Tips på höj- och sänkbara skrivbord?

Permalänk
Medlem

Tips på höj- och sänkbara skrivbord?

Jag har Kikat lite på höj- och sänkbara skrivbord då det är bra för hälsan att stå. Men jag är lite osäker på vad som finns och vad som är bra? Jag har tre skärmar och jag varken kan eller vill ha datorn på skrivbordet.

Jag antar att jag måste hänga upp datorn pga alla sladdar osv. Men då duger ju inte spånskivorna som IKEA har. Jag har sökt lite på webben, men inte hittat något intressant.

Ni som har höj- och sänkbara skrivbord med stationär dator, hur har ni löst det? Finns det någon bra butik man borde spana in?

Det finns ju rätt fräcka skrivbord att beställa från utlandet, men jag vet inte om jag är vidare sugen på ett skrivbord som kostar nästan lika mycket som datorn.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@Hund: Jag har inget själv men jag har också kikat på det och det är ganska ofta det dyker upp något på Blocket. Så det är nog där man ska hålla koll framförallt.

Permalänk
Medlem

@Hund:
Vi har kinnarps höj-sänkbara på jobbet. Även dom är av spånskivor och känns inte märkbart bättre kvalitetsmässigt än ikeas bättre modeller.
Vill du ha tålig så är konstruktionen minst lika viktig som materialet. Se till att det är en stabil stålram om du ska hänga upp datorn.

Permalänk
Medlem

Kolla http://orderinvest.se/.
Bra utbud och vettiga priser.

Permalänk
Medlem

Ha datorn på golvet?

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

@Hund: Jag har inget själv men jag har också kikat på det och det är ganska ofta det dyker upp något på Blocket. Så det är nog där man ska hålla koll framförallt.

Med risk för att låta märkvärdig, men begagnat är inte min grej. Jag köper hellre nya prylar med garanti et cetera.

Skrivet av mudde:

@Hund:
Vi har kinnarps höj-sänkbara på jobbet. Även dom är av spånskivor och känns inte märkbart bättre kvalitetsmässigt än ikeas bättre modeller.
Vill du ha tålig så är konstruktionen minst lika viktig som materialet. Se till att det är en stabil stålram om du ska hänga upp datorn.

Mjo, det är ju det. Jag ska kika vad dom har för utbud.

Skrivet av SUMITOMO:

Kolla http://orderinvest.se/.
Bra utbud och vettiga priser.

Det ska jag göra!

Skrivet av Forza1:

Ha datorn på golvet?

Jag har funderat på det, men jag kommer att behöva köpa nya kablar, förlängning till mus och tangentbord och så. Nu har jag förvisso inte mätt kablarna, men jag tvivlar på att dom är +2 meter.

Edit: Det kanske inte behövs ändå. Jag måttade lite på det och det borde gå att ha den på golvet utan förlängningskablar. Mitt ögonmått är kanske inte riktigt kalibrerat.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

IKEAs benstativ med annan skiva är en idé!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

IKEAs benstativ med annan skiva är en idé!

Skickades från m.sweclockers.com

Benstativ? Vad tänker du på då?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Jag köpte beggat från just blocket. Inte Kinnarps men inte heller IKEA.

Under bordet sitter det som en släde som jag spänner fast datorn hängade i. Funktion som den här, även om det inte är samma. http://www.bloms.com/liftflex-cpuhallare-p-2670-c-397.aspx Datorn hänger mer än sitter fast men det gör inget, speciellt inte när jag slår benet i den. Fördelen med remmar är att det spelar mindre roll om chassit är mindre eller större. Jag köpte vanliga spännremmar, http://www.clasohlson.com/se/Spännband/Pr35128100 , och det funkar perfekt. Själva fäste i bordet lär släppa före remmarna går av.

Skivan skulle jag tro är MDF, det är inte vanlig spånskiva iaf. Iom att bordet är beggat så är det märken och så, men jag har fnulat på att klä skivan i skinn med någon tunn gummiduk under. Som en tunn heltäckande musmatta fast i skinn.

Just mitt ex köpte jag billigt, som trasigt då hissarna inte fungerade. Men det visade sig att skruvarna släppt lite så det inte var helt rakt och därmed spänningar vid höjning resp säkning så överbelastning- / klämskydd stoppade motorerna. Nåt att tänka på om höj- och sänkfunktionen inte fungera helt ok.

Edit: det är exakt det datorfästet fast jag inte har distanserna mellan bordet och släden. Remmarna är såklart inte samma heller iom att jag köpte egna.

Edit2: Tips, köp en förgreningsdosa

som du skruvar fast under bordet. Köp även nån kabelhylla under, då behöver du bara oroa dig för att el- och nätverkskabeln hakar i något när du höjer bordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Benstativ? Vad tänker du på då?

Det går att köpa benstativ till IKEAs skrivbord separat. Då kan du själv välja skiva att montera. Har dock inte provat det själv!
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00255256/

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Det går att köpa benstativ till IKEAs skrivbord separat. Då kan du själv välja skiva att montera. Har dock inte provat det själv!
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00255256/

Ah! Det kan ju vara ett alternativa också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Köpte ett BEKANT höj- och sänkbart i somras. Det finns ett med mekanisk vev nu också, men det kände jag var lite "lökig" i kvalitén när jag testa.

Riktigt nöjd.
Om du har USB utgång på skärm behöver du egentligen bara fixa längre skärmkablar, 3m kablar räcker gott och väl för att göra fin kabeldragning.
Får lätt plats med två 27" skärmar med min egna lilla abrovink för högtalarna.

Det går som sagt också att köpa bara stativet och annan skiva, men då blir det lite merjobb med att för borra hål och dylikt.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

Köpte ett BEKANT höj- och sänkbart i somras. Det finns ett med mekanisk vev nu också, men det kände jag var lite "lökig" i kvalitén när jag testa.

Riktigt nöjd.
Om du har USB utgång på skärm behöver du egentligen bara fixa längre skärmkablar, 3m kablar räcker gott och väl för att göra fin kabeldragning.
Får lätt plats med två 27" skärmar med min egna lilla abrovink för högtalarna.

http://i.imgur.com/h2reaAp.jpg

Det går som sagt också att köpa bara stativet och annan skiva, men då blir det lite merjobb med att för borra hål och dylikt.

Det där såg ju lite betryggande ut faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Jag antar att jag måste hänga upp datorn pga alla sladdar osv. Men då duger ju inte spånskivorna som IKEA har.

Ursäkta röran.
Varför skulle inte IKEAs bord duga? Har funkat för mig hur länge som helst, med tillköpt hänganordning för datorburken att stå i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Ursäkta röran.
Varför skulle inte IKEAs bord duga? Har funkat för mig hur länge som helst, med tillköpt hänganordning för datorburken att stå i.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/55892413/forums/IMG_20161108_092416.jpg

Det är ju en tunn spånskiva, jag litar inte på den tillräckligt för att hänga upp en dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Det är ju en tunn spånskiva, jag litar inte på den tillräckligt för att hänga upp en dator.

Den hänger inte i spånskivan, den hänger i underredet av stål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Den hänger inte i spånskivan, den hänger i underredet av stål.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/55892413/forums/IMG_20161108_110939.jpg

Ah! Du har gjort så. Mja, det blir nog för mycket besvär för min del. Jag tror jag ordnar en redig låda som den får stå på så att den kommer upp typ 10-15cm från golvet istället.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Har en kompis som har väggfästen för skärmarna. Konstruktionen består av en enkel vajer med vev till och ledstolpar. Lite industristil. Kostade honom några hundra bara. Enkelt att städa när det inte finns några ben ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Ah! Du har gjort så. Mja, det blir nog för mycket besvär för min del. Jag tror jag ordnar en redig låda som den får stå på så att den kommer upp typ 10-15cm från golvet istället.

Vari består det besvärliga? Det tog cirka 1 minut på IKEAs plocka självlager att hitta tillvalet för att hänga en dator under och 5 minuter att montera och fästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Vari består det besvärliga? Det tog cirka 1 minut på IKEAs plocka självlager att hitta tillvalet för att hänga en dator under och 5 minuter att montera och fästa.

Så dom säljer sådant? Jag har inte hittat något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

Jag köpte IKEA:s höj och sänkbara stativ endast. Det eldrivna. Sen satte jag egen skiva på. Just nu håller jag på att flytta så står på lager så kan inte skicka bilder.

Du hittar dem inte på deras hemsida lätt. Det går att luska fram dock.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/work...

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Så dom säljer sådant? Jag har inte hittat något.

Det är väl troligtvis en Ikea Summera som tyvärr inte längre säljs.

Permalänk
Medlem

Köpte detta för två år sedan: http://www.gerdmans.se/sv/dallas-höj-och-sänkbart-skrivbord-m...

Har Kinnarps på jobbet, och får nog säga att Gerdmans känns bättre rent kvalitetsmässigt. Köpte även en skiva till, men man kan såklart köpa vad man vill och sätta på. Men att ha datorn fastsatt i skrivbordet tycker jag bara ger dig mer huvudvärk. Själv har jag köpt en kabelhållare som jag skruvade fast under till samt en kabelstrumpa mellan datorn och bordet. Blir väldigt cleant.

Lite bilder(ursäktar röran)

Värt att nämna är att vissa kablar kommer att vara för korta om du har datorn på golvet, så då får man köpa förlängningar. Jag köpte bara en USB hubb under skrivbordet som jag kopplar in mus&tangenbord etc i. Sedan köpte jag en 3 m HDMI och 3 m DVI för runt 20kr på ebay. Fungerar finemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Så dom säljer sådant? Jag har inte hittat något.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du bor nära eller kan ta dig till Helsingborg kan du får köpa mina ben för 600kr som är höj och sänkbara från IKEA (EL). Tar för mycket plats i min lilla lya. Funkar utan problem. Bordsskivan du får med är inte så stor men den kan du bara byta ut mot den storlek du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är väl troligtvis en Ikea Summera som tyvärr inte längre säljs.

Ah, shit. Jo, det är den. Visste inte att de slutat sälja den.

Permalänk
Inaktiv

Köpte två Ikea Bekant för 600kr totalt med EK-skiva. Ett på blocket för 400kr och ett från myrornas för 200kr Ganska nöjd..!

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Vari består det besvärliga? Det tog cirka 1 minut på IKEAs plocka självlager att hitta tillvalet för att hänga en dator under och 5 minuter att montera och fästa.

Absolut, när det fanns.
Har inte funnits på länge så nu är det rätt besvärligt då du måste svetsa ihop ett eget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Jag köpte IKEA:s höj och sänkbara stativ endast. Det eldrivna. Sen satte jag egen skiva på. Just nu håller jag på att flytta så står på lager så kan inte skicka bilder.

Du hittar dem inte på deras hemsida lätt. Det går att luska fram dock.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/work...

Jag har övervägt det med, men det känns jobbigt.

Skrivet av Baxtex:

Köpte detta för två år sedan: http://www.gerdmans.se/sv/dallas-höj-och-sänkbart-skrivbord-m...

Har Kinnarps på jobbet, och får nog säga att Gerdmans känns bättre rent kvalitetsmässigt. Köpte även en skiva till, men man kan såklart köpa vad man vill och sätta på. Men att ha datorn fastsatt i skrivbordet tycker jag bara ger dig mer huvudvärk. Själv har jag köpt en kabelhållare som jag skruvade fast under till samt en kabelstrumpa mellan datorn och bordet. Blir väldigt cleant.

Lite bilder(ursäktar röran)

Värt att nämna är att vissa kablar kommer att vara för korta om du har datorn på golvet, så då får man köpa förlängningar. Jag köpte bara en USB hubb under skrivbordet som jag kopplar in mus&tangenbord etc i. Sedan köpte jag en 3 m HDMI och 3 m DVI för runt 20kr på ebay. Fungerar finemang.

Okej. Jag ska kika på det. USB-hubb osv är ju iofs kanske inte så dumt i vilket fall som helst.

Skrivet av Trackmaster:

Om du bor nära eller kan ta dig till Helsingborg kan du får köpa mina ben för 600kr som är höj och sänkbara från IKEA (EL). Tar för mycket plats i min lilla lya. Funkar utan problem. Bordsskivan du får med är inte så stor men den kan du bara byta ut mot den storlek du vill ha.

Helsingborg är fel sida av Sverige tyvärr.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Skrivet av Hund:

Jag har övervägt det med, men det känns jobbigt.

Jag hade redan skrivbord så bytte benen på det Så då var det mycket lättare.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Jag hade redan skrivbord så bytte benen på det Så då var det mycket lättare.

Ah! Mitt skrivbord ska vi inte prata om.. Det borde brännas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.