NZXT Grid+ v2 Är det lösningen på värdelös pwm-styrning på mobot?

Permalänk

NZXT Grid+ v2 Är det lösningen på värdelös pwm-styrning på mobot?

Moderkortet är ett Asus Maximus V gene och fläktstyrningen gör mig i princip vansinnig! Mjukvaran för att justera fläkstryningen ( asu fan expert 2 ) Är ett skämt.

Problemen är följande.

1. Fan expert 2 tillåter endast tre "punkter" att juster fläktkurvan med.
2. moderkortet har rutten pwm-funktion då tex vissa portar inte tillåter mindre än 60 % som lägsta temperatur.
3. Fan expert mäter inte alls temperaturen som alla andra program gör ( coretemp, hwmonitor och tex afterburner ) Värdet är ca 15 grader lägre i idle och blir sedan mer och mer "normalt" vid högre temp. Det blir helt enkelt problem att göra detta på ett bra sätt.

jag har stått ut på tok för länge med detta nu och vill alltså få fram en lösning. har försökt att lägga tid på att få speedfan att fungera men det går bara till viss del. Fläktarna går inte alls, eller "pulserar". Jag har gått igenom alla olika inställningsmöjligheter och sensorer etc utan att lyckas. Av någon anledning så startar det inte heller vid boot. Trotts autostart samt schemalagd aktivitet.

Det verkar som att NZXT är dom enda som lyckats göra en bra pwm-kontroller? Vet att mjukvaran va rätt kass i början med CAM v3.0 verkar så sjukt mycket bättre. Man slipper ju även helt moderkortets fläktkontroller. Som jag ser det är kabeldragning den enda

Tankar och funderingar mottages med stort intresse