutMyXApp/DeltaCopy.jsp

Kan köra den som en tjänst i datorn som går enligt eget schema.

//DK