Smidigaste lösningen för att se playkanaler med fjärrkontroll?

Permalänk
Medlem

Smidigaste lösningen för att se playkanaler med fjärrkontroll?

Jag använder idag en Apple TV för att se TV-program via SVT och TV4 som har dedikerade playappar men saknar att kunna se program från t.ex. TV3 och Kanal 5. Eftersom det inte finns några officiella appar för dessa playkanaler och inte heller verkar finnas några planer på att släppa det heller har jag funderat lite på hur man på ett smidigt sätt skulle kunna se kanalerna på TVn utan att behöva använda sig av tangentbord och mus.

Är det ens möjligt att åstadkomma? Jag vet att det går att lösa via t.ex. Chromecast och liknande men tanken är att förhoppningsvis kunna ordna det på ett så pass smidigt sätt att det går att styra via en simpel fjärrkontroll så att man slipper externa enheter som tangentbord eller surfplattor för att styra vad som spelas upp.

Finns det någon lösning för detta som inte är flash-/webbläsarbaserat?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

HTPC, Raspberry Pi eller i stort sett vad som helst som du kan installera Kodi på och addonet Retrospect som innehåller dussinet svenska (och ett antal andra länders) playkanaler.
http://www.rieter.net/content/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

HTPC, Raspberry Pi eller i stort sett vad som helst som du kan installera Kodi på och addonet Retrospect som innehåller dussinet svenska (och ett antal andra länders) playkanaler.
http://www.rieter.net/content/

Trevligt! Hur är funktionaliteten (undertexter t.ex.) ? Går det att styra smidigt via någon typ av fjärrkontroll? Jag har lite funderingar på att skaffa en NUC och då skulle jag ju kunna ha den som primär mediaenhet.

I dagsläget har jag en HP microserver som agerar fil-/Plexserver och en Apple TV som Plex-/playkanalsklient men i så fall skulle jag kunna skrota ATVn och ha allt samlat i en enhet.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Med en s.k. air mouse remote så kan du styra muspekaren med rörelser, typ wii mote.
Jag har själv en sådan hemma och det fungerar rätt bra. Inget man spelar CS med men duger absolut till att klicka på saker och dylikt. Min har ett tangentbord på undersidan så att man bara kan flippa på den och skriva, den har dessutom en IR-sändare så vissa knappar kan lära sig kommandon från andra fjärrkontroller. Användbart till typ ON/OFF, volym upp och ner, eller vad du önskar.
De flesta av dessa fjärrkontroller funkar till både Windows och Android.

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi (och en hel del andra medispelare) har stöd för CEC (du styr många av funktionerna med tvfjärren via HDMI), hur du styr en NUC med fjärrkontroll kan du kolla i NUCtråden. Kodi och Retrospect har stöd för undertexter.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1169156-intel-nuc-offic...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.