Sandisk visar världens första minneskort med 1 TB lagringsutrymme

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Vi bröt mot fysikerns lagar

Vilken då menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Vi bröt mot fysikerns lagar

Fysikerns lagar? Vilken fysikers lagar? Vad var det för någon bitter jävel som försökte förbjuda raketer med nog kraft att ta sig ut i rymden?!

Permalänk
Inaktiv

Jag gillar SD-minnen. De har varit med länge och första modellerna som släpptes låg på idag ynkliga 32 MB och 64 MB. Idag är vi uppe i 1 TB.

Mitt största kort jag själv har är ett mSD på 128 GB. Inte lika imponerande som denna SD på 1 TB men fortfarande häftigt vad man kan trycka in i så små format. 256 GB mSD är största som ska finnas på marknaden nu men 512 GB modeller lär vara på gång med.

Känns som 100 år sedan man använde 3,5" disketter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Kommer nog inte bli nån åka till månen sa vi för längesen med . Underskatta aldrig vad vi kan göra med teknologi

Att tillverka på 1nm med kisel är som att resa till Pluto, med nära ljusets hastighet. Mao... det kanske går nån dag, men jävlar inte imorgon

Skrivet av serverfel:

Någon som vet hur många skrivningar ett sdkort klarar?

Kommer ju aldrig pröjsa dessa summor, men på sikt kommer de givetvis ner i pris, och då kan de bli riktigt attraktiva som en driftsäker lagringsmetod i en server hemma. Om dom nu är driftsäkra?

Vi kan gissa iaf.

Sandisk enklare SSDer tål ca 500 skrivningar på sitt NAND i TLC läge, och för att få in 1TB i ett SD kort, måste de använda TLC läge. Med tanke på att man ofta ha bästa NANDet till just SSDer, så i bästa fall pratar vi runt dessa siffror.

Sandisk och Toshiba har dock 3D NAND i gen 1, vilket även om det inte är "bra nog" enligt dem själva, så borde detta öppna upp för större SD kort med lite mer skrivcyklar, till lägre pris i framtiden. Gen 2 är nuvarande i "ugnen" och med lite tur blir de bra.

Skrivet av Hagis2k:

Vist det kanske finns behov av 1TB sd kort, men jag personligen hade då hellre köpt 4st 256gb kort har börjat tappa förtroendet för Sandisk andra kortet från dem som gått sönder

Sandisk har utan tvekan gått från den mest pålitligaste minneskorttillverkaren, till en budgettillverkare på senaste. Största problemet är att de har blivit kära i TLC NAND, och förr körde de aldrig något annat än SLC/MLC i sina Pro lineups.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Att tillverka på 1nm med kisel är som att resa till Pluto, med nära ljusets hastighet. Mao... det kanske går nån dag, men jävlar inte imorgon

Vi kan gissa iaf.

Sandisk enklare SSDer tål ca 500 skrivningar på sitt NAND i TLC läge, och för att få in 1TB i ett SD kort, måste de använda TLC läge. Med tanke på att man ofta ha bästa NANDet till just SSDer, så i bästa fall pratar vi runt dessa siffror.

Sandisk och Toshiba har dock 3D NAND i gen 1, vilket även om det inte är "bra nog" enligt dem själva, så borde detta öppna upp för större SD kort med lite mer skrivcyklar, till lägre pris i framtiden. Gen 2 är nuvarande i "ugnen" och med lite tur blir de bra.

Sandisk har utan tvekan gått från den mest pålitligaste minneskorttillverkaren, till en budgettillverkare på senaste. Största problemet är att de har blivit kära i TLC NAND, och förr körde de aldrig något annat än SLC/MLC i sina Pro lineups.

Hela branschen tycks vara på väg mot TLC tyvärr. Personligen är jag besviken på att främst Crucial också satsar mer på TLC. Verkligen inget jag vill lägga några större summor på med tanke på dess brister.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hela branschen tycks vara på väg mot TLC tyvärr. Personligen är jag besviken på att främst Crucial också satsar mer på TLC. Verkligen inget jag vill lägga några större summor på med tanke på dess brister.

Skickades från m.sweclockers.com

Toshiba satsar tom på QLC...

Ang Crucial och TLC... oh boy. Får data från tester på 2 av dem från @Glaring_Mistake, och låt mig säga så här:
Vad sägs om "diskfresh" 50% omskriven data, 2 dagar senare, är snittet på denna data på 200-300MB/s i läsning (har excelblad gjord på data:n, som vi håller på att analyserar). Efter några veckor online/offline så har vi bokstavligt, helt ärligt, problem att ens få upp snitt hastigheten på disken till 200MB/s, sekventiellt utan att manuellt skriva om den med tex diskfresh.
Det är riktigt illa... 840 är helt frisk i jämförelse.

Men Sandisk å andra sidan är en helt annan historia, och iaf deras SSDer håller voltdrift under kontroll. Så där är det enda problemet skrivcyklar, men å andra sidan... tänk 500GB disk, med 500P/E. Det är 250TBW, vilket räcker väldigt långt. Så till Sandisk försvar så har de rätt okej TLC, som iaf fungerar, speciellt med deras SLC cache.

Problemet är att SD kort ofta saknar de fördelarna som SLC cache, TRIM, Wear leveling och andra funktioner som håller WA nere. Så de behöver, ironiskt nog, bättre NAND än dagens SSDer för att tåla dessa typer av skrivningar.

Här är ofta det bästa man kan göra att spara datan, inte flytta, utan kopiera bort den. Sen snabb formatera om den, så tömmer den sig själv, men minimal P/E slöseri. Sen skriver du ny data, och sen ska den bara läsas, och formateras om igen. Detta förutsätter dock att den förstår vad snabbformateringen innebär, men det verkar de flesta USB-minnen och SD-kort göra, då deras skriv prestanda går upp när man gör det (då de inte måste först tömma, cykla runt celler och sen skriva).

Permalänk
Medlem

Detta är ganska coolt

Permalänk
Medlem

Härligt, 4k film nurå