Lagg p.ga processor eller grafikkort eller vad?

Permalänk
Avstängd

Lagg p.ga processor eller grafikkort eller vad?

Spelar LoL i 1920x1080 på medium/low, ändå laggar jag i 5v5 fighter när de händer mycket grejer.

Cpu ligger runt 80c medans gpu ligger runt 63-65.

Kan de va cpun som blir för varm? Lutar mer åt graffet ändå när de händer mycket grejer, vad tror ni?

Glömde

GTX 580
I5 2500k
8gb 1600mhz
120GB ssd
asus P8Z68-V

Åker ner från 200 till 40 ungefär.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du läste den klistrade tråden som förklarar hur man får hjälp.
Krånglar din dator? Behöver du hjälp? Tänker du posta i forumet? Läs detta först.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Jag tror inte du läste den klistrade tråden som förklarar hur man får hjälp.
Krånglar din dator? Behöver du hjälp? Tänker du posta i forumet? Läs detta först.

Tack, glömde datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Tack, glömde datorn.

Nu var det enklare. Jag har över 100 fps konstant på högsta inställningarna med min 965:a och 760, så prestandamässigt räcker din dator i alla fall utan problem. Processorn börjar inte throttla redan vid 80°C och GPU är väldigt sval för att vara ett GTX 580. Är du säker på att processorn inte går över 80°C någon gång?

Har detta pågått länge eller kom det nyligen? Vilket operativsystem har du och hur länge sedan var det du installerade det?

EDIT: Du är för snabb! Jag hinner ju inte formulera mig klart innan du svarat.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Nu var det enklare. Processorn börjar inte throttla redan vid 80°C och GPU är väldigt sval för att vara ett GTX 580. Jag över 100 fps konstant på högsta inställningarna med min 965:a och 760, så prestandamässigt räcker din dator i alla fall utan problem.

Har detta pågått länge eller kom det nyligen? Vilket operativsystem har du och hur länge sedan var det du installerade det?

Jag kör windows 7, jag tror inte de va lika mycket på Windows 10, men kan ha fel. Installerade de för ngn dag sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Jag kör windows 7, jag tror inte de va lika mycket på Windows 10, men kan ha fel. Installerade de för ngn dag sen.

Har du installerat alla drivrutiner och Windows-uppdateringar?

Kolla även hur belastning på processor och grafikkort ser ut när din framerate droppar. Om grafikkortet eller någon kärna på processorn närmar sig 100% är det vad som drar ner frameraten.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@baxee: Kör du uncapped framerate? Jag har märkt att det laggar till lite då och då när den inte är låst. Oklart varför men funkar bra när jag låser den på 80 ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Har du installerat alla drivrutiner och Windows-uppdateringar?

Alla windows-uppdateringar är jag osäker på, men har laddat ner drivrutioner för intel chipset, graffet och har blåst in nya bios när jag hade windows 10.

Skrivet av FlygarStenen:

@baxee: Kör du uncapped framerate? Jag har märkt att det laggar till lite då och då när den inte är låst. Oklart varför men funkar bra när jag låser den på 80 ¯\_(ツ)_/¯

Testade låsa den också, men de hjälpte inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Kolla även hur belastning på processor och grafikkort ser ut när din framerate droppar. Om grafikkortet eller någon kärna på processorn närmar sig 100% är det vad som drar ner frameraten.

Hur kan jag kolla det? Speccy så låg tempen ganska stadigt runt 75_80 på processorn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Spelar LoL i 1920x1080 på medium/low, ändå laggar jag i 5v5 fighter när de händer mycket grejer.

Cpu ligger runt 80c medans gpu ligger runt 63-65.

Kan de va cpun som blir för varm? Lutar mer åt graffet ändå när de händer mycket grejer, vad tror ni?

Kan väl vara värme throttling, annars prova sänkt kvaliten på effekterna, typ pixel densitet av spells osv ofast det som drar ner prestanda i spelet. Annars borde du kunna köra på high grafik inställningar för terräng texturer och karaktär modeller.

Sitter du på en 60hz skärm så kan du lika bra kappa din framrate till 60 i LOL.

Permalänk
Medlem

@baxee: Msi afterburner funkar, har för mig att EVGA och kanske även Asus har nåt liknande

Intressant grej är ju att LoL verkar vara galet intensivt på min CPU6 (bör vara fysisk core 3). Den går upp i över 90% medans alla andra sitter under 50%.

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Hur kan jag kolla det? Speccy så låg tempen ganska stadigt runt 75_80 på processorn

Använd något som ger en graf eller sparar maxtemp. HWMonitor gör det senare.

Är temperaturerna du angav vid idle eller load? Om det är idle är åtminstone processorn galet varm och lär throttla vid belastning. När rensade du datorn på damm senast?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Är det bara LoL eller är det andra spel också?

LoL har alltid varit lite underligt när det gäller prestanda. Kommer ihåg att jag brukade få drops ner till ~40FPS (från ~150) när vsync var av medan den aldrig gick under 60 med vsync på. Har du testat slå på vsync?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Använd något som ger en graf eller sparar maxtemp. HWMonitor gör det senare.

Är temperaturerna du angav vid idle eller load? Om det är idle är åtminstone processorn galet varm och lär throttla vid belastning. När rensade du datorn på damm senast?

https://puu.sh/qFBb1/6926894023.png

I CSGO: https://puu.sh/qFD4t/43e5814880.png

Sådär såg usage ut under ett aram game, inga konstigheter med lagg ingame där, verkar bli när datorn stått på mer och när de e ranked.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Använd något som ger en graf eller sparar maxtemp. HWMonitor gör det senare.

Är temperaturerna du angav vid idle eller load? Om det är idle är åtminstone processorn galet varm och lär throttla vid belastning. När rensade du datorn på damm senast?

Har rensat fläktarna och så nyligen, kan man ta bort processorkylaren och rensa där bakom om de är något som sitter där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

https://puu.sh/qFBb1/6926894023.png

I CSGO: https://puu.sh/qFD4t/43e5814880.png

Sådär såg usage ut under ett aram game, inga konstigheter med lagg ingame där, verkar bli när datorn stått på mer och när de e ranked.

Ha igång MSI Afterburner när du spelar nästa gång och om din framerate droppar tabbar du ur och tar en screenshot på CPU-temp, CPU-användning, CPU-frekvens (om det finns), GPU-temp, GPU-användning och GPU-frekvens.

Skrivet av baxee:

Har rensat fläktarna och så nyligen, kan man ta bort processorkylaren och rensa där bakom om de är något som sitter där?

Bakom processorkylaren finns bara processorn. Där behöver man normalt inte städa, men om det visar sig att din processor överhettas och klockar ner sig kan du behöva byta kylpastan.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Ha igång MSI Afterburner när du spelar nästa gång och om din framerate droppar tabbar du ur och tar en screenshot på CPU-temp, CPU-användning, CPU-frekvens (om det finns), GPU-temp, GPU-användning och GPU-frekvens.

Bakom processorkylaren finns bara processorn. Där behöver man normalt inte städa, men om det visar sig att din processor överhettas och klockar ner sig kan du behöva byta kylpastan.

Haha. Jadu ja tog bort den och kollade innan du svarade och självklart gick dom nedersta fästena sönder, men den satt rätt ok ändå så ja testa starta men då gick den upp i 90c direkt processorn så nu antar jag de är bara köpa ny fläkt och kylpasta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Ha igång MSI Afterburner när du spelar nästa gång och om din framerate droppar tabbar du ur och tar en screenshot på CPU-temp, CPU-användning, CPU-frekvens (om det finns), GPU-temp, GPU-användning och GPU-frekvens.

Bakom processorkylaren finns bara processorn. Där behöver man normalt inte städa, men om det visar sig att din processor överhettas och klockar ner sig kan du behöva byta kylpastan.

Nä, tempen går inte över 70 på CPU nu med nya kylaren och cpu usage ligger runt 100 på alla kärnor, men de laggar ändå?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Ha igång MSI Afterburner när du spelar nästa gång och om din framerate droppar tabbar du ur och tar en screenshot på CPU-temp, CPU-användning, CPU-frekvens (om det finns), GPU-temp, GPU-användning och GPU-frekvens.

Bakom processorkylaren finns bara processorn. Där behöver man normalt inte städa, men om det visar sig att din processor överhettas och klockar ner sig kan du behöva byta kylpastan.

GPU-Usage ligger bara runt 44%

Permalänk
Avstängd

Dator

@LemonIllusion: De vart bättre av att installera windows 10 igen, nu ser jga dock att mitt graffe kan gå upp i 80C, är de något farligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

@LemonIllusion: De vart bättre av att installera windows 10 igen, nu ser jga dock att mitt graffe kan gå upp i 80C, är de något farligt?

För ett 580 tycker jag inte att 80C inte låter som så farligt mycket (nvidias specificerade maxtemp är 97C). Men det beror ju lite på hur hårt kortet jobbar. Vad ligger GPU usage på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar