Visa volym från receiver på TVn

Permalänk
Medlem

Visa volym från receiver på TVn

Hej,

Jag har en smart TV (samsung KS7005) och ett hembiosystem med Marantz SR5010. Förstärkaren och TVn är ihopkopplade med en HDMI-kabel, och allt ljud överförs via denna (ARC). Eftersom TVn har alla de appar jag behöver för att se film har jag ingen HTPC eller annan extern källa, och TVn har möjlighet att bitstreama ljud.

Problemet uppstår ifall jag vill ändra inställningar på förstärkaren, eller se vad volymen är. Då receivern är undangömd kan jag inte kika på displayen och TVn visar inte ljudet utan endast en symbol att ljudet blir högre eller lägre. Om jag byter till HDMI-hällan som receivern är inkopplad igenom kan jag se setup-menyn och volymen på TVn.

Min fråga är om det är möjligt att göra så att jag kan komma åt setup-menyn och se volymen på TVn alltid, oavsett vilken källa jag valt?

Jag misstänker problematiken är att bilden inte gå genom förstärkaren när jag inte har HDMI-källan vald och då kan den inte visa nåt. Men osäker på hur detta ska lösas.

Tack på förhand

Permalänk

Jag tror du sitter på svaret själv. Eftersom tv'n visar en annan ingång kommer du inte kunna se menyerna på receivern.

Du kan:
Köra pip ifall det går på din tv, åtminstone ifall du ska justera något. Volymen bör du väl kunna lyssna dig till ifall den är lämplig
Koppla en liten extra monitor ifall det går att göra så.
Ifall det går, gör ett macro eller skaffa en multifjärr som kan göra ett macro där du får dina inställningar som du vill ha dom utan att behöva se displayen.
Bita ihop och så småningom skaffa en receiver som du kan styra via en mobilapp.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Jag tror du sitter på svaret själv. Eftersom tv'n visar en annan ingång kommer du inte kunna se menyerna på receivern.

Du kan:
Köra pip ifall det går på din tv, åtminstone ifall du ska justera något. Volymen bör du väl kunna lyssna dig till ifall den är lämplig
Koppla en liten extra monitor ifall det går att göra så.
Ifall det går, gör ett macro eller skaffa en multifjärr som kan göra ett macro där du får dina inställningar som du vill ha dom utan att behöva se displayen.
Bita ihop och så småningom skaffa en receiver som du kan styra via en mobilapp.

Där sa du nåt! Den går ju och styra via mobilen, så det är ett alternativ.