Stulna Bitcoins, värt att anmäla

Permalänk
Medlem

Stulna Bitcoins, värt att anmäla

Upptäckte igår att min plånbok (lokal på datorn) var tom, och en överföring hade gjorts för drygt en månad sedan.

Är det värt att anmäla?
Går väl inte att spåra och jag kan inte bevisa att jag inte fört över till en annan plånbok.

Permalänk
Medlem

Har en stark föraning om "anmälan nerlagd i brist på bevis"

Permalänk
Medlem

Ingen stöld av plånbok (typ ficktjuv) går väl att bevisa om man inte tar tjuven på bar gärning? Men dessa polisanmäler man ändå. Så klart att du ska polisanmäla, om inte annat så för statistikens skull. Men du ska inte räkna med att något görs däremot!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Om man anmäler tror ni man kan få något på hemförsäkring?

Fast som sagt går inte bevisa att jag inte har coinsen i en annan plånbok, lättare om någon tar min bil.'

Permalänk
Medlem

Svåra blir väl att bevisa att du hade dem innan.

Om de stjäl dina bankkort i plånboken och tar ut pengar så finns ju uppgifter om detta, och du kan visa det. Stjäl de kontanter i plånboken är du körd. Bitcoin är ju spårbart, men det är väldigt komplext att göra det.

Det jag mest undrar är... hur fan kom de in i din lokala dators plånbok? Virus? Keylogger? vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Om man anmäler tror ni man kan få något på hemförsäkring?

Fast som sagt går inte bevisa att jag inte har coinsen i en annan plånbok, lättare om någon tar min bil.'

Rent teoretiskt borde du väl kunna få ut något från hemförsäkringen.
Högst tveksamt om det går i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Svåra blir väl att bevisa att du hade dem innan.

Om de stjäl dina bankkort i plånboken och tar ut pengar så finns ju uppgifter om detta, och du kan visa det. Stjäl de kontanter i plånboken är du körd. Bitcoin är ju spårbart, men det är väldigt komplext att göra det.

Det jag mest undrar är... hur fan kom de in i din lokala dators plånbok? Virus? Keylogger? vad?

Förstår inte hur det gått till, tartar i princip bara plånboken då jag köper något med Bitcoins, någon gång varannan månad kanske, och just under ett sånt tillfälle så måste någon kommit över lösenordet med keylogger eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caesar:

Rent teoretiskt borde du väl kunna få ut något från hemförsäkringen.
Högst tveksamt om det går i praktiken.

Jo, tveksam själv. Är kanske bara att sura i det bitna äpplet.

Permalänk
Medlem

Mycket som försvann?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

@Toivo83: Nästan 8 st :/

Permalänk
Medlem

ofan :S då vart det en slant....visst 1 st är mycket pesetas, men nästan 8 är skaplig summa

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

@Toivo83: Nästan 8 st :/

Holy shit, inga småpengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

@Toivo83: Nästan 8 st :/

Då ska du nog testa både att anmäla och prata med försäkringsbolaget...

Permalänk
Avstängd

om du blivit av med ca 60 papp så skulle jag börja gräva lite själv för att försöka hitta syndaren och se hur transaktionen gjorts.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Shit nu blev man ju intresserad av detta med bitcoins.
Vad körde du för setup för detta

Visa signatur

| Asus TUF Gaming X570-Plus| Ryzen 5 3600X 4,4Ghz | 16Gb Corsair | Asus RTX 2070 ROG OC | Kingston SSD | Corsair CX550W | Phanteks Eclipse P400S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

om du blivit av med ca 60 papp så skulle jag börja gräva lite själv för att försöka hitta syndaren och se hur transaktionen gjorts.

Lite av idéen med Bitcoins är ju att det ska vara anonymt så spåra transaktionen tror jag inte går.

Bitcoinen är skickade den 14/11 till den här adressen 15EVhZEhXmL9U94sni6zToYSJ9zjqcBetY sen är de skickade vidare många många gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Lite av idéen med Bitcoins är ju att det ska vara anonymt så spåra transaktionen tror jag inte går.

Bitcoinen är skickade den 14/11 till den här adressen 15EVhZEhXmL9U94sni6zToYSJ9zjqcBetY sen är de skickade vidare många många gånger.

