Diagnostics policy-problem Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Diagnostics policy-problem Win 10 Pro

Åkte på ett märkligt fel som verkar svårlöst. Skulle starta BF1 vilket kraschade när kartan höll på att laddades. Provade en gång till och samma sak igen. Provade då med att starta om datorn men när den kom igång igen hade jag inget internet, inte ens den lilla ikonen syntes nere vid klockan. Provade allt möjligt som att starta om nätverkskortet, routern (vilket var överflödigt för alla andra enheter hemma var uppkopplade). Körde då en felsökning via settings och fick till svar att Diagnostics policy inte kördes. Provade reparera vilket inte funkade, installerade om drivaren till nätverkskortet, spelade ingen roll. Hittade detta förslag http://www.thewindowsclub.com/the-diagnostics-policy-service-... och testade det men fick då istället till svar en systemfelskod: 1376 den angivna lokala gruppen finns inte.

Jag är clueless, funderar på att installera om hela windows för jag verkar inte ha några återställningspunkter som funkar heller men det vore väldigt skönt om man slapp det.

Tacksam för tips!

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Så, om du ska felsöka lite så kan ju jag tycka att du för tillfället helt släpper BF1, tänk inte ens på det. Koncentrationen skall ligga på windows och nätverksåtkomst med internetåtkomst som #2.

Först, kolla i enhetshanteraren och se om du hittar ditt nätverkskort där, isf vad det är för fel.
Sedan, kolla i nätverksinställningar när du hittat kortet, och se så att allt verkar lira där under det kortets inställningar. Därefter är det kommunikation med det lokala nätet och sedan internet.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk:

Nej, BF1 har inte varit i fokus under felsökningen. Som du kanske ser i min tidigare text så skriver jag att jag både startat om nätverkskortet samt installerat om drivarna, så det finns där och är aktivt. Det finns dock ingen nätverkskommunikation öht varken i lanet eller mot internet. Internet och lanet funkar, alla andra enheter hemma rullar som de ska. På något sätt jinxade BF1-kraschen nätverksprotokollet. Problemet verkar tyvärr ligga i operativsystemet och inte i hårdvaran.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

@Gurk:

Nej, BF1 har inte varit i fokus under felsökningen. Som du kanske ser i min tidigare text så skriver jag att jag både startat om nätverkskortet samt installerat om drivarna, så det finns där och är aktivt. Det finns dock ingen nätverkskommunikation öht varken i lanet eller mot internet. Internet och lanet funkar, alla andra enheter hemma rullar som de ska. På något sätt jinxade BF1-kraschen nätverksprotokollet. Problemet verkar tyvärr ligga i operativsystemet och inte i hårdvaran.

Som du kanske ser i ditt första inlägg samt det här så fokuserar du tyvärr på ett spel och verkar i din enfald tro att det hänger ihop. Det "jinxar" något som ... är lite oklart ärligt talat... men som du benämner "nätverksprotokollet". Din "felsökning" består enbart i ogenomtänkta åtgärder såsom omstart av nic och ominstallation av drivrutiner.

Hur ser det ut i enhetshanteraren? <- Här är svaret.

Vill du istället för att följa det rådet kanske kontrollera vad operativsystemet har att säja om det hela? Genom att gå igenom loggboken och sammanställa vad datorn tycker är problemet? Kanske rätt åtgärd är att installera om, inaktivera ett nic, rätta till ett registervärde för tcp/ip, vad vet vi? Vi har ingen fakta än så länge.

Först, släpp och sluta prata om BF1, det är egalt för ditt fel mer än utlösande faktor. Redogör för informationen i mitt första inlägg, det är 50% av felsökningen och misstänkt felkälla, jag kastar in 25 års erfarenhet i ämnet som stöd i ryggen för det påståendet.

Om din misstanke om operativsystemet är orsaken, då kan du skita i ovanstånde och direkt ge mig utdrag ur loggboken för hjälp med åtgärd och felkälla. Hur som helst, mitt påstående att BF1 inte "jinxar" något "nätverksprotokoll" baseras bara på hur operativsystemets arkitektur är uppbyggt. Det är hela tricket med att köra saker i "user mode", det har inte åtkomst till hårdvaran öht.

Bild med förklaring på det jag menar:
https://msdn.microsoft.com/windows/hardware/drivers/gettingst...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Som du kanske ser i ditt första inlägg samt det här så fokuserar du tyvärr på ett spel och verkar i din enfald tro att det hänger ihop. Det "jinxar" något som ... är lite oklart ärligt talat... men som du benämner "nätverksprotokollet". Din "felsökning" består enbart i ogenomtänkta åtgärder såsom omstart av nic och ominstallation av drivrutiner.

Hur ser det ut i enhetshanteraren? <- Här är svaret.

Vill du istället för att följa det rådet kanske kontrollera vad operativsystemet har att säja om det hela? Genom att gå igenom loggboken och sammanställa vad datorn tycker är problemet? Kanske rätt åtgärd är att installera om, inaktivera ett nic, rätta till ett registervärde för tcp/ip, vad vet vi? Vi har ingen fakta än så länge.

Först, släpp och sluta prata om BF1, det är egalt för ditt fel mer än utlösande faktor. Redogör för informationen i mitt första inlägg, det är 50% av felsökningen och misstänkt felkälla, jag kastar in 25 års erfarenhet i ämnet som stöd i ryggen för det påståendet.

Om din misstanke om operativsystemet är orsaken, då kan du skita i ovanstånde och direkt ge mig utdrag ur loggboken för hjälp med åtgärd och felkälla. Hur som helst, mitt påstående att BF1 inte "jinxar" något "nätverksprotokoll" baseras bara på hur operativsystemets arkitektur är uppbyggt. Det är hela tricket med att köra saker i "user mode", det har inte åtkomst till hårdvaran öht.

Bild med förklaring på det jag menar:
https://msdn.microsoft.com/windows/hardware/drivers/gettingst...

Men jag har aldrig påstått att BF1 gjort något annat än att felet uppstod i samband med kraschen av spelet (=jinx, ovetenskaplig term för något som går snett). När jag felsöker på nätverkskortet får jag upp felet "diagnostic policy körs inte" och väljer jag reparera så går det inte. Jag gick in på services och försökte starta den därifrån men fick då "error code 5 access denied" vilket enligt efter lite googlande ledde till att något var fel med hemgruppen (har inget minne av att jag haft någon sådan). Kollar jag på detta i kontrollpanelen så visar det sig mycket riktigt att något är fel där (exakt vad det stod minns jag inte, håller på att installerar om windows nu), försöker jag reparera det felet med windows verktyg går det inte för att diagnostic policy inte körs. Jag kan alltså inte starta tjänsten för att något är fel i hemgruppen och jag kan inte reparera hemgruppen för att tjänsten inte körs. Något av ett moment 22 skulle man kunna säga. Jag drar slutsatsen att en clean install är det bästa. Är det fel på nätverkskortet så får jag ta det då, hade ändå inneburit en ominstallation eftersom det lett till byte av moderkort.

Tips, kalla inte folk för enfaldiga när du ska hjälpa dem även om du tycker det, den du hjälper tenderar att få svårare att ta till sig det du kommunicerar då.

Edit: Installtionen klar, datorn ansluter till nätverket. Allt frid och fröjd. Tack i alla fall för att du försökte hjälpa en enfaldig stackare.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Tips, kalla inte folk för enfaldiga när du ska hjälpa dem även om du tycker det, den du hjälper tenderar att få svårare att ta till sig det du kommunicerar då.

Edit: Installtionen klar, datorn ansluter till nätverket. Allt frid och fröjd. Tack i alla fall för att du försökte hjälpa en enfaldig stackare.

Japp, taget. Notera att jag inte initialt använde det ordet och du ändå fullständigt hoppade över föreslagen felsökning. Scrolla upp och kolla. Fundera på varför du inte tog till dig det jag skrev redan då. Det är intressant och det slutade med att du fick göra en ominstallation.

Jag tror att du inte förstår att du ska byta verktygslåda när du möter liknande fel, så här är mitt tips till dig nästa gång du råkar ut för något liknande:

Släpp allt du "misstänker", bara skit i det. Windows är inte logiskt. Det SÅG ut att bero på x/y/z, men du kan ge dig tusan på att det är något helt annat för så dumt är windows.

Ta fram IT-teknikerns verktygslåda, öppna den... lyft ur det som ligger längst upp och börja där. Där ligger "loggboken", kolla i den vad Windows tycker är fel. Vill du som alla andra gubbar här i världen, strunta i den medföljande manualen och först försöka själv, ta fram arkitektur-bilden (se länk ovan) och börja underifrån upp till applikationer. Lever hårdvaran, har snutten mellan hårdvara och HAL kontakt (det är drivrutinen det), har tjänsterna mot HAL kontakt, har överliggande/beroende tjänster kontakt med dom osv.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk: Yes, du har rätt, jag gjorde inte grundjobbet och jag erkänner att jag var ute efter en quickfix men när jag började inse att det inte fanns kände jag att jag varken hade tid eller lust att sätta mig in mer i problemet och då verkade en re-install vara snabbaste vägen ut.

Helt ärligt så är jag tacksam för att du försökte hjälpa till och jag kommer ta med mig tipsen till nästa gång.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.