Datorn stendöd efter överklock, vad är trasigt?

Permalänk
Medlem

Datorn stendöd efter överklock, vad är trasigt?

För att fatta mig kort: jag var ganska generös med cpu-volten hehe. Började med att datorn dog och powerleden började blinka (som om den är i strömsparläge). Den reagerade inte när jag försökte starta den, så jag testade att slå av och på nätagget och nu blinkar inte ens powerleden när man försöker starta den. Slår man av och på strömmen så blinkar ledbelysningen på moderkortet och på vattenpumen till i någon hundradel när man försöker starta datorn, sen är den helt död tills man slår av och på strömmen igen. Reset av bios hjälpte ej.

Är väl antingen processorn, strömförsörjningen på moderkortet eller nätagget som gett upp (nätagget är rätt gammalt), vad tror ni?

Permalänk
Hedersmedlem

Som den klistrade tråden föreslår, börja med att lista samtliga delar, så kan man börja diskutera om vad som troligast har gett sig. Även vilka inställningar du använt.

Rent generellt av vad jag sett så är det ofta moderkortet som går sönder, beroende på att det överklockas med budgetkort inte avsedda för detta (för få faser, dålig kylning). Givetvis kan även CPU brinna vid vansinniga inställningar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

För att fatta mig kort: jag var ganska generös med cpu-volten hehe. Började med att datorn dog och powerleden började blinka (som om den är i strömsparläge). Den reagerade inte när jag försökte starta den, så jag testade att slå av och på nätagget och nu blinkar inte ens powerleden när man försöker starta den. Slår man av och på strömmen så blinkar ledbelysningen på moderkortet och på vattenpumen till i någon hundradel när man försöker starta datorn, sen är den helt död tills man slår av och på strömmen igen. Reset av bios hjälpte ej.

Är väl antingen processorn, strömförsörjningen på moderkortet eller nätagget som gett upp (nätagget är rätt gammalt), vad tror ni?

Länge sedan jag pillade själv nu men har du testat ta ut batteriet? Alt. Byglat CMOS(heter det så?)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Som den klistrade tråden föreslår, börja med att lista samtliga delar, så kan man börja diskutera om vad som troligast har gett sig. Även vilka inställningar du använt.

Rent generellt av vad jag sett så är det ofta moderkortet som går sönder, beroende på att det överklockas med budgetkort inte avsedda för detta (för få faser, dålig kylning). Givetvis kan även CPU brinna vid vansinniga inställningar.

Sorry!

Phenom II x6 1055T
Msi 970 gaming moderkort
Corsair h110i cpu-kylare
Ett gammalt corsair modulärt nätagg på typ 520 eller 550 watt

Tror jag köttade på 1.7-1.8 volt i 4.4ghz. Lite hög volt kanske, läste dock att de bör klara 1.9 utan problem så länge tempen är ok. Moderkortet har väl ändå OK kylning och tillräckligt med faser (6+2 eller 8+2 vad jag minns)?

Permalänk
Hedersmedlem

@Defeat^: Du listade inte alla delar.

Det låter som att du har ett gammalt HX520 som slutade tillverkas för många år sedan, lanserades 2006. Det är av bra kvalitet, men en CPU som din kan vid kraftig överklock dra 200W+. Ihop med strömslukande grafikkort så kan det bli döden för nätagget.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@Defeat^: Du listade inte alla delar, varför?

Det låter som att du har ett gammalt HX520 som slutade tillverkas för många år sedan, lanserades 2006. Det är av bra kvalitet, men en CPU som din kan vid kraftig överklock dra 200W+. Ihop med strömslukande grafikkort så kan det bli döden för nätagget.

Listade de delar jag tänkte var relevanta bara, har inte koll på exakt allt då det bara är ett ihopplock av gamla delar jag hade liggandes.

Sitter ett radeon 280x och enbart en SSD utan hårddisk i också.

Rätt säker på att det är 520 watt ja. Har svårt att se att datorn skulle dra över 500 watt dock, jag hann inte ens komma in i windows så varken cpu eller gpu lär ha varit under full load. Men ett så gammalt nätagg kanske ger upp vid betydligt mindre laster.

