BenQ avtäcker 27-tums 1440p-skärm med bildanslutning över USB Type-C

Permalänk
Melding Plague

BenQ avtäcker 27-tums 1440p-skärm med bildanslutning över USB Type-C

Den senaste datorskärmen från taiwanesiska BenQ heter PD2710QC, en av de första av sitt slag med en inbyggd USB Type-C-docka och tillhörande bildanslutning via det vändbara kontaktdonet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilket hiskeligt stativ. Eller är det en Macbook som ligger där?

Permalänk
Medlem

Det tar sig, sade kärringen som satte eld på håret.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk

Vad klarar USB type C av för upplösning/ Hz? Klarar den 1440p/144 Hz?

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

När det släpps en skärm i denna klass som endast kan ta bild och ström via endast en USB-C blir det genast mer intressant.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivet av Pellefant:

Vad klarar USB type C av för upplösning/ Hz? Klarar den 1440p/144 Hz?

Undrar det samma. Låter som en intressant produkt detta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Oj. Äntligen blrjar det dyka upp vettiga alternativ tför ersättare för min gamle trotjänare dell fpw 2005

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellefant:

Vad klarar USB type C av för upplösning/ Hz? Klarar den 1440p/144 Hz?

Beror helt på vad det är för kontroller på insidan.
Usb c är enbart själva kontakten. Kontrollern kan vara av typen usb 2.0, 3.1, 3.1 Gen2, Thunderbolt 3

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

När det släpps en skärm i denna klass som endast kan ta bild och ström via endast en USB-C blir det genast mer intressant.

Kan inte vara många watt skärmen får dra då!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bewise:

Kan inte vara många watt skärmen får dra då!

Skickades från m.sweclockers.com

Var det inte USB 3.1 som tillät 100W? Det driver det mesta på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Kan inte vara många watt skärmen får dra då!

Eh, meningen är väl att skärmen skall kunna ladda laptops och annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellefant:

Vad klarar USB type C av för upplösning/ Hz? Klarar den 1440p/144 Hz?

40gb/s med kort eller aktiv kabel, 20 med lång eller passiv kabel, 20V (100W) om man räknar på max med Thunderbolt 3 just nu vad jag vet..

Sen de andra är en bra fråga i sig..

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Pellefant:

Vad klarar USB type C av för upplösning/ Hz? Klarar den 1440p/144 Hz?

Skrivet av Swedish Berserk:

Undrar det samma. Låter som en intressant produkt detta.

Kort svar: Ja.

Långt svar: Läs min artikel om DisplayPort över USB‑C, i synnerhet avsnittet Vanliga frågor.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellefant:

Vad klarar USB type C av för upplösning/ Hz? Klarar den 1440p/144 Hz?

Skrivet av SpeedRebirth:

Beror helt på vad det är för kontroller på insidan.
Usb c är enbart själva kontakten. Kontrollern kan vara av typen usb 2.0, 3.1, 3.1 Gen2, Thunderbolt 3

Får nästan förmoda (hoppas) att det är Thunderbolt, för om det är USB 3.1 så är 1440p/75 Hz max.
( https://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort#Resolution_and_refresh_frequency_limits_for_DisplayPort )
(USB 3.1 Gen2 klarar inte mer än 10 Gbit/s)

Skrivet av Lifooz:

Det tar sig, sade kärringen som satte eld på håret.
/Lifooz

Helt off topic men varför väljer man att signera sina inlägg? Namnet står ju tydligt och klart ute på vänstersidan...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ekorrism:

40gb/s med kort eller aktiv kabel, 20 med lång eller passiv kabel, 20V (100W) om man räknar på max med Thunderbolt 3 just nu vad jag vet..

Sen de andra är en bra fråga i sig..

40 Gbit/s gäller bara Thunderbolt 3. Det går att köra DisplayPort över USB‑C utan Thunderbolt – om och endast om USB‑C-utgången har stöd för DisplayPort Alt Mode. I dagsläget är det då i praktiken DisplayPort 1.2 som står för begränsningen.

Skrivet av Alling:

DP 1.2 klarar 21,6 Gbit/s inklusive 8b/10b-overhead, vilket lämnar 17,28 Gbit/s till synlig videosignal och blanking.

Overhead för blanking ligger baserat på data från SweClockers generellt mellan 10 och 15 % (där högre uppdateringsfrekvens ger större overhead), så dessa 17,28 Gbit/s kan användas till att överföra åtminstone 15 Gbit/s synlig bilddata. Därmed fungerar även 2560x1440 @ 144 Hz, som kräver 12,8 Gbit/s.

För DisplayPort 1.3, som DisplayPort Alt Mode åtminstone på pappret har stöd för, finns 25,92 Gbit/s till synlig videosignal och blanking, vilket alltså ger åtminstone 22 Gbit/s synlig bilddata.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lasse Laserman:

Får nästan förmoda (hoppas) att det är Thunderbolt, för om det är USB 3.1 så är 1440p/75 Hz max.
( https://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort#Resolution_and_refresh_frequency_limits_for_DisplayPort )
(USB 3.1 Gen2 klarar inte mer än 10 Gbit/s)

Detta har ingen som helst relevans när man ansluter en skärm över USB‑C, för då är det inte USB utan DisplayPort 1.2 som körs över kabeln.

Thunderbolt är inget krav för att kunna köra DisplayPort över en USB‑C-kabel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Får nästan förmoda (hoppas) att det är Thunderbolt, för om det är USB 3.1 så är 1440p/75 Hz max.
( https://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort#Resolution_and_refresh_frequency_limits_for_DisplayPort )
(USB 3.1 Gen2 klarar inte mer än 10 Gbit/s)

Helt off topic men varför väljer man att signera sina inlägg? Namnet står ju tydligt och klart ute på vänstersidan...

Du är inte den första och med all säkerhet inte den sista som frågar mig det.

Well, dels tycker jag att det är artigt och sedan så har jag gjort det så gott som på alla forum jag varit på.
Så det ligger automatiskt i huvudet kan man säga.

Det är typ bara på program som Skype Snapchat osv som jag inte gör det. Men det är allt som oftast för att jag har bråttom att svara personen jag kommunicerar med.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Kan inte vara många watt skärmen får dra då!

Skickades från m.sweclockers.com

Min 27tums dell 4k skärm drar 30 watt. Så finns bra med marginal...

E: Förövrigt ser det ut som en dellskärm ;o

Permalänk
Medlem

Det är USB vi snackar om som inte är ett gränssnitt för grafik såsom HDMI, Displayport, DVI och VGA. Intressant också som en del sagt är att det går att köra thunderbolt i USB-C

Jag har använt USB GPUer i ett tidigare jobb. Och kan säga att det funkar bra för 2D men 3D är bara att glömma.

Det finns ju lösningar med externa gpuer över thunderbolt där datan skickas tillbaka och omvandlas i den interna GPUn till bildsignal. Och det är intressant om det är något liknande här eller om skärmen har en egen GPU som jag beskrev ovan.

Sen är jag är nyfiken på om USB-C är kopplat direkt till systembussen eller via nån southbridge.

Normalt: PCI-express buss -> GPU -> DP/HDMI -> Skärm

I USB fallet på mitt jobb: USB -> USB-GPU ->Skärm

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

DisplayLink via usb är ingen dum idé, men det finns ett aber: så vitt jag vet finns inte ett enda BIOS/UEFI som har stöd för det, så i praktiken funkar DisplayLink bäst för anslutning av en extraskärm (t.ex. till en bärbar), där det inte gör så mycket att man måste vänta till operativsystemet kommit igång och laddat drivrutiner för kunna använda skärmen.

Har läst på DisplayLinks forum om detta, men det verkar inte ens finnas några planer att göra något åt detta.

Ingen fara med just den här skärmen förstås eftersom den även har displayport-anslutning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Herr Kantarell:

Det är USB vi snackar om som inte är ett gränssnitt för grafik såsom HDMI, Displayport, DVI och VGA. Intressant också som en del sagt är att det går att köra thunderbolt i USB-C

Jag har använt USB GPUer i ett tidigare jobb. Och kan säga att det funkar bra för 2D men 3D är bara att glömma.

Det finns ju lösningar med externa gpuer över thunderbolt där datan skickas tillbaka och omvandlas i den interna GPUn till bildsignal. Och det är intressant om det är något liknande här eller om skärmen har en egen GPU som jag beskrev ovan.

Sen är jag är nyfiken på om USB-C är kopplat direkt till systembussen eller via nån southbridge.

Normalt: PCI-express buss -> GPU -> DP/HDMI -> Skärm

I USB fallet på mitt jobb: USB -> USB-GPU ->Skärm

Ditt inlägg innehåller ganska mycket och jag vet inte om jag kan svara på allt, men det handlar iallafall inte om en extern USB-GPU eller några andra konstigheter här. Bildsignalen skickas som native DP enligt DisplayPort Alt Mode, och dockan i skärmen är samtidigt ansluten med USB 3.1 (Gen 1 eller Gen 2; framgår inte) över samma kabel. Att köra USB och DP samtidigt på detta sätt ingår i specifikationen för DisplayPort över USB‑C (men alla USB‑C-portar har inte stöd för DP Alt Mode).

Man kan inte säga att "USB‑C" är kopplat via "nån southbridge" eller ej. USB‑C är bara kontaktdonet. Protokollet USB går förstås via sydbryggan (styrkretsen), men DisplayPort (över USB‑C) gör inte det, såvitt jag förstår.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Det är USB vi snackar om som inte är ett gränssnitt för grafik såsom HDMI, Displayport, DVI och VGA. Intressant också som en del sagt är att det går att köra thunderbolt i USB-C

Jag har använt USB GPUer i ett tidigare jobb. Och kan säga att det funkar bra för 2D men 3D är bara att glömma.

Det finns ju lösningar med externa gpuer över thunderbolt där datan skickas tillbaka och omvandlas i den interna GPUn till bildsignal. Och det är intressant om det är något liknande här eller om skärmen har en egen GPU som jag beskrev ovan.

Sen är jag är nyfiken på om USB-C är kopplat direkt till systembussen eller via nån southbridge.

Normalt: PCI-express buss -> GPU -> DP/HDMI -> Skärm

I USB fallet på mitt jobb: USB -> USB-GPU ->Skärm

USB-C är bara den fysiska porten. Hårdvaran. Vilket protokoll som används för att skicka bildsignalen över hårdvarugränssnittet kan variera. För att du ska kunna koppla in denna skärm med USB-C till din stationära dator behöver du ett grafikkort med en USB-C port. (Finns de ens?)

Den stora "poängen" med detta är att du t.ex. kan koppla in en ny macbook med en enda USB-C kabel till skärmen. Skärmen agerar då skärm, USB-hub och laddar dessutom laptopen, allt genom en kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

DisplayLink via usb är ingen dum idé, men det finns ett aber: så vitt jag vet finns inte ett enda BIOS/UEFI som har stöd för det, så i praktiken funkar DisplayLink bäst för anslutning av en extraskärm (t.ex. till en bärbar), där det inte gör så mycket att man måste vänta till operativsystemet kommit igång och laddat drivrutiner för kunna använda skärmen.

Har läst på DisplayLinks forum om detta, men det verkar inte ens finnas några planer att göra något åt detta.

Ingen fara med just den här skärmen förstås eftersom den även har displayport-anslutning.

Detta är inte DisplayLink. DisplayLink är ett USB-anslutet grafikkort, den här prylen tar emot en färdig videosignal från GPU:n över USB Type
C-porten med Thunderbolt eller DisplayPort alt mode, så därför bör den vara OS-oberoende.

Det är en jäkla djungel, jag håller på att leta upp en vettig dockningsstation till min bärbara, med varierad framgång.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Var det inte USB 3.1 som tillät 100W? Det driver det mesta på marknaden.

Ja om det ligger till så så är det ju ganska lugnt!

Skrivet av ejma:

Eh, meningen är väl att skärmen skall kunna ladda laptops och annat?

Jag tror jag missade gällande funktionen helt och hållet, trodde dem kunde bli en ersättare till den vanliga strömkabeln som brukar sitta i skärmar

Skrivet av geforce60:

Min 27tums dell 4k skärm drar 30 watt. Så finns bra med marginal...

E: Förövrigt ser det ut som en dellskärm ;o

Förvisso inga gigantiska siffror direkt. Men kanske är mycket för en usb-kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Det lär köpas adaptrar, dagens grafikkort har ju inte USB Type-C som gränssnitt.

Bra att dom även inkluderar vanliga DP och alla andra.

Trodde seriöst att skärmen bara skulle ha Type-C.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Kan inte vara många watt skärmen får dra då!

Skickades från m.sweclockers.com

USB-C har stöd för att leverera 100W, en 34" ultra wide drar ungefär 65W.

Edit: Såg att andra svarat redan.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

USB-C har stöd för att leverera 100W, en 34" ultra wide drar ungefär 65W.

Edit: Såg att andra svarat redan.

Okej det låter som sagt riktigt lovande!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Hur funkar detta egentligen? Finns det nån form av GPU-del inbyggd i USB/Thunderbolt-kontrollern, eller använder den den inbyggda i datorn? Speciellt märkligt blir det när man seriekopplar enheter (går väl bara med Thunderbolt va?). Liksom - vad är det som ritar upp bilden? Nu behövst det ju ingen DAC eller liknande då det endast är digitalt men känns ju ändå som att det skulle behövas dedikerad hårdvara för att producera bilden.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

"Utöver detta har den även en DisplayPort 1.2- samt en HDMI 1.4-utgång."

Vad ska skärmen ha dessa utgångar till?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av _MmattiasS_:

För att du ska kunna koppla in denna skärm med USB-C till din stationära dator behöver du ett grafikkort med en USB-C port. (Finns de ens?)

Skrivet av Vangen:

Det lär köpas adaptrar, dagens grafikkort har ju inte USB Type-C som gränssnitt.

Bra att dom även inkluderar vanliga DP och alla andra.

Trodde seriöst att skärmen bara skulle ha Type-C.

Så har inte jag uppfattat att DisplayPort över USB‑C fungerar. Det borde gå att använda en kabel med DisplayPort i ena änden och USB‑C i andra, där man då ansluter DP-änden till datorn och USB‑C-änden till skärmen.

Skrivet av BlackBird:

Hur funkar detta egentligen? Finns det nån form av GPU-del inbyggd i USB/Thunderbolt-kontrollern, eller använder den den inbyggda i datorn? Speciellt märkligt blir det när man seriekopplar enheter (går väl bara med Thunderbolt va?). Liksom - vad är det som ritar upp bilden? Nu behövst det ju ingen DAC eller liknande då det endast är digitalt men känns ju ändå som att det skulle behövas dedikerad hårdvara för att producera bilden.

Det är vanliga DisplayPort-paket som skickas över USB‑C-kabeln. Bilden "ritas upp" precis som i en vanlig DP-skärm.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers