Kan inte initiera hårddisk

Permalänk
Medlem

Kan inte initiera hårddisk

Hej

Jag har problem att initiera en hårddisk. Gjort de flera gånger förr, men nu funkar det inte på den externa.

Jag får upp den rutan på första bild-länken, och kan bara välja mellan dom 2 partitionerna som står där.
Men när jag väljer någon av dom, så kommer den rutan upp under bild-länk 2

Någon som har någon aning?
Hårddisken är inte större än 2tb, så de borde funka med MBR?
win 7 är OS

1. https://www.pixeltopic.com/image/qkyhzavqdscjbu/
2. https://www.pixeltopic.com/image/trimeiulhuygrh/

Permalänk
Medlem

Det som du ser är formatet på partitionstabellen. Välj GPT, alla system klarar det numera. GPT har också bättre redundans med att finnas dubbelt i "båda ändarna" av disken. MBR behövs i princip bara för Windows 7 eller tidigare och då enbart för att kunna installera systemet. Den största skillnaden mellan MBR och GPT är att MBR klarar som mest att adressera 2TB vilket innebär att större hårddiskar får ett oanvändbart område mellan 2TB och dess kapacitet.

Om det fungerade som det ska så klicka på GPT och sedan efter det på den avlånga ytan som ska heta oallokerat utrymme. Därefter kan du skapa din partition.

Men av bild 2 att visa så ser det mer ut som en trasig hårddisk eller en trasig kabel om den är extern. Eller något annat som hindrar ändring av innehållet. Exakt vad är det för disk? Tillverkare, modell etc och har den använts tidigare?

Kan vara så att du behöver ta upp den i linux och rensa den där.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Öppna "diskpart"
Skriv följande
list disk
select disk # (Där # är diskens nummer, skriver du fel nummer så får du väldigt jobbiga konsekvenser.)
clean (Tömmer diskens partitionstabell, så du bör inte ha någon data kvar där du vill få tillbaka.)
convert GPT

Om du vill formatera den också gör följande:
create partition primary
format fs=ntfs quick
assign

Avsluta sedan diskpart med "exit".

Får du felmedelanden här så testa med linux live, annars är det hårdvarufel.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

tack för svaren skall testa era tips