Permalänk
Medlem

Boosted Boards

Hej!

Jag sitter och överväger ett inköp av en elektrisk skateboard och tänkte höra med er om ni har några erfarenheter av dessa. Jag har kollat runt lite på olika modeller och det verkar som att alla inte skickar till Sverige tyvärr. En bräda som jag fastnat för är en bräda från Boosted Boards. Den jag fastnat för är Dual+, men jag är osäker på om den får köras i Sverige? Är det någon som vet vad som egentligen gäller när du kommer till elektriska skateboards? Har läst någonstans att den inte får gå snabbare än 20 km/h. Betyder det att den inte får gå snabbare eller att man inte får åka snabbare än så? Jag tycker själv att det känns snabbt nog

Tacksam för alla synpunkter och erfarenheter!

Permalänk
Medlem

Boosted Board är tyvärr lite som Apple, överprisat när det finns bättre alternativ. Främsta argumentet är att den har låg vikt.

Marbel har fått ett dåligt rykte pga dåliga om inga leveranser och sub-par kvalité i vissa komponenter, men nya revisionen ska fixa dem flesta.

Lecdec ska du hålla dig undan för, men om du byter ut ESCn till VESC så ska den vara helt okej. Men den är ett kinesiskt märke så förvänta dig kvalitén därefter. Den som tillverkar åt företag som Lecdec och Melonboard är noname i stort sett samma bräda till olika leverantörer som Melonboard. Någon fysisk design skiljer åt.

Yuneec E-go är "Ok" nybörjarbräda.

Evolve och Enertion är Premium märke, äger Carbon Street Gen2 av Evolve och diggar verkligen avståndet den ger - men den väger en bit. Evolve ägare i USA jävlas med Boosted ägare när dem åker förbi dem efter deras batteri är slut. Jag tror inte hastigheten är ett problem, själv så åker jag respektabelt och bromsar i gång/cykelvägarna när det finns folk. Min Gen2 kan jag åka upp till 3 mil på, svenska mil.

Inboard verkar ett trevligt alternativ, utbytbart batteri och vattentät-isch (vattenresistent pga legalt).

Personligen så tycker jag du ska ta en titt på Unlimited av Eon och Mellowboard, båda är ungefär samma lösning med olika prisskillnader. Se det som modulära elkomponenter och du kan nästan välja vilken bräda du vill åka och montera det på - det går även utöka batteri och torque. Men vill du slå stort och ha stor potential med färdig produkt, så antingen Evolve eller Enertion. Evolve har distributör i Tyskland, Sverige hade en för Skandinavien men jag tyckte inte dem kommunicerade bra och dem integrerades med Tyskland istället förra året.

Kolla annars här om du vill jämföra pris och småtekniskt: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1orvca3ceA7EuAnABGX_g5...

Edit:

Jag tror inte det är något vidare problem om man inte gör det till ett, jag åker som mest 15 km/h för snabbare gör mig nervös. Vad jag förstod på den svenska delen så behövs legalt blinkers och cykelklocka, men "meh" på det så länge du sköter dig. Det enda jag tycker du ska vara beredd på är små hundar, jävlar vad agitated dem blir bara för man åker nätt förbi. Större hundar reagerar inget vidare har jag märkt utan ger mest en uppmärksam och nyfiken blick - speciellt folk

När jag en gång hade momentet att åka till mina föräldrar som bor strax över en mil ifrån staden och kom till en förort så är där en avlång cykelväg, HELT TOM. Gissa vad? Jag drog på snabbaste läget upp till 40 km/t och en buss sidleds bakom mig kommer förbi i ca 45-50 OCH 5 ANSIKTEN GLODDE FASIKEN PÅ MIG

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Inboard är väl överlägsen alla andra alternativ?
Om man nu inte bryr sig om pengar dvs.

Permalänk
Medlem

Jag är också extremt sugen på att köpa en Boosted board, jag läste just att dom ska börja skicka till Europa där Sverige är ett av länderna dom skickar till. Om jag förstått det rätt skickas dom fortfarande från USA och då lär tull och moms tillkomma vilket lär bli en ganska saftig kostnad?

Permalänk

Jag har en Evolve Bamboo Street som jag har haft två säsonger nu. Den har haft en hel del kvalitetsproblem men har fått samtliga delar skickade till mig utan kostnad. Bytt ut bakre trucken, en handkontroll, ett drivhjul och en radiomottagare. och ett fem-sex drivremmar. Dom har jag som tur är hittat ersättare på ebay för nästan inga pengar alls. (drivremmar anses vara slitagegrejeer och går inte på garantin.)

Jag har kört den många mil, minst tre mil i veckan på sommarhalvåret när vädret tillät.

Det är utan tvekan den roligaste leksaken jag någonsin köpt mig själv. Att åka Uppför(!) linnégatan och köra ikapp bilarna är hysteriskt roligt. Den toppar på runt 30-35km/h och det är så mycket fortare än det låter. Rekommenderar starkt att du investerar i handledsskydd och hjälm.

Den nya versionen Evolve GT med dubbla motorer skall tydligen vara omgjord från grunden och ha ett helt nytt styrsystem, kraftigare motorer, högre topphastighet och klara brantare backar.

Vad gäller lagen så klassas den som cykel klass III. Samma som en Segway. Får ej gå fortare än 20km/h men det gör den inte om man har den på lågläge.
Det enda du kan åka fast för på dagen är avsaknad av signalhorn.

Tillägg
Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Jag har en Evolve Bamboo Street som jag har haft två säsonger nu. Den har haft en hel del kvalitetsproblem men har fått samtliga delar skickade till mig utan kostnad. Bytt ut bakre trucken, en handkontroll, ett drivhjul och en radiomottagare. och ett fem-sex drivremmar. Dom har jag som tur är hittat ersättare på ebay för nästan inga pengar alls. (drivremmar anses vara slitagegrejeer och går inte på garantin.)

Jag har kört den många mil, minst tre mil i veckan på sommarhalvåret när vädret tillät.

Det är utan tvekan den roligaste leksaken jag någonsin köpt mig själv. Att åka Uppför(!) linnégatan och köra ikapp bilarna är hysteriskt roligt. Den toppar på runt 30-35km/h och det är så mycket fortare än det låter. Rekommenderar starkt att du investerar i handledsskydd och hjälm.

Den nya versionen Evolve GT med dubbla motorer skall tydligen vara omgjord från grunden och ha ett helt nytt styrsystem, kraftigare motorer, högre topphastighet och klara brantare backar.

Vad gäller lagen så klassas den som cykel klass III. Samma som en Segway. Får ej gå fortare än 20km/h men det gör den inte om man har den på lågläge.
Det enda du kan åka fast för på dagen är avsaknad av signalhorn.

Evolve såg väldigt intressant ut också! Evolve verkar dock bara skicka till Nordamerikanska destinationer, är det vanligt att ta en snabb mini resa till USA för att köpa dessa longboards? Då slipper man väl dessutom fraktkostnad, tull och moms också?

Edit: såg att dom skickar til Storbritannien också.

Permalänk
Skrivet av Kcce:

Evolve såg väldigt intressant ut också! Evolve verkar dock bara skicka till Nordamerikanska destinationer, är det vanligt att ta en snabb mini resa till USA för att köpa dessa longboards? Då slipper man väl dessutom fraktkostnad, tull och moms också?

Edit: såg att dom skickar til Storbritannien också.

Evolve har en säljare i tyskland.
http://evolveskateboards.de/
Dom hade en svensk säljare med förut men den ägaren verkade gå in i väggen för han slutade plötsligt bara svara på mail och sidan gick ner.

Tillägg.
Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

@Pentagram: Svenska ägaren gjorde likadant med mig, antingen tog väldigt lång tid eller sket i att svara. Integrationen med Tysklands distributör vände det helt. Vilken säljare på ebay köpte du remmar av? Dem jag tittade på några månader sedan sålde bara inom USA vid tillfället.

@Kcce: Se mitt inlägg ovan, Evolve har distributör i Tyskland som skickar till Sverige.

Jag har än så länge inte haft några problem med komponenter alls med min Carbon Street Gen 2 som jag inte har påverkat själv, åkt i vatten några gånger och on/off PCB fick rost pga det. Delen var inte dyr att köpa och supporten är helt okej. Jag själv använde Sugru för att täcka sidorna av batteriluckan och startknappen och sedan dess så har inte vatten varit ett problem.

Just nu är jag i en process och gör min egen bräda med färdiga komponenter och inom 1-2 månader så har jag allt för att göra en mindre, lättare bräda. Funderar på en Pennyboard men får se vad det blir.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Ahh, fler som kollat på Casey Neistat

Funderat starkt på en Boosted board. Dock kan jag inte ens åka vanlig skateboard, så blir förmodligen en elcykel framöver hahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Ahh, fler som kollat på Casey Neistat

Funderat starkt på en Boosted board. Dock kan jag inte ens åka vanlig skateboard, så blir förmodligen en elcykel framöver hahaha

Casey är nog en jävla bra reklam för Boosted Boards när man tänker på det... Man blir ju sugen, men de är ju så sjukt dyra.

Permalänk
Medlem

Jag har varit inne på att köpa en länge nu, kollat mest på boosted board men nu är jag mer inne på enertion då den går både snabbare och har längre räckvid: http://www.enertionboards.com/raptor-2-direct-drive-electric-...
2000kr rabatt per bräda om man köper 2 st, någon mer som är sugen och vill köpa tillsammans med mig ?
Hittade en kupong med så köper man två st blir det 1367 dollar per bräda!
Frågan är hur tull och moms avgifter ser ut när man köper från Australien?

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk
Medlem

Äh jag slåg till på en raptor 2. Återkommer när jag fått den med en review

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk
Skrivet av miscann:

Äh jag slåg till på en raptor 2. Återkommer när jag fått den med en review

Jag blev inspirerad av ditt inlägg så jag beställde mig just en Evolve Bamboo GT.
Blev 13900:- med frakt.
Lika bra att ha två brädor. Eller?

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

@Pentagram:
Haha najs! hoppas du blir nöjd!

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk
Skrivet av miscann:

@Pentagram:
Haha najs! hoppas du blir nöjd!

Nu väntar jag bara på att Postnord skall sluta åka omkring med mitt paket.
Istället för att lämna det på mitt lokala utlämningsställe kördes det tre mil bort till en terminal som är stängd på helger.
Det företaget behöver verkligen ny ledning.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk

Har haft min Evolve Street GT Bamboo en vecka nu och jäklar vilket lyft det är från föregående modell.
Att dom gick över till dubbla motorer verkar helt vara i rätt riktning.
Dom är uppenbart mycket mer energisnåla då jag kommer många gånger längre med den nya brädan än den gamla. (Evolve Street Bamboo)

När man bromsar så laddar den numera batteriet. Detta görs så effektivt att man måste vara försiktig så man inte överladdar batterierna genom att bromsa mycket när batterierna är fulla.

Den har fyra lägen. Low, Eko, Fast och GT. På GT har man tillgång till 100% av kraften vilket är för mycket. Den kastar av en om man inte är försiktig. Jag kör nästan uteslutande på Fast-läget.
Känns helt sjukt när man glider upp för en backe i 30Km/h och åker ikapp bilarna.

Åkte en timme första dagen nästan bara upp och ner för branta backar bara för att se vad den klarar av och när jag kom hem hade jag fortfarande 87% batteri kvar.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

@Pentagram: GT är verkligen ett lyft, tyvärr så får jag nöja mig med min Gen 2 då den gör sitt jobb (och med glädje). Men jag hade inte sagt nej till lite mer Torque :P. Det enda som är synd är vikten, inte precis den lättaste brädan att bära, men i övrigt har jag svårt att hitta något anmärkningsvärt. Är det en AT eller Street modell?

Mitt lilla projekt med custom elbräda har gått lite trögt iom sträng ekonomi i kvartalet som har gått, men jag har iaf införskaffat allt i elväg. Ska bara köpa specifika truckar och eventuellt hjul och bräda. Poängen är att göra en lättare och mindre bräda som är mer portabel, stads och bussvänlig så att säga.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Ohem:

Är det en AT eller Street modell?

Köpte en Street. Gillar känslan som den gamla hade när man bara surfar fram över gatorna.
Bamboo GT känns likadan att åka på dock ännu stabilare då truckarna är bredare.

Väl värd investering.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Hoppas den här marknaden för boosted boards blir större så vi får en återförsäljare här i sverige. Känns lite surt att importera så här dyra saker imo.

Permalänk
Medlem

@Megacrash: Dem flesta som levererar har redan EU lager, så tullen kan skippas även fraktkostnaden kan komma till.

Tyvärr så har mitt egna projekt stått i ide pga ekonomin men förmodligen snart trappas upp, felköpte en BMS (7S istället för 6S), behöver Caliber truckar och en vettig bräda. Men i övrigt tuffar min Carbon på som vanligt, lite slitage utanpå bara.

