Reklamera fuktskadad laptop.

Permalänk
Medlem

Reklamera fuktskadad laptop.

Vällte ett glas vatten över min nya laptop. Stängde av skiten snabbt som attan men batteriet var ej löstagbart så det fick sitta kvar. Nu 24h senare startar den inte. Laptopen är några veckor gammal. Har inte tecknat nån försäkring.

Hur kan jag komma undan med att få återförsäljaren att ersätta/laga laptopen på deras bekostnad? Jag antar att jag inte kan säga sanningen, Vad borde jag säga? Om jag skickar tillbaka den i och säger att den helt plötsligt slocknade en dag när jag surfa, hur stor är chansen att de upptäcker att jag spillde vatten på den? Jag kan inte tänka mig att fuktskadorna är särskilt omfattande.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Du kan beställa en ny, då får du en ny.

Permalänk
Medlem

@bsk!: precis 0% chans att du skulle komma undan med det. Har du ingen hemförsäkring att ta det på?

/

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Fy fan vilket svinaktigt beteende. Stå för att du är en jäkla klant istället för att försöka genomföra ett solklart bedrägeri. Sorgligt och skrämmande vilken dålig moral vissa har.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd

Vatten på elektronik är tyvärr rätt lätt att upptäcka om de kolla extra och skruvar isär datorn. Har du tur att de ersätter datorn direkt så är det bara att ropa hurra när du kommer ut från butiken, tyvärr tror jag den chansen är rätt liten.
Annars kanske du har en drulleförsäkring via hemförsäkringen, denna kan täcka sånt här men det är klart att du åker på en självrisk.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Hoppas du trollar...köp en ny eller betala för att få den lagad. Använd din försäkring om du har någon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

förhoppningsvis får du en fin serviceavgift på 1000:- när du hämtar ut din icke reparerade laptop.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Nu funkade den igen! Tydligen hade batteriet laddats ur av nån konstig anledning så jag var tvungen att ladda den lite först sen funkade den. Låter tråden vara kvar då det är en intressant frågestälning. Jag är såklart inte intresserad av moraliska åsikter utan är mer intresserad av hur de upptäcker fuktskador pga vatten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Hedersmedlem

Försöker hålla personliga åsikter utanför, så, så enkelt som möjligt.

Skrivet av bsk!:

Hur kan jag komma undan med att få återförsäljaren att ersätta/laga laptopen på deras bekostnad?

Det kan du inte utan försäkring (och även med försäkring är det ju på din bekostnad fast bara för självrisken).

Skrivet av bsk!:

Jag antar att jag inte kan säga sanningen, Vad borde jag säga?

Naturligtvis kan (och bör) du det. Men du kommer inte få någon laptop för det.

Skrivet av bsk!:

Om jag skickar tillbaka den i och säger att den helt plötsligt slocknade en dag när jag surfa, hur stor är chansen att de upptäcker att jag spillde vatten på den? Jag kan inte tänka mig att fuktskadorna är särskilt omfattande.

Kan du absolut göra, det du lär få tillbaka är att den är fuktskadad och betala frakt och/eller reparation beroende på vad du väljer.

Se det som läropengar och köp försäkring eller häll inte vatten på datorn

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk

Prova rispåse ( i ugn på svinlåg värme(frivilligt)) minst 24h. sen kan du prova igen, finns det minsta chans till kortis någonstans, kan det vara det som gör att den inte startar. Om du köpte den på kreditkort tycker jag du ska kolla vilka försäkringar som ingår vit köp av elektronik. Och som tidigare personer nämnt, kolla om du har drulleskydd i hemförsäkringen. Jag uppmanar inte till bedrägeri, det finns det tyvärr för mycket av. Det är därför det är så dyrt med försäkringar...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-I GAMING, AMD 5600X, Corsair Vengeance DDR4 3600MHz 32GB, MSI GeForce RTX 3060 Ti GAMING X 8GB, Cooler Master MasterLiquid Lite 240 AIO, MASTERBOX NR200, WD Blue SN550 1TB, 2x 250 GB SSD, Xiaomi Mi Curved 3440 x 1440.

Permalänk

Det är väl rätt standard att de kollar efter vätskeskada när man reklamerar en elektronikprodukt. Med andra ord hade du inte kommit undan med det.

Däremot kan du komma lindrigt undan om du har en bra hemförsäkring. Min flickvän spillde vatten över sin Macbook Air, som var ca 1-2 år gammal vid tillfället, och kunde plocka ut en ny efter att ha betalat en självrisk på 500 kr. Har man en "normal" hemförsäkring brukar väl dock självrisken ligga på ca 1500 samt att de gör rätt kraftiga åldersavdrag.

Permalänk
Medlem

Kolla med din hemförsäkring

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lego Master
Skrivet av bsk!:

Vällte ett glas vatten över min nya laptop.

Dumt, men ok. Skit händer.

Skrivet av bsk!:

Stängde av skiten snabbt som attan men batteriet var ej löstagbart så det fick sitta kvar. Nu 24h senare startar den inte. Laptopen är några veckor gammal. Har inte tecknat nån försäkring.

Kasst.

Skrivet av bsk!:

Hur kan jag komma undan med att få återförsäljaren att ersätta/laga laptopen på deras bekostnad?

Inte.

Skrivet av bsk!:

Jag antar att jag inte kan säga sanningen, Vad borde jag säga?

Sanningen.

Skrivet av bsk!:

Om jag skickar tillbaka den i och säger att den helt plötsligt slocknade en dag när jag surfa, hur stor är chansen att de upptäcker att jag spillde vatten på den?

Väldigt stor. Nära 100%. De ska fumla rejält för att inte märka sånt.

Skrivet av bsk!:

Jag kan inte tänka mig att fuktskadorna är särskilt omfattande.

Efter ett glas vatten? Jo.

Bit i det sura äpplet, och skaffa en drulleförsäkring till nästa dator.
Seriöst, jag hoppas verkligen inte du menar allvar med att försöka komma undan med en vattenskada?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Vällte ett glas vatten över min nya laptop. Stängde av skiten snabbt som attan men batteriet var ej löstagbart så det fick sitta kvar. Nu 24h senare startar den inte. Laptopen är några veckor gammal. Har inte tecknat nån försäkring.

Hur kan jag komma undan med att få återförsäljaren att ersätta/laga laptopen på deras bekostnad? Jag antar att jag inte kan säga sanningen, Vad borde jag säga? Om jag skickar tillbaka den i och säger att den helt plötsligt slocknade en dag när jag surfa, hur stor är chansen att de upptäcker att jag spillde vatten på den? Jag kan inte tänka mig att fuktskadorna är särskilt omfattande.

hoppas du blir banad, herre jösses säger jag bara.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

Det är väl rätt standard att de kollar efter vätskeskada när man reklamerar en elektronikprodukt. Med andra ord hade du inte kommit undan med det.

Okej, det låter vettigt men HUR upptäcker de en vattenskada? Kan man se det med blotta ögat? Gör de något särskilt test? Nån som vet hur det funkar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Bytte moderkort på en vattenskadad bärbar för nåt år sedan, då såg man tydliga kalkavlagringar på moderkortets baksida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bsk!:

Okej, det låter vettigt men HUR upptäcker de en vattenskada? Kan man se det med blotta ögat? Gör de något särskilt test? Nån som vet hur det funkar?

Skickades från m.sweclockers.com

I allt vatten så finns kalk, detta fastnar bra på kretskort när vattnet torkat eller dunstat bort. Ofta så blir det rost också, detta kan gå rätt fort då kretsar och annat inte tål vatten.
Är svårt att missa om de ska serva datorn.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@bsk!:
kretskort kan missfärga lite. Bli lite mörkare eller ljusare. I telefoner finns det en sorts markeringar som byter färg när de blir fuktiga men en tydlig vattensakada kan man se på laptops som har fått vatten på sig och sedan torkat ur och sedan körts. Då kan korrosion och missfärgningar i lödningar och på komponenter bli väldigt tydliga. Är det mer än vatten så ser man det ännu fortare för t.ex. coca cola har socker i sig och kaffe färgar väldigt bra.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Precis som med mobiltelefoner så finns det fuktindikatorer som ändrar färg vid kontakt med vatten, detta kan en verkstad se väldigt snabbt.
En mobiltelefon som badat kan en auktoriserad verkstad se direkt, räcker att lysa med en ficklampa på rätt ställe för att kontrollera om fuktindikatorerna gett utslag eller inte.

Ris eller att låta enheten torka återställer inte dessa indikatorer

Kolla länk för exempel

http://d2rormqr1qwzpz.cloudfront.net/photos/2013/04/16/47567-...

Permalänk
Avstängd

Helt rätt. Stora företag ska man inte gynna för fem öre.

Alla moralkärringar på SweClockers hade nog gjort exakt likadant I din situation.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Nu funkade den igen! Tydligen hade batteriet laddats ur av nån konstig anledning så jag var tvungen att ladda den lite först sen funkade den. Låter tråden vara kvar då det är en intressant frågestälning. Jag är såklart inte intresserad av moraliska åsikter utan är mer intresserad av hur de upptäcker fuktskador pga vatten

Skickades från m.sweclockers.com

Nja kallas väl bedrägeri och ses som ett brott...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

@bsk!:

för det första, svinaktigt beteende att försöka begå bedrägeri som jag inte uppmuntrar någon till.

ang "hur" det syns brukar det finnas ett litet "papper" någonstans (tänkt lackmuspapper) som reagerar med vätska och ändrar färg
finns även i de mobiler jag dissikerat

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Helt rätt. Stora företag ska man inte gynna för fem öre.

Alla moralkärringar på SweClockers hade nog gjort exakt likadant I din situation.

Hur vet du att han köpt den från ett stort företag?
Kanske är en mindre IT firma där en blåsning på en laptop värd 10-15000 kan bli ganska kännbart.

Det är därför man har en drulleförsäkring, om olyckan skulle vara framme.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara låsa tråden?
Den saknar totalt värde då den antingen inte är seriös från första början eller endast visar upp anledningen till att hederligt folk får svårt med reklamationer...

Om TS någonsin säljer något på Swec marknaden kommer jag aldrig våga köpa något av hen.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@bsk!:

*tråd låst*

Självklart ska man i liknande situationer alltid tala sanning, vi följer svensk lagstiftning på SweClockers.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord