Vilket VLAN för Viasat IPTV i Telia öppen fiber?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

Har ingen switch. Har bara en Edgerouter X och en ASUS RT-N66U. Edgeroutern kan vara configad som antingen router eller switch. Jag skulle kunna göra min Edgerouter till en switch och koppla den in i min ASUS router och sedan configa en av portarna på ASUS routern att funka med IPTV. Men just nu körs min ASUS router i "AP-mode" och används som en access-point. Jag skulle föredra att få IPTV att funka med Edgeroutern istället.

I din sits så hade jag köpt en enklare switch som kan hantera VLAN och lägga den före din ER. På så sätt kan du plocka ur IPTV-vlanet innan routern, så din ER slipper routra trafiken. En sådan switch kostar inte många kronor.

Permalänk
Skrivet av LemurenSwe:

I din sits så hade jag köpt en enklare switch som kan hantera VLAN och lägga den före din ER. På så sätt kan du plocka ur IPTV-vlanet innan routern, så din ER slipper routra trafiken. En sådan switch kostar inte många kronor.

Jag är inte särskilt hemma på det här med nätverk men jag fattar ungefär vad det handlar om. Har för närvarande Telia internet+TV via öppen fiber och har anslutit endast en port på fiberomvandlaren till min router. Nu ska jag byta till Viasat och då hälsar deras tekniska support att jag måste koppla in TV på en port och internet på den andra.

Mitt nätverk har bara en (lång) sladd dragen från fiberomvandlaren till platsen där routern sitter. Där sitter även alla uttag för vidare distribution ut i huset.

För att slippa dra ytterligare en nätverkssladd så tänker jag att man köper 2 switchar, skapar 2 st VLAN och gör vad som verkar kallas en VLAN trunk som har 2 portar in från fiberomvandlaren (var sitt VLAN) => över den enda nätverkssladden => delas upp på två (eller flera) fysiska portar på switch nummer två, med VLAN tilldelat beroende på om det är en TV-box eller en Fortinite-spelande tonåring i andra änden.

Det jag inte riktigt begriper är vilka switchar man behöver. Har försökt googla lite manualer på några switchar, räcker det att de stöder VLAN i någon form? En Netgear GS108E v3 (ca 500 spänn) verkar ju kunna fixa det jag är ute efter. Konkreta förslag med tips på konfigurering mottages tacksamt. Bilden några inläg upp var väldigt informativ och ledde in mig på det här spåret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grubbegrabben:

Jag är inte särskilt hemma på det här med nätverk men jag fattar ungefär vad det handlar om. Har för närvarande Telia internet+TV via öppen fiber och har anslutit endast en port på fiberomvandlaren till min router. Nu ska jag byta till Viasat och då hälsar deras tekniska support att jag måste koppla in TV på en port och internet på den andra.

Mitt nätverk har bara en (lång) sladd dragen från fiberomvandlaren till platsen där routern sitter. Där sitter även alla uttag för vidare distribution ut i huset.

För att slippa dra ytterligare en nätverkssladd så tänker jag att man köper 2 switchar, skapar 2 st VLAN och gör vad som verkar kallas en VLAN trunk som har 2 portar in från fiberomvandlaren (var sitt VLAN) => över den enda nätverkssladden => delas upp på två (eller flera) fysiska portar på switch nummer två, med VLAN tilldelat beroende på om det är en TV-box eller en Fortinite-spelande tonåring i andra änden.

Det jag inte riktigt begriper är vilka switchar man behöver. Har försökt googla lite manualer på några switchar, räcker det att de stöder VLAN i någon form? En Netgear GS108E v3 (ca 500 spänn) verkar ju kunna fixa det jag är ute efter. Konkreta förslag med tips på konfigurering mottages tacksamt. Bilden några inläg upp var väldigt informativ och ledde in mig på det här spåret.

Netgears billiga vlan switchar klarar det du försöker göra. Jag skulle dock testa viasat först. Om Telia inte använder taggat vlan för iptv borde inte viasat göra det heller. Eller om du gjort inställningar i din router för att få Telias iptv att funka borde samma inställningar funka med viasat.
Jag har tex både Telia iptv och viasat iptv på vlan 845 taggat. Telia öppen fiber här med.

/Knight

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk

@Knightmare:
Jag gjorde ett försök men det fungerar inte alls
Fiberomvandlare:
Port 1: Internet => Switch 1, Port 1
Port 2: IP-TV => Switch 1, Port 2

Switch 1:
Port 1: Internet (in från fiberomvandlaren), VLAN 1, otaggat
Port 2: IPTV (in från fiberomvandlaren), VLAN 2, otaggat
Port 8: Kopplas till Switch 2 (via 30 m lång kabel på kattvind), VLAN 1 & VLAN 2, taggat

Switch 2:
Port 1: Kopplas till min WIFI router, därefter förgrening till resten av huset, VLAN 1, otaggat
Port 2: Till TV-boxen, VLAN 2, otaggat
Port 8: Från switch 1, VLAN 1 & VLAN 2, taggat

Har kopplat med alla möjliga varianter, testat taggat/otaggat (vad nu det ens betyder), endast TV-grejerna inkopplade, bytt namn på VLAN 2 till 845 (enligt info i tråden ovan) osv osv utan framgång. Har kört fast helt enkelt. Tips mottages gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grubbegrabben:

@Knightmare:
Jag gjorde ett försök men det fungerar inte alls
Fiberomvandlare:
Port 1: Internet => Switch 1, Port 1
Port 2: IP-TV => Switch 1, Port 2

Switch 1:
Port 1: Internet (in från fiberomvandlaren), VLAN 1, otaggat
Port 2: IPTV (in från fiberomvandlaren), VLAN 2, otaggat
Port 8: Kopplas till Switch 2 (via 30 m lång kabel på kattvind), VLAN 1 & VLAN 2, taggat

Switch 2:
Port 1: Kopplas till min WIFI router, därefter förgrening till resten av huset, VLAN 1, otaggat
Port 2: Till TV-boxen, VLAN 2, otaggat
Port 8: Från switch 1, VLAN 1 & VLAN 2, taggat

Har kopplat med alla möjliga varianter, testat taggat/otaggat (vad nu det ens betyder), endast TV-grejerna inkopplade, bytt namn på VLAN 2 till 845 (enligt info i tråden ovan) osv osv utan framgång. Har kört fast helt enkelt. Tips mottages gärna.

1. Om jag minns rätt så funkade både internet och iptv från fiberomvandlare med bara en kabel innan?

1.1 Hade du gjort några ändringar i routern för att det skulle funka eller var det plug n play?

2. Har du testat utan några vlan inställningar i switcharna?

/Knight

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk

@Knightmare:

Falskt alarm. Det fungerar faktiskt.

Viasats TV-box är dock lite grinig så man får koppla in, ställa in och strömsätta allt med viss försiktighet. Om man råkar starta TV-boxen med "fel" inkoppling så krävs att man stänger av, kopplar rätt och slår på igen samt väntar 5-10 minuter på att boxen ska etablera kontakt. Det lurade mig att tro att det inte fungerade alls, men när jag upprepat allt för 3:e gången så hoppade boxen plötsligt igång.

Inkoppling exakt enligt beskrivning ovan funkar utmärkt, de två separata portarna för internet och iptv går nu via ett taggat VLAN en enda kabel och sedan splittas de upp i andra änden för att gå ut på två separata portar igen.

Off-topic fråga: Dessa så kallade "managed" switchar har en IP-adress. Är den av betydelse över huvud taget? Det verkar som att den enbart används för att komma åt admin-gränssnittet.

Permalänk
Medlem

Hej på er
Ursäkta att jag bumpar en gammal tråd.
Men skulle detta funka med powerline enheter istället för kabel mellan switcharna?
Hastigheten i powerlinenätet verkar vara max 100Mbit/s

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |