Permalänk
Medlem

Nätverkskamera för övervakning.

Eftersom ett hemlarm kostar skjortan och inte ger något tillbaka i vinst utan bara kostar pengar år efter år så är jag ute efter ett eget system.

Netgear Arlo känns väldigt plug n play dock med molntjänsten som största spöket.
+ helt trådlöst
+ vattentätt = inne/utomhus är valbart i placering
+ små diskreta
+ HD/fullHD upplöst
+ mörkerseende
+ utbyggbart
+ plug n play

- Batterikostnaden (verkar hålla 6+ månader iaf)
- 1GB molntjänst ingår, ej hittat vad det kostar utöver.
- Ej sett möjlighet ännu att skippa molntjänsten för lokal lagring
- Rätt pricey (letar 3-4kameror modellen med möjlighet att bygga ut)

Dock sett på prisjakt att endel kör med en NAS och kameror kopplade där, dock verkar det behövas Licenser där med i vissa fall.
Samt att en NAS o egna kameror kräver lite mer pill o jobb för att få det att funka.
Dock lokalt lagrat vilket känns mer safe än molntjänsten på Netgear Arlo.

Några inputs på vad ni kör eller rekommenderar generellt?
Krav jag har är 720p, mikrofon samt diskreta och gärna vattentäta men ej ett måste.

Jag är ute efter att täcka garage på insida, 3 entréer (garage utsida ingår här) på bostad samt en kamera i allrum/kök/vardagsrummet som går i öppen planlösning.

Vägrar som sagt hemlarm då dom kostar från 500:- upp per månaden.
Samt att försäkringen inte sänks nämnvärt i förhållande till kostnaden av hemlarmet.

§3.1 /moderator
Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

Eftersom ett hemlarm kostar skjortan och inte ger något tillbaka i vinst utan bara kostar pengar år efter år så är jag ute efter ett eget system.

Netgear Arlo känns väldigt plug n play dock med molntjänsten som största spöket.
+ helt trådlöst
+ vattentätt = inne/utomhus är valbart i placering
+ små diskreta
+ HD/fullHD upplöst
+ mörkerseende
+ utbyggbart
+ plug n play

- Batterikostnaden (verkar hålla 6+ månader iaf)
- 1GB molntjänst ingår, ej hittat vad det kostar utöver.
- Ej sett möjlighet ännu att skippa molntjänsten för lokal lagring
- Rätt pricey (letar 3-4kameror modellen med möjlighet att bygga ut)

Dock sett på prisjakt att endel kör med en NAS och kameror kopplade där, dock verkar det behövas Licenser där med i vissa fall.
Samt att en NAS o egna kameror kräver lite mer pill o jobb för att få det att funka.
Dock lokalt lagrat vilket känns mer safe än molntjänsten på Netgear Arlo.

Några inputs på vad ni kör eller rekommenderar generellt?
Krav jag har är 720p, mikrofon samt diskreta och gärna vattentäta men ej ett måste.

Jag är ute efter att täcka garage på insida, 3 entréer (garage utsida ingår här) på bostad samt en kamera i allrum/kök/vardagsrummet som går i öppen planlösning.

Vägrar som sagt hemlarm då dom kostar från 500:- upp per månaden.
Samt att försäkringen inte sänks nämnvärt i förhållande till kostnaden av hemlarmet.

En fråga innan vi diskuterar lösning,

vad gör du om någon stänger av ditt internet? vad gör du om du ser att någon är i huset?
vad gör du om de tar med sig "bevisen". Vad gör du om buset går omkring med störsändare i huset? (relativt vanligt för att störa larm)

OT

Ett larm behöver inte kosta 500 kr i månaden. Du kan sätta upp ett eget larm och ansluta den till en larmcentral.
Då blir månadskostnaden billigare men startkostnaden högre.

EDIT
Falck Privatlarm är ett bra kostnadseffektivt alternativ och har en startavgift på endast 495:-.
Pris? Premien är endast 80 kr / månad (960kr / år vid 1års avtal), lägger man till 30kr/m så ingår åtgärdsberedskap av väktare. Priserna gäller från och med 160401

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

En fråga innan vi diskuterar lösning,

vad gör du om någon stänger av ditt internet? vad gör du om du ser att någon är i huset?
vad gör du om de tar med sig "bevisen". Vad gör du om buset går omkring med störsändare i huset? (relativt vanligt för att störa larm)

OT

Ett larm behöver inte kosta 500 kr i månaden. Du kan sätta upp ett eget larm och ansluta den till en larmcentral.
Då blir månadskostnaden billigare men startkostnaden högre.

EDIT
Falck Privatlarm är ett bra kostnadseffektivt alternativ och har en startavgift på endast 495:-.
Pris? Premien är endast 80 kr / månad (960kr / år vid 1års avtal), lägger man till 30kr/m så ingår åtgärdsberedskap av väktare. Priserna gäller från och med 160401

Enda tanken med ett egenkomponerat "övervakningssystem" är att fritt hålla lite koll då man ej befinner sig hemma.
Visst kan någon stänga av internet, eller strömmen för den delen.
Men jag tänker som sagt inte betala för en tjänst som inte är lönsam på något sätt.
Kollat redan med vårt försäkringsbolag och får en 450;- lägre årspremie om hemlarm finns.
Finns som sagt ingen ekonomiskt försvar i det då boendet endå är helförsäkrat.

Med ett eget, så är friheten med att flytta runt systemet vid behov eller då det behagar.
Nu var det dock inte detta jag tog upp ämnet för, utan input på olika lösningar på ett eget system.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem

eftersom jag tycker om ubiquiti saker och vet att dom funkar år efter år så hade jag rekommenderat https://www.ubnt.com/enterprise/#unifi-video

Dom är inte trådlösa men man förser dom med ström över nätverkskabel jag använder inte dom själva har bara erfarenhet av unif antenner som har fungerat mycket bra under flera år och man har bra mjukvara med överikt över allt som händer så borde deras kameror vara lika bra.

Visa signatur

IT-tekniker på Witofix
www.wifixit.se

Permalänk
Skäggig legend

Vi ska även slänga in en nätverkskamera här på jobbet. Mest för att själva kunna avgöra ifall polis behöver rycka ut - larmutryckning tog sist 40 minuter.... Bättre att kolla av lite snabbt med kameran. Kan man få en notis/sms ifall det rör sig framför kameran?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av XHI:

Vi ska även slänga in en nätverkskamera här på jobbet. Mest för att själva kunna avgöra ifall polis behöver rycka ut - larmutryckning tog sist 40 minuter.... Bättre att kolla av lite snabbt med kameran. Kan man få en notis/sms ifall det rör sig framför kameran?

Bara 40min? Till vårat kontor i Örebro åkte en väktare från Västerås(!) och var hos oss 3 timmar efter larmet gått.
Visst är det fint med väktarutryckningar på papper, men när tjuven har flera timmar på sig att tömma kontoret känns det tämligen värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Vi ska även slänga in en nätverkskamera här på jobbet. Mest för att själva kunna avgöra ifall polis behöver rycka ut - larmutryckning tog sist 40 minuter.... Bättre att kolla av lite snabbt med kameran. Kan man få en notis/sms ifall det rör sig framför kameran?

Ja, sms/mail beroende på settings.
Behöver inte ens spela in 24/7 utan rörelsedetektor styr det hela..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Bara 40min? Till vårat kontor i Örebro åkte en väktare från Västerås(!) och var hos oss 3 timmar efter larmet gått.
Visst är det fint med väktarutryckningar på papper, men när tjuven har flera timmar på sig att tömma kontoret känns det tämligen värdelöst.

Samma här, adressen jag bor på kontra väktarkontor ligger 1 1/2 timma bort om man har hemlängtan, är skitnödig o medvind.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Operatören:

Ja, sms/mail beroende på settings.
Behöver inte ens spela in 24/7 utan rörelsedetektor styr det hela..

Skickades från m.sweclockers.com

Okej! Jag funderar på att slänga in kameran på Surveillance Station på Synologyn, antar att det går bra det med, om inte bättre?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Vad löser en kamera om boven är maskerad? Du ser att någon är hemma, sen vad?
Om du kör trådlöst så kan man störa den signalen extremt enkelt, hur skiljer du på inbrott och tekniskt fel?

Vill du kunna då och då kolla hur det ser hemma eller vad familjen gör när du inte är där, skaffa
en kamera. Kör någon billigt från D-link med deras app så har du det i din telefon.

Som jag visade i mitt mail så kostar ett larm så lite som 80 kr/mån innan rabatten. Med rabatten
som TS har via sin hemförsäkring så kostar det cirka 42 kr per månad. En bra kamera kostar kanske
1500 kr/st. Det tar inte lång tid att inse att den lilla månadskostnaden är försumbar jämfört med inköp av all hårdvara.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Canary är en schysst lösning kostar 1000-2000 kr och den har inbyggt larm så att du slå på larmet om du ser en inbrottstjuv, den larmar även om den tappat kontakten för länge.... Ser även rätt schysst ut då en inte direkt ser ut som en kamera....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kameror kan vara bra för att hålla koll. Det är skönt att veta att man har koll på vilka som ringer på när man inte är hemma osv. eller om nån rör sig på tomten. Rekar huset. Hjälper såklart inte mot maskerade inbrottstjuvar. Bäst är såklart kombinerat med larm.

Med telefonapp får man meddelande direkt från kameran om nån rör sig.

Permalänk
Medlem

Koppla kamerorna till ett igenkänningssystem. Om ansiktet ej finns i databasen när ordinarie folk inte är hemma så sker följande:

* Dörrar och fönster låses med ett extra hakregellås som normalt ej används.
* Startar stroboskop.
* Rökmaskin inklusive giftiga avgaser startas.
* Tyfonsiréner aktiveras.

Och glöm inte följande skylt vid tomtgränsen:
http://www.ebay.com/itm/400570796700 mest så att det är tydligt om vad som kommer att hända med obehöriga.

Och hjälper inte det så ha en manuell knapp i din telefon som aktiverar en gasventil och när en viss gasnivå uppnåtts så aktiveras en gnista.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Okej! Jag funderar på att slänga in kameran på Surveillance Station på Synologyn, antar att det går bra det med, om inte bättre?

En tanke är just NAS från synology, dock behöver man köpa licenser om man ska ha fler än 2 kameror.
Men det känns dock som en bra o vettig allround lösning då man får lagring till alltmöjligt samt övervakning på lokal disk och inte på molnet, litar inte för 5öre på moln-lagring.

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk

Kikade själv på NAS först men om man inte ska spela in 24/7 och lagra åratal av videoinspelningar så tyckter iaf jag att det var smidigare att bara köra med SD-kort i kameran plus skicka e-post med bilder som backup.

Inte lika säkert som en gömd NAS kanske men smidigt då jag via telefonappen kan titta på lagrat material direkt från kameran.
När jag t.ex. var utomlands och fick "larm" kunde jag kolla vad den spelat in direkt via mobilnätet. Nu råkade det vara ett rådjur som sprang förbi på tomten men det var bra test iaf

Nackdelen utan 24/7 inspelning är att man inte kan spola tillbaka och se vad som hände innan larmet. Bufferten på mina är bara 5sekunder så man ser bara 5s innan larmet triggades.

Permalänk
Medlem

Köp en DVR eller använd surveilance station i synology. Är man rädd att någon stör ut wifit får man dra kabel till kamerorna, då kan man också köra POE. Sedan kan man stoppa SD-kort i kamerorna som fallback ifall man tappar kontakten till nasen.

En NAS är också mer kamouflerad än en DVR i tjuvens ögon?

Ska man se till larm, köp ut larmet om det går. Sedan konfigurera det igen och skaffa en övervakad larmsändare som ringer dig när larmet går.

Permalänk
Medlem

@Operatören: Hur är det då om tjuven far med din NAS?

Permalänk
Skrivet av enterthewoid:

@Operatören: Hur är det då om tjuven far med din NAS?

Man gömmer den på något ställe. Visst, rotar tjuven igenom varenda kvadratcm lär han väl hitta den men det tar en nog ett par timmar i en större villa och då har man redan sett tjuven i kameran och ringt polisen. Tycker kamera kan va bra att ha så man blir varnad på natten om nån är utanför och gör nått fuffens eller ska bryta sig in när man sover.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

Eftersom ett hemlarm kostar skjortan och inte ger något tillbaka i vinst utan bara kostar pengar år efter år så är jag ute efter ett eget system.

Netgear Arlo känns väldigt plug n play dock med molntjänsten som största spöket.
+ helt trådlöst
+ vattentätt = inne/utomhus är valbart i placering
+ små diskreta
+ HD/fullHD upplöst
+ mörkerseende
+ utbyggbart
+ plug n play

- Batterikostnaden (verkar hålla 6+ månader iaf)
- 1GB molntjänst ingår, ej hittat vad det kostar utöver.
- Ej sett möjlighet ännu att skippa molntjänsten för lokal lagring
- Rätt pricey (letar 3-4kameror modellen med möjlighet att bygga ut)

Dock sett på prisjakt att endel kör med en NAS och kameror kopplade där, dock verkar det behövas Licenser där med i vissa fall.
Samt att en NAS o egna kameror kräver lite mer pill o jobb för att få det att funka.
Dock lokalt lagrat vilket känns mer safe än molntjänsten på Netgear Arlo.

Några inputs på vad ni kör eller rekommenderar generellt?
Krav jag har är 720p, mikrofon samt diskreta och gärna vattentäta men ej ett måste.

Jag är ute efter att täcka garage på insida, 3 entréer (garage utsida ingår här) på bostad samt en kamera i allrum/kök/vardagsrummet som går i öppen planlösning.

Vägrar som sagt hemlarm då dom kostar från 500:- upp per månaden.
Samt att försäkringen inte sänks nämnvärt i förhållande till kostnaden av hemlarmet.

ville bara börja med att om hemlarm kostar från 500kr och upp i månaden då kan du inte ha kollat mycket. verisure börjar på 319kr (339 med flera kameror) i månaden och tryggpaketet (det absolut vanligaste) är 399 samt 419 om man ska ha fler kameror. sen är det långt ifrån samma möjligheter som med egna kameror men dock kopplat till larmcentral istället dvs en helt annan liga med möjlighet till väktare, polis och brandkår osv på ett sätt som du aldrig kommer att få med vanliga kameror som du själv underhåller.

men oavsätt så skulle jag tippa på att det kommer att kosta en hel del för dig med kameror och bästa är nog att ta något dyrare kitt iom att dom billigare modellerna oftast strular en hel del och brukar ta ett bra tag att få dom att funka som man vill.

men har själv hört en del gott om dessa om man nu bortser från supporten från vivotek's sida, men det är väl det som internet finns till för
https://www.komplett.se/product/887056/datorutrustning/natver...
sen komplettera med deras kameror för utomhus bruk.
https://www.komplett.se/product/873971/datorutrustning/natver...
Tänk dock på att det är olagligt att ha kamera utomhus så länge dom inte bara ser privat tomt samt sitter på inhägnat område om du inte har tillstånd.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag gillar Venis tips, förutom det sista förslaget som liksom motverkar hela idén med att skydda hemmet

Störsändare florerar i dessa urbana myter som ett vanligt förekommande verktyg men det är sannolikt just inget annat än en myt startad av av någon som tittat för mycket på Jack Bauer och 24.
Självklart är det tekniskt möjligt att släpa med sig en utrustning som kan kan kliva upp på -100 dBM och döda GSM och Wi-Fi men det är inte realistiskt. Att släcka ALLT på en gång, både på 800, 900, (1200?), 2.5 och 5 GHZ banden kräver sin utrustning. Enklare utrustning måste rikta för att fungera vilket är opraktisk vid inbrott men påkallar inte samma uppmärksamhet från grannar. Det är sällan tjuvar som riktar in sig på hushåll har tillgång till denna form av utrustning.

Småtjuven färdas ofta lätt och riktar in sig på guld och annat smått och gott som ligger löst vilket slängs ned i en ryggsäck som i sin tur snabbt kan slängas in i närliggande buske om de ser polisen komma. Tjuven använder handskar och ibland skoskydd och keps så de skiter i att bli fångade av kamera men vill såklart ogärna bli påkomna under akten, så de undviker gärna (i alla fall hittills i mitt område) hus med kameror och larm. Vi bor rätt tätt och larm uppfattas på nolltid hos oss. I glesare byggd kan tjuven såklart ta större risker.

Kamera och larm är inte ett 100%-igt skalskydd men kan vara bättre än inget i vissa fall. Kopplas larm/bevakning till vaktbolag eller familj så kan man åtminstone kalla på låssmed och/eller glasmästare så skadeverkningarna inte blir ännu mer omfattande.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Ett tips är att kika på märket Dahua från Kina. Det är "Proffskameror" till låga priser. Mycket bra kvalité. Gjorde en hel del research innan jag valde dem. Finns på Aliexpress och Ebay.
4MP varianterna kör jag på, mycket bra kameror. Många av modellerna kostar under 1K styck inkl. frakt och klår alla kameror du kan hitta för rimligt pris i Sverige. Behövs ingen DVR /NAS om man kör med SD-Kort.

Bra app till mobilen.

Det man ska tänka på med kameror är att du behöver bra IR ljus på natten (vissa modeller har bra ljus inbyggt andra inte. Avancerad detekteringsfunktion för att förhindra falsklarm, helst så du kan koppla in extern rörelsedetektor med eller utan mikrovågor. Välja rätt synfältet kameran ska ha beroende på hur stor yta du ska se. Bredare synfält ger dock sämre detaljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag gillar Venis tips, förutom det sista förslaget som liksom motverkar hela idén med att skydda hemmet

Störsändare florerar i dessa urbana myter som ett vanligt förekommande verktyg men det är sannolikt just inget annat än en myt startad av av någon som tittat för mycket på Jack Bauer och 24.
Självklart är det tekniskt möjligt att släpa med sig en utrustning som kan kan kliva upp på -100 dBM och döda GSM och Wi-Fi men det är inte realistiskt. Att släcka ALLT på en gång, både på 800, 900, (1200?), 2.5 och 5 GHZ banden kräver sin utrustning. Enklare utrustning måste rikta för att fungera vilket är opraktisk vid inbrott men påkallar inte samma uppmärksamhet från grannar. Det är sällan tjuvar som riktar in sig på hushåll har tillgång till denna form av utrustning.

Småtjuven färdas ofta lätt och riktar in sig på guld och annat smått och gott som ligger löst vilket slängs ned i en ryggsäck som i sin tur snabbt kan slängas in i närliggande buske om de ser polisen komma. Tjuven använder handskar och ibland skoskydd och keps så de skiter i att bli fångade av kamera men vill såklart ogärna bli påkomna under akten, så de undviker gärna (i alla fall hittills i mitt område) hus med kameror och larm. Vi bor rätt tätt och larm uppfattas på nolltid hos oss. I glesare byggd kan tjuven såklart ta större risker.

Kamera och larm är inte ett 100%-igt skalskydd men kan vara bättre än inget i vissa fall. Kopplas larm/bevakning till vaktbolag eller familj så kan man åtminstone kalla på låssmed och/eller glasmästare så skadeverkningarna inte blir ännu mer omfattande.

En sak som du har fel på där dock, det här med att utrustningen som krävs är svår att få tag på vilket tyvärr inte stämmer, lite googlande och att man inte har tummen mitt i handen så kan man billigt och lätt bygga en "maskin" som slår ut ett trådlöst larm. Dock är det extremt ovanligt att det händer samt oftast handlar det om "småtjuvar" som bygger dessa hemma men sällan gör något stort med det.

