Låg FPS i Battlefield 1 GTX 1070 i7 6700K

Permalänk
Medlem

Låg FPS i Battlefield 1 GTX 1070 i7 6700K

Hej!

Jag har stött på ett problem när jag spelar Battlefield 1. Jag loggade FPSen i fraps under en spelslinga multiplayer med inställningarna satta på Ultra i 1080p. Jag fick ett medelvärde på 81 och en minimum på 58 FPS. Det kanske inte är lågt i sig men de flesta tester och benchmarks (inklusive sweclockers egna) vittnar om högre bilduppdatering.

Min GPU ligger och trycker kring 60-70% och CPUn kring 90%. Detta får mig att tro att datorn inte jobbar fult ut. Inga temperaturer är för höga och grafikkortet är inställt på "optimal performance" i nVidias kontrollpanel. De senaste drivrutinerna är nedladdade.

Börjar bli galen då jag inte tycks komma fram till någon lösning och skulle vara evigt tacksam för lite tips

Permalänk
Medlem

Battlefield 1 i multiplayer är helt enkelt väldigt krävande.
Det är dessutom nästintill omöjligt att göra identiska prestandatester i multiplayer, så de tester som finns ska bara ses som en grov fingervisning av den prestanda man kan förvänta sig.

Jag antar att du redan använder DX11? DX11 är för närvarande bättre än DX12

Permalänk
Medlem

Hade oxå problem med fps dips innan. Testa att öka upplösningen till 1440 med DSR i Nvidias kontroll panel. Jag kör på en överklockad 4690(4,6) och ett Gtx 980 och det var cpun som flaskade. Får mycket jämnare fps när jag kör 1440!

Hoppas det funkar för dig med!

Mvh
Jonas

Visa signatur

CHASSI: FD R4 GPU: Asus GTX 780 CPU: I5 4690K @ 4,6ghz Cpu cooler: Cmh 212 Evo Mobo: Asus Z97 Pro Wifi PSU: Corsair RM 850w RAM: Balistix 16gb

Permalänk
Medlem

Som sagt undvik DX12.
Spelet dras oavsett med många problem och det blev sju resor värre efter senaste patchen.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Battlefield 1 i multiplayer är helt enkelt väldigt krävande.
Det är dessutom nästintill omöjligt att göra identiska prestandatester i multiplayer, så de tester som finns ska bara ses som en grov fingervisning av den prestanda man kan förvänta sig.

Jag antar att du redan använder DX11? DX11 är för närvarande bättre än DX12

Jo jag förstår att det inte blir exakt samma resultat varje gång men i det här fallet är det en ganska markant skillnad.

Jag kör på DX12

EDIT: Jag skrev fel och menade DX11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepard:

Jo jag förstår att det inte blir exakt samma resultat varje gång men i det här fallet är det en ganska markant skillnad.

Jag kör på DX12

Ställl in på DX11 och kolla sedan vad du får.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Asus Z490 TUF Gaming plus wifi | I7 10700k | Corsair 16Gb DDR4 3000Mhz | Samsung 970 evo 1tb | MSI RTX 3070 Gaming X Trio | Skärm: Acer Predator XB271HU, LG CX 48" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasRX:

Ställl in på DX11 och kolla sedan vad du får.

Ursäkta mig! Jag skrev fel såg jag nu, jag kör i DX11

Permalänk
Medlem

Jag har också testet The Witcher 3 som också ger lägre FPS än tester. När jag spelar så ligger både CPU och GPU Usage runt ca 50%. Det konstiga är att när jag pausar spelet och tabbar ner så börjar kortet arbeta och lägger sig på 99%

Permalänk

Vad ligger din cpu och gpu på för temperatur? Hur är det med Ram?

Permalänk
Medlem

Vad för drivrutin kör du med? Klockar kortet upp sig som det ska?

Permalänk
Medlem

Kör en runda 3dmark o kolla va du får för poäng

Permalänk
Medlem

Enligt alla Benchmarks ska du ha bra fler fps än det du har. Den ska ligga run 90-100 FPS med en 1070 på 1080p

Benchmarks 1
Average 104 FPS på Ultra Settings

Benchmarks 2
Average 107 FPS

Allt tyder på att något är på tok fel på ditt system.
Ladda ner senaste drivrutiner (376.09 just nu) och testa igen.

Jag har samma CPU och GPU och får runt 100 FPS 1080p 144Hz Allt på Ultra settings.

Permalänk
Medlem

@Shepard: Vilket OS?

Några random tips:
Prova att kolla FPS med Afterburner istället för Fraps.

Om du kör windows 10 har du stängt av Xbox-appens "Spel-DVR"? Verkar alltid vara aktiverat om man inte har stängt av det.

Permalänk
Medlem

Jag har precis testat och ladda ner de senaste drivrutinerna utan någon vidare framgång. För att få lite siffror att gå efter så körde jag en benchmark med fraps under ca 10 minuter när jag sprang runt i Novigrad i The Wticher 3 vilket gav mig en avrage framerate på 38 och GPU usage låg på strax under 50%. Temperaturerna är bra på både CPU och GPU. Jag har 16 GB ram och kör med Windows 10.

Permalänk
Medlem

Jag har nu testat och köra en runda 3DMARK Firestrike och fick ett resultat på 15 671. Under testet så låg GPU usage vid 100% hela tiden utav någon anledning. Kan inte förstå varför det inte riktigt vill fungera i spel.

Permalänk
Medlem

Ligger cpu högt på testerna? Kan ju vara så att cpu flaskar. Sen åter igen, klockar korten upp sig som dem ska?

Permalänk
Medlem

Efter att ha prövat allt mellan himmel och jord så bestämde jag mig för att installera om windows och nu verkar allt fungera som det skall. Har spelat några rundor battlefield och min FPS ligger nu oftast över 100 och min GPU arbetar på för fullt.