Hjälp mej investera ett arv på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem

Hjälp mej investera ett arv på ett bra sätt.

Det är så att min pappa gick bort för en tid sedan nu och jag har fått arvet nyligen och är lite nyfiken på hur jag kan investera det på ett säkert sätt med bättre tillväxt än bankernas värdelösa räntor.

Jag har tittat lite på rikatillsammans-portföljen och den låter rätt bra men jag är helt ny på det här och undrar om det är säkert att bara slanta in alla pengar på Nordnet?

Vad stoppar dem från att bara behålla pengarna eller kanske gå i KK eller är dom lika tillförlitliga som bankerna är?

Eller har ni någon annan ide om hur man ska investera pengarna?
Det ska vara en långsiktig investering med väldigt liten risk för att förlora pengarna.

Tack på förhand!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Inaktiv

Utan tvekan indexfonder utan eller med extremt låg avgift investerat kontinuerligt under längre tid. Lyssna inte på någon som säger nå annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Utan tvekan indexfonder utan eller med extremt låg avgift investerat kontinuerligt under längre tid. Lyssna inte på någon som säger nå annat.

För ett konkret tips på detta: Avanza Zero.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Jag har tittat lite på rikatillsammans-portföljen och den låter rätt bra men jag är helt ny på det här och undrar om det är säkert att bara slanta in alla pengar på Nordnet?

Vad stoppar dem från att bara behålla pengarna eller kanske gå i KK eller är dom lika tillförlitliga som bankerna är?

Har du läst runt något? https://www.nordnet.se/footer/tryggt-sparande.html

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Utan tvekan indexfonder utan eller med extremt låg avgift investerat kontinuerligt under längre tid. Lyssna inte på någon som säger nå annat.

Vart du sparar och hur beror lite på hur intresserad och aktiv du vill bli med ditt sparande.
Brett med fin riskspridning i indexfonder är ett bra kort att gå om du vill automatisera det hela. Vad detta är ter sig inte heller så självklart.
Som ovanstående skribent skriver är det iaf säkert att du bör investera i fonder som är utan eller har låg avgift för att vara på säkra sidan. Och undvik vad du än gör storbankernas dyra fond-i-fond lösningar. usch!

@Hugligan: Kan du ge mig bevis på att det är rätt väg att gå att investera allt kontinuerligt under längre tid?
Jag har nyligen sett bevis på motsatsen. Tanken grundar sig på att de största pengarna på börsen förlorats när man haft pengarna på sidan av för att skydda sig mot korrektioner och därav missat uppgång snarare än vad man förlorat på själva korrektionen som sådan. Därför är jag väldigt intresserad av hur säker du är på din sak. Ska försöka hitta lite bevis för mitt påstående.

Till TS:
Kolla igenom den här sidan .http://www.sparskolan.se/utbildningsfilmer/
Enkelt och trevligt tittande för egentligen alla

Edit: Nordnet är en väg att gå, annars är Avanza en stor aktör också!

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Utan tvekan indexfonder utan eller med extremt låg avgift investerat kontinuerligt under längre tid. Lyssna inte på någon som säger nå annat.

Ok så det är en säker investering då?
Har du någonting konkret som har låg risk?
Gärna flera olika så man kan dela upp pengarna lite.

Skrivet av Hazelberg:

För ett konkret tips på detta: Avanza Zero.

Just den där om man söker på den står det "Risk hög 6 av 7" vilket inte låter helt lockande tyvärr.

Skrivet av Naga:

Jo jag har läst lite men var inte helt övertygad men om det där stämmer låter det mycket bra.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Hus/lägenheter är ju ett säkert kort också. Beroende på hur mycket det handlar om.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

https://rikatillsammans.se/

Läs hans blogg, jag kör själv på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIEMPRE:

Vart du sparar och hur beror lite på hur intresserad och aktiv du vill bli med ditt sparande.
Brett med fin riskspridning i indexfonder är ett bra kort att gå om du vill automatisera det hela. Vad detta är ter sig inte heller så självklart.
Som ovanstående skribent skriver är det iaf säkert att du bör investera i fonder som är utan eller har låg avgift för att vara på säkra sidan. Och undvik vad du än gör storbankernas dyra fond-i-fond lösningar. usch!

@Hugligan: Kan du ge mig bevis på att det är rätt väg att gå att investera allt kontinuerligt under längre tid?
Jag har nyligen sett bevis på motsatsen. Tanken grundar sig på att de största pengarna på börsen förlorats när man haft pengarna på sidan av för att skydda sig mot korrektioner och därav missat uppgång snarare än vad man förlorat på själva korrektionen som sådan. Därför är jag väldigt intresserad av hur säker du är på din sak. Ska försöka hitta lite bevis för mitt påstående.

Till TS:
Kolla igenom den här sidan .http://www.sparskolan.se/utbildningsfilmer/
Enkelt och trevligt tittande för egentligen alla

Edit: Nordnet är en väg att gå, annars är Avanza en stor aktör också!

Jag är egentligen inte intresserad av att vara speciellt aktiv med mitt sparande om bankerna hade en vettig ränta hade mina pengar hamnat där just för att jag inte vill behöva hålla koll hela tiden.
Sen behöver det inte vara någon jätteavkastning heller utan jag prioriterar att inte behöva göra så mycket med dem efter att dom väl har investerats.

Tack för länken till sparskolan ska kika på filmerna ikväll!

Vilken aktör är bäst tror du Nordnet eller Avanza eller är dom likvärdiga?

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Det är så att min pappa gick bort för en tid sedan nu och jag har fått arvet nyligen och är lite nyfiken på hur jag kan investera det på ett säkert sätt med bättre tillväxt än bankernas värdelösa räntor.

Jag har tittat lite på rikatillsammans-portföljen och den låter rätt bra men jag är helt ny på det här och undrar om det är säkert att bara slanta in alla pengar på Nordnet?

Vad stoppar dem från att bara behålla pengarna eller kanske gå i KK eller är dom lika tillförlitliga som bankerna är?

Eller har ni någon annan ide om hur man ska investera pengarna?
Det ska vara en långsiktig investering med väldigt liten risk för att förlora pengarna.

Tack på förhand!

Hur du ska göra med arvet har jag inget bra svar på , men jag beklagar sorgen.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Hus/lägenheter är ju ett säkert kort också. Beroende på hur mycket det handlar om.

Jag har varit i dom tankarna tidigare men vågar inte riktigt investera på bostadsmarknaden nu det känns lite som en bostadsbubbla och jag är rädd för att det ska börja vända snart.

Skrivet av CooingPendulum:

https://rikatillsammans.se/

Läs hans blogg, jag kör själv på det!

Jo det har jag gjort det var det som lät bäst för mej innan jag vände mej hit, han verkar ha mycket vettigt att säga.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Hur du ska göra med arvet har jag inget bra svar på , men jag beklagar sorgen.
Mvh / Mange

Tack Mange det var snällt skrivet, det har varit tufft ett tag nu men jag ska försöka ta nya tag nu!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SIEMPRE:

@Hugligan: Kan du ge mig bevis på att det är rätt väg att gå att investera allt kontinuerligt under längre tid?
Jag har nyligen sett bevis på motsatsen. Tanken grundar sig på att de största pengarna på börsen förlorats när man haft pengarna på sidan av för att skydda sig mot korrektioner och därav missat uppgång snarare än vad man förlorat på själva korrektionen som sådan. Därför är jag väldigt intresserad av hur säker du är på din sak. Ska försöka hitta lite bevis för mitt påstående.

Nja bevis och bevis.. Men att försöka lista sig på marknadstrender och andra spekulationer anser inte jag vara investering. Om man på lång sikt vill ha en god avkasnting med låg/obefintlig möda är indexfonder det klara valet enligt mig.

Skrivet av Cyberhof:

Ok så det är en säker investering då?
Har du någonting konkret som har låg risk?
Gärna flera olika så man kan dela upp pengarna lite.

Just den där om man söker på den står det "Risk hög 6 av 7" vilket inte låter helt lockande tyvärr.

Jo jag har läst lite men var inte helt övertygad men om det där stämmer låter det mycket bra.

Det finns inga säkra investeringar, vill du ha högra avkastning än bankerna får du nöja dig med medellåg risk. Avanza Zero består av de 30 värdemässigt mest omsatta aktierna på Stockholmbörsen, dessa är bolag som likt alla andra går upp och ner. Däremot är det inga bolag som är särskilt troliga att gå omkull och även om ett skulle göra de, så äger du de andra 29 som förhoppningsvis gör nedgången lindrigare.

Jag rekommenderar också Avanza Zero och Vanguard för USA. Dessa på långsikt bör inte svika och det är hur jag själv investerar. (bl.a.)

Permalänk
Medlem

Den viktigaste frågan av dem alla. När tänker du använda pengarna? Ska du använda allt och köpa hus om 2-4 år ska du undvika aktiefonder. Ska du använda en liten del för att resa om 1-2, spara en del räntefonder resten i aktierfonder. Ska du inte använda några pengar förens om 10+ år, aktiefonder all the way. Du måste fundera på när du vill använda pengarna. Sen kom ihåg man kan inte få avkastning utan att ta risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Tack Mange det var snällt skrivet, det har varit tufft ett tag nu men jag ska försöka ta nya tag nu!

Jag vet precis hur det känns , förlora själv min Far i början på året.
Men som du själv skriver , man måste se framåt. Det gör ont och känns för jävligt , men det är en del av livet " tyvärr "
Lycka till med dina investeringar.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hugligan:

Utan tvekan indexfonder utan eller med extremt låg avgift investerat kontinuerligt under längre tid. Lyssna inte på någon som säger nå annat.

Skrivet av SIEMPRE:

@Hugligan: Kan du ge mig bevis på att det är rätt väg att gå att investera allt kontinuerligt under längre tid?
Jag har nyligen sett bevis på motsatsen. Tanken grundar sig på att de största pengarna på börsen förlorats när man haft pengarna på sidan av för att skydda sig mot korrektioner och därav missat uppgång snarare än vad man förlorat på själva korrektionen som sådan. Därför är jag väldigt intresserad av hur säker du är på din sak. Ska försöka hitta lite bevis för mitt påstående.

Jag kan tala om att det blir svårt, i alla fall i detta fallet. Ett arv är ju en engångsinsättning och inte en kontinuerlig investering. Själva hypotesen om att fonder inte kan gå fel om man investerar kontinuerligt under längre tid baserar ju sig på att du får nya andelar billigare om fonden tappar i värde och att det vänder uppåt om man väntar tillräckligt länge.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Jag är egentligen inte intresserad av att vara speciellt aktiv med mitt sparande om bankerna hade en vettig ränta hade mina pengar hamnat där just för att jag inte vill behöva hålla koll hela tiden.
Sen behöver det inte vara någon jätteavkastning heller utan jag prioriterar att inte behöva göra så mycket med dem efter att dom väl har investerats.

Tack för länken till sparskolan ska kika på filmerna ikväll!

Vilken aktör är bäst tror du Nordnet eller Avanza eller är dom likvärdiga?

Då är det nog bäst med breda indexfonder med just riskspridning. Men du bör även som andra skrivit här tänka på tidshorisont och justera ditt risktagande utefter det.

De är helt likvärdiga i mina ögon. Personligen gillar jag plattformen och "känslan" bättre hos Avanza, men å andra sidan har Nordnet Shareville som är ett otroligt bra verktyg. Oavsett val blir det bra, om inte annat, välj båda! Hos Avanza har du Avanza Zero som några pratat om och hos Nordnet finns motsvarande hos Nordnet Superfonden Sverige.

Skrivet av Hugligan:

Nja bevis och bevis.. Men att försöka lista sig på marknadstrender och andra spekulationer anser inte jag vara investering. Om man på lång sikt vill ha en god avkasnting med låg/obefintlig möda är indexfonder det klara valet enligt mig.

Jag menar inte att TS ska försöka förstå marknadstrender men det du säger genererar faktiskt oftare lägre avkastning än om man sätter in allt på en gång och verkar vara en myt folk tar för sanning. Här skriver Jan om samma sak och resonerar klokt kring det: https://rikatillsammans.se/2016/06/13/investera-allt-pa-en-ga...
Obs. Blått är perioder där en engångsinsättning skulle varit att förorda och rött perioder där kontinuerligt insättande är att förordar.

Skrivet av giplet:

Jag kan tala om att det blir svårt, i alla fall i detta fallet. Ett arv är ju en engångsinsättning och inte en kontinuerlig investering. Själva hypotesen om att fonder inte kan gå fel om man investerar kontinuerligt under längre tid baserar ju sig på att du får nya andelar billigare om fonden tappar i värde och att det vänder uppåt om man väntar tillräckligt länge.

Ja, ett arv i den mån att pengarna plumpt hamnar på kontot är ju en engångsinsättning på kontot, men här talar vi om en engångsinsättningsinvestering kontra kontinuerligt investering i fonder o.d.

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk

Ja, själv investerade jag mitt arv efter mamma i lägenhet, dels för att de stiger i värde i princip hela tiden (framför allt när man bor i Stockholm), men det bygger ju på att pengarna räcker till en lägenhet.

Beklagar sorgen.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Nja bevis och bevis.. Men att försöka lista sig på marknadstrender och andra spekulationer anser inte jag vara investering. Om man på lång sikt vill ha en god avkasnting med låg/obefintlig möda är indexfonder det klara valet enligt mig.

Det finns inga säkra investeringar, vill du ha högra avkastning än bankerna får du nöja dig med medellåg risk. Avanza Zero består av de 30 värdemässigt mest omsatta aktierna på Stockholmbörsen, dessa är bolag som likt alla andra går upp och ner. Däremot är det inga bolag som är särskilt troliga att gå omkull och även om ett skulle göra de, så äger du de andra 29 som förhoppningsvis gör nedgången lindrigare.

Jag rekommenderar också Avanza Zero och Vanguard för USA. Dessa på långsikt bör inte svika och det är hur jag själv investerar. (bl.a.)

Jag tycker dock att det känns säkrare med rikatillsammans-portföljen i så fall men jag uppskattar tipset och lyssnar gärna för jag är som sagt helt grön på det här.

Skrivet av nmc:

Den viktigaste frågan av dem alla. När tänker du använda pengarna? Ska du använda allt och köpa hus om 2-4 år ska du undvika aktiefonder. Ska du använda en liten del för att resa om 1-2, spara en del räntefonder resten i aktierfonder. Ska du inte använda några pengar förens om 10+ år, aktiefonder all the way. Du måste fundera på när du vill använda pengarna. Sen kom ihåg man kan inte få avkastning utan att ta risk.

Ja jag tänkte spara pengarna ca 10år och sen börja försöka leva på dem och sluta arbeta.
Det kommer inte bli någon jätteinkomst varje månad men jag bor billigt och skulle värdesätta att kunna vara ledig.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Ja, själv investerade jag mitt arv efter mamma i lägenhet, dels för att de stiger i värde i princip hela tiden (framför allt när man bor i Stockholm), men det bygger ju på att pengarna räcker till en lägenhet.

Beklagar sorgen.

Fast riskspridningen är inte så bra i den investeringen....

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Ja, själv investerade jag mitt arv efter mamma i lägenhet, dels för att de stiger i värde i princip hela tiden (framför allt när man bor i Stockholm), men det bygger ju på att pengarna räcker till en lägenhet.

Beklagar sorgen.

En del av pengarna kommer från en lägenhet från Söder i Stockholm och den hade i stort sett inte ökat i värde alls sen min pappa och hans fru köpte den för ca 5år sedan och vi pratade med mäklaren som sa att bostadsrätter i innerstaden just nu snarare har sjunkit i pris den sista tiden.
Det är därför jag inte vill investera i bostad just nu.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Avstängd

Skicka pengarna till mig så ska jag se till att du får jättebra avkastning.
Det kanske låter som en bluff men det är precis så alla banker säger, köp inte deras guld och gröna skogar, det enda dom är intresserad av är dina avgifter.

Det enda man kan vara säker på i Sverige är att allt kommer att bli mycket otryggare så satsa dina pengar på larm och bevakningsföretag.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

En del av pengarna kommer från en lägenhet från Söder i Stockholm och den hade i stort sett inte ökat i värde alls sen min pappa och hans fru köpte den för ca 5år sedan och vi pratade med mäklaren som sa att bostadsrätter i innerstaden just nu snarare har sjunkit i pris den sista tiden.
Det är därför jag inte vill investera i bostad just nu.

Då måste den lägenheten köpts med rejält överpris! Den borde vara värd ett par mille mer nu än för fem år sen. Den lilla minskning som vart sen amorteringskraven kom har knappats sänkt priserna till de nivåer som var för fem år sen.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Då måste den lägenheten köpts med rejält överpris! Den borde vara värd ett par mille mer nu än för fem år sen. Den lilla minskning som vart sen amorteringskraven kom har knappats sänkt priserna till de nivåer som var för fem år sen.

Mycket möjligt att det var överpris för lägenheten då, det var en etta som gick för ca 3 då och såldes nu för för knappt 3,2.

Det var samma mäklare som användes i alla fall.

Sen är jag inte bombsäker på att det var exakt 5år sedan heller men i runda tal borde det stämma.

Edit @kaya Jag avvaktar att överlåta pengarna till dina trygga händer.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

@Cyberhof:
Bostadsmarknaden kommer aldrig dyka. Garanterat! Det Kan gå ner, men det går alltid upp. Så länge folk föds å vi överpopulerar planeten så kommer det behövas. Skulle rekommendera att investera i hus/lägenhet i Norge om du har möjlighet.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@Cyberhof:
Bostadsmarknaden kommer aldrig dyka. Garanterat! Det Kan gå ner, men det går alltid upp. Så länge folk föds å vi överpopulerar planeten så kommer det behövas. Skulle rekommendera att investera i hus/lägenhet i Norge om du har möjlighet.

Mycket möjligt att du har rätt men jag vill helst sprida mina risker så långt det går det är därför jag själv är inne på rikatillsammans-portföljen som sprider riskerna från aktiemarknaden genom att även investera i guld och silver bl.a.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fragwolf:

@Cyberhof:
Bostadsmarknaden kommer aldrig dyka. Garanterat! Det Kan gå ner, men det går alltid upp. Så länge folk föds å vi överpopulerar planeten så kommer det behövas. Skulle rekommendera att investera i hus/lägenhet i Norge om du har möjlighet.

Har du helt missat 90-tals krisen? det var folk med miljon lån som fick betala för att bli av med sina bostäder, och allt dom hade kvar efter det var mångmiljonskulder.

Bubblan som sprack då är ingenting med den bostadsbubbla som vi lever med nu.
Väldigt många personer kommer snart förlora helt enormt mycket pengar.

Den extremt låga räntan är konstgjord andning som dina barn betalar för, men du själv kommer snart få betala.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cyberhof:

Mycket möjligt att du har rätt men jag vill helst sprida mina risker så långt det går det är därför jag själv är inne på rikatillsammans-portföljen som sprider riskerna från aktiemarknaden genom att även investera i guld och silver bl.a.

Det är en mycket bra portfölj. Kollar man historiskt så har dock inget annat investeringsmedium kunnat slå aktiemarknaden. Men det beror som sagt på var man tror om framtiden, vilka risker man vill ta och vad man förväntar sig.

Att investera allt på en och samma gång skulle iaf inte jag våga göra om det inte är i olika medium, som tex den portföljen.

Permalänk
Medlem

@kaya:
Det var inte pga miljonlånen jag tänkte. Det drabbar den som bor där. Menar inte att TS ska köpa 2,3,4,5 hus och bo i dem själv. Utan att bygga/köpa och hyra ut.
Det är bra korkat om TS köper dem på lån! Antog att det var en större summa pengar så han kan KÖPA bostaden i fråga.

Och prisera gick och kommer alltid gå upp igen.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Det är en mycket bra portfölj. Kollar man historiskt så har dock inget annat investeringsmedium kunnat slå aktiemarknaden. Men det beror som sagt på var man tror om framtiden, vilka risker man vill ta och vad man förväntar sig.

Att investera allt på en och samma gång skulle iaf inte jag våga göra om det inte är i olika medium, som tex den portföljen.

Då lutar det åt att det blir den portföljen ändå för att aktiemarknaden känns för riskabel för mej samt att det är en klumpsumma som sagt.

Men om det är någon annan som har något annat förlag är jag självklart öppen eller om någon har en ide om en annan portfölj.

Vill också passa på att tacka för alla svar jag fått!

Edit/ Jag kan passa på och avslöja storleken på arvet då detta verkar ett stort inflytande över hur man investerar också det ligger på dryga 1,6 miljoner.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]