Permalänk
Medlem

Kan man lägga till Avanza World Tech by TIN när man redan har TIN Ny Teknik, eller är det bara dumt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Vi har fått tillökning i familjen och vi försöker komma på hur vi smartast och smidigast ska kunna spara/investera delar av barnbidraget och eventuella födelsedagspengar som kommer från släkten.

Det finns ett ISK på Avanza som just nu står på min sambo. Tanken är att pengarna ska få vara kvar där tills dottern har hunnit gå ut gymnasiet innan de förs över till henne. En del kanske kommer att behövas tidigare exempelvis för körkort och liknande utgifter tidigare.

Kontot på Avanza tänkte vi ändra så vi båda har tillgång till det men alla beslut kommer att tas gemensamt om hur pengarna placeras där.

Tips på lämpliga fonder? Tänker själv ganska brett men ändå med teknikfokus i grunden och självklart fonder med låg avgift.

Eller ska vi tänka om från början och göra nåt helt annat med pengarna?

Jag hade inte gett pengarna till någon som nyss gått ut gymnasiet om inte personen är väldigt mogen. Jag slarvade bort alla pengar jag fick på festande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Kan man lägga till Avanza World Tech by TIN när man redan har TIN Ny Teknik, eller är det bara dumt?

Nej, skulle kalla det ett bra komplement. I Ny Teknik har du främst nordiska småbolag och i World Tech har du medelstora globala bolag. Äger själv båda och kommer göra det långsiktigt.

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Vi har fått tillökning i familjen och vi försöker komma på hur vi smartast och smidigast ska kunna spara/investera delar av barnbidraget o

Finns rätt bra genomgång med för/nackdelar hos Placera:

Del 1: https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/06/23/barnsp...
Del 2: https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/06/25/barnsp...

Permalänk
Medlem

Går det tufft för Intel så går det desto bättre för AMD:

Intäkter: +26%
Marginal: 41%-> 44%

Stor ökning av försäljning av Ryzen men sämre för GPU-sidan.

http://crweworld.com/article/news-provided-by-globenewswire/1...

Tekniskt så verkar 2021 ha en hel del att bjuda på:

5 mm tillverkning
Zen 4
RDNA 3

https://www.notebookcheck.net/AMD-essentially-confirms-5-nm-Z...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Tack för den. Ska provköra och om lusten och tiden infinner sig (någon gång i framtiden kanske ) bygger jag eventuellt ett GUI till den.

Hoppas du får nytta av den. Om du hittar på förbättringar så gör en pull request bara

Permalänk
Medlem

Vilket fastighetsbolag kan va de bästa och satsa på då ? Äger några genova stam aktier just nu.
Tänker mestadels på utdelningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony86:

Vilket fastighetsbolag kan va de bästa och satsa på då ? Äger några genova stam aktier just nu.
Tänker mestadels på utdelningar.

Äger SBB-B. Deras innehav består av hyresrätter (stabil och säker intäkt med bra kassaflöde) samt samhällsfastigheter (skolor, boenden mm). Samhällsfastigheternas hyresgäster är skattefinansierade. Hyran som en skola betalar tas från barnpengen och detta är en del av kommunens skatt. Såvida det inte sker en gigantisk skattereform i Sverige så är det den stabilaste och tryggaste hyresgästen.
Mycket "trygg" fastighetsmodell.

Men visst - kommersiella bolag som tex Balder eller Fabege som äger kommersiella lokaler i centrala delar av stan har högre hyresintäkter och därmed kan ha högre utdelningar, men de riskerar att stå med vakanta byggnader om en kris kommer och slår.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Äger SBB-B. Deras innehav består av hyresrätter (stabil och säker intäkt med bra kassaflöde) samt samhällsfastigheter (skolor, boenden mm). Samhällsfastigheternas hyresgäster är skattefinansierade. Hyran som en skola betalar tas från barnpengen och detta är en del av kommunens skatt. Såvida det inte sker en gigantisk skattereform i Sverige så är det den stabilaste och tryggaste hyresgästen.
Mycket "trygg" fastighetsmodell.

Men visst - kommersiella bolag som tex Balder eller Fabege som äger kommersiella lokaler i centrala delar av stan har högre hyresintäkter och därmed kan ha högre utdelningar, men de riskerar att stå med vakanta byggnader om en kris kommer och slår.

Ja sbb ser riktigt lockande ut Den har ju rätt inriktning nu också.
Dom står ganska lågt i kurs också sbb så går ju och köpa på sig bra många.
Dom hade ju gjort bra ifrån sig i kvartalsrapporten också om jag läst rätt. men aktien sjönk väll ändå av nån anledning.

Ja sånna som äger kontor å sånt i större städer som fabege och balder då. Dom lär ju få de tufft framöver. Skulle tro att de blir säkert lite tungt efter pandemin också. Skulle gissa flera företag fortsätter med online möten då de lär vara mycke billigare än och ha en lokal för de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony86:

Ja sbb ser riktigt lockande ut Den har ju rätt inriktning nu också.
Dom står ganska lågt i kurs också sbb så går ju och köpa på sig bra många.
Dom hade ju gjort bra ifrån sig i kvartalsrapporten också om jag läst rätt. men aktien sjönk väll ändå av nån anledning.

Ja sånna som äger kontor å sånt i större städer som fabege och balder då. Dom lär ju få de tufft framöver. Skulle tro att de blir säkert lite tungt efter pandemin också. Skulle gissa flera företag fortsätter med online möten då de lär vara mycke billigare än och ha en lokal för de.

SBB sjönk eftersom de emitterade nya aktier. Fler aktier i omlopp = bra för företaget (de slipper ta lån), dåligt för gamla aktieägarna då deras aktier bli värda lite mindre.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

SBB sjönk eftersom de emitterade nya aktier. Fler aktier i omlopp = bra för företaget (de slipper ta lån), dåligt för gamla aktieägarna då deras aktier bli värda lite mindre.

jaha men då är jag med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

SBB sjönk eftersom de emitterade nya aktier. Fler aktier i omlopp = bra för företaget (de slipper ta lån), dåligt för gamla aktieägarna då deras aktier bli värda lite mindre.

Tekniskt sett borde de inte bli värda mindre. Andelen av värdet späds inte ut.

Exempel: Bolaget är värderat till 10 miljoner, med 10 miljoner aktier ute värda 1kr per styck. Företaget behöver cash, så de gör en nyemmision på 5 miljoner aktier a 1kr styck.

Företaget bör du vara värt 15 miljoner, eftersom originalvärderingen borde stå kvar, plus att de har 5 miljoner till i kassan. Det finns nu 15 miljoner aktier värda 1kr styck.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Tekniskt sett borde de inte bli värda mindre. Andelen av värdet späds inte ut.

Exempel: Bolaget är värderat till 10 miljoner, med 10 miljoner aktier ute värda 1kr per styck. Företaget behöver cash, så de gör en nyemmision på 5 miljoner aktier a 1kr styck.

Företaget bör du vara värt 15 miljoner, eftersom originalvärderingen borde stå kvar, plus att de har 5 miljoner till i kassan. Det finns nu 15 miljoner aktier värda 1kr styck.

Fast aktiekursen och företagets värde har ju inget med varandra att göra.
När Apple genomför buy-back så minskar de sin kassa och minskar antalet aktier i omlopp.
Om man följer ditt resonemang ska inte apples aktiekurs höjas av en genomförd buy-back.
I praktiken är det annorlunda. Mindre aktier = högre kurs, fler aktier= lägre kurs.

Om man ska fördjupa sig i SBB så har de emitterat nya D aktier (liknar företagsobligationer) med en förutbestämd ränta på 7%.
SBB har alltså förbundit sig att betala en högre utdelning till de som har köpt dessa aktier. Och SBBs kostnad är alltså 7% av kapitalet de får in. Detta leder till minskade förväntningar om intäkter (pga större utgifter) och något lägre aktiekurs.

Själv köpte jag SBB när Ilja (VDn) blev anklagat för insiderbrott, då betalade jag ca 15.70kr per aktie. Visst 65% i värdeökning på 2 månader är mindre än 85% som jag hade som max, men jag är nöjd ändå=)

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Fast aktiekursen och företagets värde har ju inget med varandra att göra.

Eh, jo det är liksom definitionen på företagets värde. Antal aktier * aktiepriset = värdet.

Sen just i detta fall med SBB så kanske de gjorde någon specialare, men mitt exempel var generellt vad gäller nyemissioner. Ditt exempel lät också generaliserat, så jag ville göra ett tillägg där.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Fast aktiekursen och företagets värde har ju inget med varandra att göra.

Av ren nyfikenhet, hur definierar du ett aktiebolags värde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Tekniskt sett borde de inte bli värda mindre. Andelen av värdet späds inte ut.

Exempel: Bolaget är värderat till 10 miljoner, med 10 miljoner aktier ute värda 1kr per styck. Företaget behöver cash, så de gör en nyemmision på 5 miljoner aktier a 1kr styck.

Företaget bör du vara värt 15 miljoner, eftersom originalvärderingen borde stå kvar, plus att de har 5 miljoner till i kassan. Det finns nu 15 miljoner aktier värda 1kr styck.

Det beror väl helt på vad på pengarna de tar in används till? Jag håller med ditt resonemang ifall pengarna används för att bygga ut eller investera i verksamheten. Då skapar nyemissionen ett mervärde i bolaget som bör återspeglas i börsvärdet.

Bränner de däremot pengarna på löpande omkostnader ger ju nyemissionen inget höjt värde av företaget, det blir detsamma som att låna till kostnaderna. Det är så klart förståeligt att nyemissionen krävs pga. det rådande läget, men aktiekursen måste sjunka för att återspegla bolagets värde.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Eh, jo det är liksom definitionen på företagets värde. Antal aktier * aktiepriset = värdet.

Sen just i detta fall med SBB så kanske de gjorde någon specialare, men mitt exempel var generellt vad gäller nyemissioner. Ditt exempel lät också generaliserat, så jag ville göra ett tillägg där.

Skrivet av joakim99:

Av ren nyfikenhet, hur definierar du ett aktiebolags värde?

Det finns nåt som kallas för bolagets kapitaliseringsvärde - helt riktigt är det antal aktier * kursen. Kapitaliseringsvärde ändras varenda sekund för att kursen inte är stabil.

Men bolagets värde, i min mening, är ju ett värde av alla dess tillgångar och skulder. Bolagets värde ser man på balansräkningen. Den skall spegla alla tillgångar som finns i bolaget här och nu. Skulle bolaget konka idag och alla tillgångar skulle säljas av - det är ju det som är bolagets värde. Utan några som helst "hopp" om framtida intjäningar, nya teknologier som ännu inte finns och andra förhoppningar/spekulationer som utgör kapitaliseringsvärdet och aktiekursen.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Men bolagets värde, i min mening, är ju ett värde av alla dess tillgångar och skulder. Bolagets värde ser man på balansräkningen. Den skall spegla alla tillgångar som finns i bolaget här och nu. Skulle bolaget konka idag och alla tillgångar skulle säljas av - det är ju det som är bolagets värde. Utan några som helst "hopp" om framtida intjäningar, nya teknologier som ännu inte finns och andra förhoppningar/spekulationer som utgör kapitaliseringsvärdet och aktiekursen.

Om du skall köpa ett onoterat bolag så kommer du så gott som alltid behöva betala mer än detta beloppet, dvs bolaget är mer värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Om du skall köpa ett onoterat bolag så kommer du så gott som alltid behöva betala mer än detta beloppet, dvs bolaget är mer värt.

Fast om bolaget skulle konka så blir aktievärdet till noll och är helt ointressant.
Däremot bolagets kassa och alla tillgångar utgör bolagets värde i ett konkursbo. Det är hårdvaluta och det är det som är bolagets värde i mina ögon.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Däremot bolagets kassa och alla tillgångar utgör bolagets värde i ett konkursbo. Det är hårdvaluta och det är det som är bolagets värde i mina ögon.

då kan det inte vara lätt att hitta köpvärda bolag på börsen.

Permalänk
Medlem

Tog bort Avanza Global & Avanza Emergning Markets då de är nästan helt identiska med länsförsäkringarna.. Om det här ser bra ut kommer jag starta ett månadssparande i dessa fonder.

Ser ut så här just nu.

Global:
Länsförsäkringar Global Indexnära

Sverige:
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
SEB Sverige Indexfond

Tillväxt:
Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A

Europa:
SPP Aktiefond Europa
Länsförsäkringar Europa Indexnära

USA:
Avanza USA
Länsförsäkringar USA Indexnära

Teknik:
TIN Ny Teknik A
Avanza World Tech by TIN
.

Har lite svårt med hur fördelningen ska vara? Hur skulle ni fördela här? Tänkte ifall man kan ha 50-60% i global, men det kanske är fel. Vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Det är redan så mycket usa i globalfonden att jag inte ser poängen med usa-fonder.

Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A är dyrare än Avanza Emergning Markets så jag hade valt avanzafonden.

Permalänk
Medlem

@adzer: Shit, har missat det helt. Kollade nu igen och såg nu att både LF Global och USA har nästan identiska "Största Innehav". Ska jag ta bort LF USA, men behålla Avanza USA? Eller bort med det också?

Permalänk
Medlem

Min nuvarande portfölj. Tog bort räntepapperna och la över på ett sparkonto istället. Då räntorna gick i snitt ner (bara långa USD som gick bra, men befarade att den skulle gå ner mer då dollarn sjunker som en sten). Så har ungefär lika mycket på sparkonto som aktie-fonder.

Andel.........Fond
45,00%......Avanza Global
8,00%........Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK
8,00%........Spiltan Globalfond Investmentbolag
4,00%........Handelsbanken Hälsovård Tema (A1 SE)
4,00%........Länsförsäkringar Fastighetsfond A
8,00%........Avanza Emerging Markets
8,00%........AMF Aktiefond Asien Stilla havet
15,00%......Deutsche Boerse Commodities Xetra-Gold ETC

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

@adzer: Shit, har missat det helt. Kollade nu igen och såg nu att både LF Global och USA har nästan identiska "Största Innehav". Ska jag ta bort LF USA, men behålla Avanza USA? Eller bort med det också?

Jag skulle ta bort bägge USA fonderna och bara köra med globalfonden; där har du all USA du behöver.

Tänk också på att dina teknikfonder väger ganska tungt i sverige och till viss del europa så du kanske får lite för mycket där. Man får bygga ihop en portfölj och se resultatet. Svårt att bara höfta namn hit eller dit och ha koll på fördelning av innehavet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av RSX:

@adzer: Shit, har missat det helt. Kollade nu igen och såg nu att både LF Global och USA har nästan identiska "Största Innehav". Ska jag ta bort LF USA, men behålla Avanza USA? Eller bort med det också?

Ser ut som att du har valt delvis efter morningstar betyg? Det är inte dumt men Avanzas Global/Europa/Tillväxt är matarfonder och går in i ett stort europeisk fondbolag med många års data tillgänglig. Dock inte en enskild fond. Jämför gärna mot Länsförsäkringars dito och index hos mottagarbolaget se om det går att motivera den något högre avgiften hos LF. Dessutom går ju affären igenom snabbare med Avanza-fonderna hos avanza.
Jag gjorde kalkylen och tog beslutet att avsaknaden av lång historik (och således obefintligt morningstarbetyg) inte är viktigt för mig. De är indexfonder och de följer index. Att köra LF är inte heller på något sätt fel.

Både TIN Ny teknik och Spiltan Investmentbolag är rätt "dyra" men bra presterande fonder. Jag kör dessa själv och då hos SAVR som har lägre avgift för just dessa fonder än Avanza. Fundera på om det är värt kostnaden att ha allt hos Avanza. Det går även att månadsspara hos SAVR. Går ju även bra att börja på Avanza och sedan fortsätta på SAVR när du är varm i kläderna. Att flytta fonderna är dock inte något som är möjligt har jag för mig.

Skrivet av adzer:

Jag skulle ta bort bägge USA fonderna och bara köra med globalfonden; där har du all USA du behöver.

Jag instämmer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ser ut som att du har valt delvis efter morningstar betyg? Det är inte dumt men Avanzas Global/Europa/Tillväxt är matarfonder och går in i ett stort europeisk fondbolag med många års data tillgänglig. Dock inte en enskild fond. Jämför gärna mot Länsförsäkringars dito och index hos mottagarbolaget se om det går att motivera den något högre avgiften hos LF. Dessutom går ju affären igenom snabbare med Avanza-fonderna hos avanza.
Jag gjorde kalkylen och tog beslutet att avsaknaden av lång historik (och således obefintligt morningstarbetyg) inte är viktigt för mig. De är indexfonder och de följer index. Att köra LF är inte heller på något sätt fel.

Instämmer. Avanza Global och Länsförsäkringar är båda indexfonder som följer samma index. Därför spelar det nästan ingen roll vilken fond man väljer, bortsett från vilken avgift de har.

Morningstar-betyg är dessutom helt irrelevant eftersom de är indelade i olika kategorier. Där dyra "aktivt förvaltade" fonder som siktar på råvaror kan ha 5 stjärnor, medan vissa billiga globala indexfonder kan få en stjärna. Detta eftersom den aktivt förvaltade fonden hör till en annan kategori än indexfonden samtidigt som bara 10% av fonderna i sin egen kategori kan få 5 stjärnor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Ok, Ser det bättre ut nu då?

Global:
Länsförsäkringar Global Indexnära

Sverige:
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
SEB Sverige Indexfond

Tillväxt:
Avanza Emergning Markets

Europa:
Avanza Europa

Teknik:
TIN Ny Teknik A
Avanza World Tech by TIN
.
.
Läste att pga beskattningsregler så är det fördel LF Global, även att den har högre avgift.
När det gäller teknikfonderna och savr vill jag helst spara på ett ställe, även om avgiften blir lite högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Ok, Ser det bättre ut nu då?

Global:
Länsförsäkringar Global Indexnära

Sverige:
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
SEB Sverige Indexfond

Tillväxt:
Avanza Emergning Markets

Europa:
Avanza Europa

Teknik:
TIN Ny Teknik A
Avanza World Tech by TIN
.
.
Läste att pga beskattningsregler så är det fördel LF Global, även att den har högre avgift.
När det gäller teknikfonderna och savr vill jag helst spara på ett ställe, även om avgiften blir lite högre.

Hej,
Något åt detta håll skulle kunna fungera.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< Rivan92 >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Namn Andel (%) Avgift (%) Risk Stdav (%) Sharpekvot Kategorier Sverige (%) Asien (%) Stora (%) Medelstora (%) Små (%) 1 d 1 m 3 m 6 m i år 1 år 3 år 5 år ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Länsförsäkringar Global Indexnära 50,00 0,22 6 15,40 0,72 Global, Mix bolag 0,91 1,56 83,61 16,38 0,01 0,20 1,07 -0,03 -10,27 -6,67 -1,65 34,50 47,22 Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10,00 0,28 6 16,14 0,62 Sverige 99,64 - 30,16 64,64 5,21 0,56 8,11 14,32 4,99 7,98 20,64 44,91 82,45 SEB Sverige Indexfond 5,00 0,26 6 16,31 0,49 Sverige 94,04 - 48,20 31,48 20,32 -0,32 6,39 15,61 0,39 1,51 12,73 31,79 50,00 Avanza Emerging Markets 10,00 0,29 6 - - Tillväxtmarknader - 77,99 86,65 12,07 1,28 1,27 1,36 6,75 -10,73 -7,89 -3,22 - - Avanza Europa 5,00 0,17 5 - - Europa, Mix bolag 2,83 - 85,51 14,38 0,11 0,56 0,50 4,61 - - - - - TIN Ny Teknik A 10,00 1,59 6 - - Branschfond, Ny teknik 54,14 - 11,49 46,16 42,34 0,47 7,55 23,18 24,42 33,20 45,37 - - Avanza World Tech by TIN 10,00 1,34 5 - - Branschfond, Ny teknik 3,09 1,46 55,45 44,55 0,00 0,22 4,32 - - - - - - ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 100,00 0,48 5,85 15,58 0,69 20,99 8,73 66,87 27,23 5,91 0,37 3,01 6,02 -3,82 0,08 7,16 35,90 52,86 Land Andel (%) | Region Andel (%) | Bransch Andel (%) | Storlek Andel (%) ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- USA 39,15 | Nordamerika 40,75 | Finans 19,91 | Stora bolag 66,87 Sverige 20,99 | Sverige 20,99 | Teknik 19,51 | Medelstora bolag 27,23 Japan 4,67 | Västeuropa exkl Sverige 20,47 | Sjukvård 14,80 | Små bolag 5,91 Kina 4,08 | Asien exkl Japan 8,73 | Kommunikation 12,04 | Storbritannien 3,87 | Japan 4,67 | Industri 9,15 | Stora svenska bolag 31,29 Tyskland 3,14 | Australien och Nya Zeeland 2,23 | Konsument, cyklisk 8,01 | Medelstora svenska bolag 50,76 Frankrike 3,05 | Afrika och Mellanöstern 0,94 | Konsument, stabil 6,46 | Små svenska bolag 17,95 Schweiz 2,75 | Latinamerika 0,87 | Råvaror 3,22 | Danmark 2,21 | Östeuropa 0,36 | Energi 2,63 | Kanada 1,60 | | Fastigheter 2,16 |

Här har du bara globalfonden som en referens.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< Global Index >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Namn Andel (%) Avgift (%) Risk Stdav (%) Sharpekvot Kategorier Sverige (%) Asien (%) Stora (%) Medelstora (%) Små (%) 1 d 1 m 3 m 6 m i år 1 år 3 år 5 år ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Länsförsäkringar Global Indexnära 100,00 0,22 6 15,40 0,72 Global, Mix bolag 0,91 1,56 83,61 16,38 0,01 0,20 1,07 -0,03 -10,27 -6,67 -1,65 34,50 47,22 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 100,00 0,22 6,00 15,40 0,72 0,91 1,56 83,61 16,38 0,01 0,20 1,07 -0,03 -10,27 -6,67 -1,65 34,50 47,22 Land Andel (%) | Region Andel (%) | Bransch Andel (%) | Storlek Andel (%) ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- USA 64,85 | Nordamerika 68,04 | Teknik 19,26 | Stora bolag 83,61 Japan 7,94 | Västeuropa exkl Sverige 19,12 | Finans 14,61 | Medelstora bolag 16,38 Storbritannien 4,91 | Japan 7,94 | Sjukvård 14,35 | Små bolag 0,01 Schweiz 3,49 | Australien och Nya Zeeland 2,17 | Konsument, cyklisk 10,45 | Frankrike 3,35 | Asien exkl Japan 1,56 | Industri 10,13 | Stora svenska bolag 83,61 Kanada 3,19 | Sverige 0,91 | Kommunikation 9,19 | Medelstora svenska bolag 16,38 Tyskland 2,90 | Afrika och Mellanöstern 0,17 | Konsument, stabil 8,51 | Små svenska bolag 0,01 Australien 2,06 | Latinamerika 0,11 | Råvaror 4,09 | Nederländerna 1,33 | | Energi 3,17 | Sverige 0,91 | | Allmännyttigt 3,16 |

Och här jämför jag globalfonden med ditt fondval.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< Global Index vs Rivan92 >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Global Index Rivan92 Skillnad | Storlek Global Index (%) Rivan92 (%) Skillnad (%) --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- # Fonder 1 7 6 | Stora svenska bolag 83,61 31,29 -52,32 Andel (%) 100,00 100,00 0,00 | Medelstora svenska bolag 16,38 50,76 34,38 Avgift (%) 0,22 0,48 0,26 | Små svenska bolag 0,01 17,95 17,94 Risk 6,00 5,85 -0,15 | Stora bolag 83,61 66,87 -16,74 Stdav (%) 15,40 15,58 0,18 | Medelstora bolag 16,38 27,23 10,85 Sharpekvot 0,72 0,69 -0,03 | Små bolag 0,01 5,91 5,90 Land Global Index (%) Rivan92 (%) Skillnad (%) | Region Global Index (%) Rivan92 (%) Skillnad (%) --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- USA 64,85 39,15 -25,70 | Nordamerika 68,04 40,75 -27,29 Sverige 0,91 20,99 20,08 | Sverige 0,91 20,99 20,08 Kina 0,19 4,08 3,89 | Asien exkl Japan 1,56 8,73 7,17 Japan 7,94 4,67 -3,27 | Japan 7,94 4,67 -3,27 Kanada 3,19 1,60 -1,59 | Västeuropa exkl Sverige 19,12 20,47 1,35 Danmark 0,73 2,21 1,48 | Afrika och Mellanöstern 0,17 0,94 0,77 Taiwan 0,00 1,24 1,24 | Latinamerika 0,11 0,87 0,76 Sydkorea 0,00 1,19 1,19 | Östeuropa 0,00 0,36 0,36 Storbritannien 4,91 3,87 -1,04 | Australien och Nya Zeeland 2,17 2,23 0,06 Norge 0,16 1,00 0,84 | Bransch Global Index (%) Rivan92 (%) Skillnad (%) | Utveckling Global Index (%) Rivan92 (%) Skillnad (%) --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Finans 14,61 19,91 5,30 | 1 d 0,20 0,37 0,16 Kommunikation 9,19 12,04 2,85 | 1 m 1,07 3,01 1,95 Konsument, cyklisk 10,45 8,01 -2,44 | 3 m -0,03 6,02 6,05 Konsument, stabil 8,51 6,46 -2,05 | 6 m -10,27 -3,82 6,45 Allmännyttigt 3,16 2,10 -1,06 | i år -6,67 0,08 6,75 Industri 10,13 9,15 -0,98 | 1 år -1,65 7,16 8,81 Fastigheter 3,07 2,16 -0,91 | 3 år 34,50 35,90 1,39 Råvaror 4,09 3,22 -0,87 | 5 år 47,22 52,86 5,63 Energi 3,17 2,63 -0,54 | Sjukvård 14,35 14,80 0,45 |

Permalänk
Medlem

@adzer: Tack, det där ser ganska bra ut.