Netflix undertexter bländar med HDR-materal och triggar local dimming på min Sony TV

Permalänk
Medlem

Netflix undertexter bländar med HDR-materal och triggar local dimming på min Sony TV

Jag köpte en Sony KD-55XD930 häromdagen och är nöjd med den, även om det är lite ovant med ny TV. Och det är mycket inställningar och saker att tänka på som glad 'TV-amatör'.

Något som jag dock inte blir klok på är HDR-material på Netflix. Undertexterna är vidrigt ljusstark i förhållande till övriga bilden och eftersom jag dessutom har glasögon blir det en jobbig glow runt texten. Och som att det inte vore nog blir nedre delen av bilden ljusare varje gång undertexter visas, vilket jag antar har att göra med local dimming?

Är det Netflix fel eller dumma automatiska inställningar från Sonys håll? Eller vad? Och vad är bästa lösningen? Jag försökte att manuellt ställa in det, men när undertexten såg bra ut var istället bilden extremt grådassig och mörk. :/

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Stäng av undertexten?

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem

Det bara är så tyvärr. Undertexten visas med maximal ljusstyrka precis som vid vanligt icke-HDR material. Undertexterna måste anpassas till HDR enligt mig, men det är inte något som görs idag vad jag vet.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless