Trött på Lubuntu - finns det ett stabilare och snabbare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Debian Jessie med i3wm här stabilt och man behöver inte oroa sig för att nån update ska paja nånting som vissa andra distros har en tendens att göra t.e.x arch

Det är ju dock en sanning med modifikation. Med dessa "stable"-distar så ligger man kvar på samma majorversion mellan varje distroleverans, dvs man skjuter på eventuella problem och får dom potentiellt i stor skala vid varje stor upgrade.

Distar likt Arch som kör rolling release kan ge problem oftare, däremot är det i nästan samtliga fall mindre uppgraderingar, mindre ändringar (som alltså sker oftare) och därmed är det oftast enkelt att identifiera vad som gått snett. Det går lätt att nedgradera ett sådant paket då pacman håller cache av installerade paket. Nedgradering är oftast inga problem i de få fall det behövs.

Jag måste säga att detta argument (om att updates pajjar saker i Arch framförallt) är mer av ett teoretiskt problem än ett praktiskt. Jag kör Arch Linux hemma på mina workstations, min laptop, mina servrar och kör det även på jobb och har gjort i sisådär 5 år utan större problem alls. Antalet gånger en upgrade har "förstört" något (läs: krävt lite felsökning och handpåläggning) kan jag räkna på 1 hand, eventuellt två. Där ligger felfrekvensen för mig (kan tillägga att jag kör samma installation fortfarande på jobb, den härstammar från innan systemd-adopteringen).

Arch Linux däremot kräver att du förstår hur Linuxsystem fungerar eller har intresse att lära dig. Det förenklar ingenting för dig just för att saker fungerar som de ska fungera om man är "power user". Det är dess styrka.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

@Dimman: Okej ja det var inte mycket problem du har haft med arch och det är ju väldigt skönt i sig. Sist jag testade arch runt 2011 så kändes det som att varje update gick åt pipan, så jag gav upp arch och har inte kollat på den nått mer. Men så klart som du säger så skjuter ju debian/ubuntu på sakerna tills nästa release så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Windows XP i mitt hjärta <3 Windows XP var anarkismen operativsystem - inga lagar, inga regler, ingen säkerhet och man kunde radera exakt vad som helst. Till och med kärnan när XP var igång. Riktigt slitet OS. Men jag diggar det hårt. Windows 95 också med Doom och heretic....ohhh mystider framför datorn på kvällarna. Som tur har jag ALLA dosspel över hela världen samlade.

Jag har testat opensuse när jag var liten men jag tror inte att opensuse något för mig. Jag har hört att opensuse marknadsförs dåligt och disten är inte populär som.den var förr. Hur mycket minne drar ditt system när systemet bara står som de vore nyinstallerat? Mitt drar 250 mb och det är Xfce med Mint OS.

Mint OS känns lite som Ubuntu. Jag har inte märkt något än annat som att sudo ger mer rättigheter än gksudo. Jag har inte fått wifi att fungera än.

Opensuse är väll mer mot en arbetstation?

Skickades från m.sweclockers.com

OpenSUSE Leap 42.1
Med iceWM drar det 300mb minne
Med Cinnamon drar det 550mb minne
Mitt system är dock inte nyinstallerat, ifall det gör nån större skillnad låter jag vara osagt, lär inte installera om det för att testa

Jag tycker det är rätt lite, i vilket fall har 16GB att tillgå, windows drar dock en heldel mer änn detta.

OpenSuse går nog att använda till det mesta idagsläget fungerar både till server, desktop och arbetsstation mm.
Funkar att köra Steam på ifall man vill det.
Vet inte vad man inte skulle kunna göra i OpenSUSE, finns säkert några spesifika grejer, men håller man på med något sånt så vet man nog själv vad man är ute efter.

Det är nog en rätt så populär distro ligger på 4 plats enligt distrowatch https://distrowatch.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

@Dimman: Okej ja det var inte mycket problem du har haft med arch och det är ju väldigt skönt i sig. Sist jag testade arch runt 2011 så kändes det som att varje update gick åt pipan, så jag gav upp arch och har inte kollat på den nått mer. Men så klart som du säger så skjuter ju debian/ubuntu på sakerna tills nästa release så att säga.

Min erfarenhet är att sålänge man inte kör [testing] av Arch, som då inte är bleeding edge utan avskuren-kroppspulsåder-edge, så brukar det gå finfint.

Sen tror jag Arch har fått en större skara maintainers/testers sen dess vilket sannolikt påverkat kvaliteten positivt. Möjligt att du körde en massa paket som inte jag använder också, eller bara hade ren otur

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

@Dimman: Okej ja det var inte mycket problem du har haft med arch och det är ju väldigt skönt i sig. Sist jag testade arch runt 2011 så kändes det som att varje update gick åt pipan, så jag gav upp arch och har inte kollat på den nått mer. Men så klart som du säger så skjuter ju debian/ubuntu på sakerna tills nästa release så att säga.

Jag har använt Arch i drygt 6 år och har inte upplevt några större problem. Jag har faktiskt haft mer bekymmer med Ubuntu där man bland annat skickat ut en uppdatering av.. glibc eller vad det nu var, som gjorde din installation obrukbar.

Med det sagt har jag Ubuntu på min server, även om jag känner mig mer bekväm med Arch och funderar på att byta där med.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon277726:

har funderat på att testa Gentoo men det där med USE flags verkar lite bökigt, så det har gjort så att jag inte har testat gentoo ännu. Behöver nog förstå mig på det innan jag sätter igång Har testat Gentoo på en Alpha för några årsen iofs.