Permalänk
Inaktiv

Dator dog och startar inte igen

Hej Sweclockers

Satt och guidade en kollega via skype när min dator helt plötsligt stängde av sig utan några förvarningar. När jag försöker starta datorn igen så hörs ett högt "klick" från nätaggregatet. "Jävla skit" tänkte jag och antog att mitt corsair Rm650 gett upp men det fungerar fint i min gamla maskin som saknar PSU.

Specs:
Asus x99a
Intel i7 5820k
Sapphire r9 290 tri-x
Corsair rm650

Jag har provat att plocka ut ramstickor, kopplat ur allt onödigt inklusive GPU, kollat så CPUn sitter som den ska men det enda livstecknet den ger är två LEDs ovan för power och resetswitch som finns på moderkortet. Displayen som ska visa felkoder är också helt svart.
Är mitt moderkort rökt kanske?

Permalänk
Medlem

Inga distanser som åkt?
Verkar tyvärr som att moderkortet är stekt. Hör med återförsäljare om reklamation.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Medlem

1 minne behöver man också. Förr kunde det varierar och på några var det så noga att en av platserna behövde ha ett fungerande minne.

Nollställ bios. Antingen som det står i manualen eller ta ut batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Glöm inte dra ur strömkabeln och vara lugn så den hinner bli nollställd.

Edit:
Bruka displayen visa något om allt funkar?
Den borde väl ge en kod om man inte satt minnen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Subiray:

Inga distanser som åkt?
Verkar tyvärr som att moderkortet är stekt. Hör med återförsäljare om reklamation.

Nope, alla distanser sitter där om ska. Väntar på svar från CDON, ångrar lite att jag inte köpte från en fysisk butik i närheten. Om jag har otur så har CPUn också rykt :/

Skrivet av panpo98:

1 minne behöver man också. Förr kunde det varierar och på några var det så noga att en av platserna behövde ha ett fungerande minne.

Nollställ bios. Antingen som det står i manualen eller ta ut batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Glöm inte dra ur strömkabeln och vara lugn så den hinner bli nollställd.

Edit:
Bruka displayen visa något om allt funkar?
Den borde väl ge en kod om man inte satt minnen.

Jag var lite otydligt; jag har testat med minst en ramsticka :). Återställning av bios hjälpte inte heller. Jag tror att displayen ska visa en kod när allt fungerar som det ska men jag är inte helt hundra på det.

Permalänk
Medlem

Du menar en sådan där display med en hexkod i klockradio-stil? Vanligen brukar den visa FF för FelFritt. Annars så ska den räkna upp och fastna på på något värde. Ser du inget där så är nog moderkortet ajöss, brukar vara en felkod, även om minne, GPU, CPU eller något annat vitalt saknas.

Kan vara så att en säkring på moderkortet har gått och då hindrar ström från ATX24-kontakten. Lyser den gröna kontrollampan? Den ska lysa med bara ATX24-kontakten i.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Klickar PSU när du försöker starta med knappen?? Finns det NÅGOT som lyser? Vad som helst?

Hur gick det till? Stängde du av datorn som vanligt och sen dagen efter starta den inte?

Då kan jag meddela att ditt moderkort är rökt. Hände exakt samma sak för mig, förutom att mitt Asrock X99 itx var sprillans nytt. Var en sju helvetes procedur att få det utbytt, men fick tag på Asrock i Holland som hjärtligt snällt ställde upp på att byta ut det.

Lycka till med allt iaf!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OldComputer:

Du menar en sådan där display med en hexkod i klockradio-stil? Vanligen brukar den visa FF för FelFritt. Annars så ska den räkna upp och fastna på på något värde. Ser du inget där så är nog moderkortet ajöss, brukar vara en felkod, även om minne, GPU, CPU eller något annat vitalt saknas.

Kan vara så att en säkring på moderkortet har gått och då hindrar ström från ATX24-kontakten. Lyser den gröna kontrollampan? Den ska lysa med bara ATX24-kontakten i.

Yes, en sådan display, den visar ingenting alls. Moderkortet har en power och resetswitch integrerat på brädan med en LED ovanför varje, båda lyser.

Skrivet av eucalyptus:

Klickar PSU när du försöker starta med knappen?? Finns det NÅGOT som lyser? Vad som helst?

Hur gick det till? Stängde du av datorn som vanligt och sen dagen efter starta den inte?

Då kan jag meddela att ditt moderkort är rökt. Hände exakt samma sak för mig, förutom att mitt Asrock X99 itx var sprillans nytt. Var en sju helvetes procedur att få det utbytt, men fick tag på Asrock i Holland som hjärtligt snällt ställde upp på att byta ut det.

Lycka till med allt iaf!

Jag försökte starta datorn direkt efter att den stängde av sig men inget hände.
Ja, PSU klickar EN gång varje gång jag försöker starta med knappen sedan måste jag bryta/starta strömmen på nätagget för att den ska ge ifrån sig ett nytt klick

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Låter nästan som den slår ifrån av någon sorts kortis. som en jordfelsbrytare fast inbyggt. Har du provat trycka på START knappen på chassit/moderkortet också? satt du inte tror den ska starta bara av att du trycker på agget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tazk3n:

Låter nästan som den slår ifrån av någon sorts kortis. som en jordfelsbrytare fast inbyggt. Har du provat trycka på START knappen på chassit/moderkortet också? satt du inte tror den ska starta bara av att du trycker på agget.

Ja visst låter det som att någon säkerhetsbrytare slår ifrån Japp jag klickar på startknappen på chassit när klicket hörs i min video..

Det hjälpte inte heller att flasha om bios med bios flashback. Jag får plocka från min trogna fx8350 tills vidare D:

Permalänk
Inaktiv

Så. Nu har man skaffat ett nytt moderkort och lyckas inte gå igång maskinen. nätagget slår inte längre ifrån strömmen men statusdisplayen visar 00. fan också