Nekar garanti på Ps4 kontroll.

Permalänk

Nekar garanti på Ps4 kontroll.

Hej alla glada!
Jag köpte ett Ps4 500gb 2014-07-21.
Det var mycket roligt att spela i början men när jag skaffa Pc för ett år sedan så tappade jag intresset för Ps4an.
Märkte nyligen att ena knappen (L2) inte kändes som (R2) och i Gta så var det problem med att sikta. Vid närmare inspektion så verkar knappen (L2) sitta Lite snett och löst. Finns liksom ingen direkt fjädring i den. Gjorde en googling och det visade sig ganska snabbt att det är ett vanligt fel. Hur som helst så gick jag idag till Gamestop med kontrollen och förklarade att hon inget kunde göra. Jag började fråga om Konsumentköplagen och min rätt till 3 års reklamationsrätt via den. Hon såg ut som ett frågetecken. Dock ju mer jag pratade om konsumentköplagen så blev hon mer och mer irriterad och börja anklaga mig för att jag ska ha förstört knappen med flit. (trots att jag var trevlig) Frågan lyder , har hon eller jag rätt? Gamestop har 1 års garanti vilket gör att garantin på gamestop gick ut för 1 år sedan.
Uppskattar all hjälp! Ska träffa chefen imorgon :).

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem

Om du ska prata med chefen se då för guds skull till att vara påläst. Konsumentköplagen ger verkligen ingen "3 års garanti"..

https://lagen.nu/1990:932

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Gamestop är känt och vara så dryga. Det smartaste är nog att ta kontakt med Sony och returnera den direkt till dom och se vad dom säger. Låter konstigt att det bara är 1 år. Enlig eu lag så får dom ej göra så och kan därmed anmälas till konsumentverket. Ifall eran kommun har en konsumentansvarig så kan du prata med han/hon om det så kan du få hjälp av dom.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheNewsV2:

Hej alla glada!
Jag köpte ett Ps4 500gb 2014-07-21.
Det var mycket roligt att spela i början men när jag skaffa Pc för ett år sedan så tappade jag intresset för Ps4an.
Märkte nyligen att ena knappen (L2) inte kändes som (R2) och i Gta så var det problem med att sikta. Vid närmare inspektion så verkar knappen (L2) sitta Lite snett och löst. Finns liksom ingen direkt fjädring i den. Gjorde en googling och det visade sig ganska snabbt att det är ett vanligt fel. Hur som helst så gick jag idag till Gamestop med kontrollen och förklarade att hon inget kunde göra. Jag började fråga om Konsumentköplagen och min rätt till 3 års garanti via den. Hon såg ut som ett frågetecken. Dock ju mer jag pratade om konsumentköplagen så blev hon mer och mer irriterad och börja anklaga mig för att jag ska ha förstört knappen med flit. (trots att jag var trevlig) Frågan lyder , har hon eller jag rätt? Gamestop har 1 års garanti vilket gör att garantin på gamestop gick ut för 1 år sedan.
Uppskattar all hjälp! Ska träffa chefen imorgon :).

Förstår inte att det ska vara svårt att fråga andra kollegor/chef om man inte är säker/koll.

Permalänk
Skrivet av FoxOne:

Om du ska prata med chefen se då för guds skull till att vara påläst. Konsumentköplagen ger verkligen ingen "3 års garanti"..

https://lagen.nu/1990:932

Reklamera felaktiga varor
Du måste reklamera den felaktiga varan hos företaget inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du meddelar företaget om felet och varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid. " Efter tre år från köpet har du förlorat din rätt att reklamera."

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem

Men det är väl inte en "skälig tid" att anmärka ett fel på produkten efter 2 år? Så vida inte man kan i princip bevisa att de går sönder efter två år

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNewsV2:

Reklamera felaktiga varor
Du måste reklamera den felaktiga varan hos företaget inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du meddelar företaget om felet och varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid. " Efter tre år från köpet har du förlorat din rätt att reklamera."

Skickades från m.sweclockers.com

Eh ja, och vad har reklamationsrätten med garanti att göra tycker du?

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Skrivet av patrikf1:

Gamestop är känt och vara så dryga. Det smartaste är nog att ta kontakt med Sony och returnera den direkt till dom och se vad dom säger. Låter konstigt att det bara är 1 år. Enlig eu lag så får dom ej göra så och kan därmed anmälas till konsumentverket. Ifall eran kommun har en konsumentansvarig så kan du prata med han/hon om det så kan du få hjälp av dom.

Jo det är inte första gången jag träffar på dålig service på Gamestop tyvärr. ..
Jo har funderat på det med men dock så brukar man få vänta jätte länge med Sony har jag för mig.. :(. Tack för tipset!! /David

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Skrivet av FoxOne:

Eh ja, och vad har reklamationsrätten med garanti att göra tycker du?

Hah gå och lägg dig va ;).

"Om du sålt en produkt till en konsument som det sen visar sig vara fel på, är du skyldig att ta emot konsumentens reklamation.

Konsumenten kan reklamera fel på produkten i upp till tre år från inköpstillfället. Reklamationsrätten påverkas inte av eventuell garanti. En produkt kan ha en garanti på ett år, men konsumenten har fortfarande rätt att reklamera produkten i tre år."

" http://www.konsumentverket.se/Foretag/Konsumentratt/Fel-pa-va.... "

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Men det är väl inte en "skälig tid" att anmärka ett fel på produkten efter 2 år? Så vida inte man kan i princip bevisa att de går sönder efter två år

Upptäckte det ju nyligen vilket gör att det hamnar inom tidsrammen "Skälig tid"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNewsV2:

Hah gå och lägg dig va ;).

Om du sålt en produkt till en konsument som det sen visar sig vara fel på, är du skyldig att ta emot konsumentens reklamation.

Konsumenten kan reklamera fel på produkten i upp till tre år från inköpstillfället. Reklamationsrätten påverkas inte av eventuell garanti. En produkt kan ha en garanti på ett år, men konsumenten har fortfarande rätt att reklamera produkten i tre år.

http://www.konsumentverket.se/Foretag/Konsumentratt/Fel-pa-va....

Vet du vad reklamation betyder? Jag vet :P.

Skickades från m.sweclockers.com

Så varför skriver du i ditt första inlägg att du står i en butik och hävdar att "Konsumentköplagen och min rätt till 3 års garanti via den"?

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Skrivet av FoxOne:

Så varför skriver du i ditt första inlägg att du står i en butik och hävdar att "Konsumentköplagen och min rätt till 3 års garanti via den"?

Klicka gärna på länken om du är nyfiken att läsa mer :).
http://www.konsumentverket.se/Foretag/Konsumentratt/Fel-pa-va...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Men det är väl inte en "skälig tid" att anmärka ett fel på produkten efter 2 år? Så vida inte man kan i princip bevisa att de går sönder efter två år

Skälig tid är från det att problemet uppmärksammats, reklamationen gäller produktionsfel och liknande dvs saker som kanske inte direkt är tydliga men som framkommer senare men inte beror på "normalt" slitage.

Dock efter första halvåret ligger det på konsumenten att visa på att problemet inte kommer från slitage och missbruk utan är något fel på själva produkten, men om det är ett kännt fel med kontrollerna som TS nämnt ovan bör det finnas grund för att få reklamera varan.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

"Normalt slitage faller inte in under ursprungliga fel, och du får inte heller själv ha orsakat felet." Kan även bli svårt att bevisa att felet fanns där från början när det gäller just en handkontroll.

Lite som att reklamera använda bildäck efter 2 år då mönstret inte är lika djupt som vid inköp.

Permalänk

Du har typ fel? Skulle jag tippa på. På min Googling så återkom felet... för spelare som har tryckt på knapparna för hårt?! Vilket skulle vara ett handhavandefel.

Gamestops garanti får se ut hur de vill. Det som du ändå har rätt till är att reklamera (alltså inte garanti) en missvisande eller feltillverkad produkt, i detta fall din PS4:a. Om det nu är så att du inte har gjort något fel, så ta med produkten och kvitto så fixar de det säkert åt dig.

Permalänk
Skrivet av FoxOne:

Så varför skriver du i ditt första inlägg att du står i en butik och hävdar att "Konsumentköplagen och min rätt till 3 års garanti via den"?

Konsumentköplagen och min rätt till 3 års reklamationsrätt via den"
Så nu har jag förtydligat lite mer vad jag syftade på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNewsV2:

Klicka gärna på länken om du är nyfiken att läsa mer :).
http://www.konsumentverket.se/Foretag/Konsumentratt/Fel-pa-va...

Skickades från m.sweclockers.com

Du har med andra ord ingen aning om vad det är för skillnad på reklamationsrätt och garanti.
Men eftersom det är ganska kul får du väldigt gärna klippa in eller hänvisa till de paragrafer av KKöpL som berör garanti och därigenom visa på din "3års garanti via KKöpL".

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

de kommer ta betalt för att laga den.

Efter 1 år så försvinner garantin. Pratade med supporten förra veckan. Ganska dåligt att de är så kort garanti tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNewsV2:

Upptäckte det ju nyligen vilket gör att det hamnar inom tidsrammen "Skälig tid"

Skickades från m.sweclockers.com

För att en reklamation ska godkännas ska felet klassas som ett ursprungligt fel och bevisbördan ligger på dig att bevisa att så är fallet. En handkontroll kan man mycket väl se som en förbrukningsvara beroende på hur den hanteras. Jag tror således att det kan vara ganska svårt att få igenom en reklamation på en kontroll om inte tillverkaren eller butiken är schysst.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av FoxOne:

Du har med andra ord ingen aning om vad det är för skillnad på reklamationsrätt och garanti.
Men eftersom det är ganska kul får du väldigt gärna klippa in eller hänvisa till de paragrafer av KKöpL som berör garanti och därigenom visa på din "3års garanti via KKöpL".

" Reklamation / klaga på varan
Köparen måste reklamera, det vill säga klaga
på varan till säljaren, för att ha rätt till en
reparation, ny vara eller någon annan åtgärd.
Köparen ska meddela säljaren att det är fel
på varan och vad som är fel. Reklamationen
ska göras inom skälig tid från det att köparen
upptäckt felet. Inom två månader är alltid skälig
tid. En reklamation ska göras senast tre år från
försäljningstillfället.
Köparen ska bevisa att varan är köpt hos
säljaren, när varan köptes och till vilket pris.
Köparen bör visa kvitto men till exempel ett
kontoutdrag eller en kontokortsslip kan också
fungera som bevis. Tänk på att kvittot från
butiken bör hålla i tre år. Köparen kan alltid
reklamera direkt till säljaren och ska inte
hänvisas vidare till leverantör eller tillverkare"

Varsågod :P.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem

Som påpekat här så är det skillnad mellan garanti och reklamationsrätt. En reklamation kan du få igenom om du kan bevisa att felet funnits i produkten från start, det är med andra ord EXTREMT svårt att påvisa detta när det gäller rörliga delar då det går under kategorin slitage. Chansen finns absolut om människan du ska prata med är medgörlig men i mina ögon har du inte rätten på din sida.

Detta är min högst personliga erfarenhet efter att ha arbetat både i servicediskar och på verkstäder där jag bedömt såna här ärenden och vet exakt vad leverantörer och tillverkare säger, du kan som sagt ha lite flyt men du har åtminstone fått en till åsikt

Lycka till.

Permalänk
Skrivet av SoilBleed:

Du har typ fel? Skulle jag tippa på. På min Googling så återkom felet... för spelare som har tryckt på knapparna för hårt?! Vilket skulle vara ett handhavandefel.

Gamestops garanti får se ut hur de vill. Det som du ändå har rätt till är att reklamera (alltså inte garanti) en missvisande eller feltillverkad produkt, i detta fall din PS4:a. Om det nu är så att du inte har gjort något fel, så ta med produkten och kvitto så fixar de det säkert åt dig.

Jao, förstår vad menar :).
Får försöka med det :D.
Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Skrivet av mapo:

de kommer ta betalt för att laga den.

Efter 1 år så försvinner garantin. Pratade med supporten förra veckan. Ganska dåligt att de är så kort garanti tid.

Hoppas inte det :(.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem

Eftersom det är mer än 6 månader sedan köpet gjordes så är det ditt ansvar att bevisa att felet är ursprungligt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Som FoxOne säger har du inte 3 års garanti. Däremot har du 3 års reklamationsrätt som är omöjlig att avtala bort eller på annat sätt avsäga sig. För att ha rätt att reklamera en produkt måste felet ha varit ursprungligt (tillverkningsfel etc.), det vill säga att felet inte får ha orsakats av någon form av yttre åverkan (tappad i golvet etc.). De första 6 månaderna är det säljaren (i ditt fall Gamestop) som måste bevisa att felet inte var ursprungligt, efter det är det du som måste bevisa att felet var ursprungligt (så bevisbördan ligger alltså på dig).

Det här med att bevisa att ett fel var ursprungligt är ju ganska knivigt. Men i de allra flesta fall brukar det räcka med att handkontrollen i övrigt är hel och ren. Att de andra knapparna och spakarna inte glappar eller är nötta och att det inte finns märken efter att ha tappats i golv och så vidare. Om nu kontrollen i övrigt är i bra skick borde du ha ganska goda chanser.

Frågan man ska ställa till säljaren kan vara något i stil med "Är det verkligen meningen att en handkontroll inte ska hålla i längre än två år vid normalt användande?". Framförallt om det är som du säger att du inte har spelet så mycket under dessa två år.

Det sista kortet man kan spela, ifall det inte går din väg, är att du är beredd att ta ärendet vidare till ARN (allmänna reklamationsnämnden) för att få igenom din rätt. Men det är som sagt en sista utväg då det lätt uppfattas som ett hot och risken finns att man hamnar på ond fot med företaget (men nån måste samtidigt sätta dem på plats!).

Har du dålig koll på ARN rekommenderar jag att du kikar på ett par fall de beskriver så du får en uppfattning om vad de gör och hur de resonerar, till exempel: ARN - Vanliga fall Elektronik

Permalänk

Som andra säger så ska du bevisa att felet vart där från början. En två år gammal handkontroll med rörliga delar som utsätts för slitage känns tyvärr inte rimligt att reklamera. Inte för ett sådant fel som berör just knapparna/spakarna. Ett mer rimligt fall av reklamation skulle i så fall vara om den till exempel inte parkopplar med konsolen eller att den helt enkelt inte fungerar över huvud taget.

Permalänk
Skrivet av Trebsor:

Som påpekat här så är det skillnad mellan garanti och reklamationsrätt. En reklamation kan du få igenom om du kan bevisa att felet funnits i produkten från start, det är med andra ord EXTREMT svårt att påvisa detta när det gäller rörliga delar då det går under kategorin slitage. Chansen finns absolut om människan du ska prata med är medgörlig men i mina ögon har du inte rätten på din sida.

Detta är min högst personliga erfarenhet efter att ha arbetat både i servicediskar och på verkstäder där jag bedömt såna här ärenden och vet exakt vad leverantörer och tillverkare säger, du kan som sagt ha lite flyt men du har åtminstone fått en till åsikt

Lycka till.

Tack för din åsikt och tid, jag suger åt mig av den när jag pratat snällt med chefen imorgon. Jag har också jobbat inom service yrket BTW. Du är nog bekant med uttrycket "God tro" "Hellre hjälpa än fälla" Ect :).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNewsV2:

" Reklamation / klaga på varan
Köparen måste reklamera, det vill säga klaga
på varan till säljaren, för att ha rätt till en
reparation, ny vara eller någon annan åtgärd.
Köparen ska meddela säljaren att det är fel
på varan och vad som är fel. Reklamationen
ska göras inom skälig tid från det att köparen
upptäckt felet. Inom två månader är alltid skälig
tid. En reklamation ska göras senast tre år från
försäljningstillfället.
Köparen ska bevisa att varan är köpt hos
säljaren, när varan köptes och till vilket pris.
Köparen bör visa kvitto men till exempel ett
kontoutdrag eller en kontokortsslip kan också
fungera som bevis. Tänk på att kvittot från
butiken bör hålla i tre år. Köparen kan alltid
reklamera direkt till säljaren och ska inte
hänvisas vidare till leverantör eller tillverkare"

Varsågod :P.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ser inte att ordet garanti nämns på ett enda ställe i texten du klippte in. Försök igen.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Som FoxOne säger har du inte 3 års garanti. Däremot har du 3 års reklamationsrätt som är omöjlig att avtala bort eller på annat sätt avsäga sig. För att ha rätt att reklamera en produkt måste felet ha varit ursprungligt (tillverkningsfel etc.), det vill säga att felet inte får ha orsakats av någon form av yttre åverkan (tappad i golvet etc.). De första 6 månaderna är det säljaren (i ditt fall Gamestop) som måste bevisa att felet inte var ursprungligt, efter det är det du som måste bevisa att felet var ursprungligt (så bevisbördan ligger alltså på dig).

Det här med att bevisa att ett fel var ursprungligt är ju ganska knivigt. Men i de allra flesta fall brukar det räcka med att handkontrollen i övrigt är hel och ren. Att de andra knapparna och spakarna inte glappar eller är nötta och att det inte finns märken efter att ha tappats i golv och så vidare. Om nu kontrollen i övrigt är i bra skick borde du ha ganska goda chanser.

Frågan man ska ställa till säljaren kan vara något i stil med "Är det verkligen meningen att en handkontroll inte ska hålla i längre än två år vid normalt användande?". Framförallt om det är som du säger att du inte har spelet så mycket under dessa två år.

Det sista kortet man kan spela, ifall det inte går din väg, är att du är beredd att ta ärendet vidare till ARN (allmänna reklamationsnämnden) för att få igenom din rätt. Men det är som sagt en sista utväg då det lätt uppfattas som ett hot och risken finns att man hamnar på ond fot med företaget (men nån måste samtidigt sätta dem på plats!).

Har du dålig koll på ARN rekommenderar jag att du kikar på ett par fall de beskriver så du får en uppfattning om vad de gör och hur de resonerar, till exempel: ARN - Vanliga fall Elektronik

Förstår att jag inte har 3 års garanti, utrykte mig nog lite galet i inlägget. Jag menar ju att jag har rätt till 3 års reklamationsrätt via Konsumentköplagen och att det faktiskt finns saker att påpeka och att det inte är "inget vi kan göra" så som jag spydigt fick det förklarat i butiken idag.. Jag tycker detta är väldigt tråkigt för att jag är generellt väldigt försiktig med mina saker och har aldrig ens förstört en mobiltelefon. Säger inte så för någon skryt poäng utan för att du ska förstår att jag är försiktig med allt jag äger :).
Tack för bra info! Trevlig kväll

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem

Det kommer aldrig att gå igenom som reklamation, det är inte samma sak som garanti. Du kommer att behövsa bevisa att du inte orsakat skadan, vilket är omöjligt.
Edit: Hur orkar du ens försöka reklamera med tanke på handkontrollens värde? Det är slitageskador.

Visa signatur

It’s more fun to compute.