Bitcoin är fullt spårbara. De är inte som många tror... anonyma, då alla transaktioner finns.
Men det är ett jädra helvete att hitta var de leder till dock... :=/

Eftersom det rör sig om denna större summan tycker jag att du ska kontakta iaf försäkringsbolaget. Svåra är att hitta någon som fatta vad "bitcoin" är inom försäkring/polisverksamhet misstänker jag.

Jag hade också börjat titta på hur de kom åt det, för desto mer info du kan visa vad som skett, och att du verkligen haft dem och blivit rånad, så tror jag chansen är större att du får ersättning också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwertan:

Shit nu blev man ju intresserad av detta med bitcoins.
Vad körde du för setup för detta

Haha, jag kan säga till dig nu att lägg ner tanken. Du har missat tåget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwertan:

Shit nu blev man ju intresserad av detta med bitcoins.
Vad körde du för setup för detta

Du skulle varit med för många år sedan

http://www.svd.se/ung-norrman-miljonar-pa-bitcoin-kop-21Ed

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Liten update: Länsförsäkringar ersätter inget som är digitalt enligt den jag pratade med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Liten update: Länsförsäkringar ersätter inget som är digitalt enligt den jag pratade med.

Surt.

Permalänk
Medlem

Problemet är väl hur man ska kunna visa på att det är en stöld?

Jag skulle ju enkelt kunna öppna 2 st bitcoin-wallets, se till att den ena öppnas på ett internetcafe där den omöjligen via coockies / IP / etc kan spåras till mig.

Sen gör jag själv överföringen från wallet #1 till #2, och yrkar sedan på en "stöld" hos försäkringsbolaget....?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Problemet är väl hur man ska kunna visa på att det är en stöld?

Jag skulle ju enkelt kunna öppna 2 st bitcoin-wallets, se till att den ena öppnas på ett internetcafe där den omöjligen via coockies / IP / etc kan spåras till mig.

Sen gör jag själv överföringen från wallet #1 till #2, och yrkar sedan på en "stöld" hos försäkringsbolaget....?

Exakt, jag har ju liksom heller inga blåmärken att visa upp efter rånet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peterboxy:

Liten update: Länsförsäkringar ersätter inget som är digitalt enligt den jag pratade med.

Låter vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Problemet är väl hur man ska kunna visa på att det är en stöld?

Jag skulle ju enkelt kunna öppna 2 st bitcoin-wallets, se till att den ena öppnas på ett internetcafe där den omöjligen via coockies / IP / etc kan spåras till mig.

Sen gör jag själv överföringen från wallet #1 till #2, och yrkar sedan på en "stöld" hos försäkringsbolaget....?

Skrivet av Peterboxy:

Exakt, jag har ju liksom heller inga blåmärken att visa upp efter rånet.

Precis detta jag syftade på tidigare. Men det var iaf värt att fråga då det gäller den summan.

Tror att om jag skulle ha den mängden pengar digitalt, skulle jag ha den i flera olika plånböcker, säkrade på olika nivåer, då man själv måste ha 100% koll på det.

Men det enda man kan säga nu är beklagar och önska dig en God Jul trots detta

Permalänk
Medlem

De kommer ju bara säga att du varit oaktsam för att du ens köpte/använde bitcoin. Är man oaktsam har man inget att hämta i försäkringen.

Har läst en del om sådana här saker och något är ju riktigt skumt i bitcoin världen, om det funkar som det sägs och pengar ändå kan stjälas från offline wallets då är det något som inte stämmer.

Själv har jag använt det för att köpa småsaker, spel och annat i princip bara för skojs skull för att testa, som sparform eller investering tror jag inte det är något att syssla med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furbel:

De kommer ju bara säga att du varit oaktsam för att du ens köpte/använde bitcoin. Är man oaktsam har man inget att hämta i försäkringen.

Har läst en del om sådana här saker och något är ju riktigt skumt i bitcoin världen, om det funkar som det sägs och pengar ändå kan stjälas från offline wallets då är det något som inte stämmer.

Själv har jag använt det för att köpa småsaker, spel och annat i princip bara för skojs skull för att testa, som sparform eller investering tror jag inte det är något att syssla med.

Det första påståendet känns ganska påhittat. Dock har jag svårt att tro att särskilt många hemsförsäkringar ersätter digitala produkter ö.h.t.

Om det funkar som det sägs? Ja det gör det, men vet ju inte vad du fått för information dock. Skumt? Kontanter går ju att stjäla också är det också skumt eller? Var har du hört att det inte skulle vara möjligt att stjäla BC från en plånbok?.