Permalänk
Medlem

Bedragare?

Hej!
Jag la ut en köpesannons tidigare denna månad, om att jag var ute efter ett till grafikkort till datorn.
Fick då svar efter några dagar av en medlem vid namn @erikkarl11
Som säger då att han har ett sådant kort jag söker, finns för avhämtning i örebro men kan skickas mot fraktkostnad.
Kommer lägga till bilder på vår konversation nedan.

Jag såg att han var nyligt registretad (2017-01-05) eller något sånt och va aktiv på att svara och svara i andra trådar också.
Efter jag satt över pengarna så skrev han att kortet ska skickas så snart som möjligt...

Nu under denna vecka har jag inte hört något från honom trots att jag påminnt och se vad som händer så jag bestämmer mig för att försöka ringa upp honom, först på det numret jag swishade pengarna på men sen sökte jag honom via nätet också och fann 6 andra telefonnummer på honom, alla avstängda...
Verkar vara "skriven" på 2 olika adresser med, en i örebro och en på hemorten...

Lyckas få tag på ett nummer till hans mamma, och frågar henne efter hans nummer, men det hade hon inte? Så hon skulle kolla om hon fick tag på det så att han kunde ringa mig... inget missat samtal.

Jag har sett att han varit aktiv/inloggad här på sweclockers även efter mina senaste frågor utan att han besvarat de...

Och nu idag har han stängdt kontot? Eller blivit avstängd?

Hjälp, vad ska jag göra....

Mvh Andreas

***bort/mod***

personuppgifter /moderator
Visa signatur
Permalänk
Medlem

@rewoX: Låter som det är en Polisamnälan som gäller

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem

Har sett hans namn i marknadsreferenser. Garanterat bedragare.

#16626090

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem

du bör även rensa bort hans namn ur denna tråden. Tror inte moderatorerna godkänner sånt oavsett hur skyldig han är

och lycka till med polisanmälan, helt lol på att använda sig av swish, lär ju vara lätt för polisen att hantera detta

Visa signatur

_______________________________
<Sömn filantrop>

Permalänk
Medlem
Skrivet av athle86:

lär ju vara lätt för polisen att hantera detta

Ja väldigt lol han lär ju inte bry sig allt för mycket om framtiden.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Hej!
Jag la ut en köpesannons tidigare denna månad, om att jag var ute efter ett till grafikkort till datorn.
Fick då svar efter några dagar av en medlem vid namn @erikkarl11 .
Som säger då att han har ett sådant kort jag söker, finns för avhämtning i örebro men kan skickas mot fraktkostnad.
Kommer lägga till bilder på vår konversation nedan.

Jag såg att han var nyligt registretad (2017-01-05) eller något sånt och va aktiv på att svara och svara i andra trådar också.
Efter jag satt över pengarna så skrev han att kortet ska skickas så snart som möjligt...

Nu under denna vecka har jag inte hört något från honom trots att jag påminnt och se vad som händer så jag bestämmer mig för att försöka ringa upp honom, först på det numret jag swishade pengarna på men sen sökte jag honom via nätet också och fann 6 andra telefonnummer på honom, alla avstängda...
Verkar vara "skriven" på 2 olika adresser med, en i örebro och en på hemorten...

Lyckas få tag på ett nummer till hans mamma, och frågar henne efter hans nummer, men det hade hon inte? Så hon skulle kolla om hon fick tag på det så att han kunde ringa mig... inget missat samtal.

Jag har sett att han varit aktiv/inloggad här på sweclockers även efter mina senaste frågor utan att han besvarat de...

Och nu idag har han stängdt kontot? Eller blivit avstängd?

Hjälp, vad ska jag göra....

Mvh Andreas

hans användare ser ut att vara avstängd...

edit:
Glöm inte att lämna ett omdöme i referenstråden så att andra inte åker på han. Såg att det var någon som redan postat om honom där att han också hade blivit lurad =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Skulle aldrig köpa från en som är reggad så nyligen. Men såklart man är godtrogen ibland och tråkigt att du blev scammad.

Bara polisanmäla och se det som läropengar.

Permalänk
Administrativ avgift

@rewoX: I princip 0 inlägg , inte aktiv , nyregistrerad varningsklockorna ringer

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Om det är en scam så är den ju väldigt genomarbetad. Han har ju uppenbarligen kortet och dessutom urmonterat ur datorn. Du har gjort vad du kunde och hade inte kontot varit avstängt hade jag nog trott att det hänt något med honom (typ sjukdom, häktad hos polisen eller liknande).

