Google lanserar Chromecast Ultra med stöd för 4K UHD och HDR

Permalänk
Medlem

Pepsin

Skrivet av backfeed:

Är det 250 Mb/s faktisk uppmätt dataöverföring eller bara den rapporterade uppkopplingshastigheten?

Om det är faktiskt uppmätt, stabilt och inte bara teoretiska fantasisiffror så duger det gott, då exempelvis max bitrate för uhd blu-ray väl ska vara 150 Mb/s om jag minns rätt.

Fast vänta nu... jag har ingen koll på Chromecast... tar den emot dekodad rådata eller har den dekoder (för h.265 i 4K-fallet, antar jag)? Antar att den har dekoder.

802.11ac är inte så dåligt som många tror. Får uppemot 60 megabyte /s när jag kopierar filer i Windows från trådat till Wifi. Wifi till wifi är givetvis lite långsammare men långt över 250Mb/s. Det skiljer dock även mycket mellan olika Wifi klienter beroende på hur många strömmar de hanterar osv. En liten kompakt sak som Chromecast har troligen sämre prestanda än tex Asus PCE-AC68.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Synd att den blev så dyr! Känns som att 500 kronor hade varit ett mer konkurrenskraftigt pris.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

@xfade: Kolla på bilden från tidningen. "Så ska piraterna stoppas" Kunde lika gärna varit en tidningsrubrik från 2016. 30 år senare och dom har fortfarande inte lyckats stoppa piraterna som nog snarare blivit fler.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Synd att den blev så dyr! Känns som att 500 kronor hade varit ett mer konkurrenskraftigt pris.

Vilka konkurrenter med 4K-uppspelning hittar du som är billigare än $69? På vilket sätt är $69 inte "konkurrenskraftigt"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

802.11ac är inte så dåligt som många tror. Får uppemot 60 megabyte /s när jag kopierar filer i Windows från trådat till Wifi. Wifi till wifi är givetvis lite långsammare men långt över 250Mb/s. Det skiljer dock även mycket mellan olika Wifi klienter beroende på hur många strömmar de hanterar osv. En liten kompakt sak som Chromecast har troligen sämre prestanda än tex Asus PCE-AC68.

Är inte med på vad du menar från trådat till wifi kontra wifi till wifi? Trådat till wifi blir ju också wifi till wifi.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Känns ganska onödigt nu att jag köpte tvåan till min 4k tv för knappt inte ens ett år sen..

Visa signatur

ASUS PRIME X570, Ryzen 5900x, 32GB 3200MHz, RTX 3080, Corsair SF600, Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Synd att den blev så dyr! Känns som att 500 kronor hade varit ett mer konkurrenskraftigt pris.

Antagligen därför man har kvar gamla i sortimentet, jag kommer iaf uppgradera minst en av mina två gen1 till ultra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Av ren nyfikenhet, vilken bitrate är de på dessa 1080p material?

Annars är CC en roligt liten pryl, skulle dock gärna se ett smidigt sätt att strema lokalt till den.

Inte provat använda plex? Kör 2st älsta versionen av chromecasts och omkodar rätt snabbt en rätt högbitrate bluerayfilm till x265 "HEVC" Sparar både utrymme på hårdisken och det är mindre bitrate så att få det i riktigt bra kvalite funkar mkt fint och att filerna tar 1/4 av tex en mkt höger bitrate 10gb x264 film är bara ett plus
Men plex är underbart lägga till kanaler och programmet är gratis förutom till apple telefoner förut iallafall. Men jag har använt det till mitt lokala media samt tillagda kanaler som comedy central o dylikt.
Blir väll byta ut sovrums chromecasten och hemmabio rummets chromecast när 4k blivit billigare och matrial börjat bli mera standard. Men än så länge är jag helt nöjd och med HEVC så känns inte de forntidia chromecastarna att vara någon begränsning hackar då aldrig

Visa signatur

Main:Gammalt x58 system = Mobo: Asus Rampage 3 Ex. CPU: Xeon 5660 2.6@4.4ghz GPU: Asus 290x Matrix Platinum, 1 ssd 120gb 2st wd blue 1tb 1st wd green 1tb 1st backup+ usb3 1tb. Corsair HX 650w. Fractal design R4, 24gb DDr3 1600mhz. Creative sb Z, Marshall major v,2. Phillips brilliance 29". Steambox + controller + 3 xbox 360kontroller. Netgear wndr4200 router. Noname mekaniskt tb + R.A.T 5 mus
Laptop Asus i3 2350 4gb ram o msi i5 450m 8gb 5870m, macbook 13,3 c2d 2,4ghz 4gb

Permalänk
Medlem

@Viochee: Har en airport extreme. Ska erkänna att wi.fi faktiskt fungerar ganska bra, trots att det är betongväggar och ett märkbart avstånd mellan router och chromecasten.

Däremot blev det ganska ofta lite smålagg när jag t.ex. laddade ner någonting från datorn. Hade redan ett ethernet uttag precis bredvid TV:n så jag tänkte att det vore enklast att bara skaffa så jag kan ha trådad chromecast.

Permalänk
Medlem

Ethernet-stöd är en förutsättning i mitt fall. WiFi blir dels aldrig så snabbt som kablat, men framför allt använder jag aldrig WiFi i hemmet. Allt trådlöst är avstängt, onödigt ur säkerhets och hälsosynpunkt. Hoppas man kan inaktivera Wifi-delen. Har dragit gigabit kabel snyggt och prydligt överallt, kanonsnabbt och stabilt!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | 32Gb DDR4 3200 | NVIDIA GTX 3060 Ti | Phanteks Enthoo Evolv X Glass | Asus MG279Q 27" 1440p 144hz & BenQ 27" 1440p pivot | Samsung 970 EVO Plus M.2 1 Tb | Kubuntu 22.04 + Win-10 Pro (endast för PUBG i väntan på BattleEYE-stöd i Proton) :: QNAP NAS 8 Tb

Permalänk
Medlem

@yurini:
Använder du inte WiFi till telefonen då?
Om Wifi inte stänger av sig när du kopplar upp den via sladd så går det nog göra på annat vis. Man kan ju typ göra en "root" på dem. Är nog inte det lättaste att hitta någon annan som har gjort dock.

Döljer du ditt WiFi krävs det ju ganska mycket för att det ska bli ett problem i säkerhets synpunkt och hälsan känns lite överdrivet. IMO.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk

Ethernet är förstås en stor nyhet.

Men alltså, för 800 SEK kan man lika gärna importera Xiaomi Mi Box. Alldeles för högt pris.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5