utöka storage till server

Permalänk

utöka storage till server

Sitter med Dell 710 med 2 xeon E5620, 64gb ram och 6st 3tb diskar samt ett H700 raid kort.

-Mitt dilemma är att jag skulle vilja köpa till något hårddiskrack så att jag kan få in mer lagring.

Det jag har tittat på är ett h800 kort med någon typ av powervault. Men har inte hittat något som uppfyller min krav. Någon som vet nåt?

Det jag vill ha är:

  • kunna köra raid 5

  • Klara av 6gb/s diskar samt större än 2tb

  • rackmonterat

  • samma prisklass som servern, ca 5k

Känner att om det blir dyrare än server så kan jag lika gärna skaffa en till. Hoppas att någon med mer erfarenhet än mig har en bra lösning på detta!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joulester:

Sitter med Dell 710 med 2 xeon E5620, 64gb ram och 6st 3tb diskar samt ett H700 raid kort.

-Mitt dilemma är att jag skulle vilja köpa till något hårddiskrack så att jag kan få in mer lagring.

Det jag har tittat på är ett h800 kort med någon typ av powervault. Men har inte hittat något som uppfyller min krav. Någon som vet nåt?

Det jag vill ha är:

  • kunna köra raid 5

  • Klara av 6gb/s diskar samt större än 2tb

  • rackmonterat

  • samma prisklass som servern, ca 5k

Känner att om det blir dyrare än server så kan jag lika gärna skaffa en till. Hoppas att någon med mer erfarenhet än mig har en bra lösning på detta!

Har du kolla begagnat?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

@BrusE: Begagnat vad? Har tittat på mycket men vet inte riktigt vad jag skall titta på.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem som du, har oxo en r710.
Slutade med en HP dl180 G6 med 25st 2.5" hårddiskplatser. Dyrare och mindre diskar är en ganska stor nackdel iofs, men för mig funkar det.

Skickades från m.sweclockers.com
Ta en titt hos den här säljaren:
http://m.ebay.com/sch/i.html?isRefine=true&_pgn=1&_nkw=seller...
Man kan göra ganska bra kap med lite tur. Frakten är bra å billig med.

Permalänk
Medlem

En liten brasklapp bara:
Låter som att du planerar att bygga ett rätt så rejält storage.
Tänk bara på att RAID 5 kanske är en aning klent om du planerar att ha många och stora diskar (>2TB) sammankopplade i en och samma kedja.
Risken för att någon ytterligare disk ger upp under tiden ett byte/rebuild av en trasig disk genomförs ökar därför i takt med hur många samt hur stora diskar som används i kedjan. Återbyggnadstiden för en stor kedja kan vara väldigt lång.
RAID är ingen backup-lösning i sig utan erbjuder i grunden endast redundans för 24/7 uptime.
Du lär ha någon extra hot-spare eller köra RAID6 för att höja tillförlitligheten en aning när det gäller såpass stora diskar.
Bara så att du tänker på det.
Lycka till och hoppas att det blir bra!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

@krigelkorren: Den nya kommer nog ligga på en egen raid skulle jag tro. Det viktigaste kör jag redan backup på. Men tack för påpekandet!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk

@theailer: Ska ta och kolla på detta!

Edit: verkar inte finnas något listat från denna säljare för tillfället

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joulester:

@theailer: Ska ta och kolla på detta!

Edit: verkar inte finnas något listat från denna säljare för tillfället

Blev kanske fel på länken. Dom har 199st annonser ute just nu.
Säljaren heter pc-sistem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joulester:

@theailer: Ska ta och kolla på detta!

Edit: verkar inte finnas något listat från denna säljare för tillfället

Skrivet av theailer:

Blev kanske fel på länken. Dom har 199st annonser ute just nu.
Säljaren heter pc-sistem

Skickades från m.sweclockers.com

Testa denna länken istället då, http://www.ebay.com/usr/pc-sistem. Klicka sedan på "See all items"

Ser intressant ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizcak:

Testa denna länken istället då, http://www.ebay.com/usr/pc-sistem. Klicka sedan på "See all items"

Ser intressant ut.

Jag har lyckats köpa två servrar av dom. En r710 2xL5640 32GB ram för 1200:- inkl frakt å en hp dl 180 med ungefär samma spec för 1400:- med frakt. Dock har båda varit utan hdd vaggor,men det är ett bra pris ändå. Tar cirka fyra dagar att få det hemskickat efter man betalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Joulester: Nemas problemas, bra att du har koll på det! Lycka till med byggandet!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Vill du gå den dyrare vägen så har Dell kabinetter för 12st 3,5" diskar som ansluts via SAS.
Jag vill minnas att den heter Dell MD1200. Lite osäker på exakt modell där.

Så ser det snyggt ut i racket också när allt ser likadant ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joulester:

@BrusE: Begagnat vad? Har tittat på mycket men vet inte riktigt vad jag skall titta på.

Kanske här,
http://www.it-auktion.se/index.jsp?category=Servrar__och__N_e...

Vad som passar till din server har jag dålig koll på.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av Danne:

Vill du gå den dyrare vägen så har Dell kabinetter för 12st 3,5" diskar som ansluts via SAS.
Jag vill minnas att den heter Dell MD1200. Lite osäker på exakt modell där.

Så ser det snyggt ut i racket också när allt ser likadant ut

https://www.etb-tech.com/media/catalog/product/cache/1/image/1200x800/8914f37fee28e25f390b3ea202924aa1/p/v/pv_md1200_no_bezel_angled_dsc1026_3_2_1_2_1.jpg

har tittat på den förut men aldrig hittat någon bra för ett vettigt pris. billigaste jag hittat är 5k ifån usa med frakt på 3K. Annars är det en produkt som kommer närmast mina behov. Har du någon bra återförsäljare på denna?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk

@BrusE: bra tips ska hålla koll där!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joulester:

har tittat på den förut men aldrig hittat någon bra för ett vettigt pris. billigaste jag hittat är 5k ifån usa med frakt på 3K. Annars är det en produkt som kommer närmast mina behov. Har du någon bra återförsäljare på denna?

Du kan titta på en annan modell också, Det finns ifrån andra tillverkare.
HP brukar man kunna hitta lätt till bra pris. Finns en äldre modell HP MSA2000 har jag för mig den heter.

Även IBM har sådana lösningar, EXP3000 tex.

SAN är dyra, Du får räkna med att öppna plånboken om du vill ha något sådant. Man får ju vad man betalar för brukar man säga.

Permalänk
Medlem

Köp ett NAS om du bara ska ha ren storage.

ZFS/BRTFS och rejäla diskar.

En server av modell 5kkr med flertalet 3.5 diskar käkar el och pissar oljud.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Köp ett NAS om du bara ska ha ren storage.

ZFS/BRTFS och rejäla diskar.

En server av modell 5kkr med flertalet 3.5 diskar käkar el och pissar oljud.

Min dell r710 använder mellan 90-130W beroende på vad den gör och ljudnivån är lite högre än en normal desktop. Min HP från samma generation låter betydligt mer, vet dock inte hur mkt den drar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Köp ett NAS om du bara ska ha ren storage.

ZFS/BRTFS och rejäla diskar.

En server av modell 5kkr med flertalet 3.5 diskar käkar el och pissar oljud.

Det beror helt på vilken generation du tittar på.
Nuförtiden så har tillverkarna löst det och det finns många modeller som låter väldigt lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Min dell r710 använder mellan 90-130W beroende på vad den gör och ljudnivån är lite högre än en normal desktop. Min HP från samma generation låter betydligt mer, vet dock inte hur mkt den drar.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Danne:

Det beror helt på vilken generation du tittar på.
Nuförtiden så har tillverkarna löst det och det finns många modeller som låter väldigt lite.

För 5kkr så kommer du upp i g6/g7 för HP och Gen 11 kanske även g12 för Dell dessa låter inte så farligt mycket och drar inte så farligt mycket med ström. Servrar med 3.5 diskplatser har också mycket högra andrahands värde än servrar med 2.5 diskplatser och det finns en hel del servrar där fläktar går haywire om diskarna inte har tillverkar specifikt firmware.
(En 2.5 600gig SAS disk kostar närmare vad en 8TB 3.5 Sata gör)

90-130W är ganska låg strömförbrukning, detta beror givetvis också på hur många diskar/CPU/RAM/PCI-kort/PSU som sitter i dem.

Nas brukar dock liga runt 30-40W med runt +10 per disk. och har vanligtvis 1st 120mm jämfört med 3-6st 40mm för en 2U server.

En server har ju dock massvis med andra fördelar mot en NAS men gällande strömförbrukning och ljudnivå så ligger dem i lä.

Det kan i slutändan kosta dig över 400-1000kr mer per år att ha en server gående istället för en NAS. (beroende både på server och NAS) vilket du får ställa i perspektiv till vad mer du kommer att använda servern till än storage.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA