Ersättningstangentbord för fuktskadad laptop

Permalänk
Medlem

Ersättningstangentbord för fuktskadad laptop

Hej,

Välte ett glas vatten över min sprillans nya laptop för några veckor sedan. Därefter slutade vissa tangenter fungera. Kommer detta problem löses av att jag köper ett ersättningstangentbord eller sitter problemet egentligen någon annanstans än själva tangenbordet?

Frågan kan verka lite dum men eftersom jag köpte datorn för endast 3000 och ett ersättningskeyboard kommer kosta 400-500 spänn vill jag försäkra mig om att min investering med största sannolikhet kommer lösa problemet

Det rör sig om en Asus F540LA-DM757T (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3834469) som jag köpte för 2990. Hade tänkt beställa ett reservtangentbord detta http://www.asusparts.eu/se/Asus-90NB0B01-R30180. Shoppen har försäkrat mig att reservdelen passar till min laptop.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Svårt att svara på.. Har du tur så funkar det och har du otur har något annat gått sönder. Men med tanke på att det bara är vissa tangenter som inte funkar så gissar jag på att ett nytt tangentbord kommer lösa det

Permalänk
Medlem

@bsk!: Troligen kommer det inte hjälpa av att byta tangentbord, men det kan ju göra det.
Skulle säga att det inte finns några garantier för något av fallen, inte utan att undersöka datorn iaf (skruva upp den o försöka se vad som är skadat).

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Av egen erfarenhet skulle jag säga att det sannolikt kommer avhjälpa problemet med ett nytt tangentbord. Tangentborden är nämligen ofta uppbyggda av ett par lager av plastark med kretsar på, och när arken trycks ihop så får de kontakt och registrerar en knapptryckning. Dessa kretsar brukar vara gjorda av någon sorts ledande färg eller liknande, som kan skadas av vatten.

Att bara en del tangenter slutat fungera tyder på att det är det som hänt, och ett nytt tangentbord kommer då lösa problemet. Om problemet hade varit att tangentbordskontrollern eller någon annan del skadats så vore det mer troligt att tangentbordet hade slutat fungera helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Av egen erfarenhet skulle jag säga att det sannolikt kommer avhjälpa problemet med ett nytt tangentbord. Tangentborden är nämligen ofta uppbyggda av ett par lager av plastark med kretsar på, och när arken trycks ihop så får de kontakt och registrerar en knapptryckning. Dessa kretsar brukar vara gjorda av någon sorts ledande färg eller liknande, som kan skadas av vatten.

Att bara en del tangenter slutat fungera tyder på att det är det som hänt, och ett nytt tangentbord kommer då lösa problemet. Om problemet hade varit att tangentbordskontrollern eller någon annan del skadats så vore det mer troligt att tangentbordet hade slutat fungera helt.

Håller med, finns dock som sagts tidigare inga garantier.
Sen måste man vara väldigt metodisk, noggrann och försiktig när man gör själva bytet. Har varit med om skräckexempel där det tagit ett par timmar att få loss tangentbordet p.g.a. idiotisk konstruktion där man måste riva hela datorn i beståndsdelar, sen tar det ännu längre tid att skruva tillbaka allt och få dit alla kontakter etc...