Prissättning på ett oöppnat 960 Strix 4GB?

Permalänk
Medlem

Prissättning på ett oöppnat 960 Strix 4GB?

Tänkte passa på att kasta ut ett 960 på marknaden nu när det är gratis annonsering, men är kluven vad gäller prissättningen.

Det verkar ju prestera ungefär som 1050 Ti, vilket jag hittar som lägst för 1600:-. Sedan har vi den närmsta uppgraderingen som är 1060 vilket ligger på cirka 2300:- som billigast.

Är 1500:- en rimlig prissättning eller borde jag sätta ett lägre pris eftersom det är en äldre generation osv?

Har inte så mycket erfarenhet utav kort i detta segment (eller försäljning utav delar överlag) och vill lägga ut det till ett schysst pris.

Borde man gå lägre?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Skulle börja med budsättning på kanske 1000 inte mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Tänkte passa på att kasta ut ett 960 på marknaden nu när det är gratis annonsering, men är kluven vad gäller prissättningen.

Det verkar ju prestera ungefär som 1050 Ti, vilket jag hittar som lägst för 1600:-. Sedan har vi den närmsta uppgraderingen som är 1060 vilket ligger på cirka 2300:- som billigast.

Är 1500:- en rimlig prissättning eller borde jag sätta ett lägre pris eftersom det är en äldre generation osv?

Har inte så mycket erfarenhet utav kort i detta segment (eller försäljning utav delar överlag) och vill lägga ut det till ett schysst pris.

Borde man gå lägre?

Tror du får börja på runt 1000.- Tror ingen skulle ge 1500 om man kan få ett likvärdigt kort som är nyare för ca 100kr mer.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Öppnad eller ej, det är fortfarande en 960.
Gtx 770 som presterar ungefär det samma, går för 7-800 på forumet.
970 som är långt bättre kort, ligger på ca 1200.
Så 1000kr max för det kortet.

Det är prestanda vi betalar för, inte förseglingen av låda...

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

En tusenlapp låter ju inte helt orimligt.

Blir bara kluven när man ser (visserligen blocket-annonser) folk lägga ut "sämre" 960-kort som är använda för 1000:- och uppåt 1500:-.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

@drwlz Troligen blir inte beggade 960 för 1500kronor sålda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

En tusenlapp låter ju inte helt orimligt.

Blir bara kluven när man ser (visserligen blocket-annonser) folk lägga ut "sämre" 960-kort som är använda för 1000:- och uppåt 1500:-.

Det är för att blocket är ett av dom mest överprisade ställena man kan hitta. Du kan även hitta ca 6år gamla kontors datorer som säljes som "FET GAMING DATOR" så blocket är nog inget man skall gå efter om man vill ha en hyffsad prisbild.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@zeleni: Bra info, tack!

Precis därför jag frågar först.

Känns nästan rimligare att gå lägre än 1000:- i så fall.

@BM-Mods: Jag vet, Blocket är rena skithålan vad gäller datorkomponenter (Blocket-tråden är ju riktigt lustig). Men man frågar sig ändå om det faktiskt går för såna priser.

Tror att 7-800 känns mer bekvämt. Lägger jag ut det här så har jag gärna ett bra "kompispris".

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

@drwlz:

Alltså lägg det ut för 1000kr eller bud. Den är fortfarande "ny" och oanvänd.
Men dina förväntan borde ligga på 900-1000kr.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Edit: Tog bort lite text här och slänger upp det i annonsen senare istället.

Tack för all input!

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drwlz:

@zeleni: Bra info, tack!

Precis därför jag frågar först.

Känns nästan rimligare att gå lägre än 1000:- i så fall.

@BM-Mods: Jag vet, Blocket är rena skithålan vad gäller datorkomponenter (Blocket-tråden är ju riktigt lustig). Men man frågar sig ändå om det faktiskt går för såna priser.

Tror att 7-800 känns mer bekvämt. Lägger jag ut det här så har jag gärna ett bra "kompispris".

Vad som gör ditt GTX 960 eftertraktat är ju SLI möjligheten.

Gällande blocket annonsörerna är det mestadels okunnigt folk som lever i en fantasibubbla i kombination med okunnighet. Bara att kolla på dessa som skriver "speldator" i5,8gbram etc etc och sen bifogar en skärmdump på speccy.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Själv fick jag 1200 kr för ett begagnat R9 380 som jag sålde här på forumet, så du lär kunna få minst 1200 kr för den.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Vad som gör ditt GTX 960 eftertraktat är ju SLI möjligheten.

Gällande blocket annonsörerna är det mestadels okunnigt folk som lever i en fantasibubbla i kombination med okunnighet. Bara att kolla på dessa som skriver "speldator" i5,8gbram etc etc och sen bifogar en skärmdump på speccy.

Aha, jag tyckte jag läste någonting om SLI när jag jämförde korten. Det är ju positivt!

Skrivet av Forza1:

Själv fick jag 1200 kr för ett begagnat R9 380 som jag sålde här på forumet, så du lär kunna få minst 1200 kr för den.

Snyggt! Får se hur det går då helt enkelt

Visa signatur

Grubblare

Permalänk

@drwlz:
som du själv skriver blocket mm.
Du frågar på en sida där
folk vet vad saker är värda
så ja runt tusenlappen men vill du ha mer
Tradera eller blocket
lycka till

Visa signatur

Laptop Asus K56CB