Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Alienware: "Windows 10 gjorde Steam Machines överflödiga"

Alienware: "Windows 10 gjorde Steam Machines överflödiga"

Sedan lanseringen av Steam Machines har det varit relativt tyst kring projektet, något som enligt Alienware bland annat beror på att Microsoft satsar mer på spelarna i Windows 10.

Läs hela artikeln här

På vilket sätt har W10 förändrat för spelarna, förutom DX10? Vilka felsteg i W8 pratar man om? Är lite dåligt uppdaterad.

Skrivet av heffaklumpmamma:

På vilket sätt har W10 förändrat för spelarna, förutom DX10? Vilka felsteg i W8 pratar man om? Är lite dåligt uppdaterad.

Du menar inte DX12?

Skrivet av heffaklumpmamma:

Vilka felsteg i W8 pratar man om?

Opopulärt UI som var designat mer för touch-baserat input snarare än mus+tangentbord vilket gjorde att användarbasen var och förblev väldigt mager.

Ja, Valve satte upp ett mål och gick sedan därifrån... Microsoft har ju mer eller mindre norpat konceptet och är påväg att baka ihop Xbox med Windows 10 i Universal Windows Platform.

Den ursäkten tror jag inte på (på vilket sätt har Windows 10 gjort någon skillnad - jag kan då inte se någon?). Ett större problem är nog de otäckt höga priserna på färdigbyggda Steam Machines, och är inte just Alienware allra värst på den punkten?

Har dom inte även fixat så man kan streamar till sin Xbox från datorn eller den finessen är inte igång än?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av heffaklumpmamma:

På vilket sätt har W10 förändrat för spelarna, förutom DX10? Vilka felsteg i W8 pratar man om? Är lite dåligt uppdaterad.

Exempelvis MS Play Anywhere, köper du ett spel till Xbone får du det till PC. Det kallar jag genombrott. Eller sammanbrott, beroende på vem du frågar ;).

Skrivet av superapan:

Exempelvis MS Play Anywhere, köper du ett spel till Xbone får du det till PC. Det kallar jag genombrott. Eller sammanbrott, beroende på vem du frågar ;).

Sammanbrott röstar jag på, har man redan en PC idag och väljer mellan PS4 och Xbone så är ju valet lätt en PS4a då man ändå kan köra de exklusiva spelen på PCn.

Skrivet av Wh1spY:

Du menar inte DX12?

Jupp, det menade jag absolut. Gick lite fort.

ojojoj, stackars Alienware är ledsna att dom har betalat för mycket för någonting som inte är värt alla pengar. Vilken ironi.

Skrivet av TheSlicker:

Opopulärt UI som var designat mer för touch-baserat input snarare än mus+tangentbord vilket gjorde att användarbasen var och förblev väldigt mager.

I Windows 10 är ju touch-anpassat UI ännu mer utbrett än i Windows 8 (åtminstone 8.1, använde aldrig 8).

Skrivet av heffaklumpmamma:

På vilket sätt har W10 förändrat för spelarna, förutom DX10? Vilka felsteg i W8 pratar man om? Är lite dåligt uppdaterad.

Nu fungerar ju dom nyare spelen bättre i Windows 10 även med DX 11 senaste exemplet är ju Battlefield 1

Skrivet av Peterboxy:

Sammanbrott röstar jag på, har man redan en PC idag och väljer mellan PS4 och Xbone så är ju valet lätt en PS4a då man ändå kan köra de exklusiva spelen på PCn.

Det är väl snarare så att MS Play Anywhere medger att spela tidigare Xbox-exklusiva titlar som Forza och (kanske) Halo på Win10. Det är ju inte dåligt. Om jag kan flytta mig sömlöst till TV-soffan och handkontroll har jag då hellre en Xbone. På det sättet måste man ändå hålla med Alienware att Win10 har förbättrat gaming på PC.

De var väl överflödiga från första början? Vad jag har sett får samtliga titlar sämre prestanda i SteamOS än i Windows (8.1 eller 10, spelar ingen roll vilket du jämför med), SteamOS går ändå att installera på vilken maskin som helst om du skulle vilja det, och du får samma hårdvara billigare om du bygger datorn själv än om du köper en Steam Machine. Var är försäljningsargumentet för Steam Machines?

Senast redigerat 2016-11-14 17:38
Skrivet av LemonIllusion:

I Windows 10 är ju touch-anpassat UI ännu mer utbrett än i Windows 8 (åtminstone 8.1, använde aldrig 8).

ja, men istället för att skita helt och hållet i mus+tangentbord har man hittat en lösning som fungerar för alla användare.
windows 8 var under all kritik och krävdes många moddar att få det användbart med mus+tangentbord

Skrivet av Dafydd:

De var väl överflödiga från första början? Vad jag har sett är får samtliga titlar sämre prestanda i SteamOS än i Windows (8.1 eller 10, spelar ingen roll vilket du jämför med), SteamOS går ändå att installera på vilken maskin som helst om du skulle vilja det, och du får samma hårdvara billigare om du bygger datorn själv än om du köper en Steam Machine. Var är försäljningsargumentet för Steam Machines?

Finns ju folk som köper färdigbyggda Stationära datorer så antagligen hade det funnits folk som köpt färdigbyggda Steam machine om det hade varit bra.

Alienwares analys av läget för steam machines håller jag inte med om. Jag tror inte alls att det hade med windows eller microsoft att göra. Jag tror snarare att deras analys av den tilltänkta målgruppen var felaktig.

Jag likt många andra såg väl steam machines som en kul grej som man hoppades skulle slå igenom men jag såg ingen USP i det hela.
Man behövde en dyr dator utöver den man redan har som skulle ha ett vingklippt spelutbud och lite sämre spelprestanda och smalare hårdvarukompabilitet mot en vanlig dator med windows. Plus de övriga OSbegränsningarna... Fördelen som skulle väga upp var då att slippa att betala windowslicensen? Hmmm. Not good enough.

Det kändes väl aldrig som att valve gjorde något amazing och grand av dagen när steam machins släpptes heller då det blev så sent och utdraget. Medialt var det ett antiklimax... Så möjligtvis var det Valve som ställt till det mest här själva. Eller inte. Who knows...

Jag förstår om Alienware felbedömde marknaden när det här med steam machines var helt nytt. Jag förstår om det blev fel.
Det jag däremot inte riktigt köper är väl deras efterhandsanalys. Antingen är de inte så intresserade av att berätta vad som gick fel utan syftet med deras efterahandsanalys var att lugna aktiemarknaden med lite medianärvaro... Eller så har de dålig koll på vad som egentligen hände.

Senast redigerat 2016-11-14 16:29

Jag undrar hur marknaden för OS mellan Linux och Windows kommer se ut efter att Vulkan har implementerats i de större spelmotorerna som licensieras ut. T.ex. Unreal engine, Unity och Cry engine.
Vi får se om Vulkan kan vara början av en snöbollseffekt för Linux och Steam machines.

Jag är mycker besviken på steam controller, eller snarare mjukvaran. Pinsamt dåligt att i många spel (alla som inte kan köras i steam+big steam picture =mååååånga) så kan inte kontrollern användas ens som en vanlig kontroller. Vissa undantag finns, men fortfarande pinsamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag ser det så såg Valve en lucka när AMD lanserade Mantle vilket senare integrerades i OpenGL. Motsvarande fanns helt enkelt inte i DirectX och samtidigt är OpenGL plattformsoberoende så det växte fram en lösning som skulle kunna tagit över spelmarknaden. SteamOS var lite av en nödvändighet för att ta detta till en bredare massa.

Microsoft såg detta och kontrade därefter väldigt snabbt med DirectX 12 och i och med att Windows 10 blev lyckat fanns inte längre behovet att ta vägen som Valve öppnat upp.

Var inte Valves tanke bakom det hela att MS kommer låsa ner W10 mer och mer, erbjuda en egen store front etc(dvs precis det som har hänt) och för att slippa dem köra helt på Linux?

Känns dock svårt att emigrera när inte ens Valve själva tror på konceptet.

Skrivet av SolidReactor:

Jag undrar hur marknaden för OS mellan Linux och Windows kommer se ut efter att Vulkan har implementerats i de större spelmotorerna som licensieras ut. T.ex. Unreal engine, Unity och Cry engine.
Vi får se om Vulkan kan vara början av en snöbollseffekt för Linux och Steam machines.

Jag hoppas verkligen det, men en förutsättning är väl att åtminstone Valves egna flaggskeppsspel (CS, Dota) rullar bättre i SteamOS än i Windows på samma hårdvara. Senast jag läste nåt om det så var det iaf inte så, har det hänt något där på sistone? Annars kan man ju verkligen undra vad det är som tar sån tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av backfeed:

Den ursäkten tror jag inte på (på vilket sätt har Windows 10 gjort någon skillnad - jag kan då inte se någon?). Ett större problem är nog de otäckt höga priserna på färdigbyggda Steam Machines, och är inte just Alienware allra värst på den punkten?

Höga priser och en plattform som knappt har några spel jämfört med Windows, speciellt vad gäller Triple-A titlar.

Skrivet av WoG:

Jag är mycker besviken på steam controller, eller snarare mjukvaran. Pinsamt dåligt att i många spel (alla som inte kan köras i steam+big steam picture =mååååånga) så kan inte kontrollern användas ens som en vanlig kontroller. Vissa undantag finns, men fortfarande pinsamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Den kan emulera en 360 kontroller och mycket annat om du ställer in profilen eller skapar en egen så jo den går att använda som en "vanlig" kontroller.

Skrivet av WoG:

Jag är mycker besviken på steam controller, eller snarare mjukvaran. Pinsamt dåligt att i många spel (alla som inte kan köras i steam+big steam picture =mååååånga) så kan inte kontrollern användas ens som en vanlig kontroller. Vissa undantag finns, men fortfarande pinsamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Du behöver inte Big Picture mode för att använda Steam Controllern. Allt du behöver göra är att högerklicka på spelet i Steam och välja "Edit Steam Controller configuration". Alla inställningar som ändras där (eller i BPM för den delen) är aktiva när spelet körs oavsett varifrån du startade det.

Alla spel går dessutom att köra med Steam Controllern vare sig de är Steam spel eller inte. Bara att klicka längst ner till vänster på "Add a game" sedan välja "Add a non-Steam game". Så länge man kör spelet genom Steam fungerar alla konfigurations grejerna precis som vanligt.

Ptja, köpa en till speldator för att köra steamos eller köpa en hdmi-kabel för nån hundring.. Jag vet vad jag valde

Skrivet av Xtreme-G:

Som jag ser det så såg Valve en lucka när AMD lanserade Mantle vilket senare integrerades i OpenGL. Motsvarande fanns helt enkelt inte i DirectX och samtidigt är OpenGL plattformsoberoende så det växte fram en lösning som skulle kunna tagit över spelmarknaden. SteamOS var lite av en nödvändighet för att ta detta till en bredare massa.

Microsoft såg detta och kontrade därefter väldigt snabbt med DirectX 12 och i och med att Windows 10 blev lyckat fanns inte längre behovet att ta vägen som Valve öppnat upp.

Så de bestämde sig för att lansera en halvtaskig kontroll, ett halvtaskigt OS och en överprisad HTPC? Låter ju produktivt.. Det var ju inte så att DX12 heller dök upp över en natt. Det är nog helt enkelt så att Valve totalt missbedömde genomslagkraften och behovet av ännu en överprisad OEM dator.

Skrivet av Cimlite:

Du behöver inte Big Picture mode för att använda Steam Controllern. Allt du behöver göra är att högerklicka på spelet i Steam och välja "Edit Steam Controller configuration". Alla inställningar som ändras där (eller i BPM för den delen) är aktiva när spelet körs oavsett varifrån du startade det.

Alla spel går dessutom att köra med Steam Controllern vare sig de är Steam spel eller inte. Bara att klicka längst ner till vänster på "Add a game" sedan välja "Add a non-Steam game". Så länge man kör spelet genom Steam fungerar alla konfigurations grejerna precis som vanligt.

Önskar det vore så enkelt. En massa saker som inte går att köra genom steam, när de kräver 3rd party DRM.
Vet att jag aldrig lyckades få till The Crew via uplay t.ex, även vissa äldre spel som inte fungerar.

Oftast fungerar bara musen + vänster/högerklick, vilket inte går att spela många spel med.

Senast redigerat 2016-11-14 22:25
Skrivet av Dafydd:

De var väl överflödiga från första början? Vad jag har sett får samtliga titlar sämre prestanda i SteamOS än i Windows (8.1 eller 10, spelar ingen roll vilket du jämför med), SteamOS går ändå att installera på vilken maskin som helst om du skulle vilja det, och du får samma hårdvara billigare om du bygger datorn själv än om du köper en Steam Machine. Var är försäljningsargumentet för Steam Machines?

Precis.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Finns ju folk som köper färdigbyggda Stationära datorer så antagligen hade det funnits folk som köpt färdigbyggda Steam machine om det hade varit bra.

Bara det att det funkar lika bra att köpa en vanlig färdigbyggd dator och köra Steam på den. Se citat ovanför.

Skrivet av Baxtex:

Var inte Valves tanke bakom det hela att MS kommer låsa ner W10 mer och mer, erbjuda en egen store front etc(dvs precis det som har hänt) och för att slippa dem köra helt på Linux?

Känns dock svårt att emigrera när inte ens Valve själva tror på konceptet.

Exakt. Fattar inte varför de bara övergett det hela mitt i. Insåg de först då hur mycket jobb det ligger i att bygga en egen plattform och bara sket i det sen?