Permalänk
Medlem

Skärm till GF 1080

Fått ett Strix 1080 OC, och det har därmed blivit läge att byta ut min ena skärm, som bara klarar 1080p@60Hz. Skärmen som ska bytas ut är en 24" IPS-dito.

Som det ser ut är mina två nuvarande skärmar monterade på ett väggfäste. Det kan väl eventuellt gå att klämma in en 27" tillsammans med den gamla 24" efter lite modifikation av den horisontella armen, vilket jag förvisso inte är rädd att göra som så, men då jag ändå sitter ganska nära, så tror jag det blir onödigt stort. Det kanske till och med blir så att skärmytan blir svåröverskådlig, kanske inte helt optimalt vid spelande. Dessutom kommer väl 27" per automatik innebära 1440p, mer om detta senare.

Det finns egentligen tre centrala frågor:

1) > 120 Hz är ett måste. Av allt att döma kommer jag då sikta på någon G-synckompatibel skärm, men ett eventuellt aber är att skärmen delas med min andra dator, som är utrustad med ett HD7870-kort, via en fullt DP 1.2-kompatibel KVM-switch (Aten CS782DP). Följdfrågorna är förstås huruvida KVM-switchen kommer introducera någon problematik, och om AMD-grafikkortet alls kommer kunna utnyttja de högre uppdateringsfrekvenserna utan screentearing annat än via V-sync? Har expertpanelen någon input?

2) Vill märkligt nog helst stanna kvar på 1080p. Dagens spel orkar väl GF1080 dra i vettig FPS även högre upplösningar, men om ett par år lär det väl vara en annan femma. Kör hellre i låg upplösning och har FPS:en än vice versa. I egenskap av att vara gammal stöt som var med på CRT-tiden, och vet hur en uppskalad bild såg ut på dem, kräks av att se en LCD försöka göra samma sak. Det är native resolution som gäller om annat kan undvikas.

3) Tycker mig ha sett TN-skärmar utvecklas, och att de är mycket bättre nu än för bara några år sedan. Är jag ute och cyklar, eller tror ni jag kommer stå ut med att gå från IPS till TN?

Vid en första anblick tycker jag Asus ROG Swift PG248Q verkar vettig, men samtidigt också ganska dyr i relation till vad man får. Antar man betalar för de där 180 hertzen? Känns spontant som pengar i sjön, det är väl knappt ens att 1080 OC orkar dra dagens spel i 1080p@180Hz, morgondagens än mindre så. Borde klara mig på nån 144Hz:are. Dessutom är ju inte 27" IPS-skärmarna så rasande mycket dyrare, det kanske trots allt är smartast att acceptera 1440p + eventuell uppskalning i framtiden, och köra på en sådan?

Siktar på att ha fattat beslut innan Black Friday, och hoppas på någon deal då. Det vore fint med lite alternativ om det finns några vettiga sådana. Vad har ni som kan det här att säga om saken?

TL;DR: Vad ska jag ha för 24" 1080p-skärm med uppdateringsfrekvens över 120 Hz till mitt GF1080 OC-kort, som dessutom ska fungera tillsammans med en Aten CS782DP KVM-switch? Eller ska jag alls ha en sådan, är måhända en 27" 1440p IPS-skärm ett mycket bättre köp?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag kollade specen på din KVM-switch och den verkar vara låst till 60hz.

Personligen har jag inspirerats av VA-panelerna som var under luppen här för 2 veckor sedan på SWEC. Kanske kan lura dig att läsa om dom med.
http://www.sweclockers.com/test/22745-acer-z271bmiphz-144-hz-...
http://www.sweclockers.com/nyhet/22820-samsung-tillkannager-c...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Jag kollade specen på din KVM-switch och den verkar vara låst till 60hz.

Personligen har jag inspirerats av VA-panelerna som var under luppen här för 2 veckor sedan på SWEC. Kanske kan lura dig att läsa om dom med.
http://www.sweclockers.com/test/22745-acer-z271bmiphz-144-hz-...
http://www.sweclockers.com/nyhet/22820-samsung-tillkannager-c...

Oj, där ser man. Var hittar du den informationen? Man tycker ju att "fully DisplayPort 1.2 compliant" bör innebära HBR2 och därmed upp till 240 Hz i 1080p.

Mjo, läste de där recensionerna när de publicerades, innan mitt grafikkort hade levererats. Allt är perfekt, ända tills det visar sig att eländena är välvda... Samma skärmar med plan panel hade varit klockrena, VA-paneler har jag mycket god erfarenhet av.

Märkligt att det inte tycks finnas några mindre plana IPS-skärmar med G-sync.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Oj, där ser man. Var hittar du den informationen? Man tycker ju att "fully DisplayPort 1.2 compliant" bör innebära HBR2 och därmed upp till 240 Hz i 1080p.

Mjo, läste de där recensionerna när de publicerades, innan mitt grafikkort hade levererats. Allt är perfekt, ända tills det visar sig att eländena är välvda... Samma skärmar med plan panel hade varit klockrena, VA-paneler har jag mycket god erfarenhet av.

Märkligt att det inte tycks finnas några mindre plana IPS-skärmar med G-sync.

Jag läste det på antagligen samma ställe som dig?
http://www.aten.com/global/en/products/kvm/desktop-kvm-switch...

Står det i DP1.2 att det ska klara något specifikt så ska ju grejerna orka med det, fast *jag* tolkade det som upp till 2st 4k skärmar och absolut max 60hz.

Jag blev lite sådär småsugen när det var just välvda skärmar, för jag tänkte till jobbet där jag har två skärmar side-by-side upphängda på armar. Reflektioner blir mindre störande då (vilket dom där annars dras med som en liten nackdel).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Jag läste det på antagligen samma ställe som dig?
http://www.aten.com/global/en/products/kvm/desktop-kvm-switch...

Står det i DP1.2 att det ska klara något specifikt så ska ju grejerna orka med det, fast *jag* tolkade det som upp till 2st 4k skärmar och absolut max 60hz.

Jag blev lite sådär småsugen när det var just välvda skärmar, för jag tänkte till jobbet där jag har två skärmar side-by-side upphängda på armar. Reflektioner blir mindre störande då (vilket dom där annars dras med som en liten nackdel).

Ah, okej, ja, det tolkade jag som att det var max uppdateringsfrekvens vid 4k-upplösning. Tänker att man nöjer sig med att skryta om att den grejar 4K, och bryr sig inte om att redovisa övriga kombinationer av upplösningar och uppdateringsfrekvenser den klarar av i en overview, som ju ska vara en kort sammanfattning av produkten

Hehe, jo, men i sådana fall får jag nog byta båda skärmarna, och det känns ju lite småfånigt. Det hade jag inte planerat att göra innan oled slår igenom på riktigt, och finns till rimliga priser. Är dessutom inte superförtjust i välvda skärmar, med reservationen att jag kanske inte riktigt hunnit vänja mig med tanke på hur lite jag använt dylika.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!