Surface Pro 4 - välja modell

Permalänk
Moderator
Testpilot

Surface Pro 4 - välja modell

Hej Swec,

jag har mer och mer börjat fundera på att skaffa mig g en Surface Pro 4. Dels för att våran iPad Mini börjar bli obeskrivligt seg samt att jag har en kollega på jobbet som testar en Surface Pro 3 och det känns verkligen som en tablet och en fullfjädrad laptop. Min tanke är att även köpa en docka så att jag kan ha den på min arbetsplats (i hemmet) när jag vill göra saker som kräver mer precision med externt tangentbord och mus.

Jag är dock väldigt osäker kring de olika modellerna.

i5-modellen känns ju som sweet spot såklart och verkar extremt kompetent men hur mycket "sämre" är m3-modellen? Prisskillnaden är ju rätt stor trots allt.

Ni som sitter på Surface Pro 4 eller Pro 3 idag vad är era tips till en ny köpare?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Jag har visserligen bara en Pro 2 men ett tips är att tillbehören är dyra, försök hitta någon paketdeal med åtminstone tangentbord och gärna docka och så också.

Angående modell så beror det ju helt på vad du ska göra med den. En polare har m3-modellen mest som ritplatta på typ amatörnivå och till det duger den utmärkt. Men ska man jobba med lite tyngre grejer så lär den kännas rätt klen. En fördel är förstås att man slipper fläkten, å andra sidan har jag hört fläkten i min en gång och det var när jag försökte installera W10 direkt från ouppdaterat 8.1 och var tvungen att starta om genom att hålla in diverse knappar och så.

Permalänk
Medlem

Jag har en SP4 med i7, 16 GB och 512 GB ssd, är överlag väldigt nöjd med den sedan firmwares blev fixade - inget fungerade som det skulle med sleep/power saving när den var ny.

Skulle jag köpa privat skulle jag köpa en i5/8/256 - det sättet man använder en Surface gör att man knappast har behov av mer än så, grafikdelen på i7 är ändå för dålig för att spela spel och gör bara att man får lite sämre batteritid och en fläkt som går igång oftare än på i5. Tycker man att 256GB ssd är för lite kan man alltid lägga till ett microsd på 128-200 Gbyte om man vill ha med sig musik och serier på resande fot t.ex.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Inte riktigt koll men börjar det inte bli dags för Surface Pro 5 snart sett till hur länge 4an funnits ute?

Permalänk
Medlem

Jag har en sp4i5 och är helnöjd. Fläkten går bara igång vid spelande eller om man har ett par virtuella maskiner igång. Sambon har en sp3i3 som hon mest slösurfar och ritar med, hon är oxo väldigt nöjd med sin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag har surface pro 4 med i5, 8 GB ram och 256 GB ssd. Väldigt nöjd med hur den presterar tangentbordet är riktigt skönt. Skaffade också dockan som är till Surface 3 då den fungerar mer som en riktig docka.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Inte riktigt koll men börjar det inte bli dags för Surface Pro 5 snart sett till hur länge 4an funnits ute?

Det verkar som femman kommer i slutet på q1 eller under q2.

Permalänk

Till TS: Har du köpt din surface ännu?
Jag är nämligen ute efter en jag med. Kommer behöva använda den till arbetsdator som jag släpar med mig till högskolan varje dag.

Vad kan ni rekomendera?

Visa signatur

PapaSmurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Skulle jag köpa privat skulle jag köpa en i5/8/256 - det sättet man använder en Surface gör att man knappast har behov av mer än så, grafikdelen på i7 är ändå för dålig för att spela spel och gör bara att man får lite sämre batteritid och en fläkt som går igång oftare än på i5. Tycker man att 256GB ssd är för lite kan man alltid lägga till ett microsd på 128-200 Gbyte om man vill ha med sig musik och serier på resande fot t.ex.

Precis den modellen jag valde när jag köpte min SP3, med nästintill samma resonemang.

Har jag behov av mer kraft så har jag en starkare laptop, men i mitt användningsområde duger i5 modellen alldelles utmärkt.
Använder min surface för programmering och lite lätt bildredigering i photoshop

Edit:
Såg att det var en lite äldre tråd, kanske hjälper någon i framtiden!

Skrivet av Ronakmaster:

Till TS: Har du köpt din surface ännu?
Jag är nämligen ute efter en jag med. Kommer behöva använda den till arbetsdator som jag släpar med mig till högskolan varje dag.

Vad kan ni rekomendera?

Som sagt ovan skulle jag nog köra på i5 med 8gb RAM och 256GB SSD

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Har en Surface Pro 3 med i5/256GB/8GB. Kör på Surface Pro 4 med i5/256GB/8GB-konfigurationen också - Det är utan tvekan den bästa Surface Pro 4 för de flesta människor, med bäst balans mellan pris och prestanda. Behöver du mer lagring kan du alltid stoppa in ett MicroSD-kort, 200GB kostar bara 700:- numera.

Enda orsaken att skaffa Surface Pro 4 med i7 är den snabbare grafikkretsen. Den är närmare dubbelt så snabb på pappret, men i verkliga scenarion klämmer man ut sisådär 70% mer fps ur Surface-plattan. Men man köper inte en Surface för att spela, och grafikkretsen i i5:an är bra nog för det mesta och lättare spel.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Sitter jag med och funderar på att skaffa mig en SP4. Vad jag kan se kommer microsoft ha black friday rea i USA, vet ni om vi kommer få också? Någon som vet om de hade rea förra året?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sitter på en SP4 i5/8GB/256GB som jag använt för skolarbete. Klarade att avända Photoshop utan problem. Premiere Pro och Maya bland annat även om det givetvis inte var helt optimalt men det fungerar.
Tänkte sälja den nu eftersom jag inte längre har behov av den. Kommer nog en annons i helgen här.

Permalänk
Medlem

Har själv en SP4 i7/8gb/256gb modell som jag använder till design och illustrationer. Har ganska höga krav på den. För mig var photoshop helt oacceptabelt att använda med pennan, mycket pennlag osv, men jag använder Clip Studio Paint Pro där och då är det mycket mycket bättre. Dock är mina krav väldigt höga. Jag vill ha väldigt direkt input och drar ganska långa linjer, något photoshop inte tycker om alls.

Har dock en vän som kör en i5/4gb/128gb modell och är proffessionell illustatör, även han använder Clip Studio Paint.

Dock tycker jag att i5/8gb/256gb är modellen man ska sikta sig in på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Håller med de flesta i tråden om att i5/8/256 är den vettigaste konfigurationen för de flesta. Har en SP4 själv med de specarna och den klarar allt jag kastar på den. Varianten med snålprocessor skulle jag inte välja, fläkten är i princip aldrig igång på min SP4 så det känns som ett ickeproblem.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Lånar tråden funderar också på att skaffa en sp4 men frågan är det värt att vänta på sp5 om den kommer Q1 2017. Eller vilket pris tycker man ska slå till på med sp4 om den kommer på black friday?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Om man inte är helt inställd på en SP, kan jag reka Lenovo Miix 700. Ganska likartad en SP. Är nöjd med min model (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3477060) som jag gav 8K för (inkl tangentbord).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Lånar tråden funderar också på att skaffa en sp4 men frågan är det värt att vänta på sp5 om den kommer Q1 2017. Eller vilket pris tycker man ska slå till på med sp4 om den kommer på black friday?

Har du möjlighet att vänta så skadar det nog inte, sedan kampanjen Back-to-school tidigare i höstas har priserna på Surface höjts rejält.

Då gick det att få instegsmodellen med m3-processor för 7990kr och så fick man dessutom tillbaka 700kr av Intel i deras cash-back-kampanj. Att jämföra med de 9995kr som Microsoft numera tar för m3.

Via Amazon i England kunde man för att par veckor sedan få ett Xbox360 Fifapaket på köpet när man skaffade en Surface och i USA får du en m3 inklusive det dyrare Signature Type Cover för $599.

Nu jämför jag visserligen rabatterade priser i USA med ordinarie pris här hemma men samma paket med m3 och Signature Type Cover kostar alltså här i Sverige 11794kr. Galen skillnad.

Än så länge hintar Microsoft Store om Black Friday-rabatt på Office, får hoppas det även dyker upp andra erbjudanden.

Permalänk
Medlem

@Reckie:

Är Elgigantens deal på SP4 bra för black friday?

I5-6300U
8 GB RAM, 256 GB SSD
Alcantara Type cover medföljer.

För 11990?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

@Reckie:

Är Elgigantens deal på SP4 bra för black friday?

I5-6300U
8 GB RAM, 256 GB SSD
Alcantara Type cover medföljer.

För 11990?

Det undrar jag också

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

@Reckie:

Är Elgigantens deal på SP4 bra för black friday?

I5-6300U
8 GB RAM, 256 GB SSD
Alcantara Type cover medföljer.

För 11990?

Är själv mest inne på den enklaste modellen med m3 så har inte så stor koll på priserna för i5.
Mediamarkt har väl också i5 med 4GB RAM samt 128GB SSD för 8990kr så 11990 känns som en ganska stor prisskillnad. Så mycket skiljer det normalt inte mellan dessa varianter men de vill väl sälja ut vissa varianter antar jag.

Kika in på Microsoftstore.se efter midnatt så kanske det dyker upp andra varianter med rabatt också.

Edit:
Netonnet verkar klart billigast med 7990kr för i5/4GB/128GB och svart type cover.
Vill själv helst ha alcantara men det drar ju i väg i pris då.

Permalänk
Medlem

Elgiganten har ett väldigt bra erbjudande för i5, 8gb 256gb versionen. Endast 11990kr, och då ingår även type cover. beställde den precis!

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surfp...

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabazo:

Elgiganten har ett väldigt bra erbjudande för i5, 8gb 256gb versionen. Endast 11990kr, och då ingår även type cover. beställde den precis!

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surfp...

Klarar man sig med 4GB minne och 128GB HD så finns i5 med alcantara för 9300kr i microsoftstore.se

Skippar man dessutom alcantara och kör med vanligt svart tangentbord så tar neronnet.se 7990kr.

Hade också helst köpt med 256GB HD men tycker det drar iväg så i pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte den på netonnet hoppas verkligen jag klara mig med 4gb ram. För hårdisken går det att slänga in ett micro sd kort för filmer och musik.

4000 extra för 4 gb ram och 128 gb hd är lite väl mycket för min smak

Permalänk
Medlem

Kände samma sak vad gäller prisskillnaden.
Skulle precis beställa en själv men hittade trådar som säger att skärmen använder PWM för att reglera ljusstyrkan. Vågar tyvärr inte chansa då jag vet att mina ögon/hjärna inte gillar detta flimmer.

Någon som märkt av detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Kände samma sak vad gäller prisskillnaden.
Skulle precis beställa en själv men hittade trådar som säger att skärmen använder PWM för att reglera ljusstyrkan. Vågar tyvärr inte chansa då jag vet att mina ögon/hjärna inte gillar detta flimmer.

Någon som märkt av detta?

Det är nog ett ickeproblem. Sitter mycket med min SP4 och har aldrig märkt något flimmer, tvärtom så är skärmen löjligt bra!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Hmm det var inte bra gillar inte det heller kolla lite snabbt och det verkar var en bättre variant än sp3 iaf. Högre frekvens verkar vara skillnaden på de jag hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Det är nog ett ickeproblem. Sitter mycket med min SP4 och har aldrig märkt något flimmer, tvärtom så är skärmen löjligt bra!

Notebookcheck testade Surface Pro 4 och kom fram till att skärmen inte hade PWM.
Sedan blev de kontaktade av användare som fick ont i ögonen och tyckte sig störas flimmer.
De testade igen och upptäckte att det mycket riktigt var ett flimmer i 50Hz när ljusstyrkan var under 50%

Allas ögon är inte lika, en del ser t.ex. att ett dåligt lysrör flimrar medan andra inte märker det.

Vet man med sig att man har känsliga ögon så bör man nog testa innan köp, jag chansade och är inte direkt nöjd även om Surface annars är helt suverän. Kör jag på högre ljusstyrka är det dock inga problem, att läsa ebok i mörker går bort just nu. Lite synd för annars är min upplevelse enbart positiv.

Återstår stå att se hur batteritiden blir när man fipplat klart med inställningar, den blir helt klart lidande om jag inte kan ställa ned den så mycket som jag vill. Personligen så märker jag av någon sorts flimmer när man kör på väldigt låg ljusstyrka.

Annars är jag som sagt väldigt nöjd, går t.o.m. att använda den när man ligger i soffan och har dragit upp benen, Surface vilar på låren medan kanten av tangentbordet står mot magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Är helt klart ett problem för de som har känsliga ögon.
Finns flera trådar om det och har nu själv provat och helt klart flimrar det med låg ljusstyrka. Allas ögon är inte lika, en del ser t.ex. att ett dåligt lysrör flimrar medan andra inte märker det.

Vet man med sig att man har känsliga ögon så bör man nog testa innan köp, jag chansade och är inte direkt nöjd även om Surface annars är helt suverän. Kör jag på högre ljusstyrka är det dock inga problem, att läsa ebok i mörker går bort just nu. Lite synd för annars är min upplevelse enbart positiv.

Återstår stå att se hur batteritiden blir när man fipplat klart med inställningar.

Ok, då har jag antagligen ickekänsliga ögon för jag har aldrig märkt något flimmer. Nu använder jag inte SP4:an för att läsa eböcker då kör jag med en Kindle Oasis. Använder mellan 30 och 65 i ljusstyrka på Surfacen och då kanske inte problemet dyker upp.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Ok, då har jag antagligen ickekänsliga ögon för jag har aldrig märkt något flimmer. Nu använder jag inte SP4:an för att läsa eböcker då kör jag med en Kindle Oasis. Använder mellan 30 och 65 i ljusstyrka på Surfacen och då kanske inte problemet dyker upp.

Jag märker inget kring 50 i ljusstyrka även fast Notebookcheck hade mätt upp flimmer på 50Hz, är först när jag går ned på låg ljusstyrka. Har inte hittat någon brytpunkt men ska prova mig fram, på lägsta upplever jag det dock som störande. Hade varit fint om man kunde köra med automatisk ljusstyrka fast med gränsvärden för hur lågt/högt den får gå t.ex. 25%-100%.

Borde kanske skaffa mig en Kindle med tanke på ögonen.
Hur fungerar dessa när det är grafik i böckerna, typ kurslitteratur med tabeller och skisser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Jag märker inget kring 50 i ljusstyrka även fast Notebookcheck hade mätt upp flimmer på 50Hz, är först när jag går ned på låg ljusstyrka. Har inte hittat någon brytpunkt men ska prova mig fram, på lägsta upplever jag det dock som störande. Hade varit fint om man kunde köra med automatisk ljusstyrka fast med gränsvärden för hur lågt/högt den får gå t.ex. 25%-100%.

Borde kanske skaffa mig en Kindle med tanke på ögonen.
Hur fungerar dessa när det är grafik i böckerna, typ kurslitteratur med tabeller och skisser?

En Kindle Paperwhite eller ännu hellre en Kindle Oasis (samma upplösning men bättre belysning och en massa finesser) är helt överlägset jämfört med en LCD-display för att läsa text. Har helt slutat läsa pappersböcker sedan 2009 när jag köpte en Kindle 2. Nu kör jag med en Oasis som är min fjärde Kindle. När det gäller att hantera grafik och skisser så funkar det men är inte speciellt bra. Processorerna är långsamma och E Ink är inte supersnabbt på att uppdatera.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO