Microsoft erkänner – Windows 10-kampanjen "gick för långt"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft erkänner – Windows 10-kampanjen "gick för långt"

Microsofts kampanj som uppmanade användare av tidigare versioner av Windows att uppgradera till Windows 10 uppfattades som överdrivet nitisk, något företaget nu erkänner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Får lite Radiotjänst vibbar av detta...

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem

Tycker det var bra haha fick så många som möjligt Windows 10

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

Håller med att det va bra, Windows 10 är super.

Jag uppdaterar fortfarande win7 datorer till win10 gratis via ms

https://www.microsoft.com/en-us/accessibility/windows10upgrad...

Permalänk
Avstängd

Windows 10 är bra.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Han låter inte såvärst ångerfull. Det är ju inte bara tvångsuppdateringarna utan även all sanslös påtryckning. Microsoft behöver lite rejäl konkurrens för att ånyo bry sig om sina kunder.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Mig fick dom inte på fall. Jag använde ett program som nekade påminnelsen att uppgradera till Win 10 och har inte sett skymten av den där Windows 10 loggan i aktivitetsfältet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Mig fick dom inte på fall. Jag använde ett program som nekade påminnelsen att uppgradera till Win 10 och har inte sett skymten av den där Windows 10 loggan i aktivitetsfältet

Eller så uppgradera man bara så slapp man också påminnelserna. Du får det att låta som om du överlista "systemet" genom att behålla ett gammalt OS som inte underhålls lika mycke. Well done

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Mig fick dom inte på fall. Jag använde ett program som nekade påminnelsen att uppgradera till Win 10 och har inte sett skymten av den där Windows 10 loggan i aktivitetsfältet

Det var ju inte smart gjort och sen sitta med win7 som är segt och utgånget.
Samt att Intels och amds cpuer inte stödjer äldre operativsystem längre.

Permalänk
Inaktiv

Microsoft lyckades bra med att döda mitt förtroende för dem. Hos mig kommer Windows bara att finnas i en virtuell maskin.

Permalänk
Medlem

Windows 10 är SEHR GUT!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Rekordmedlem

Han glömmer att be om ursäkt, att bara konstatera att de gjort fel räcker inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tröttnade också på deras skit. Har numera windows enbart i en virtuell maskin ifall det verkligen behövs till nåt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Eller så uppgradera man bara så slapp man också påminnelserna. Du får det att låta som om du överlista "systemet" genom att behålla ett gammalt OS som inte underhålls lika mycke. Well done

Skickades från m.sweclockers.com

Nytt är inte alltid bättre, speciellt inte när det är som nyast

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Haha .. lärdomarna MS dragit från detta är väl "dölj skiten bättre nästa gång" ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Kampanjen var lite desperat. Det jobbigaste var när den ladda ner ett par GB av win10 för uppgradering utan man bett om det. Ständigt trakasserad av uppdateringsskyltar.

Förstår dock att det är bra att få bort gamla icke supportade OS på datorer, som ständigt är uppkopplade till internet, med tanke på alla säkerhetshål.

Permalänk
Medlem

Jag tror nog kampanjen nästan fick motsatt effekt och skadade varumärket Windows 10 en hel del. Det blev nästan som något virus/trojan som folk fick in på sina datorer utan att de ville. Ungefär som de där browser-verktygsfälten och skit som man kan få om man inte är försiktig när man installerar gratisprogram.
Tycker det hade räckt att informera användaren *en gång* att Windows 10 är en gratis uppdatering, sedan fick man välja själv om man ville ha det eller inte.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Lite roligt att det som folk hyllar apple för förkastas när det är MS. Gratis uppdatering till senaste versionen, håll dig uppdaterad så vi slipper uppdatera gamla system.
Apple kör ju nästan ned sina gamla system totalt och tvingar till uppdatering. Men dom hyllas ändå. Det är ju också ett "gratis os" osx, eftersom man inte betalar för det *host**host* (men som endast är licensierad till en viss hårdvara som dom släpper, som inte får installeras på annan hårdvara, så man kanske betalar via hårdvaruköp?)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av orig_rejser:

Lite roligt att det som folk hyllar apple för förkastas när det är MS. Gratis uppdatering till senaste versionen, håll dig uppdaterad så vi slipper uppdatera gamla system.
Apple kör ju nästan ned sina gamla system totalt och tvingar till uppdatering. Men dom hyllas ändå. Det är ju också ett "gratis os" osx, eftersom man inte betalar för det *host**host* (men som endast är licensierad till en viss hårdvara som dom släpper, som inte får installeras på annan hårdvara, så man kanske betalar via hårdvaruköp?)

Apple är inte perfekta men deras uppdateringar har nog aldrig skapar så mycket problem som det MS tryckt ut, win 10 är fortfarande inte ett färdigt, stabilt os och hela uppdateringssystemet fungerar ganska dåligt och själva uppdateringsfunktionen blir bara sämre och sämre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har inte sett röken av deras Win10 uppgradering. Trots att jag försökte med diverse tips bl.a. härifrån. Gav upp tillslut. Har man missat något? Min som fick det trots att han ej ville. (Röda krysset?) Det är skit att få något man ej vill ha. Det får mig att undra om uppgraderingen är bra för användaren eller MS? Nu lär man tvingas till Win10 när man bygger ny dator. Ni som står i hyllningskör till Win10, vad är det som gör det så bra?

M

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Apple är inte perfekta men deras uppdateringar har nog aldrig skapar så mycket problem som det MS tryckt ut, win 10 är fortfarande inte ett färdigt, stabilt os och hela uppdateringssystemet fungerar ganska dåligt och själva uppdateringsfunktionen blir bara sämre och sämre.

Andra viktiga faktorer är ju att ingen kör Apples OS på diverse HTPC's, nerladdningsburkar, övervakningssystem etc. etc.
Och Apple har ju kört samma sätt för att leverera uppdateringar väldigt länge nu.

Själv så avaktiverar jag numera win update tjänsten när en dator är installerad och uppdaterad.
Är helt enkelt less på att plocka bort candy krush s*iten från min startmeny gång på gång.
Det är knappast optimalt såklart, hade MS enbart tryck ut viktiga säkerhets uppdateringar så hade jag inte haft nånting emot det.
Men att pusha rena reklamsaker är inte OK.

Permalänk

Detta är inget som MS har kommit på nu. Detta var planen redan från början. Tvinga på folk ett nytt OS och sedan när ryktet har blivit sämre för företaget så går man ut och ångrar sig. Men den lilla skillnaden är att de flesta redan har uppgraderat och då fick MS som de ville i alla fall samt en förlåtelse från en del av sin community.

Ren spekulation!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av Benizakura83:

Får lite Radiotjänst vibbar av detta...

Microsoft har iallafall gjort någonting, Radiotjänst sitter ju och gör nada, borde se över deras varumärke de erbjuder ju ingen tjänst annat än att skicka ut fakturor

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Nytt är inte alltid bättre, speciellt inte när det är som nyast

Är väl alltid nyast tills det kommer något nyare

Windows 10 fungerar superbra och direkt nytt är det ju inte längre

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Uppdaterade för det är gratis och man bli tvingad förr eller senare ändå.
Win 8.1 är betydligt bättre dock.

Permalänk
Medlem

Bra att dom insett att den här typen tilltag skadar mer än underlättar övergång till nyare mjukvara, därtill göder negativa vibbar från annars generellt bra, snabbt och stabilt operativsystem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Old people should just die (Zara Larsson)

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Musikälskare

Dom kan säga vad dom vill, de har fått ut win10 till många. Detta "erkännandet" var säkert planerat sen länge imo.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Jag tröttnade också på deras skit. Har numera windows enbart i en virtuell maskin ifall det verkligen behövs till nåt.

Vet inte hur många år man sagt att man skulle gå över till t.ex. Linux istället... men det är fortfarande inte ett gångbart alternativ tyvärr.

Det beror väl främst på att man inte ens orkar försöka lära sig det längre. Har försökt så många gånger nu, men det slutar alltid i ren frustration.

Hade man börjat med linux innan windows hade det varit annorlunda säkert.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av FredrikMH:

Nytt är inte alltid bättre, speciellt inte när det är som nyast

Nytt är nästan alltid bättre, har jag lärt mig av att uppdatera allt i top notch hela tiden i hårdvara eller mjukvara.
Att det är jobb att fixa med och hålla koll på allt så klart, men att sitta på gammal skit bara för principer ja fast nä.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240