Sen beror allt på vart man bor, bor du ute på landet så är det oftast skyltarna från sector, säkra, verisure osv som gör mest nytta iom att oavsätt hur larmet är kopplat så ska väktare eller till å med polis skickas ut så kommer det ta sin tid innan dom kommer ut på plats.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

@norrby89: Läs om läs rätt och begrunda så slipper du stoppa ord i min mun och vi kan ha en saklig diskussion.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag gillar Venis tips, förutom det sista förslaget som liksom motverkar hela idén med att skydda hemmet

Störsändare florerar i dessa urbana myter som ett vanligt förekommande verktyg men det är sannolikt just inget annat än en myt startad av av någon som tittat för mycket på Jack Bauer och 24.
Självklart är det tekniskt möjligt att släpa med sig en utrustning som kan kan kliva upp på -100 dBM och döda GSM och Wi-Fi men det är inte realistiskt. Att släcka ALLT på en gång, både på 800, 900, (1200?), 2.5 och 5 GHZ banden kräver sin utrustning. Enklare utrustning måste rikta för att fungera vilket är opraktisk vid inbrott men påkallar inte samma uppmärksamhet från grannar. Det är sällan tjuvar som riktar in sig på hushåll har tillgång till denna form av utrustning.

Småtjuven färdas ofta lätt och riktar in sig på guld och annat smått och gott som ligger löst vilket slängs ned i en ryggsäck som i sin tur snabbt kan slängas in i närliggande buske om de ser polisen komma. Tjuven använder handskar och ibland skoskydd och keps så de skiter i att bli fångade av kamera men vill såklart ogärna bli påkomna under akten, så de undviker gärna (i alla fall hittills i mitt område) hus med kameror och larm. Vi bor rätt tätt och larm uppfattas på nolltid hos oss. I glesare byggd kan tjuven såklart ta större risker.

Kamera och larm är inte ett 100%-igt skalskydd men kan vara bättre än inget i vissa fall. Kopplas larm/bevakning till vaktbolag eller familj så kan man åtminstone kalla på låssmed och/eller glasmästare så skadeverkningarna inte blir ännu mer omfattande.

Den sista punkten var en nödfallspunkt ifall allt annat inte tar kål på ohyran.

GSM är väldigt enkelt att "störa". Hade för några år sedan en idé om att köpa hem en liten apparat inte större än en cigarettask, med motsvarande funktion som Sony Ericsson hade i Lund i alla fall för 6 år sedan. Principen är rätt så enkel, apparaten emulerar en basstation och meddelar helt enkelt att den är bäst och då kommer telefoner att lockas till den förutsatt att man ställt in den att emulera rätt ID. Den hade en räckvidd på cirka 50-100m och hade tänkt då att använda den inne på restauranger när man käkar.

WiFi har jag inte provat att störa ut, men man skulle kunna helt enkelt prova med två metoder tillsammans eller var för sig:
1. Accesspunkt som har samma ID som bostadens tillsammans med en 2,4/5 GHz förstärkare @ 2W(har själv två sådana hemma). Med lite tur så kommer man att locka till sig enheterna p.g.a. styrkan för att skapa lite avbrott. Vill man gå längre så får man knäcka eventuell kryptering(WPA2, övriga äldre bör ej betraktas som att knäckas).

2. Skicka skräp snabbt och konstant på 2,4/5 GHz bandet(alla kanaler) med en förstärkare på 2W. Blir då lite svårare för enheterna att höra varandra.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan bara sticka in med att jag satte upp en kamera i mitt garage eftersom jag upptäckte att dörren var öppnad vid ett tillfälle. Jag kopplade kameran trådlöst till min Synology NAS som spelade in när något rörde sig. En erfarenheter av detta är att det blir mycket trafik över ens WiFi av bara en kamera. Ska jag göra något liknande igen skulle jag satsa på trådade kameror och/eller ett helt eget nätverk för detta. En annan erfarenhet är att det är grymt svårt att konfigurera rörelsekännaren så att man bara spelar in det man vill.

Kort och gott, man kan tro att det är enkelt att sätta upp detta, men min erfarenhet är att det är ganska svårt att få det rätt och bra.

Kan också passa på att tala om att Synologys system kan vara svårt att få att lira med Kina-kameror. Så tänk på att köpa en för att prova med först om inte den exakta modellen finns på Synologys lista, eller vilket system du nu väljer. Så du inte beställer 10 och så upptäcker du att det inte finns stöd.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

@giplet:

Mm tyvärr en nackdel om man kör nas eller nvr att videoströmmen sänds över nätverket oavsett om man spelar in eller inte. Speciellt om man planerar köra många multimegapixel-kameror. En av anledningarna till att det kan vara smidigare att köra med SD-Kort så ingen videoström sänds över nätverket.

Du har också rätt i att det är mycket svårare att bygga ett system utan falsklarm än man tror. Vanlig rörelseigenkänning som baseras på pixelrörelser är inte speciellt bra, det funkar ok inomhus men utomhus är det långt ifrån optimalt. Därför är det bäst att skaffa kamera som har möjlighet till att koppla in extern rörelsedetektor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

ville bara börja med att om hemlarm kostar från 500kr och upp i månaden då kan du inte ha kollat mycket. verisure börjar på 319kr (339 med flera kameror) i månaden och tryggpaketet (det absolut vanligaste) är 399 samt 419 om man ska ha fler kameror. sen är det långt ifrån samma möjligheter som med egna kameror men dock kopplat till larmcentral istället dvs en helt annan liga med möjlighet till väktare, polis och brandkår osv på ett sätt som du aldrig kommer att få med vanliga kameror som du själv underhåller.

men oavsätt så skulle jag tippa på att det kommer att kosta en hel del för dig med kameror och bästa är nog att ta något dyrare kitt iom att dom billigare modellerna oftast strular en hel del och brukar ta ett bra tag att få dom att funka som man vill.

men har själv hört en del gott om dessa om man nu bortser från supporten från vivotek's sida, men det är väl det som internet finns till för
https://www.komplett.se/product/887056/datorutrustning/natver...
sen komplettera med deras kameror för utomhus bruk.
https://www.komplett.se/product/873971/datorutrustning/natver...
Tänk dock på att det är olagligt att ha kamera utomhus så länge dom inte bara ser privat tomt samt sitter på inhägnat område om du inte har tillstånd.

Dyra hemlarm kontra rabatten på försäkringen för hemmet väger inte upp anser jag.
Ett års abonnemang på hemlarm och man har redan överskridit kostnaden för ett egenkomponerat system med fler kameror, brandvarnare som skickar notis till telefon och dörrbrytare.
Nackdelarna kontra abonnemanget för ett hemlarm är att man måste installera det själv och få till en vettig setup för notiserna och vad kamerorna ska hoppa igång på.

Vivotek du länkar är säkert bra, men lite väl pricey.
Känns just nu som att några 720p kameror med SD-kort kommer bli lösningen alt synology NAS på vinden och fler licenser till surveillances system där..

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

Dyra hemlarm kontra rabatten på försäkringen för hemmet väger inte upp anser jag.
Ett års abonnemang på hemlarm och man har redan överskridit kostnaden för ett egenkomponerat system med fler kameror, brandvarnare som skickar notis till telefon och dörrbrytare.
Nackdelarna kontra abonnemanget för ett hemlarm är att man måste installera det själv och få till en vettig setup för notiserna och vad kamerorna ska hoppa igång på.

Vivotek du länkar är säkert bra, men lite väl pricey.
Känns just nu som att några 720p kameror med SD-kort kommer bli lösningen alt synology NAS på vinden och fler licenser till surveillances system där..

Ja självklart är det en helt annan kostnad men det är även en helt annan nivå på skydd man får.

Självklart dock så brukar den typ av kameror vara extremt besvärliga att få att funka som man vill, fast kanske är skillnad idag ioförsig då det va ett tag sen en annan höll på med sånt

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Ett tips är att iaf undvika kameror som har IR-dioderna som en ring runt linsen. Varenda insekt och dennes moster kommer vilja flyga in i linsen och skapa falsklarm på natten.

Ett av dom vanligare problemen med kameror utomhus.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Myllerman:

Ett tips är att iaf undvika kameror som har IR-dioderna som en ring runt linsen. Varenda insekt dennes moster kommer vilja flyga in i linsen och skapa falsklarm på natten.

Ett av dom vanligare problemen med kameror utomhus.

Kan skriva under på detta.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!