Permalänk
Medlem

Uppgradera högtalare

Hej,

I takt med att TVn och förstärkaren byts ut vill jag testa på lite nya högtalare. Flickvännen ogillar mina nuvarande stativhögtalare och föredrar (diskreta) golvhögtalare. I dagsläget har jag XTZ 99.26 som front, XTZ 93.21 som surround och XTZ 12" bas. Jag vill göra mig av med dessa och ersätta dom nya högtalare, och till en början troligen bara frontar.

Jag har skapat en liten lista med högtalare som jag tycker ser relativt diskreta ut och som flickvännen kan överleva med, men ni för givetvis föreslå andra också: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3277332&view=m

Jag är väl medveten om att ljud är subjektivt så jag förväntar mig inte ett 100%-igt svar, men iaf något som kan leda mig i rätt riktning. Era subjektiva åsikter uppskattas. Lämplig center/surround/bas får gärna tipsas i samband också.

Budget ligger på 10,000kr och rummet är relativt litet på 25m2.

Frågan är nu, för nån som inte är allt för insatt, vilka ska man välja? Det huvudsakliga ändamålet är film och tv.
Behövs en baslåda eller klarar jag mig utan?

Högtalarna kommer med all sannolikhet drivas av en Denon AVR-X3300W eller AVR-X2300W, så den måste orka driva dom.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

PSB Tower X1T verkar rätt trevliga, systerföretag till NAD

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker du ska bygga ett par basunderdelar till dina XTZ, du kan ju bygga med små element eller montera det på sidan om det är ett måste att ha ett smalt/litet system, att bygga basdelar innebär att du kan dela bort basen från topparna så även topparna kommer att låta bättre pga basdelarna.
Det finns en del färdiga basdelar också, inte så vanligt i lägre prisklasser men det är inte omöjligt att få tag på.
XTZ har dessutom själva tillverkat basdelar till 99.26 typ 99W10.17P som kan dyka upp på begmarknaden

Även QLN sub 82 är en liknade konstuktion

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Citat:

som jag tycker ser relativt diskreta ut och som flickvännen kan överleva med

Tror inte din lösning funkar där riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker du ska bygga ett par basunderdelar till dina XTZ, du kan ju bygga med små element eller montera det på sidan om det är ett måste att ha ett smalt/litet system, att bygga basdelar innebär att du kan dela bort basen från topparna så även topparna kommer att låta bättre pga basdelarna.
Det finns en del färdiga basdelar också, inte så vanligt i lägre prisklasser men det är inte omöjligt att få tag på.
XTZ har dessutom själva tillverkat basdelar till 99.26 typ 99W10.17P som kan dyka upp på begmarknaden
http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=348710.jpg
Även QLN sub 82 är en liknade konstuktion

Köper hellre nåt färdigt. Lösningen du länkar till är säkert utmärkt men ser ut att ta en hel del plats. Ett alternativ är att ställa mina nuvarande XTZ på stativ istället, men jag är inte helt förtjust i det högblanka svarta längre. Svårt beslut.

Skrivet av oatp1b1:

@mrqaffe: Tror inte din lösning funkar där riktigt.

Håller tummarna!!

Permalänk
Medlem

Slår ännu ett slag (som i posten om stärkare) för Dynavoice Definition serien, då främst df-8 men även df-6 om man vill ha lite diskretare. Av de i din lista skulle Yamaha ligga hett till annars 😎

Men då ljud är högst subjektivt.... 😁

Vet att man inte kan avgöra något direkt från en YouTube video, men en liten fingervisning om vad de klarar kan man ju trots allt få; DF-8 vs DM-6

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Hej,

I takt med att TVn och förstärkaren byts ut vill jag testa på lite nya högtalare. Flickvännen ogillar mina nuvarande stativhögtalare och föredrar (diskreta) golvhögtalare. I dagsläget har jag XTZ 99.26 som front, XTZ 93.21 som surround och XTZ 12" bas. Jag vill göra mig av med dessa och ersätta dom nya högtalare, och till en början troligen bara frontar.

Jag har skapat en liten lista med högtalare som jag tycker ser relativt diskreta ut och som flickvännen kan överleva med, men ni för givetvis föreslå andra också: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3277332&view=m

Jag är väl medveten om att ljud är subjektivt så jag förväntar mig inte ett 100%-igt svar, men iaf något som kan leda mig i rätt riktning. Era subjektiva åsikter uppskattas. Lämplig center/surround/bas får gärna tipsas i samband också.

Budget ligger på 10,000kr och rummet är relativt litet på 25m2.

Frågan är nu, för nån som inte är allt för insatt, vilka ska man välja? Det huvudsakliga ändamålet är film och tv.
Behövs en baslåda eller klarar jag mig utan?

Högtalarna kommer med all sannolikhet drivas av en Denon AVR-X3300W eller AVR-X2300W, så den måste orka driva dom.

Tack på förhand!

Monitor Audio Silver 6. Kampanj på 9990kr nu
http://www.prisjakt.nu/product.php?p=2296742

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Monitor Audio Silver 6. Kampanj på 9990kr nu
http://www.prisjakt.nu/product.php?p=2296742

Skickades från m.sweclockers.com

Åfan, kanske borde slå till innan kampanjen går ut? De ser ut att ha fått bra kritik. Behöver man en bas till dom tro?

Permalänk
Inaktiv

Hur gick det? Elac UF5 är ju annars riktigt snygga och prisvärda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon188021:

Hur gick det? Elac UF5 är ju annars riktigt snygga och prisvärda!

Elac:s Debut serie har också fått väldigt bra kritik. (dvs Elac Debut F5 eller F6 om man vill ha golvare)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon188021:

Hur gick det? Elac UF5 är ju annars riktigt snygga och prisvärda!

Jag beställde ett par B&W 683 S2 med ett NAD-slutsteg. Det lät bra i butik, men jag ska ge det ett rättvist försök är hemma också. Skulle det inte fungera kan jag testa Elac!