Kolla in Mertoboard? Batterikapacitet upp till ~64km http://metro-board.com/shop/41-metroboard-slim-electric-longb...

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

@Megacrash: Dem flesta som levererar har redan EU lager, så tullen kan skippas även fraktkostnaden kan komma till.

Tyvärr så har mitt egna projekt stått i ide pga ekonomin men förmodligen snart trappas upp, felköpte en BMS (7S istället för 6S), behöver Caliber truckar och en vettig bräda. Men i övrigt tuffar min Carbon på som vanligt, lite slitage utanpå bara.

Kolla in Mertoboard? Batterikapacitet upp till ~64km http://metro-board.com/shop/41-metroboard-slim-electric-longb...

Ja jo jag känner igen det där med ekonomin..sitter och ångrar mig lite smått att jag köpte en ny dator för 20k då jag skulle kunna fått roligare med en boosted board. Kände inte till att det fanns något sånt här som eldrivna skateboards förrän jag hitta denna tråd. Aja bara spara ihop till sommar 2018.

Boosted Boards verkar ha bästa remote iaf, men jag gillar inte riktigt att den är så himla låg i drivande trucken att man repar direkt någe plastskydd som satt där tydligen. Skaffar jag någon nästa år lär det helt klart bli någon från Evolve om inte Boosted kommer ut med någon ny bättre version innan dess.

Funderar på att skaffa en "vanlig" longboard nu i sommar som man kan glida runt på. Lär ju få lite motion på köpet också då man får röra lite mer på sig än med en eldriven. Får se det på den ljusa sidan även om nöjet troligtvis inte blir i närheten av en eldriven:P

Permalänk

Kul att intresset för e-longboards ökar!

Jag byggde en egen variant för några år sedan då boosted fortfarande var i kickstarter-fasen med diverse delar från Hobbyking och eBay, kan varmt rekommendera detta, inte alls svårt och finns massvis med guider.

Toppfart 40km/h, klarar alla uppförsbackar och räckvidd på ca 2 mil. Landade på ca 4000kr för alla delar (exklusive longboard som jag redan hade). Den absolut roligaste "leksaken" jag har!

Permalänk
Medlem

Tycker det ibland är lite synd att jag aldrig lärde mig skateboard ordentligt, vet inte om jag känner mig så manad att ge mig ut i trafiken här i Stockholm på en elskateboard utan att ha flera års erfarenhet av att åka skateboard. Annars skulle jag nog köpt en Boosted Board direkt.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Det tog mig ca två veckor att få rätt på balansen och jag åkte inte tidigare skateboard heller, tog kvällar och gator med minst trafik på och övade in. Visst någon enstaka hundägare som går kan småskratta åt en, men det är bara att svälja.

Den friheten när man åker, den är fin.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Beställde en boosted board i helgen får se när den kommer, har aldrig ens rört en skateboard tidigare i mit liv men suget var stort efter man sett lite videos på folk som glider runt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Ohem: Du har inte möjlighet att dela med dig vad du har köpt för din hemmagjorda bräda eller bra ställen där folk delar med sig om egna erfarenheter i området?

Permalänk
Medlem

@Dubbelklabbe: Visst, här är ett par länkar:

https://www.electric-skateboard.builders/t/start-here-faq-for-diy-electric-skateboard-builders/215

https://www.electric-skateboard.builders/t/first-time-ordering-parts-in-the-electric-skateboard-community-heres-what-to-expect/23499

Här är ett Excel dokument som uppdateras med tiden över Elbrädor, det är ett bra sätt att jämföra mellan produkter som erbjuds i marknaden: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1orvca3ceA7EuAnABGX_g5...

För mitt projekt så jag har köpt det mesta hårdvarumässigt från http://diyelectricskateboard.com/ men truckar och BMS från ebay. Diverse elektronik från Hobbyking.com. Jag letar efter en vettig bräda på 30", en kicktail och inte kostar över tusingen.

Jag citerar ett inlägg (som jag nu har kortat ner en aning) jag skrev för 7 månader sedan som en annan också ville veta lite, och för att göra det något mer pragmatiskt och underförstått så jag gjorde jag texten mer tidseffektiv att läsa. Notera att kv förklaringen handlar inte om att vara tekniskt korrekt utan lättförstått i kontexten vad man är ute efter när man letar.

Citat:

The information is a bit archaic to compile and understand but there are few variables to consider, so here I bothered to clarify a few and easy to follow regarding motor:

The kv value requires a bit explaining but to unjustly simplify it - effective ratio between the internal turns of the stator to the rotor (imagine amount of cycles cranking needed for a gramophone to start playing). The agreed effective ratio minimum within the e-board community is 300kv.

Lower kv ratio = More Torque
More Torque = Higher voltage threshold (and so works with higher voltage setups)
More voltage = Less current draw
Less (continous) current draw = Longer ride, less heat & longer battery life
Less heat = Less energy wasted (thus more energy effective)

But:

More voltage = Increased amount of Lipo or Li-ion cells
Increased amount of cells = Increased weight
Increased weight = More load (and more current needed, cancelling out the effectiveness oh so slightly)

It's a question about finding a balance between effectiveness, budget and component availability.

One Lipo or Li-ion cell is 3,7v, so one cell in series is 1S. The usual(!) balanced battery and motor configuration(s) you find today for e-boards are 6S and 10-12S.

This means for example 3,7 (default voltage) X 6 (amount of cells in series) = 22v
3,7 x 10 = 37v
3,7 x 12 = 44v

6S (22v) is a good compromise for a commute purposed board because of the less amount of cells thus less weight, fits smaller boards nicely and easier to carry. 10-12S are great for more Torque intense (hills, terrain) or longer rides.

Now you know battery and motor, the next thing is ESC, Electronic Speed Controller. The ESC is what you use to accelerate, reach top speed and decel (brake). The key variables to look for is burst, current draw and peak/maximum variables. Increased Amperage threshold means more capable of running current to the motor but also less heat build-up in the ESC if lower amperage drawn is kept. If you for example burst into peak continously the motor, ESC will get hot but the ESC will get REALLY hot if you choose a low Amperage threshold, you'll basically melt the poor thing. Remember heat is energy wasted.

There are many ESCs but majority of them are meant for RC cars, boats, planes and copters. The human factor isn't regarded when developed so you'll experience a chinese crappy skateboard with an acceleration tug asking for a fracture and a brake that stops at a cent with inertia throwing you away ala Wile.E.Coyote.

The ESC you'll want is the VESC, it's specifically developed for electric skateboards and is sold at various vendors such Enertion, DIYElectricskateboard, Trampa, Maytech.

Edit 2:

Notera att Trampa har gått med samarbete med Vedder och har fått exklusiv rätt att använda och marknadsföra namnet VESC, dock inte projektet i sig (open source). Så när du kollar efter 3e parts VESC så har dem bara ett annat namn, men det är samma oavsett produkt/enhet och kan använda samma mjukvara.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Ohem:

@Dubbelklabbe: Visst, här är ett par länkar:

https://www.electric-skateboard.builders/t/start-here-faq-for-diy-electric-skateboard-builders/215

https://www.electric-skateboard.builders/t/first-time-ordering-parts-in-the-electric-skateboard-community-heres-what-to-expect/23499

Här är ett Excel dokument som uppdateras med tiden över Elbrädor, det är ett bra sätt att jämföra mellan produkter som erbjuds i marknaden: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1orvca3ceA7EuAnABGX_g5...

För mitt projekt så jag har köpt det mesta hårdvarumässigt från http://diyelectricskateboard.com/ men truckar och BMS från ebay. Diverse elektronik från Hobbyking.com. Jag letar efter en vettig bräda på 30", en kicktail och inte kostar över tusingen.

Jag citerar ett inlägg (som jag nu har kortat ner en aning) jag skrev för 7 månader sedan som en annan också ville veta lite, och för att göra det något mer pragmatiskt och underförstått så jag gjorde jag texten mer tidseffektiv att läsa. Notera att kv förklaringen handlar inte om att vara tekniskt korrekt utan lättförstått i kontexten vad man är ute efter när man letar.

Edit 2:

Notera att Trampa har gått med samarbete med Vedder och har fått exklusiv rätt att använda och marknadsföra namnet VESC, dock inte projektet i sig (open source). Så när du kollar efter 3e parts VESC så har dem bara ett annat namn, men det är samma oavsett produkt/enhet och kan använda samma mjukvara.

Jag tackar och bockar!!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem