Permalänk
Medlem

Har lite skägg i dagsläget och vill spara ut relativt långt och tjockt, vilket jag förstår tar tid.
Problemet jag ofta har är att när jag sparat ut en bit och det börjar bli längre, så blir det alltid betydligt mindre precis i mitten av hakan. Och betydligt mer på sidorna...inte så snyggt. I dom lägena brukar jag främst försöka härda ut och, men det slutar som oftast med att jag kortar ner det då det inte ser alltför snyggt ut enligt mig.
Är svårt att fånga på bild

Helt kalt är det inte, men avsevärt mindre. Smörjer till och från med skäggolja och kör med skäggschampoo regelbundet i duschen. Däremot är jag otroligt dålig, eller rentav sagt aldrig, på att kamma skägget. Funderar på om man Skullle köpa en burk med vitamin b7 biotin och bara testa för att se om det ger nåt resultat. Vet att det inte finns några vetenskapliga garanterade sätt att få det och växa snabbare, men ändå.

Eller är det bästa att helt enkelt gå till en barberare och få hjälp?
Hjälp uppskattas 🧔‍♂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har lite skägg i dagsläget och vill spara ut relativt långt och tjockt, vilket jag förstår tar tid.
Problemet jag ofta har är att när jag sparat ut en bit och det börjar bli längre, så blir det alltid betydligt mindre precis i mitten av hakan. Och betydligt mer på sidorna...inte så snyggt. I dom lägena brukar jag främst försöka härda ut och, men det slutar som oftast med att jag kortar ner det då det inte ser alltför snyggt ut enligt mig.
Är svårt att fånga på bild <Uppladdad bildlänk>
Helt kalt är det inte, men avsevärt mindre. Smörjer till och från med skäggolja och kör med skäggschampoo regelbundet i duschen. Däremot är jag otroligt dålig, eller rentav sagt aldrig, på att kamma skägget. Funderar på om man Skullle köpa en burk med vitamin b7 biotin och bara testa för att se om det ger nåt resultat. Vet att det inte finns några vetenskapliga garanterade sätt att få det och växa snabbare, men ändå.

Eller är det bästa att helt enkelt gå till en barberare och få hjälp?
Hjälp uppskattas 🧔‍♂

Många har en liten kal spot på det området. Jag har också det, men väntar du inte till så kommer det att växa ut runt omkring.
Men börja köra med skäggborste efter varje dusch. Det är ett väldigt bra sätt att få bort död hud och allmänt rensa upp i skägget.

Skäggschampo och skäggolja är obligatoriskt efter typ 2-3 cm skägg. Annars blir huden väldigt torr i skäggbotten.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Många har en liten kal spot på det området. Jag har också det, men väntar du inte till så kommer det att växa ut runt omkring.
Men börja köra med skäggborste efter varje dusch. Det är ett väldigt bra sätt att få bort död hud och allmänt rensa upp i skägget.

Skäggschampo och skäggolja är obligatoriskt efter typ 2-3 cm skägg. Annars blir huden väldigt torr i skäggbotten.

Är som sagt flitig användare av schampot, oljan till och från. Men ska testa med och kamma oftare, har en liten hemma.
Men är ert besök hos en barberare ens värt det i dagsläget? Känns som att jag borde ha betydligt längre för att dom ska kunna ”vårda” till det 😜
Men skönt och veta att det är inte är ovanligt, det göms väl till slut antar jag

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det beror på vad man anser är värt.
Jag går till en barberare 4 ggr per år ungefär. Beror på hur jag gör med skägget. Ibland får jag infall och tar bort allt utom någon cm.
Då tar det längre tid innan jag behöver besöka barberaren

Men det är ju som att gå på spa Man behöver inte ha jättelångt skägg, kan vara bra att få lite tips och snygga till det också.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Ska ta och testa det 🫡

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tips till er som använder mustaschvax!

Istället för att köpa en liten burk mustaschvax för 200:- så kan man köpa bivax och blanda med Dax Wax Röd till ungefär hälften hälften. Dax Wax'et gör blandningen mjukare, 'segare' och lättare att arbeta in.

Jag köper en 'puck' bivax hos en biodlare för 65:- (Har man inte en biodlare i närheten finns bivax hos t.ex. Panduro). Denna 'puck' räcker till ungefär 3-4 små köpeburkar mustaschvax om man blandar 50/50 med DW (DW'et räcker förmodligen till över 100 små mustaschvaxburkar) och det det går inte att märka någon skillnad på detta mustaschvax som på ett dyrt köpevax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har lite skägg i dagsläget och vill spara ut relativt långt och tjockt, vilket jag förstår tar tid.
Problemet jag ofta har är att när jag sparat ut en bit och det börjar bli längre, så blir det alltid betydligt mindre precis i mitten av hakan. Och betydligt mer på sidorna...inte så snyggt. I dom lägena brukar jag främst försöka härda ut och, men det slutar som oftast med att jag kortar ner det då det inte ser alltför snyggt ut enligt mig.
Är svårt att fånga på bild <Uppladdad bildlänk>
Helt kalt är det inte, men avsevärt mindre. Smörjer till och från med skäggolja och kör med skäggschampoo regelbundet i duschen. Däremot är jag otroligt dålig, eller rentav sagt aldrig, på att kamma skägget. Funderar på om man Skullle köpa en burk med vitamin b7 biotin och bara testa för att se om det ger nåt resultat. Vet att det inte finns några vetenskapliga garanterade sätt att få det och växa snabbare, men ändå.

Eller är det bästa att helt enkelt gå till en barberare och få hjälp?
Hjälp uppskattas 🧔‍♂

Det är nog bara hoppas på att det växer igen, jag har själv samma och jag har haft skägg i 6-7 år nu

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Har hyggliga anlag för skägg men har aldrig, på allvar, låtit det växa ut mer än ett par cm och det är minst tio år sen sist. Tänkte det kunde vara kul med en förändring och faktiskt försöka sig på ett riktigt ståtligt skägg för en gångs skull.

Men, har sista åren märkt att om jag går orakad bara en vecka så börjar det klia och huden blir rejält irriterad precis under hakan.

Om man då ska börja spara ut det ordentligt - vad är det jag måste köpa och "behandla" huden, och senare skägget, med för att slippa sånt här? Läste lite flyktigt i tråden här och ser ord som skäggborste, skägg schampo och skäggolja. Hur/när använder jag dessa? Tips på bra grejer att köpa?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Har hyggliga anlag för skägg men har aldrig, på allvar, låtit det växa ut mer än ett par cm och det är minst tio år sen sist. Tänkte det kunde vara kul med en förändring och faktiskt försöka sig på ett riktigt ståtligt skägg för en gångs skull.

Men, har sista åren märkt att om jag går orakad bara en vecka så börjar det klia och huden blir rejält irriterad precis under hakan.

Om man då ska börja spara ut det ordentligt - vad är det jag måste köpa och "behandla" huden, och senare skägget, med för att slippa sånt här? Läste lite flyktigt i tråden här och ser ord som skäggborste, skägg schampo och skäggolja. Hur/när använder jag dessa? Tips på bra grejer att köpa?

Du behöver egentligen bara en mild olja som kan återfukta huden under skägget.

Speciella skäggschampoo, skäggborsta osv är oftast bara dyrt i början. Jag kör med en plastkam från COOP, helt vanligt tvål i skägget.

Men däremot kör jag en väldoftande skäggolja ibland för att återfukta huden, på samma sätt som jag kör lotion i ansiktet. Finns alltid en risk att man överoljar skägget, men det brukar räcka med en 2-3 droppar för ett rätt stort skägg.

Vill du inte köpa någon dyr olja så köp tex Mandelolja på apoteket som fungerar bra som en "basolja" om du inte vill lägga 2-300 på en skäggolja

Tex:
https://www.apotea.se/a-pro-mandelolja-100-ml?gclid=CjwKCAiA7...

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Skägg och blixtlås.... Nu är vintern igång och då kommer det årliga problemet, skägget fastnar i blixtlåset på jackan/hoddie när man har den öppen. Speciellt när man kör bil och vrider huvudet snabbt för att kolla...

Så tänkte höra om ni har någon bra lösning?

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Någon som testat värmeborste till skägg? Såg att mrbeard.se kör en för under 500kr.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Någon som testat värmeborste till skägg? Såg att mrbeard.se kör en för under 500kr.

Jag tycker det är lättare med hårfön.
Eventuellt att mitt skägg blir lite rakare med värmeborsten men det känns också som att det blir tunnare.

Sen så fixar jag alltid skägget efter duschen så även om jag skulle använda värmeborste så behöver jag köra igenom med hårfön för att torka skägget först.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Skägg och blixtlås.... Nu är vintern igång och då kommer det årliga problemet, skägget fastnar i blixtlåset på jackan/hoddie när man har den öppen. Speciellt när man kör bil och vrider huvudet snabbt för att kolla...

Så tänkte höra om ni har någon bra lösning?

Skrivet av TaunyTiger:

Någon som testat värmeborste till skägg? Såg att mrbeard.se kör en för under 500kr.

Jag har en platt/värmeborste (inte trådlösa versionen) från Skäggkungen. Gör det enklare att få in all denna behåring innanför jackan då det inte spretar lika mycket.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Jag har en platt/värmeborste (inte trådlösa versionen) från Skäggkungen. Gör det enklare att få in all denna behåring innanför jackan då det inte spretar lika mycket.

Beställde nyss denna:
https://www.mrbeard.se/products/exklusive-skaggplattang

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Någon som testat värmeborste till skägg? Såg att mrbeard.se kör en för under 500kr.

Funkar lika bra som en fön och en kam..

Tycker att fön med låg värme och kam sliter mindre på skägget än vad värmeborste gör.
Var noga med värmeskyddsspray samt behandla skägget efteråt.

Värme är döden för hår

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Kostar 150:- på aliexpress utan mellanhänder för samma.
https://www.aliexpress.com/item/4000370531537.html?spm=a2g0o....

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Någon som kör jojobaolja? Blandar ni med något?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Hade inte direkt tänkt att skaffa skägg, lät det växa ett tag av ren lathet, nu börjar man vänja sig.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av MatteN:

Hade inte direkt tänkt att skaffa skägg, lät det växa ett tag av ren lathet, nu börjar man vänja sig.
<Uppladdad bildlänk>

Mäktigt! Samt kul att tråden lever

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Någon som kör jojobaolja? Blandar ni med något?

Har kollat lite på olika skäggoljors innehåll, gemensamt verkar vara bla:
Arganolja, finns tex här: https://www.kronansapotek.se/Loelle-Argan-Oil/p/785953/
Tistelolja, som även kan användas som matolja: https://www.apotea.se/biofood-tistelolja-500-ml
och naturligtvis Jojobaolja.
Sen bara några droppar av ens personliga favoritdoft, (after shave eller annat).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Har nu kört ett tag med egenblandad skäggolja bestående av
1 del jojobaolja
1 del arganolja
1 del mandelolja
2 delar tistelolja
och sedan några droppar aftershave (valfri sort).
Hyfsat lätt att massera in i både skägg och huden under, absolut inte svårare än köpt skäggolja.
Funkar riktigt bra, till ett literpris på runt 500 kr.
Alla oljorna naturligtvis kallpressade, rika på E-vitamin och andra nyttigheter.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Brukar oftast ha ett kort skägg om några få mm men hari omgångar tänkt pröva att låta det växa ut mer - mitt "problem" har alltid varit att det snabbt börjat klia och har fått röda utslag i kanten av skägget.

Köpte nu tre prylar - skäggtvätt, skäggolja och nån slags (antar jag) mjukgörande skäggkräm.

Ni som vet, hur använder ni dessa produkter?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Brukar oftast ha ett kort skägg om några få mm men hari omgångar tänkt pröva att låta det växa ut mer - mitt "problem" har alltid varit att det snabbt börjat klia och har fått röda utslag i kanten av skägget.

Köpte nu tre prylar - skäggtvätt, skäggolja och nån slags (antar jag) mjukgörande skäggkräm.

Ni som vet, hur använder ni dessa produkter?

jag kör skägg shampo och balsam 3ggr i veckan och skäggolja varje dag på morgonen. (borde nog egentligen ha en flaska på jobbet också och köra använda lite på eftermiddagen också)

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

jag kör skägg shampo och balsam 3ggr i veckan och skäggolja varje dag på morgonen. (borde nog egentligen ha en flaska på jobbet också och köra använda lite på eftermiddagen också)

Hur applicerar du skäggoljan? När man tar ut så lite som en 2-4 droppar känns det svårt att hålla koll så man fördelar det jämnt?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Hur applicerar du skäggoljan? När man tar ut så lite som en 2-4 droppar känns det svårt att hålla koll så man fördelar det jämnt?

Jag tar nog en 1/3 av en pippett, gnuggar in lite snabbt i händerna sen på skägget.
Beror lite på hur långt skägget är också iofs, Efter att jag varit hos barberare och trimmat ner det så blir det väl 1/4, 1/5 av en pippett kanske

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2