N CASE M1 V.5 VS DAN A4 SFX V.1

Permalänk
Medlem

N CASE M1 V.5 VS DAN A4 SFX V.1

Inför lanseringen av Kaby Lake och Ryzen är jag lockad att bygga en ny kompakt burk.

Hittat dessa 2 kandidater på marknaden och undrar så klart vilka dom största skillnaderna är mellan dessa ??

https://www.ncases.com/

https://www.dan-cases.com/dana4.php

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

DAN A4 är mindre och dyrare och får inte plats med lika stora CPU kylare som NCASE M1 samt inga chassifläktar. Även något begränsad med lagringsutrymme jämfört med NCASE M1. NCASE M1 kan även konfigureras på flera olika sätt (t.ex. köra med ATX nätsgg och kortare GPU, fler hårddiskar genom att offra CPU kylarens höjd m.m.) och vattenkylning får även plats i denna.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Vill du ha något litet å stilrent å simpelt så tar du ju ett Dan a4 sfx chassi. E så jag tänker, jag behöver inte några avancerade kylare eller så å inte heller 100 ssd/hd lagningsenheter å därför duger ett dan a4 mer än väl. Vill du mer shitt å eventuellt tystare sys så tar du ju Ncase M1.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

DAN A4 är mindre och dyrare och får inte plats med lika stora CPU kylare som NCASE M1 samt inga chassifläktar. Även något begränsad med lagringsutrymme jämfört med NCASE M1. NCASE M1 kan även konfigureras på flera olika sätt (t.ex. köra med ATX nätsgg och kortare GPU, fler hårddiskar genom att offra CPU kylarens höjd m.m.) och vattenkylning får även plats i denna.

Känns dock som 185 Usd + moms + tull + frakt gör att NCASE M1 blir lite dyrare en att köpa från Caseking i Tyskland för Dan Cases A4 250-270 Euro + frakt för oss i Europa.

Såg en gammal recension från Linus Tech att ingen plats för kablar finns bakom moderkortsplåten på NCASE M1 så alla kablar blir i huvudkammaren.

I detta Chassi funkar enbart Referens Design på Grafikkort för annars blir det för varmt i lådan för att Gpu är i samma kammare som Cpu.

Men i Dan Cases A4 så är GPU i en separat kammare och därför funkar det också med eftermarknadskort som oftast är svalare en referens kort.

Dock finns det Fläktplatser i NCASE men om man använder en sluten 240 mm radiator så täcker man upp fläkten i bakkant och denna går ej att nyttja alls och borde funka om man har en luftkylare.

Vill man använda dom 2 st 120 mm mot Cpu är det 130 mm - bredden på fläktarna så typ 105 mm höjd.

Fläktplatserna i botten är inte heller möjligt enligt Linus tech i hans bygge med en Referens Gpu + 3.5"HDD i botten.

Stora fördelen för NCASE M1 är plats för Sluten Vattenkylning med möjlighet att överklocka CPU.

Lär finnas plats för fläktar vid Cpu om man använder luftkylning.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Känns dock som 185 Usd + moms + tull + frakt gör att NCASE M1 blir lite dyrare en att köpa från Caseking i Tyskland för Dan Cases A4 250-270 Euro + frakt för oss i Europa.

Såg en gammal recension från Linus Tech att ingen plats för kablar finns bakom moderkortsplåten på NCASE M1 så alla kablar blir i huvudkammaren och att i detta Chassi funkar enbart Referens Design på Grafikkort för annars blir det för varmt i lådan då Gpu är i samma kammare som Cpu, men i Dan Cases A4 så är GPU i en separat kammare och därför funkar det också med eftermarknadskort som oftast är svalare en referens kort.

Dock finns det Fläktplatser i NCASE men om man använder en sluten 240 mm radiator så täcker man upp fläkten i bakkant och denna går ej att nyttja alls och borde kanske funka om man har en luftkylare och vill man använda dom 2 st 120 mm mot Cpu är det 130 mm - bredden på fläktarna så typ 105 mm höjd.

Fläktplatserna i botten inte heller möjligt enligt Linus tech i hans bygge med en Referens Gpu + 3.5"HDD i botten och med tanke på ventilationshål i botten så räcker detta på ett referens kort.

Stora fördelen för NCASE M1 är plats för Sluten Vattenkylning med möjlighet att överklocka CPU.

Lär finnas plats för fläktar vid Cpu om man använder luftkylning.

Nackdelen är som sagt mycket kablar i huvudkammaren och enbart referens design Gpu funkar i detta chassi.

Mitt NCASE M1 med frakt + moms + tull blev totalt ca 2300 kr (inköpt i September 2016).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Känns dock som 185 Usd + moms + tull + frakt gör att NCASE M1 blir lite dyrare en att köpa från Caseking i Tyskland för Dan Cases A4 250-270 Euro + frakt för oss i Europa.

Såg en gammal recension från Linus Tech att ingen plats för kablar finns bakom moderkortsplåten på NCASE M1 så alla kablar blir i huvudkammaren och att i detta Chassi funkar enbart Referens Design på Grafikkort för annars blir det för varmt i lådan då Gpu är i samma kammare som Cpu, men i Dan Cases A4 så är GPU i en separat kammare och därför funkar det också med eftermarknadskort som oftast är svalare en referens kort.

Dock finns det Fläktplatser i NCASE men om man använder en sluten 240 mm radiator så täcker man upp fläkten i bakkant och denna går ej att nyttja alls och borde kanske funka om man har en luftkylare och vill man använda dom 2 st 120 mm mot Cpu är det 130 mm - bredden på fläktarna så typ 105 mm höjd.

Fläktplatserna i botten inte heller möjligt enligt Linus tech i hans bygge med en Referens Gpu + 3.5"HDD i botten och med tanke på ventilationshål i botten så räcker detta på ett referens kort.

Stora fördelen för NCASE M1 är plats för Sluten Vattenkylning med möjlighet att överklocka CPU.

Lär finnas plats för fläktar vid Cpu om man använder luftkylning.

Nackdelen är som sagt mycket kablar i huvudkammaren och enbart referens design Gpu funkar i detta chassi.

Det finns många olika lösningar man kan köra på med NCase M1. Jag kör själv nästan precis denna setup(Noctua NH-C14 och Arctic Accelero Extreme på grafikkortet). Du får onekligen en betydligt tystare dator med större möjligheter till överklockning om du kör samma build som mig jämfört med Dan A4(jag har beställt den med, funderar fortfarande på vad jag ska göra med den )!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Staz:

Det finns många olika lösningar man kan köra på med NCase M1. Jag kör själv nästan precis denna setup(Noctua NH-C14 och Arctic Accelero Extreme på grafikkortet). Du får onekligen en betydligt tystare dator med större möjligheter till överklockning om du kör samma build som mig jämfört med Dan A4(jag har beställt den med, funderar fortfarande på vad jag ska göra med den )!

http://i.imgur.com/tSvSuT6.png

Kul och se bilder på ditt bygge i ett NCASE M1.

Ser att du fick dit fläktar under ditt grafikkort som förhoppningsvis hjälper att få ut all värme från ett eftermarknads kort i ett sådant litet chassi.

Håller GPU & CPU bra temp i denna setup ??

Täcker din Cpu kylare upp platsen för fläktplatserna i dörren ??

Hur tycker du kabel dragningen var med tanke på inga kablar bakom moderkortsplåten ??

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Kul och se bilder på ditt bygge i ett NCASE M1.

Ser att du fick dit fläktar under ditt grafikkort som förhoppningsvis hjälper att få ut all värme från ett eftermarknads kort i ett sådant litet chassi.

Håller GPU & CPU bra temp i denna setup ??

Täcker din Cpu kylare upp platsen för fläktplatserna i dörren ??

Hur tycker du kabel dragningen var med tanke på inga kablar bakom moderkortsplåten ??

I och med att fläktarna för grafikkortet och processorn tar in luft direkt från utsidan så är temperaturerna riktigt bra! Då jag vill ha ett helt ljudlöst bygge så har jag låst mina fläktar på 800RPM och då toppar grafikkortet på 80 grader och processorn på 70 grader. När de kördes på automatiskt varvtal så låg temperaturerna på runt 60 grader för både GPU och CPU.

Kabeldragningen var inte något problem, jag fick det att se nästan lika bra som på bilden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Staz:

I och med att fläktarna för grafikkortet och processorn tar in luft direkt från utsidan så är temperaturerna riktigt bra! Då jag vill ha ett helt ljudlöst bygge så har jag låst mina fläktar på 800RPM och då toppar grafikkortet på 80 grader och processorn på 70 grader. När de kördes på automatiskt varvtal så låg temperaturerna på runt 60 grader för både GPU och CPU.

Kabeldragningen var inte något problem, jag fick det att se nästan lika bra som på bilden.

Vad har du för komponenter? Överklockat CPU:n/GPU:n något?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Vad har du för komponenter? Överklockat CPU:n/GPU:n något?

GTX 970 och i7-4790K, jag kör stockhastigheter med undervolt för att få allt ljudlöst!

Visa signatur
Permalänk

Äger båda chassina och kan säga att båda är högkvalitativa. Kör just nu Dan cases då jag tycker det är snyggare. Trots att det är mindre tyckte jag inte det var svårare att bygga (snarare tvärtom) och jag har inte heller märkt några problem med temperaturer eller så.

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga, men vart har ni fått/köpt era Dan Case A4 SFX ifrån?...

Permalänk
Medlem

Har ni lust sälja ett av era dan så säg till kan betala bra bara säg till

Skickades från m.sweclockers.com