Om processorn är trasig så startar väl åtminstone chassifläktar osv? Vad brukar symtomen vara för trasigt moderkort, inte ett liv?

Tack för hjälpen än så länge!

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att ta bort allting förutom processorn och en RAM-sticka. Händer fortfarande inget, testa en annan nätdel. Händer inget vill jag påstå att antingen moderkortet eller processorn har dött. Volten du gav til den känns väldigt hög, hur stort hopp gjorde du upp från default egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Mitt tips är att ta bort allting förutom processorn och en RAM-sticka. Händer fortfarande inget, testa en annan nätdel. Händer inget vill jag påstå att antingen moderkortet eller processorn har dött. Volten du gav til den känns väldigt hög, hur stort hopp gjorde du upp från default egentligen?

Har tyvärr ingen annan nätdel liggandes. Inte en aning vad default volt ligger på, men har kört den i 4ghz och strax över 1.5 volt i över ett år utan problem (tempen gick inte en över 40 grader under load).

Det finns alltså inget annat sätt att få en hint om vad som är trasigt än att testa annan nätdel helt enkelt?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Defeat^:

Tror jag köttade på 1.7-1.8 volt i 4.4ghz. Lite hög volt kanske, läste dock att de bör klara 1.9 utan problem så länge tempen är ok.

Och jag trodde att 1.5V var okej för en Phenom 2 för typ 5 år sedan när jag klockade en till 1.5V@4.0GHz.
En kondensator började bokstavligen brinna på moderkortet när jag försökte få igång datorn med ett annat nätagg

Så med tanke på den erfarenheten så misstänker jag moderkortet.
Själva processorn i den datorn och övriga komponenter som satt i fungerar dock utmärkt än idag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

För att fatta mig kort: jag var ganska generös med cpu-volten hehe. Började med att datorn dog och powerleden började blinka (som om den är i strömsparläge). Den reagerade inte när jag försökte starta den, så jag testade att slå av och på nätagget och nu blinkar inte ens powerleden när man försöker starta den. Slår man av och på strömmen så blinkar ledbelysningen på moderkortet och på vattenpumen till i någon hundradel när man försöker starta datorn, sen är den helt död tills man slår av och på strömmen igen. Reset av bios hjälpte ej.

Är väl antingen processorn, strömförsörjningen på moderkortet eller nätagget som gett upp (nätagget är rätt gammalt), vad tror ni?

Hade du testat att resetta CMOS, dvs dina överklockningsinställningar i BIOS?
Tror att 1.9v kan vara okej med entusiastdelar under ln2, men inte vanlig användning. Gå alltid stegvis vid överklockning och leta gärna upp hur väl andra gjort före Du testar.

Det kanske är att den inte startar på grund av spänningsskydd. Vet inte om ditt nätagg har det.
Ta ut batteriet som sitter på ditt moderkort och låt det ligga ute i 30 minuter eller så.
Ta ut strömsladden och håll in startknappen i 5 sek och gör så några gånger.
Efter ca 30 minuter så borde allt vara omställt och du kan hoppas att det fungerar.

Jag tror inte att nätagget dött pga att det dragit för mycket, men det är gammalt och kan ha dött av överansträngning pga ålder.

Hoppas det funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Sorry!

Phenom II x6 1055T
Msi 970 gaming moderkort
Corsair h110i cpu-kylare
Ett gammalt corsair modulärt nätagg på typ 520 eller 550 watt

Tror jag köttade på 1.7-1.8 volt i 4.4ghz. Lite hög volt kanske, läste dock att de bör klara 1.9 utan problem så länge tempen är ok. Moderkortet har väl ändå OK kylning och tillräckligt med faser (6+2 eller 8+2 vad jag minns)?

Det var ingen dålig volt du körde på med där inte. Jag skulle inte vara helt förvånad om CPUn faktiskt dog av den. jag körde min 1055T i 4.4GHz med 1.55Vcore vilket jag tyckte var riktigt högt och gick sedan ner till 4.2 med 1.52, vist inte mkt mindre volt men det kändes lite bättre iaf

Har du hållit någon koll på dina temps för att ha en anning om vad som kan ha hänt? kan ju vara så att det blev väldigt mkt om du fläska på med 1.7-1.8 då man oftast brukar köra lite värre kylning då

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Kan inte hänt så att du har friterat din cpu? Du kötta ju på rätt bra där..

Permalänk
Medlem

vid mitt första oc försök dog datorn också, jag drog bara ut strömmen, tog ut alla ram minnen, väntade en stund, satte i ett, datorn startade som den skulle ,satte i resten av minnena sen va de bara o starta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarre:

Hade du testat att resetta CMOS, dvs dina överklockningsinställningar i BIOS?
Tror att 1.9v kan vara okej med entusiastdelar under ln2, men inte vanlig användning. Gå alltid stegvis vid överklockning och leta gärna upp hur väl andra gjort före Du testar.

Det kanske är att den inte startar på grund av spänningsskydd. Vet inte om ditt nätagg har det.
Ta ut batteriet som sitter på ditt moderkort och låt det ligga ute i 30 minuter eller så.
Ta ut strömsladden och håll in startknappen i 5 sek och gör så några gånger.
Efter ca 30 minuter så borde allt vara omställt och du kan hoppas att det fungerar.

Jag tror inte att nätagget dött pga att det dragit för mycket, men det är gammalt och kan ha dött av överansträngning pga ålder.

Hoppas det funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur resettar jag CMOS? Jag har tagit ut och satt i batteriet på moderkortet, men det måste alltså var ur så länge som 30 min för att bios ska resettas?

Jag gick stegvis upp om 0.05 volt åt gången btw, inte direkt så att jag satte den på 1.8 direkt. Å andra sidan är det som sagt ett ihopplock av gamla delar så var knappast överdrivet försiktig heller.

För övrigt så har mitt moderkort en så kallad "slow mode"-switch. Startar man datorn med den på så körs processorn i ca 1.2 ghz, gissar att det är något slags safe-läge för att underlätta vid överklockning? Inte ett liv i datorn även om jag försöker starta den i slow mode hur som helst. Känns ju inte som CMOS-reset skulle hjälpa när inte safe mode hjälper, men ska testa när jag kommer hem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Det var ingen dålig volt du körde på med där inte. Jag skulle inte vara helt förvånad om CPUn faktiskt dog av den. jag körde min 1055T i 4.4GHz med 1.55Vcore vilket jag tyckte var riktigt högt och gick sedan ner till 4.2 med 1.52, vist inte mkt mindre volt men det kändes lite bättre iaf

Har du hållit någon koll på dina temps för att ha en anning om vad som kan ha hänt? kan ju vara så att det blev väldigt mkt om du fläska på med 1.7-1.8 då man oftast brukar köra lite värre kylning då

Skrivet av criscros:

Kan inte hänt så att du har friterat din cpu? Du kötta ju på rätt på där..

Alltså jag har kört den i 1.525 eller 1.55 volt i ett bra tag, den låg under 40 grader under stresstest. Hann ju inte ens komma in i windows med 1.8v hehe, men tror knappast den blev för varm. Men för hög volt lär väl kunna skada även om tempen är lugn antar jag?

Detta är ju knappast något jag hade gjort om det var nya/dyra prylar så klart För övrigt så verkar äldre CPUer både tåla och kräva högre volt än nya vad det verkar?

Någon som har koll på hur datorn beter sig om cpun är trasig? Startar fläktar mm eller är den helt livlös?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Alltså jag har kört den i 1.525 eller 1.55 volt i ett bra tag, den låg under 40 grader under stresstest. Hann ju inte ens komma in i windows med 1.8v hehe, men tror knappast den blev för varm. Men för hög volt lär väl kunna skada även om tempen är lugn antar jag?

Detta är ju knappast något jag hade gjort om det var nya/dyra prylar så klart För övrigt så verkar äldre CPUer både tåla och kräva högre volt än nya vad det verkar?

Någon som har koll på hur datorn beter sig om cpun är trasig? Startar fläktar mm eller är den helt livlös?

Höga temps=långsam nedbrytning utav cpun:P(om det är hög volt och oc osv..)

Väldigt/extrem Hög volt= poff kan de säga.. så e den pajj:P

nä men typ något sånt haha och ja de äldre kräver ju också mer volt men de "tål" inte mer för de

de tål en högre siffra för de börjar högre:P

dessutom har du kört din överklockad rätt länge och det är en gammal cpu.. ja skuille ej vara förvånad om cpun är friterad men följ andras steg för att diagnosera detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Alltså jag har kört den i 1.525 eller 1.55 volt i ett bra tag, den låg under 40 grader under stresstest. Hann ju inte ens komma in i windows med 1.8v hehe, men tror knappast den blev för varm. Men för hög volt lär väl kunna skada även om tempen är lugn antar jag?

Detta är ju knappast något jag hade gjort om det var nya/dyra prylar så klart För övrigt så verkar äldre CPUer både tåla och kräva högre volt än nya vad det verkar?

Någon som har koll på hur datorn beter sig om cpun är trasig? Startar fläktar mm eller är den helt livlös?

En polare brände sin CPU förut, en QX9650 och då boota den inte, men den visade fortfarande ett vist liv, så kan ju öven vara så att det är ditt moderkort som sa ifrån.

Prova koppla ur allt och låt den ligga ett tag (typ ett dygn) Har du tur kan det kanske hoppa igång igen, kan ju var en kondring som bråkar med dig och som kan ställa till problemen. Även nätagget kan ju vara lite dåligt, då det inte verkade vara något nytt agg direkt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Hur resettar jag CMOS? Jag har tagit ut och satt i batteriet på moderkortet, men det måste alltså var ur så länge som 30 min för att bios ska resettas?

Jag gick stegvis upp om 0.05 volt åt gången btw, inte direkt så att jag satte den på 1.8 direkt. Å andra sidan är det som sagt ett ihopplock av gamla delar så var knappast överdrivet försiktig heller.

För övrigt så har mitt moderkort en så kallad "slow mode"-switch. Startar man datorn med den på så körs processorn i ca 1.2 ghz, gissar att det är något slags safe-läge för att underlätta vid överklockning? Inte ett liv i datorn även om jag försöker starta den i slow mode hur som helst. Känns ju inte som CMOS-reset skulle hjälpa när inte safe mode hjälper, men ska testa när jag kommer hem!

Hur länge den ska ligga ute varierar, så det är svårt att säga. Annars har vissa moderkort en knapp eller jumper för att återställa, kan inte svara om din har.

Om "slow mode" är ett eget bios så är det som du säger, men ändrar den inte spänningen du satt så gör det ingen nytta.

Det låter konstigt om du ökar lite åt gången. Du borde ha misslyckats med windowsboot men lyckats komma åt bios långt innan. Svårt att säga vad det är, men CMOS-reset först tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Alltså jag har kört den i 1.525 eller 1.55 volt i ett bra tag, den låg under 40 grader under stresstest. Hann ju inte ens komma in i windows med 1.8v hehe, men tror knappast den blev för varm. Men för hög volt lär väl kunna skada även om tempen är lugn antar jag?

Skillnaden mellan 1.55 och 1.8 volt är extrem när vi pratar processorer. Och ja, hög volt kan bokstavligen döda din processor så att den inte ens startar.

Edit: Du skriver att du klev upp i steg om 0.05 volt åt gången, det köper jag inte riktigt. Det innebär att du skulle ha ändrat volten, bootat in i Windows och testat över ~50 gånger.

Slow mode används mest när du använder extrem kylning, läs LN2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarre:

Hur länge den ska ligga ute varierar, så det är svårt att säga. Annars har vissa moderkort en knapp eller jumper för att återställa, kan inte svara om din har.

Om "slow mode" är ett eget bios så är det som du säger, men ändrar den inte spänningen du satt så gör det ingen nytta.

Det låter konstigt om du ökar lite åt gången. Du borde ha misslyckats med windowsboot men lyckats komma åt bios långt innan. Svårt att säga vad det är, men CMOS-reset först tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag misslyckades med windowsboot och gick in och höjde volten 0.05 och testade boota igen och återupprepade proceduren några gånger.

Skrivet av MrShizzle:

Skillnaden mellan 1.55 och 1.8 volt är extrem när vi pratar processorer. Och ja, hög volt kan bokstavligen döda din processor så att den inte ens startar.

Edit: Du skriver att du klev upp i steg om 0.05 volt åt gången, det köper jag inte riktigt. Det innebär att du skulle ha ändrat volten, bootat in i Windows och testat över ~50 gånger.

Slow mode används mest när du använder extrem kylning, läs LN2.

Kan en processor som ligger under 40c på 1.55v under prime-stress nå över 90c på 1.8v under idle?

Hur räknar du nu? 1.8-1.55 = 0.25 -> 0.25/0.05 = 5. Alltså har jag höjt volten 5 gånger. Eller är det jag som tänker fel?

Okej där ser man! Men hur fungerar slowmode då, sänker den även volten? Om man ställt in en instabil överklock, kan slowmode hjälpa en boota då?

Vad tror ni då, bör jag köpa nytt nätagg eller nytt moderkort+cpu?

Permalänk
Hedersmedlem

Alltså... Var har du gjort din research? Alla jag hittar säger att 1,5 - 1,55V är absolut max om man har bra kylning, många rekommenderar mindre än så. Jag har aldrig ens hört talas om att köra en modern CPU på 1,8V.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Defeat^:

Sorry!

Phenom II x6 1055T
Msi 970 gaming moderkort
Corsair h110i cpu-kylare
Ett gammalt corsair modulärt nätagg på typ 520 eller 550 watt

Tror jag köttade på 1.7-1.8 volt i 4.4ghz. Lite hög volt kanske, läste dock att de bör klara 1.9 utan problem så länge tempen är ok. Moderkortet har väl ändå OK kylning och tillräckligt med faser (6+2 eller 8+2 vad jag minns)?

är svårt att säga exakt men 1.7-1.8 är jävligt mycket på en phenom II och man brukar väll säga 1.5-1.55 på bra vanlig kylning 1.6 med en bra loop 1.6 - 1.65 skulle jag nog tordas sträcka mig till men skulle anse senare är att pressa gränsena lite väl ... så cpu´n kan ha gett med sig

moderkort: med tanke på det är en 1055T så är det fsb oc där man ofta får väldigt varm nordbrygga så kan mycket väl stekt den med värme sen en 6 core phenom II med den volten tar mycket ström så kan vara stekta vrm och vissa moderkort med 970 chipset kan ha svårt att hantera phenom II med hög oc när moderkorten inte har så bra strömatning och kan behövas fläkt för att hålla nere värmen på vrm/nordbrygga

Sen nätagg så som sagts tidigare är gamla phenom II är en strömslukare och med en gpu som tar mycket ström är det inte konstigt om det blivit stekt när det är ett äldre agg som kan ha gått runt max gränsen men inte orkade med det p.g.a ålder och slitage

så det är omöjligt att gissa oddset på vad som är paj ens och kan vara vilket som och enda sättet att veta är att ha andra saker att testa med för det kan vara vilken del som helst

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@Defeat^: Oj. Ja, då gjorde du helt fel i ditt utförande. Du ska inte höja spänningen om du inte kommer in i windows. Du ska behålla spänningen, sänka frekvensen, testa och stressa systemet och se hur stabilt det är då. Är det stabilt så kan du testa att höja frekvensen lite, justera spänningen högre och se hur högt du behöver höja spänningen för att få det stabilt i stresstester för att behålla den högre frekvensen. Till slut så når man ett tak som visar på att det krävs på tok för mycket spänningsökningar, och därmed oftast höga temperaturer, för att det ska vara värt att fortsätta överklockningen.

1.8v är ofantligt hög spänning för någon processor som är född efter millennieskiftet.

Edit: För att inte riskera att vara otydlig så ska man sluta så fort man inte kan boota till windows och aldrig försöka justera det genom att höja spänningen. Speciellt inte med 50mV åt gången, flera gånger. Temperaturökningen är inte linjär vid högre spänning.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED