Finns det hopp eller ska jag uppgradera?

Permalänk

Finns det hopp eller ska jag uppgradera?

Hejsan,
har ett litet dilemma; Har en stationär dator som jag använder majoriteten av tiden, men nu inför en resa över jul kommer jag att behöva använda min bärbara dator som jag använder sporadiskt när det behövs. Den har fungerat ok förut, men senaste tiden har den blivit väldigt långsam och det är inte en trevlig upplevelse att använda datorn.

Men eftersom att datorn inte är mitt primära system så känns det jobbigt att behöva spendera stora pengar på en ny, så då undrar jag följande:
Går det att göra något med denna dator, skulle en ominstallation av Windows hjälpa tillräckligt exempelvis?
eller
Borde jag titta på en ny? Isåfall, hur mycket pengar skulle jag behöva lägga för att få en märkbar uppgradering och har ni något tips?

Här är datorn, inköpt 2013.
ASUS VivoBook S551LB
Processor: Intel(R) Core(TM) i7-4500U CPU @ 1.80GHz, 2401 Mhz, 2 kärnor, 4 logiska processorer
RAM: 8GB
HDD: 1x 500gb
SSD: 1x 500gb (systemdisk)
OS: Windows 10

Tack på förhand!
/Rasmus

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Installera om Windows och kolla att den verkligen hamnar på SSD.
Ta ut HDD och se om den orsakar att allt känns segt.
Kolla hur varm datorn är och om det är mycket damm.

Windows bruka blir seg, buggig, full med skräp osv. Är det så illa att du funderar att köpa ny kan du lika gärna öva att installera om allt först. Då får du också lite träning inför nya datorn. Om du ännu inte gjort en ren Win 10 installation sedan du uppdaterade från Win 8.x så kan det var en anledning att den känns som det gör.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Installera om Windows och kolla att den verkligen hamnar på SSD.
Ta ut HDD och se om den orsakar att allt känns segt.
Kolla hur varm datorn är och om det är mycket damm.

Windows bruka blir seg, buggig, full med skräp osv. Är det så illa att du funderar att köpa ny kan du lika gärna öva att installera om allt först. Då får du också lite träning inför nya datorn. Om du ännu inte gjort en ren Win 10 installation sedan du uppdaterade från Win 8.x så kan det var en anledning att den känns som det gör.

Okej, jag ska prova att göra en ominstallation.

Utifall att jag skulle köpa en ny, vad skulle jag behöva spendera för att få en märkbart bättre?

Visa signatur