Dator som startar random.

Permalänk
Medlem

Dator som startar random.

Grabbens dator med Win 10 Får för sig att starta ett par ggr / dygn vid olika klockslag. När den väl startat så har jag kollat i processer mm om va 17 den gör, men det verkar inte vara någon aktivitet som körs. (inte vad jag kan se i alla fall)
Ibland så startar den upp men innan det är färdig startat så stänger den av sig igen.
Hittar inget i autostart eller program som gör det här.. Kollade i Bios efter nån typ av remotestart eller liknande men hittar inget där heller.. Vad mer kan jag felsöka på?

Datan funkar kanoon annars för både spel, surf, mm.

Datan:
i5-4690K
Asrock Z97 Annivrsary
Ati Amd Radeon R9 200 Series

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem med en annan dator för några år sedan, och om jag inte minns fel så var det Wake-on-LAN funktionen som spökade. Enligt manualen har ditt moderkort stöd för detta, så leta efter denna funktion, och ev. andra Wake-on-xxx funktioner i BIOS/UEFI och stäng av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hygglo:

Grabbens dator med Win 10 Får för sig att starta ett par ggr / dygn vid olika klockslag. När den väl startat så har jag kollat i processer mm om va 17 den gör, men det verkar inte vara någon aktivitet som körs. (inte vad jag kan se i alla fall)
Ibland så startar den upp men innan det är färdig startat så stänger den av sig igen.
Hittar inget i autostart eller program som gör det här.. Kollade i Bios efter nån typ av remotestart eller liknande men hittar inget där heller.. Vad mer kan jag felsöka på?

Datan funkar kanoon annars för både spel, surf, mm.

Datan:
i5-4690K
Asrock Z97 Annivrsary
Ati Amd Radeon R9 200 Series

Kolla i bios om datorns nätverkskort är inställt på "wake on lan", kan vara så enkelt att den triggar ett uppvaknande.

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem

Wake on lan är Disable

Permalänk
Medlem

@Hygglo: Moderkortet har enl. manualen stöd för en rad liknande funktioner (se manualen), däribland;

  • PS/2 Keyboard Power On

  • PCI Devices Power On

  • Wake From Onboard LAN

  • Ring-In Power On

  • RTC Alarm Power On

  • USB Keyboard/Remote Power On

  • USB Mouse Power On

Så se till att samtliga funktioner är avstängda.

Det är den enda förklaringen jag kommer på, annars kan man ju alltid slå av strömmen på förgreningsdosan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzieq:

@Hygglo: Moderkortet har enl. manualen stöd för en rad liknande funktioner (se manualen), däribland;

  • PS/2 Keyboard Power On

  • PCI Devices Power On

  • Wake From Onboard LAN

  • Ring-In Power On

  • RTC Alarm Power On

  • USB Keyboard/Remote Power On

  • USB Mouse Power On

Så se till att samtliga funktioner är avstängda.

Det är den enda förklaringen jag kommer på, annars kan man ju alltid slå av strömmen på förgreningsdosan.

Samtliga är avstängda sedan tidigare. /Tack för länken till manualen!

Permalänk
Hedersmedlem

Startar den från strömsparläge eller från helt avstängd? Jag har samma problem med mina datorer med Windows 10 men det verkar komma i perioder, det har inte hänt på några dagar nu.

Permalänk
Medlem

@Hygglo: Om allt är avstängt i BIOS så borde det ju inte vara möjligt, men för säkerhets skull, har du gått in i Enhetshanteraren i Windows och stängt av motsvarande funktioner även där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Startar den från strömsparläge eller från helt avstängd? Jag har samma problem med mina datorer med Windows 10 men det verkar komma i perioder, det har inte hänt på några dagar nu.

Från helt avstängd.
Har kollat i enhetshanteraren.
Kanske något i win Defender?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hygglo:

Från helt avstängd.
Har kollat i enhetshanteraren.
Kanske något i win Defender?

Skickades från m.sweclockers.com

Okej det tycker jag var extra konstigt. Min startar endast från strömsparläge, jag måste in i BIOS och kolla lite. Jag har ingen aning om hur en dator kan starta av sig själv från helt nedstängd faktiskt. Fluktuationer i elnätet?

Permalänk
Medlem

Jag har haft liknande problem, för min del var det windows update som startade datorn för att installera uppdateringar.

Skrivet av Andreaz1:

Okej det tycker jag var extra konstigt. Min startar endast från strömsparläge, jag måste in i BIOS och kolla lite. Jag har ingen aning om hur en dator kan starta av sig själv från helt nedstängd faktiskt. Fluktuationer i elnätet?

Du kan ställa in i de flesta bios tidslag osv som datorn ska starta ifrån helt nedstängd.
Du kan schemlägga uppdateringar, defragmentation och många andra saker där windows startar datorn ifrån avstängt länge för att köra dom.
Finns massor med sätt att starta en dator på ifrån helt avstängt läge.