AMD R9 Fury VS AMD RX480

Permalänk
Medlem

AMD R9 Fury VS AMD RX480

Hej!
Jag har tänkt byta upp mig lite gällande grafikkort och har kommit till valet mellan RX480 samt R9 Fury. Jag har en AMD Freesync-bildskärm och vill därför hålla mig till AMD. Jag kör i upplösning 2560x1080 (21:9). Vad jag kan utläsa från prestandatester så ligger Fury väldigt bra till och Netonnet har för närvarande ett Sapphire Nitro Fury för 3199 kr, dvs i samma nivå med de RX480 8 GB med eftermarknadskylare som finns ute för tillfället. Jag har inte behov av HDMI 2.0 och bryr mig inte särskilt om strömförbrukningen på kortet. Jag vet inte riktigt hur begränsande det är med 4 GB videominne som Furyn har men i dagens läge känns det väl rätt så lugnt(?) tror jag. Som ni märker är jag inne på att köpa ett Fury men vill gärna höra era åsikter:)

Visa signatur

ASUS Z170-A l Core i5 6600K@4,6Ghz l Sapphire Nitro Radeon R9 Fury 4 GB l 16 GB Corsair Vengeance LP 2666 Mhz l 2X Corsair BX100 250 GB l LEPA G1000 1000W l Cooler Master Hyper 212 EVO l NZXT S340 l AOC C3583FQ 35' 21:9@160hz

Permalänk
Medlem

@hegg:

Är det samma pris så hade jag valt Fury definitivt!

Permalänk
Avstängd

Fury helt klart, är i några enstaka titlar du kanske inte kan ha högsta settings på texturer och sånt med 4gb vram, men i de titlarna hade ju ett 480x ändå inte orkat driva det med bra fps och så höga settings.

Permalänk
Medlem

Fury är avsevärt snabbare och har HBM minne.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Skulle välja Fury kortet även om det har mindre minne.
RX480 verkar ha andra begränsningar när det gäller högre upplösningar, kanske för få TMU/ROP etc.

Och du TACK för tipset kanske skall slå till själv....

Permalänk
Hedersmedlem

Jämför man på Sweclockers prestandaindex ser det ut att vara ~20% skillnad i prestanda till Furyns fördel.

Permalänk
Medlem

Kollade Netonnet...

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Pris: 3099:-

Nu kliar det i köp-fingret....

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Kollade Netonnet...

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Pris: 3099:-

Nu kliar det i köp-fingret....

wtf.. vilket jävla kap!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Fury är avsevärt snabbare och har HBM minne.

MVH

Att det har HBM har ingen som helst betydelse.
Men ja, Fury är nog det bättre valet.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Holy shit, 3100 för Fury, det är ett kap! Har man plats med det i chassit så kör på det utan tvekan!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@ArcticFire: Det är för tidigt att avgöra, HBM är snabbare än GDDR5 och GDDR5X, med minneskompression drivrutinsoptimeringar och diverse tekniker så är det fullt möjligt att det i framtiden kommer vara en stor fördel.

HBM är framtiden, så är det.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@ArcticFire: Det är för tidigt att avgöra, HBM är snabbare än GDDR5 och GDDR5X, med minneskompression drivrutinsoptimeringar och diverse tekniker så är det fullt möjligt att det i framtiden kommer vara en stor fördel.

HBM är framtiden, så är det.

MVH

Det är framtiden, ja. Men inte ens Titan X Pascal begränsas av minnesbandbredden. Så dagens kort har inte så stor nytta av det, förutom att Nano kunde göras så litet och spara några watt.

Vi får se om någon med flit börjar kräva enorm bandbredd, men är inte minneskomprimering och optimeringar då lite motsägelsefullt?

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Holy shit, 3100 för Fury, det är ett kap! Har man plats med det i chassit så kör på det utan tvekan!

Mmm skall hem o kolla i kväll om det får plats men för säkerhets skull så har jag paxat ett...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av happy_per:

Kollade Netonnet...

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Pris: 3099:-

Nu kliar det i köp-fingret....

Skrivet av GilbertG:

Holy shit, 3100 för Fury, det är ett kap! Har man plats med det i chassit så kör på det utan tvekan!

Tänk på att det är NITRO versionen, inte TRI-X som är på bilden.
Jag är i övrigt också sugen, men 4GB känns lite på håret.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Tänk på att det är NITRO versionen, inte TRI-X som är på bilden.
Jag är i övrigt också sugen, men 4GB känns lite på håret.

Kollade på Sapphire hemsida och har jag tolkat det rätt så har alla Nitro modeller Tri-X kylning...

http://www.sapphiretech.com/catapage_pd.asp?cataid=284&lang=e...

Permalänk
Medlem

Frågade precis via chatten på Non och det är Nitro versionen

Permalänk

Jepp, det är Nitro OC+ med Backplate och 1050 MHz i klockfrekvens. Inte 1000 MHz som det står på hemsidan.

Har man dessutom lite tur så kan man "låsa upp" den till ett Fury X. Luftkyld Fury X för 3 100 kr...

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Kollade på Sapphire hemsida och har jag tolkat det rätt så har alla Nitro modeller Tri-X kylning...

http://www.sapphiretech.com/catapage_pd.asp?cataid=284&lang=e...

Skrivet av thomson:

Frågade precis via chatten på Non och det är Nitro versionen

precis båda korten använder trix kylning från sapphire så borde inte vara någon större skillnad bortsett från namn och färg.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

helvete asså jag vill vänta tills november och bygga min dator men fury för 3100 är otroligt lockande..
hoppas priset sitter kvar i november eller att fury x pris sjunker i botten också
a man can dream!

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

precis båda korten använder trix kylning från sapphire så borde inte vara någon större skillnad bortsett från namn och färg.

Nitro verkar klocka något högre samt att det är något längre enligt Sapphire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

helvete asså jag vill vänta tills november och bygga min dator men fury för 3100 är otroligt lockande..
hoppas priset sitter kvar i november eller att fury x pris sjunker i botten också
a man can dream!

Får känslan av att man fasar ut dessa kort nu med tanke på prissättningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Nitro verkar klocka något högre samt att det är något längre enligt Sapphire

enligt netonnet är det 1000mhz på båda och enligt wccftech så är nitro 50mhz högre.. vet inte vem man ska tro på för wccftech är inte alltid pålitliga heller haha.

Skrivet av thomson:

Får känslan av att man fasar ut dessa kort nu med tanke på prissättningen

jo visst dom har säkert slutat produceras också pga nya korten har kommit och vega kommer nästa år, hoppas bara fury x dyker i pris också det är alldeles för dyrt idag.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

enligt netonnet är det 1000mhz på båda och enligt wccftech så är nitro 50mhz högre.. vet inte vem man ska tro på för wccftech är inte alltid pålitliga heller haha.
jo visst dom har säkert slutat produceras också pga nya korten har kommit och vega kommer nästa år, hoppas bara fury x dyker i pris också det är alldeles för dyrt idag.

Kollade precis på Non och artikelnr för Sapphire kortet är 11247-03-40G, och söker man på det så kommer man till Nitro kortet med klockfrekvens på 1050 Mhz
http://www.sapphiretech.com/productdetial.asp?pid=B962294E-9D...

Permalänk
Medlem

Är beställt nu med expressfrakt så får göra en hårdkörning med kortet efter jobb imorgon:)
Tack för alla tipsen, är ju ännu bättre om det är kortet som är länkat ovan. Har ett 960 nu så det lär ju bli lite skillnad i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS Z170-A l Core i5 6600K@4,6Ghz l Sapphire Nitro Radeon R9 Fury 4 GB l 16 GB Corsair Vengeance LP 2666 Mhz l 2X Corsair BX100 250 GB l LEPA G1000 1000W l Cooler Master Hyper 212 EVO l NZXT S340 l AOC C3583FQ 35' 21:9@160hz

Permalänk
Medlem

Är också lite inne på byte av grafikkort, Men funderar på om de e värt o slänga 3k på ett Fury / 390x nu o byta ut mitt 280x OC, Eller vänta o köpa Vega istället?

Edit: Såg också att RX480 finns för runt 2700:- ..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Min. nätaggregat: 750W (2st 8-pin).
Är det verkligen så törstigt?

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Entusiast

Enligt JayzTwoCents, TekSyndicate och Hardwarecanucks så har dessa kort problem med Coilwhine, men det kanske bara var en tidig batch? Ni med erfarenheter av kortet, återkom gärna med första intryck och lite kommentarer om kortet.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av D-ryd:

Min. nätaggregat: 750W (2st 8-pin).
Är det verkligen så törstigt?

Nej, men de kan inte veta vad för övrig hårdvara du har samt vilket nätagg, så de överdirver.

Sitter du på ett dual socket moderkort med 2st överklockade hexacore-cpu'er och 18 hårddiskar så kanske men för en normalt användare behövs inte 750W för ett fury och en normal dator

Permalänk
Medlem

Nitro versionen har faktiskt bättre komponenter än den första versionen som släpptes sk Tri-X och en ännu större kylare.

Jag har haft och testat båda korten och Nitro är väldigt trevligt!

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonssown:

Enligt JayzTwoCents, TekSyndicate och Hardwarecanucks så har dessa kort problem med Coilwhine, men det kanske bara var en tidig batch? Ni med erfarenheter av kortet, återkom gärna med första intryck och lite kommentarer om kortet.

Tror jag läste samma sak på Sweclockers test.