Valve ger stöd för Dualshock 4 i Steam

Permalänk
Melding Plague

Valve ger stöd för Dualshock 4 i Steam

Framöver behövs ingen tredjepartsmjukvara för att använda Sonys Dualshock 4 med Steam-spel, då Valve lägger till officiellt stöd för kontrollen på spelplattformen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grymt! Nu blir det att lättare att övertala konsolpolarna att bygga sig en spel-pc till vardagsrummet.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk

Halleluja! Jag gick i veckan med tankar på att skaffa en Xbox kontroll.
Vilken tur att jag inte han beställa någon.

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

Blir det över Bluetooth tro? Playstation Now klarar väl bara över sladd?

Permalänk
Avstängd

PS-kontrollerna har aldrig fallit mig i smaken..alldeles för små och analogspakarna sitter helt fel

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Jag trodde att steam redan stödde xbox 360 kontroll. Jag har kört med 360 kontroll i flera år till steam och det har fungerat helt perfekt. Det bästa är att jag aldrig har behövt ställa in några knappar eller något sådant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Blir det över Bluetooth tro? Playstation Now klarar väl bara över sladd?

Kabel garanterat med tanken på att du behöver custom firmware o.s.v till BT för att stödja PS4 kontroller, har du tur så kanske de stödjer några av de befintliga system för det men vem vet.

Edit: Tydligen har de släppt en egen BT adapter se @chif post nedanför.

Skrivet av Fisken1986:

PS-kontrollerna har aldrig fallit mig i smaken..alldeles för små och analogspakarna sitter helt fel

De sitter helt rätt eller fel beroende på spel, storleken på DS4 är förövrigt större spakar, knappar o.s.v. än Xbox one kontroller. Samt kontrollen har en fungerande D-pad så det faktiskt går någorlunda att spela spel som använder sig av den som beat em up / shot em up något Xbox kontrollerna har alltid varit så got som usla på.

Xbox pro kontrollen lider dock inte lika mycket av detta som originalet åt andra sidan.

Men överlag tycker jag båda kontrollerna är bra använder Xbox Pro kontroller mest men också ibland DS4 när det passar bättre.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag trodde att steam redan stödde xbox 360 kontroll. Jag har kört med 360 kontroll i flera år till steam och det har fungerat helt perfekt. Det bästa är att jag aldrig har behövt ställa in några knappar eller något sådant.

Skickades från m.sweclockers.com

X360-kontrollen har väl i det närmaste fullt stöd som jag förstått det. Den var väl i det närmaste standardiserad som gamepad på PC from förra generationen konsoler.

Anledningen till att Xbone inte tagit över detta har nog mycket att göra med att MS valt att vara ganska dryga med hur den nya dongeln fungerar. Det går t ex inte att använda Xbone + den nya dongeln på steamlink. Till en början gick det också bara att använda den på Win10 (och ej tidigare versioner av Windows). Andra OS än windows kan man glömma

Tycker det är ett fantastiskt initiativ av Valve att ge MS fingret på detta viset och MS förtjänar imho att Sony nu får stöd före MS då de inte medvetet lagt in hinder att använda sin hårdvara på PC.

Med detta sagt så vill jag ändå påpeka att jag föredrar xbox-gamepaden över Sonys dito, så förhoppningsvis får MS tummarna ur och börjar bli lite mer samarbetsvilliga nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Kabel garanterat med tanken på att du behöver custom firmware o.s.v till BT för att stödja PS4 kontroller, har du tur så kanske de stödjer några av de befintliga system för det men vem vet.

Om det blir enbart med kabel så kommer jag fortsätta använda DS4Win som fungerar bra idag via BT. Räcker med en BT4.0 dongle, köpte en från webhallen en asus för typ 100-150 spänn. Nackdelen med ds4win är bara att ps kontrollen emulerar en xbox layout, men det i sig är inte en deal breaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Kabel garanterat med tanken på att du behöver custom firmware o.s.v till BT för att stödja PS4 kontroller, har du tur så kanske de stödjer några av de befintliga system för det men vem vet.

Ja... om man måste ha kabel så är ju detta helt onödigt. Poängen med kontrollerna är ju att kunna ligga i soffan och spela.

Permalänk
Medlem

Skönt om de ger stöd åt Xbone kontroller. MS vägrar att låta oss remappa alla knappar av någon anledning.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag trodde att steam redan stödde xbox 360 kontroll. Jag har kört med 360 kontroll i flera år till steam och det har fungerat helt perfekt. Det bästa är att jag aldrig har behövt ställa in några knappar eller något sådant.

Steam i sig självt stödjer idag bara Steam kontrollen, sedan att så got som alla spel stödjer Xbox 360 kontrollen är en annan femma. Vad denna patch kommer göra är att de kommer erbjuda att börja erbjuda konfiguration för DirectInput kontroller först ut blir det DS4 att funka och emulera Tantgentbord/Xbox360/One som de redan gör med Steam kontrollen.

--

En annan stor nyhet som de just tog upp samtidigt just att de börjar rekommendera att man använder deras API istället för DirectInput/Xinput så slipper spelutvecklarna tänka på kontrollerna och stödja dom, idag är det ett rent helvete för oss som använder sig av flera kontroller.

T.ex. vanligt är att spel inte stödjer Xbox one kontrollen, detta på grund av att trigger knapparna nu är två axlar istället för än med balans på 50% som gör att många spel tolkar att du alltid trycker höger spak.

Majoriteten av spel stödjer heller inte DirectInput vilket gör att kontroller som DS4 inte funkar utan emulerings program o.s.v. Överlag ganska så stor mardröm

Finns liksom en anledning varför jag har allt detta på skrivbordet, inte bara för att olika kontroller funkar olika bra beroende på spel men också på grund av inkompatibilitet med spelen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Kabel garanterat med tanken på att du behöver custom firmware o.s.v till BT för att stödja PS4 kontroller, har du tur så kanske de stödjer några av de befintliga system för det men vem vet.

De sitter helt rätt eller fel beroende på spel, storleken på DS4 är förövrigt större spakar, knappar o.s.v. än Xbox one kontroller. Samt kontrollen har en fungerande D-pad så det faktiskt går någorlunda att spela spel som använder sig av den som beat em up / shot em up något Xbox kontrollerna har alltid varit så got som usla på.

Xbox pro kontrollen lider dock inte lika mycket av detta som originalet åt andra sidan.

Men överlag tycker jag båda kontrollerna är bra använder Xbox Pro kontroller mest men också ibland DS4 när det passar bättre.

Du behöver inte någon custom firmware.
https://www.inet.se/produkt/6609220/sony-dualshock-4-usb-wire...

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av chif:

Ah totalt missat att de släppt en egen adapter nu, ja det lär underlätta en hel del.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Ah totalt missat att de släppt en egen adapter nu, ja det lär underlätta en hel del.

Den släpptes i September så den har ju inte funnits så länge, men ja, det underlättar garanterat.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem

Det tråkiga med playstationkontrollerna är att man har behövt slå av signerade drivrutiner och bökat runt med mjukvara för att sedan emulera en xbox-kontroller. Tråkigt om det inte blir stöd även för DS3 i samma veva.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Det tråkiga med playstationkontrollerna är att man har behövt slå av signerade drivrutiner och bökat runt med mjukvara för att sedan emulera en xbox-kontroller. Tråkigt om det inte blir stöd även för DS3 i samma veva.

Med ps4 kontrollern är de bara ansluta via blåtand och dra igång ds4 eller nu steam. Så inget bök.

PS3 dosa är bökigare dock.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Detta är väl trevligt, men jag önskar mer universella och fristående standarder hade utvecklats och antagits. Det vill säga något som inte enbart fungerar på Steam, och inte kräver en Xbox-kompatibel kontroll.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av chif:

Måste man ha denna eller fungerar det med bluetooth (mitt moderkort har bluetooth 4.1)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Måste man ha denna eller fungerar det med bluetooth (mitt moderkort har bluetooth 4.1)?

Det ska fungera utan den om du redan har bluetooth, men vad jag läst så kan man stöta på en del problem.
Säkrast är nog att använda den från Sony eller att köra med sladden ikopplad.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper_83:

Halleluja! Jag gick i veckan med tankar på att skaffa en Xbox kontroll.
Vilken tur att jag inte han beställa någon.

Tror inte det hade gjort så mycket ifall du hade slagit till. Under Steam Dev Days så sa dom att de kommer lägga till stöd för "all major controllers" - vilket man kan anta inte bara betyder Steam Controller och DualShock.

Permalänk

Trevligt! Då kanske man slipper emulera i framtiden då!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av chif:

Det ska fungera utan den om du redan har bluetooth, men vad jag läst så kan man stöta på en del problem.
Säkrast är nog att använda den från Sony eller att köra med sladden ikopplad.

Vad är det för problem du läst man kan stöta på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danserminator:

Vad är det för problem du läst man kan stöta på?

Skickades från m.sweclockers.com

Undrar samma sak, ska köpa en DS4 snart och känner inte för att punga ut ytterligare 250kr för en BT-adapter när mitt moderkort redan har inbyggd BT. Det skulle dock inte förvåna mig om Steam-funktionaliteten är låst till Sonys adapter, men vi får vänta och se.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Undrar samma sak, ska köpa en DS4 snart och känner inte för att punga ut ytterligare 250kr för en BT-adapter när mitt moderkort redan har inbyggd BT. Det skulle dock inte förvåna mig om Steam-funktionaliteten är låst till Sonys adapter, men vi får vänta och se.

Det krävs att ditt BT chip stödjer en viss standard så de kan programmera om chippet så att den förstår signalerna från PS4 kontrollen.

Värt att notera om du gör detta så kan du inte använda BT adaptern till något annat efter då du programmerat om dom att enbart snacka PS4'ans språk, ( Vist kan du avinstallera och återgå till standard men poängen är du kan inte använda det samtidigt )

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Det krävs att ditt BT chip stödjer en viss standard så de kan programmera om chippet så att den förstår signalerna från PS4 kontrollen.

Värt att notera om du gör detta så kan du inte använda BT adaptern till något annat efter då du programmerat om dom att enbart snacka PS4'ans språk, ( Vist kan du avinstallera och återgå till standard men poängen är du kan inte använda det samtidigt )

Nej. Detta gäller PS3 , PS4 dosorna går att koppla till vilken blåtand som helst men dyker då upp som en gamepad och måste "bindas" så det enklaste är att anvnda DS4 för att emulera tex en 360 kontroller som har brett stöd.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9