Privatleasa ny bil, eller köpa 3-4 år gammal

Permalänk

Privatleasa ny bil, eller köpa 3-4 år gammal

Hej!

Jag är riktigt sugen på ny bil.

Har kikat på BMW 320d f-31 2012 och framåt.

Skulle jag leasa en 320d touring med den utrustning jag vill ha, (automatlåda, navi och 4500mil minst) så kostar det 5240kr/mån.

Skulle jag köpa en 2013 års modell som gått 8500 mil, kostar de ungefär 220 000 kr. Lägger jag in 20% kontant och lånar resten, har jag ett lån på 176 000 kr. Som enligt Swedbanks billåne-kalkylator skulle kosta mig 3257kr/mån om jag betalar av lånet på 5 år.

Jag har idag en helt betald bil som kostar 600kr/år mer i skatt än BMW och drar 0,9l milen istället för bmw's 0,6l. BMW blir dock cirka 3000kr/år dyrare i försäkring. Men kör jag 1500 mil/år så blir drivmedel 6300kr/år mindre..

Kan någon förklara för och nackdelar med privatleasa en ny, kontra köpa en några år gammal? Har inte hittat just en sådan jämförelse.

Vad hade ni gjort?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Om ekonomi är en viktig faktor så borde du ju även räkna med ett tredje alternativ. Köpa en billig bil 70-100 000kr klassen som är billig i drift och har låg förbrukning. Men samtidigt ska man ju räkna in nöjesfaktorn.

Ska du bara se till de två alternativ som du skriver så tycker jag du ska tänka på det i 1-2 månader. Jag gick i samma tankar som dig men de försvann efter sisådär 6 veckor. Den största kostnaden med en bil är värdeminskningen, den kostnaden lägger jag mycket hellre på framtidsspar, vardagslyx m m. Bara det faktum att ha en avbetald bil ger utrymme till en så mycket bättre vardag som jag aldrig skulle vilja bli av med.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Har själv en ny Audi A3 beställd som kommer att gå via privatleasing. Om man jämför med att köpa ny bil så går det jämt ut. Det som vägde över i kalkylen för mig var besparingen på försäkringen som ingår i leasingavgiften jämt emot att försäkra den själv. För mig blev det då lägre totalkostnad med att leasa.

MEN: Då jämförde jag två helt nya bilar. Det blir alltid dyrare att ta en ny bil istället för en lättare begagnad. Det mest ekonomiska valet är garanterat den två år äldre bilen. Men sen är det upp till en själv om man tycker det är värt merkostnaden att ha en helt ny bil. För en merkostnad blir det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Det hela handlar väl hur mycket pengar du är villig att betala och vad du vill betala för?

Jag tänker att den största kostnaden på bilen kommer att vara värdeminskningen om bilen inte är väldigt gammal och gissar att leasing eller nyköp med egen finansiering kommer att gå på ett ut sånär som på kontantinsats. Du har inte funderat på att finansiera en helt ny bil själv, varför?

Med leasing så finns det förmodligen en garanti på restvärdet. Den extra garantin betalar du en liten slant för i din månadskostnad så med leasing får man ett mer bekymmersfritt bilägande men det kostar lite mer. Med privatköp tar du hela risken med andrahandsvärde men är inte buden till en viss maximal körsträcka eller liknande.

En några år gammal bil har väl inte så mycket garantier kan jag tänka mig, men det du väljer mellan är väl om du är beredd att betala för en helt ny bil som du får specificera själv eller inte.

Permalänk
Medlem

Jag räknade på det får ett halvår sedan. Kan summer att det inte är värt på dyra bilar. Bättre att låna och köpa en 2 år gammal bil. På billiga bilar så kan det vara intressant då man kan hamna på under 2500/mån med allt utan soppa.

Köpte själv en 2014 Audi för 150k och ny priset var 230k (typ 4000kr i månaden som leasing).

Så 4000x36=14400kr för 3år. När jag säljer min om 3 åt lär jag få 80-100k så en förlust på bara 50k istället för 144k

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Jag räknade på det får ett halvår sedan. Kan summer att det inte är värt på dyra bilar. Bättre att låna och köpa en 2 år gammal bil. På billiga bilar så kan det vara intressant då man kan hamna på under 2500/mån med allt utan soppa.

Köpte själv en 2014 Audi för 150k och ny priset var 230k (typ 4000kr i månaden som leasing).

Så 4000x36=14400kr för 3år. När jag säljer min om 3 åt lär jag få 80-100k så en förlust på bara 50k istället för 144k

Sen ska man betala något för att låna, och billån är inte superbilliga. För din kalkyl ska vara vettig måste alla kostnader vara med, även förslitning och annat. Nu borde det väl inte hända så mycket på 3 år, men när garantin gått ut kan det bli dyrt att äga bilar..

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Hej!

Jag är riktigt sugen på ny bil.

Har kikat på BMW 320d f-31 2012 och framåt.

Skulle jag leasa en 320d touring med den utrustning jag vill ha, (automatlåda, navi och 4500mil minst) så kostar det 5240kr/mån.

Skulle jag köpa en 2013 års modell som gått 8500 mil, kostar de ungefär 220 000 kr. Lägger jag in 20% kontant och lånar resten, har jag ett lån på 176 000 kr. Som enligt Swedbanks billåne-kalkylator skulle kosta mig 3257kr/mån om jag betalar av lånet på 5 år.

Jag har idag en helt betald bil som kostar 600kr/år mer i skatt än BMW och drar 0,9l milen istället för bmw's 0,6l. BMW blir dock cirka 3000kr/år dyrare i försäkring. Men kör jag 1500 mil/år så blir drivmedel 6300kr/år mindre..

Kan någon förklara för och nackdelar med privatleasa en ny, kontra köpa en några år gammal? Har inte hittat just en sådan jämförelse.

Vad hade ni gjort?

Det jag kommit fram till när jag undersökt PL är frågan "Varför?". Låt mig förklara:
1. Du äger inte bilen och har således ingen möjlighet till eget restvärde.
2. Lägger du de pengarna på avbetalning istället för hyra äger du din bättre begagnade bil (ca 190'kr) efter 3 år.

Visst, det argumenteras problemfritt ägande, men jag har aldrig haft problem med en bil som är under 10 år gammal (annat än vanlig service). Så pga detta kan jag fortfarande inte se fördelen med PL.

Självklart, har man råd så är det utan tvivel det smidigaste alternativet, men det bästa? Jag är ytterst tveksam.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk

Tack för alla svar än så länge. Tar till mig allting.

Någon skrev att man ekonomiskt sätt borde köpa en betydligt billigare bil, men det är inte det jag är ute efter, då kan jag lika gärna behålla min Saab 9-3 -04.

Jag vill ha en nyare med alla funktioner och finesser det ger.

Jag tänker att när man köper en några år gammal bil så har den största/stora delen av värdeminskningen redan skett och på så sätt gör man ett mer ekonomiskt val än köpa helt ny, alternativt leasa helt ny.

Köper jag en bil, så äger jag den ju helt efter lånet är betalt. Men å andra sidan kanske man är sugen på att byta bil igen inom några år, och då är ju leasing ett bra alternativ..

Väldigt svårt det här!

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att det är värt det när det kommer till så exklusiva bilar, då skulle jag hellre köpa bilen. Om du vill byta bil om några år kan du ju byta in den och betala mellanskillnaden.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Tack för alla svar än så länge. Tar till mig allting.

Någon skrev att man ekonomiskt sätt borde köpa en betydligt billigare bil, men det är inte det jag är ute efter, då kan jag lika gärna behålla min Saab 9-3 -04.

Jag vill ha en nyare med alla funktioner och finesser det ger.

Jag tänker att när man köper en några år gammal bil så har den största/stora delen av värdeminskningen redan skett och på så sätt gör man ett mer ekonomiskt val än köpa helt ny, alternativt leasa helt ny.

Köper jag en bil, så äger jag den ju helt efter lånet är betalt. Men å andra sidan kanske man är sugen på att byta bil igen inom några år, och då är ju leasing ett bra alternativ..

Väldigt svårt det här!

Vid Privatleasing får du betala värdeminskningen från år 0 - år 3 också jämfört med att köpa en några år gammal bil.
Värdeminskningen är brutal inledningsvis, om det är värt det kan bara du svara på.

Om du går i planer på att eventuellt byta bil igen inom några år så finns det ingen anledning att räkna ekonomiska kalkyler överhuvudtaget skulle jag säga, då handlar det mer om vad du vill köra och vad du är intresserad av.

En bilaffär, speciellt med nyare bilar är alltid en oerhörd förlust, vad vill du ha? Är det ett alternativ att äga bilen i 10 år, för då får du ändå något för din "förlust".

Som jag tolkar det nu är valen antingen 3500 kr/mån (dock i 5 år) och en 3 år gammal bil eller 5000/månad och en ny bil. Förutom att du efter ett par år står antingen med en avbetald bil kontra står utan bil så är det ekonomiskt ganska klart.

Om du istället betalar av bilen på 3 år kontra att leasa bil i 3 år (för att det ska bli en bättre jämförelse).
Efter 3 år har du antingen betalat av din bil, eller så har du kört en ny bil i 3 år.

Uträkning (inte så väldokumenterad dock)
Kostnad leasing:
5240*12*3=188 640 kr

Kostnad inköp:
44000+195420=239 420 kr (här räknas det med månadskostnaden i TS*12*(5/3) dvs bilen betalas av på 3 istället för 5 år).

I stort sätt kan man säga att du för insatsen äger bilen efter 3 år jämfört med att du inte äger någonting.
Månadskostnaderna är väldigt jämförbara (~5400 vs 5240 kr/månad).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Köper jag en bil, så äger jag den ju helt efter lånet är betalt. Men å andra sidan kanske man är sugen på att byta bil igen inom några år, och då är ju leasing ett bra alternativ..

Väldigt svårt det här!

Det är här jag ser en av de större skillnaderna. Vill du byta efter ett par år så är det självklart enkelt med PL, speciellt om man inte är så brydd kring bilar.

Säljer du din bättre begagnade bil efter säg 3 år, så borde du ha ett restvärde på mellan 40-80' beroende på vad du började med. 40' räcker som handpenning för en bil som kostar 200'. Detta förutsätter att du har betalt av lånet, vilket jag ser som troligt då ingångsinformationen var en jämförelse om en månadskostnad på ca 5200 kr, banken tar sitt varje månad, vilket enkelt räknat lämnar kvar en avbetalning på 4500kr/mån = 162'kr på 3 år.

För dessa 200' skulle du kunna köpa en 2011 BMW 320d X, som gått 6500mil = minst 3 års bekymmersfritt körande vid 3000 mil/år.

Men vill man köra nytt och inte råd, visst kan man leasa, men min fråga är då; har man inte råd att köpa nytt, borde man leasa nytt? Känns lite som att binda risk kring sin egen rygg.

Men som du skriver, det är svårt, många parametrar att väga in. Bästa svaret får du nog om du gör en kalkyl mellan de faktiska bilarna som är tilltänkta. Någon i tråden hade ju gjort så och räknat fram att PL blev mer fördelaktigt.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Jag sitter i samma sits. Jag funderar på att köpa en bättre begagnad typ -14/-15 för att spara pengar jämförelsevis med en ny, men samtidigt vill jag ha utrustningsnivån på en ny och då kom leasing fram som ett alternativ, då får jag helt välja färg osv också. Sen är ju fördelen att exempelvis på leaseonline så följer det med försäkring, assistanshjälp, vinterdäck, service vilket blir en extra extern kostnad vid köp av bil. Men samtidigt så finns det ju många fördelar med att köpa också, som att man faktiskt ÄGER bilen, inte bara "lånar" vilket i sig också har fördelar att bilen exempelvis får ett andrahandsvärde när man säljer bilen där man vid leasing bara måste lämna tillbaka den istället för 0kr, kanske t.o.m till en kostnad om den inte uppnår kraven som känns väldigt luddiga.

Detta val är så svårt så jag har funderat i över ett år nu på hur jag ska göra! Just nu kör jag på i min nuvarande bil och den gick precis igenom besiktningen utan anmärkningar men den har haft problem senaste två åren och man känner att fjädringen är rätt dåliga (hjärnskakning om man åker för snabbt på ett farthinder) och den känns instabil om man kör över 130km/h. Har provkört en -16 av samma modell och herregud vilken skillnad mot min -02, och helheten skriker kvalité.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Hej!

Jag är riktigt sugen på ny bil.

Har kikat på BMW 320d f-31 2012 och framåt.

Skulle jag leasa en 320d touring med den utrustning jag vill ha, (automatlåda, navi och 4500mil minst) så kostar det 5240kr/mån.

Skulle jag köpa en 2013 års modell som gått 8500 mil, kostar de ungefär 220 000 kr. Lägger jag in 20% kontant och lånar resten, har jag ett lån på 176 000 kr. Som enligt Swedbanks billåne-kalkylator skulle kosta mig 3257kr/mån om jag betalar av lånet på 5 år.

Jag har idag en helt betald bil som kostar 600kr/år mer i skatt än BMW och drar 0,9l milen istället för bmw's 0,6l. BMW blir dock cirka 3000kr/år dyrare i försäkring. Men kör jag 1500 mil/år så blir drivmedel 6300kr/år mindre..

Kan någon förklara för och nackdelar med privatleasa en ny, kontra köpa en några år gammal? Har inte hittat just en sådan jämförelse.

Vad hade ni gjort?

Handlar inte enbart om inköpet utan även om underhållet. En BMW är aldrig speciellt billig att reparera om något går sönder. Så det är också en faktor att ta med i dina beräkningar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Har ni kollat om eran företag har erbjudande om personalbil? Många har det.
Då blir det heller bruttilönsavdrag.

Man "äger" inte bilen, banken gör det Med mindre du cashar ut.

Det flesta inte räknar med i sina kalkyler per månad privat vs leasing är just värde minskningen. Min passat 2012 har forlorat typ 60000 kr på 2 år. Ungefär 3000kr i månaden. Sen kommer kostnader för service och försäkring på toppen av det hela. Däck?

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

@Maxizor: Jepp alla sådana kostnader var med. Så som service, däck byten, besiktningskostnad, försäkring etc.

Leasing är en förlust affär men väldigt bekvämt. Därför är det mera intressant på mindre bilar där avgiften är lägre men där "fasta" utgifter blir en stor del av avgiften (dessa kommer man aldrig unden). Exempel försäkring, däckbyten, service, mobilitets garanti (bärgning), vinterdäck mm.

Exempel

Vinterdäck: 6000kr
Däckbyte : 1400kr (700kr 2ggr per år + hotell)
Försäkring: 500kr/mån

På 3 år är det 28200kr

Total avgift på en Polo är ca 2400kr om man undviker massa dyra tillval.

så 2400*36 = 86400 - 28200 = 58200/36 = 1616kr kostnad för bilen efter fasta utgifter (som du måste betala själv om du äger fordonet).

Så beroende på vad som ingår så kan det vara intressant men för dyrare bilar känns det som man ska köpa med lån.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@dalledalle: Jag har precis bytt bil själv och var som inne på om jag skulle leasa eller köpa.
Pratade med en säljare om det och han menade att det sällan är en fördel att leasa om det inte finns något erbjudande som fri service och/eller fri försäkring inkluderat.
Rsken med leasing är också att man få en massas efterkostnader när bilen skall lämnas tillbaka, så som övermil och onaturligt slitage.
Har du tittat vad det blir om du köper en ny bil?
Kan även köpa med restvärde så länge du ser till att det inte är mer än vad bilen i själv verket är värd vi det tillfället, man skall helst lägga det på en nivå som motsvarar inbytespriset vid det tillfället.

Bilen jag köpte hamnade på ca 350.000 efter jag prutat klart och jag har 35% i restvärde efter 5 år vilket den skall vara värd, visserligen la jag in 30% i handpenning också.
Detta exemplet slutade med en månadskostnad som låg mer än 1000kr lägre per månad än leasing.

En annan sak att tänka på vid restvärde är att man inte byter innan första avbetalningsperioden är slut, dvs 5 år i detta fallet.

Permalänk
Medlem

Enda jag kan inflika i diskussionen att Swedbank räknar på att lånet ska betalas bort helt och hållet medan det alltid finns ett värde på bilen.

Leasing är intressant då det ger dig en helt ny bil men trögt om du inte är nöjd med din bil och vill byta om säg 18 månader. Vid ett ägande kan du alltid sälja bilen och i värsta fall betala in några kronor ifall du får mindre än vad lånet är på.

Permalänk
Medlem

Leasing är en bra affär, för företaget som hyr ut bilen. Om du inte har råd med en BMW kanske du ska kika på andra bilar? Det är helt klart bättre rent ekonomiskt att köpa en begagnad bil som du har råd med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

sällan lönt med privatleasing, bästa är om du kan snacka med ditt jobb om förmånsbil istället, det är oftast en betydligt bättre affär, speciellt om du tjänar över brytpunkten.

jag var i samma tankar innan ang. privatleasing / avbetalning under 2012, valde avbet, klart värt det att ha en bil som är betald och klar efter tre år! har för mig att det bara skillde ungefär 20% mellan avbet och leasing, så det var inte ett svårt val.

Visa signatur

//lots of Random Servers\\
\\-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-//

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Tack för alla svar än så länge. Tar till mig allting.

Någon skrev att man ekonomiskt sätt borde köpa en betydligt billigare bil, men det är inte det jag är ute efter, då kan jag lika gärna behålla min Saab 9-3 -04.

Jag vill ha en nyare med alla funktioner och finesser det ger.

Jag tänker att när man köper en några år gammal bil så har den största/stora delen av värdeminskningen redan skett och på så sätt gör man ett mer ekonomiskt val än köpa helt ny, alternativt leasa helt ny.

Köper jag en bil, så äger jag den ju helt efter lånet är betalt. Men å andra sidan kanske man är sugen på att byta bil igen inom några år, och då är ju leasing ett bra alternativ..

Väldigt svårt det här!

Nyfiken. Vad är det för funktioner och finesser som en bil med årsmodell har som inte en något äldre har?

Iprincip alla bilar från 2006 har de grudnläggande bekvämlighetsfunktionerna som,
AC
Farhållare
Servo antispin och yadayada.
Elhissar
Vettigt ljudsystem
???

Vad saknar du som gör att du vill belåna dig? Visst om pengar inte hade varit något problem, visst. Ok. Men om du inte har råd med bilköpet utan måste ta lån så undrar man väldigt nyfikrt vad det är för livsnödvändiga funktioner.

Permalänk
Medlem

@PlogarN97:

Det är helt normalt att casha ut en bil... Alla gör det.
Allt en 2006 kan, en 2016 modell kan bättre, tystare och framför allt, säkrare.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

@PlogarN97:

Det är helt normalt att casha ut en bil... Alla gör det.
Allt en 2006 kan, en 2016 modell kan bättre, tystare och framför allt, säkrare.

"Alla gör det", jag vet att det är så, men det är helt sjukt egentligen. Hur kommer det sig att det är OK i så mångas ögon att köpa en bil som man inte har råd med. "Jag har 50k att köpa bil för. Så jag lånar 200k och köper en för 250k." varför inte köpa en bil som man har råd med? Eller spara pengar innan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Till TS:
Jag brukar alltid försöka att köpa en bil som är 1-3 år gammal och gått < 4000 mil då det galnaste värdetappet redan skett men den är fortfarande väldigt oanvänd. Då gäller även maskinskadeförsäkring med mera under lång tid framöver vilket gör att man har skydd för de dyra reparationerna som kan inträffa. Funkar bra om man inte gör som jag gjort nu senast och köper en bil av handlare för att 4 månader senare komma på att jag ville ha något roligare och bytt in den mot en 1 år gammal bil med mycket motor. Nu börjar jag dessutom fundera på om den bilen är värd pengarna och funderar på att sälja den och vara helt utan...

Du borde kunna få en 320d från 2013 med under 4k mil på mätaren för runt de pengarna du pratar om. Tar du en sådan kommer maskinskadeförsäkringen gälla lång tid vilken kan hjälpa till vid försäljning i framtiden.

Skrivet av twk:

"Alla gör det", jag vet att det är så, men det är helt sjukt egentligen. Hur kommer det sig att det är OK i så mångas ögon att köpa en bil som man inte har råd med. "Jag har 50k att köpa bil för. Så jag lånar 200k och köper en för 250k." varför inte köpa en bil som man har råd med? Eller spara pengar innan?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du råd med lånet har du råd med bilen. Det du egentligen gör är att du köper pengar som du sedan köper bilen för. Ränta är just det, priset på pengar. I dagens läge är det ju dessutom oftast sämre rent ekonomiskt att sälja av tillgångar man har för att köpa en bil jämfört med att låna pengarna och fortsätta investera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

"Alla gör det", jag vet att det är så, men det är helt sjukt egentligen. Hur kommer det sig att det är OK i så mångas ögon att köpa en bil som man inte har råd med. "Jag har 50k att köpa bil för. Så jag lånar 200k och köper en för 250k." varför inte köpa en bil som man har råd med? Eller spara pengar innan?

Skickades från m.sweclockers.com

För att vi lever i en låne ekonomi. Utan lån tjäner bankena ingen pengar, och problemen sprider sig vidare. Jag säger inte att du skall ta upp ett lån du inte kan betala på. Själv om jag har cash att köpa en ny bil så hade jag aldrig gjort det, för att jag kan behöva cash andra ställen, t.ex köp av hus och what not. Så lån it is. Kostar inte många kronor i mnd.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Har du råd med lånet har du råd med bilen. Det du egentligen gör är att du köper pengar som du sedan köper bilen för. Ränta är just det, priset på pengar. I dagens läge är det ju dessutom oftast sämre rent ekonomiskt att sälja av tillgångar man har för att köpa en bil jämfört med att låna pengarna och fortsätta investera.

Jag köper ditt resonemang, jag tycker dock att det är idoti att låna till något som oerhört snabbt tappar i värde, som tex ny bil eller speldator. Att låna till bostad i dagens läge är däremot, ofta, en riktigt bra affär med möjlighet att tjäna mycket pengar, trots lånekostnader.

För dig och mig som köper "nästan nya" bilar är det fantastiskt bra med andras privatleasing och nybilsköp. Det går att få väldigt mycket för pengarna!

Skrivet av zeleni:

För att vi lever i en låne ekonomi. Utan lån tjäner bankena ingen pengar, och problemen sprider sig vidare. Jag säger inte att du skall ta upp ett lån du inte kan betala på. Själv om jag har cash att köpa en ny bil så hade jag aldrig gjort det, för att jag kan behöva cash andra ställen, t.ex köp av hus och what not. Så lån it is. Kostar inte många kronor i mnd.

Om man sparar pengar för att köpa bostad, vilket är ett bra sparmål, så bör man inte köpa en ny, eller dyr, bil. Det är mycket bättre att köpa en billig bil som man har råd med och sedan lägga undan så mycket pengar man kan varje månad. Att någon lånar 150k för att köpa bil - inga konstigheter. När någon pratar om att låna 15k för att köpa speldator - alla blir tokiga, iaf på Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag köper ditt resonemang, jag tycker dock att det är idoti att låna till något som oerhört snabbt tappar i värde, som tex ny bil eller speldator. Att låna till bostad i dagens läge är däremot, ofta, en riktigt bra affär med möjlighet att tjäna mycket pengar, trots lånekostnader.

För dig och mig som köper "nästan nya" bilar är det fantastiskt bra med andras privatleasing och nybilsköp. Det går att få väldigt mycket för pengarna!

Jag bryr mig inte om vad man lånar till egentligen så länge man har råd. T.ex. skulle jag i dagens läge aldrig äga en bostad där mina tillgångar (både bundna i bostaden och i andra likvida tillgångar) inte uppgick till åtminstone 30% av bostadens värde eller om man nyligen köpt sin första bostad, jobba stenhårt för att nå dit. Man måste ha råd att sälja i en svajig marknad, även bostäder kan tappa i värde.

Detsamma gäller bilen egentligen, köper du en bil med ett lån så måste man ha råd med räntan och ha tillräckligt mycket över för att täcka värdeminskningen så man antingen kan amortera eller lägga undan så man kan täcka lånet vid en eventuell försäljning.

I dagsläget är det som sagt extremt fördelaktigt att låna med ränteavdrag och låga räntor så det finns liten anledning till att inte göra det.

Permalänk

Jag leasar en BMW 118d idag sen över ett år tillbaka och är nöjd, ska ge lite för och nackdelar.

Fördelar:
*Fast kostnad
*Ingen kontantinsats behövs - ger dock lägre månadskostnad ifall man lägger in insats såklart
*Ny bil = mindre oro för problem, garantier tar hand om problem
*Utrustning = välja allt du önskar själv, plus att du får det senaste ifall du bryr dig om alla funktioner.
*Förmånlig försäkring
*Serviceavtal
*Säkerhet, bilarna blir säkrare med åren och för min del känns det bra att köra min familj i en nyare bil.
*Nyare bilar blir också bränslesnålare

Nackdelar:
*Betalar dyrt för "tryggheten i en ny bil"
*3 år är lång tid att äga en bil ifall man är ombytlig eller byter jobb(firmabil)

Leasa kontra köpa:
*Vissa skriver att man kan sälja sin bil ifall man köper, går att göra likadant vid leasing att man bryter kontraktet och betalar en summa, en vän fick betala 14000kr för att lämna tillbaka sin Audi efter ett år när han fick firmabil , alternativt att man överlåter leasingen till någon annan. Kolla upp i detalj vad som gäller dock och se till att allt faktiskt står i kontraktet och inte bara vad säljaren säger.
*Värdeminskning = har haft 3st 3-4 år gamla bilar tidigare och sålt med en värdeminskning á 40-50 000kr på ett år, gäller alla 3 bilarna och de var köpta på firma vilket är dyrt.
*Jag avskyr att sälja begagnade bilar pga osäkerhet kring andrahandsvärde och vad man faktiskt får plus alla idioter man ska handskas med vid försäljning.
*Har du bara koll på restvärde och vad som gäller efter 3 år så ska det vara lugnt. En bekant kvittade sina vinterdäck han köpte till begagnat mot de stenskott och liknande han fick nedvärderat på bilen och jag tänkte göra nåt liknande vid behov. Fick bra pris på beggade vinterdäck med originalfälg.
*Vad behövs bytas på den begagnade bilen? Däck? Bromsskivor? Bromsklotsar?Åtgärda rost? Min Passat från 2011 hade fått en liten rostfläck till min stora fasa.

Summa: Självklart är det billigare att köpa en äldre bil som tappat mycket i värde redan, men då får man leva med att risken att problem dyker upp och blir kostsamma är högre. Bilar är alltid en stor kostnad och alla tycker vi olika vad som är värt att lägga pengarna på. Jag betalar hellre lite mer på en bra bil än att käka lunch ute på jobbet t ex. Har du ett bilintresse så kan det vara värt att betala lite extra för att känna sig nöjd med alla funktioner osv. Jag har spenderat över 600 timmar på ett år i min leasingbil, det kan vara värt att ta med i beräkningen. Ser man till månadskostnaden hade den blivit 1000kr billigare ifall jag inte hade valt automat och sportpaket = det går att styra sina leasingkostnad ifall man har behov av det, alternativt titta på ett annat märke. Har säkert glömt något, hoppas det ger dig någon hjälp i ditt val av bil.

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Nyfiken. Vad är det för funktioner och finesser som en bil med årsmodell har som inte en något äldre har?

Iprincip alla bilar från 2006 har de grudnläggande bekvämlighetsfunktionerna som,
AC
Farhållare
Servo antispin och yadayada.
Elhissar
Vettigt ljudsystem
???

Vad saknar du som gör att du vill belåna dig? Visst om pengar inte hade varit något problem, visst. Ok. Men om du inte har råd med bilköpet utan måste ta lån så undrar man väldigt nyfikrt vad det är för livsnödvändiga funktioner.

De sakerna du nämner har ju funnits sen 90 talet och ser jag inte ens som bekvämlighetsfunktioner, det ska bara en bil ha idag..

De funktioner jag tycker är trevliga är bland annat, stor skärm med bluetooth musik funktion, inbyggd navigator, riktigt bra automatlåda, start & stopp funktion, bränslesnål men ändå kraftig motor, övervakning av däcktryck, skick på bromsskivor och annat tekniskt skoj.

Sen såklart att den är snygg och rolig att köra.

Jag har råd att betala hela bilen kontant om jag skulle vilja det. Men när det kostar så lite att låna pengar som det gör idag, kan man lika gärna göra det. Jag kommer även inom kort att köpa nytt boende och då behöver jag ha till kontantinsatsen där.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk

köpa eller leasa är lika dyrt du har inget kvar i värde efter 3 år men du behöver inte bry dig om andrahandsvärde, jag leasar just nu en volvo v40 2076kr per månad när min tid är ute måste jag ta beslut om att fortsätta leasa eller köpa loss skiten, förbetalade 40k från min förra bil därför det är så billigt som 2k

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Jag har råd att betala hela bilen kontant om jag skulle vilja det. Men när det kostar så lite att låna pengar som det gör idag, kan man lika gärna göra det. Jag kommer även inom kort att köpa nytt boende och då behöver jag ha till kontantinsatsen där.

Räntan kommer omöjligt kunna sänkas ytterligare, vilket innebär att det endast finns en riktning den kan gå i, upp.

Det är riskfyllt att låna idag eftersom räntan kan höjas och då räntorna är rörliga så kommer det påverka vår ekonomi kraftigt, eftersom Sverige är ett högbelånat land.

Spekulationen består snarare i "när" räntan stiger, dock kommer småsparare och gemene man drabbas hårdast av en eventuell uppgång.

Jag hade köpt bilen kontant, däremot ej ny utan en bil som är 1-3 år gammal och har gått 1000-2000 mil för att slippa behöva ta den största värdeminskningen.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED