Permalänk
Medlem

Inget ljud från mikrofon, Arctis 5

Hej!

Jag införskaffade mig idag ett par Steelseries Arctis 5.
Headsetet fungerar alldeles utmärkt förutom mikrofonen.

Saker jag testat:

Mikrofonen är inte mute och om jag väljer att lyssna på mikrofonen i Steelseries Engine 3 så hör jag mig själv,
likaså om jag väljer Lyssna på den här enheten under ljudhanteraren i Windows.

Övriga inspelningsenheter har jag inaktiverat och Arctis 5 mikrofonen är självklart satt som standard.

Avinstallerat och ominstallerat drivrutiner för mikrofon samt gjort omstart av datorn.

Testat annan USB ingång.

Mikrofonen tar alltså upp ljud om jag väljer lyssna på men inget ljud registreras om jag bara kollar på mätaren under uppspelningsenheter,

Jag antar att mikrofonen fungerar då ljud tas upp om jag väljer lyssna på i ljudhanteraren?
Någon med mer koll på läget som har tips eller vet nästa steg jag bör göra?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har du satt igång Mic boost eller liknande?
Steelseries är förövrigt ett märke som man ska undvika.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

@GarfieldPower: Nej mic boost är inte igång

Permalänk
Medlem

Mikrofonen fungerar tydligen alldeles utmärkt men programmen uppvisar ingen aktivitet från mikrofronen trots att vännerna hör mig.. Lustigt. Något som vet hur det kan komma sig?

Permalänk
Inaktiv

ok har ingen större koll men vill gärna hjälpa, när du ominstallerade drivare, gick du genom printer devices/device manager och avinstallerade steelseries, rycker ut och väntar några sec? Sen efter ominstallation i advanced tab skulle det visa 1 channel, kommer du åt att kolla advanced nu?

Permalänk
Medlem

@anon34443: Ja, jag ryckte ut och väntade uppemot en minut. Advanced tab? Vart då?

Permalänk
Inaktiv

@Dybbnan: typ recording device/ advanced har jag för mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dybbnan:

Hej!

Jag införskaffade mig idag ett par Steelseries Arctis 5.
Headsetet fungerar alldeles utmärkt förutom mikrofonen.

Saker jag testat:

Mikrofonen är inte mute och om jag väljer att lyssna på mikrofonen i Steelseries Engine 3 så hör jag mig själv,
likaså om jag väljer Lyssna på den här enheten under ljudhanteraren i Windows.

Övriga inspelningsenheter har jag inaktiverat och Arctis 5 mikrofonen är självklart satt som standard.

Avinstallerat och ominstallerat drivrutiner för mikrofon samt gjort omstart av datorn.

Testat annan USB ingång.

Mikrofonen tar alltså upp ljud om jag väljer lyssna på men inget ljud registreras om jag bara kollar på mätaren under uppspelningsenheter,

Jag antar att mikrofonen fungerar då ljud tas upp om jag väljer lyssna på i ljudhanteraren?
Någon med mer koll på läget som har tips eller vet nästa steg jag bör göra?

Tack på förhand!

Vad använder du för program när du använder micken?

Permalänk
Medlem

@anon34443: Främst Discord, lite teamspeak ibland.Den fungerar ju som sagt alldeles utmärkt dock, bara Windows som inte upptäcker aktivitet från den. Tänker mig att det kan bero på att den går in via USB och inte i det interna ljudkortet?

Permalänk

Vad spelar det för roll? Om dina polare hör dig så fungerar mikrofonen uppenbarligen. Har aldrig suttit och kollat i windows om den visar aktivitet..

Permalänk
Medlem

@Alligatorn: Ja den fungerar, som nämnts tidigare. Tråden startades ursprungligen för att jag trodde att den inte fungerade alls på grund av att programmen inte visat aktivitet från mikrofonen trots att jag hörs alldeles utmärkt. Detta gör det svårare att ställa in inställningar för att ge ett så behagligt och bra ljud som möjligt utan hjälp utifrån. Därmed spelar det roll.. för mig.