Riktigt surt men bra att han redan var upplagd i marknadsreferenser-tråden.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Om det är en scam så är den ju väldigt genomarbetad.

Tänkte på det också skulle ju dock kunna vara ett lånat kort eller att han aldrig tänkt sälja kortet och försökt kränga det till flera personer.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Tänkte på det också skulle ju dock kunna vara ett lånat kort eller att han aldrig tänkt sälja kortet och försökt kränga det till flera personer.

Ja han kanske kör det på Blocket och Tradera samtidigt.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Så gott som alla har ju fejjan numera och där kan det ibland göra ont när fel personer ser fel saker. Så leta upp snubben på fejjan och fråga vad han pysslar med. Kan ju bli pinsamt för honom.

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Inaktiv

Nog inte så mycket att göra, men det är en kostsam läxa att lära sig att undvika göra affärer över internet om väldigt liten spårbarhet finns emot personen.

Enda sättet att få tillbaka pengar är nog att ringa upp hans moder igen.

Sedan personen äger ett 980 kort som var dyrt och inte precis någon som var ungdom hade råd att köpa, så det tyder på brist på empati.

När man ser på fotot ser man personens händer, jag tolkar det som barnhänder och tror inte alls att personen är så gammal så den har fått barn ännu. Men händer är då inte mycket att gå på och även vuxna kan ha mindre.

Permalänk
Medlem

Polisanmälan läggs tyvärr oftast ned. Min syrra köpte en dator för 6000:- och fick den aldrig skickad till sig. Hon lyckades spåra personen i fråga och fick tag på personens morföräldrar som svarade ungefär "oh nej, har hon börjat med bedrägerier nu igen?!" Syrran fick också veta adressuppgifter och personnummer och lämnade alla uppgifter till polisen. Tiden gick och hon kontaktade polisen med jämna mellanrum för att få veta status, inget hände... Tillslut fick hon beskedet att utredningen lagts ned.
Det är en sjuk värld vi lever i tyvärr.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av athle86:

du bör även rensa bort hans namn ur denna tråden. Tror inte moderatorerna godkänner sånt oavsett hur skyldig han är

och lycka till med polisanmälan, helt lol på att använda sig av swish, lär ju vara lätt för polisen att hantera detta

Polisen kommer inte göra något för detta, förundersökningen kommer läggas ner direkt.

TS kan ju glömma sina pengar, dem får han inte om han inte gör ett hembesök och tar tillbaka dem. Oavsett om bedragaren mot förmodan skulle bli dömd.

Har för övrigt sett denna användare i refernestråden, 100% bedragare.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nog inte så mycket att göra, men det är en kostsam läxa att lära sig att undvika göra affärer över internet om väldigt liten spårbarhet finns emot personen.

Det är ju förvisso en väldigt tråkig inställning att ha. Inga varningsklockor + magkänsla brukar räcka ganska långt i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Det är ju förvisso en väldigt tråkig inställning att ha. Inga varningsklockor + magkänsla brukar räcka ganska långt i mina ögon.

Man klarar sig nog hyfsat bra om man köper från aktiva och inte nyreggade användare.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Polisanmälan läggs tyvärr oftast ned. Min syrra köpte en dator för 6000:- och fick den aldrig skickad till sig. Hon lyckades spåra personen i fråga och fick tag på personens morföräldrar som svarade ungefär "oh nej, har hon börjat med bedrägerier nu igen?!" Syrran fick också veta adressuppgifter och personnummer och lämnade alla uppgifter till polisen. Tiden gick och hon kontaktade polisen med jämna mellanrum för att få veta status, inget hände... Tillslut fick hon beskedet att utredningen lagts ned.
Det är en sjuk värld vi lever i tyvärr.

Har så fruktansvärt svårt att förstå sånt här så jag fan blir illamående!! Här har vi en person som har gjort hela polisens arbete och lagt ut en klar grund men ändå läggs det ner?!?! Vad fan har vi för jävla rättsväsende egentligen?! Usch! Jag blir så arg! :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det kan inte ha och göra med att personen ifråga är avstängd från Sweclockers? Eller blev avstängningen aktuell i samband med detta?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Nästan alltid därför jag drar "när kan jag hämta det?" får jag svar så säger jag bara tyvärr så blev det inte som jag tänkte, men jag skulle kunna köpa mot frakt. Frågar alltid om adress, telefonnummer och sånt för att se att allt stämmer.

Har hänt säljaren slutar svara när man ställt dessa frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Om det är en scam så är den ju väldigt genomarbetad. Han har ju uppenbarligen kortet och dessutom urmonterat ur datorn. Du har gjort vad du kunde och hade inte kontot varit avstängt hade jag nog trott att det hänt något med honom (typ sjukdom, häktad hos polisen eller liknande).

Riktigt surt men bra att han redan var upplagd i marknadsreferenser-tråden.

Ja det känns väldigt genomtänkt...
Han har inte hört av sig något och det går inte att finna något nummer som fungerar för att få tag i honom heller.
Jag vart naturligtvis fundersam eftersom han var en ny medlem här, så därför tänkte jag att jag ville se kortet, gärna bekräfta med kvitto, inköpsdatum osv. Sen så kändes det legit liksom, typ som att han har skapat kontot för att han såg att jag sökte ett sånt kort.

Hädanefter kommer jag ta kontakt med säljaren per telefon och stämma av och förmodligen gör affär som är inom en närmare räckvidd.
Otroligt tråkigt och besviken är jag. Pengarna är inte hela världen men patetiskt att hålla på så här om det nu är så att han inte kommer skicka mig något kort.

Tack för alla svar, tips och hjälp ni gett mig här på forumet iallafall, det uppskattas väldigt mycket!
Önskar alla er där ute lycka till och god fortsättning!

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Trist situation, hoppas det löser sig även om det ser rätt mörkt ut. :/

Personligen undviker jag att handla begagnat av privatpersoner. Undantag finns om det är välkända personer, de har trots allt en del att förlora och känns överlag som säkrare, även om undantag förstås alltid finns.

Permalänk
Medlem

det är sådana här situationer som får folk från att dra sig för att använda marknaden, jag vet inte om jag skulle köpa något via den, jag skulle bli skitsur om nån scammade mig.
Tycker personligen någon på forumet borde åka och fråga ut honom om hans lilla verksamhet och "hjälpa" honom att göra rätt för sig

Permalänk

hans finns med på lexbase

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Trist situation, hoppas det löser sig även om det ser rätt mörkt ut. :/

Personligen undviker jag att handla begagnat av privatpersoner. Undantag finns om det är välkända personer, de har trots allt en del att förlora och känns överlag som säkrare, även om undantag förstås alltid finns.

Ja otroligt trist, blir ju att man själv tappar förtroendet för folk vilket är tråkigt. Alltid blivit bra bemött och fått det jag köpt över nätet genom åren av både företag och privatpersoner. Men nu sitter man här, ledsen och förnedrad över att någon över huvudtaget är så oärlig och gör sånt här, för jag är inte ensam om att bli drabbad av denna person iallafall såg jag.

Lätt att vara efterklok. Gjort en polisanmälan på honom, hoppas att det leder någon vart samt att fler har anmält.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur är det med stämmings ansökan då om polisen skiter i det?

Permalänk
Medlem

Skicka ett betalningsföreläggande till honom via kronofogden. Antingen så:
1. Du får dina pengar.
2. Han bestrider och kommer garanterat förlora i tingsrätt.
3. Han får en betalningsanmärkning.

https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.htm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Skicka ett betalningsföreläggande till honom via kronofogden. Antingen så:
1. Du får dina pengar.
2. Han bestrider och kommer garanterat förlora i tingsrätt.
3. Han får en betalningsanmärkning.

https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.htm...

Visste inte ens att det där fanns! Kommer bli nästa steg om det inte händer något från polisens sida, för den handläggaren jag pratade med sa något liknande gällande kronofogden!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Kollar man hans namn här så står det att han är avstängd men senast aktiv idag 16:43 eller nåt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Det "tråkiga" är i samma veva som jag fick "bekräftat" från honom att han skulle skicka kortet, så köpte jag ett nytt starkare Nätagg (850w) samt en EVGA SLI Brygga, för att förbereda min dator på bästa vis på SLI.
Mitt tidigare nätagg är fortfarande fullt fungerande men ville inte ligga på smärtgränsen med ett 650w.

Visa signatur