AMD Radeon-partnern VTX3D lägger ned verksamheten

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Okej... ärlig fråga här.
Hur många känner till detta märket innan denna nyhet?

Jag gör det inte iaf.
Så det kanske har en del att göra med nedläggningen, då man måste synas för att sälja.

De fanns alltid med på prisjakt med en variant på samtliga kretsar från AMD iaf, men det var sällan någon supervariant och oftast lite dyrare än de populärare märkena (inte alltid).

Visa signatur

YES!!! I cna splee

Permalänk
Inaktiv

VTX3D har verkligen varit sällsynt, senast jag såg ett sådant kort var nog vid lanseringen av HD 7970. Var så pass svårt att få tag i kort att dessa syntes lite lättare, även i våra svenska butiker. Nu är det ju bara ett varumärke så ingen större förlust. Några av de andra märkena som nämnts i tråden är det likadant med, ett fåtal företag med olika varumärken för olika marknader och liknande.

Skrivet av Paddanx:

Dessa känner jag till, inte Sparkle och Jetway dock, är de något litet Nvidia märke kanske, eller har jag missat fler små AMD märken?
Men PoW, Leadtek och Albatron gjorde väl bara Nvidia kort, eller?

Matrox är dock ett helt annat chip egentligen, men de 3:e part sålde väl också vill jag minnas.

Edit: Minns jag hade något GeCuve x1300 eller något sånt, som är sålt sedan ett tag tillbaka. His Radeon 9600... första med "Low-K" chip tillverkning. Inno3D hade jag nån 6800 (Nvidia) för länge sedan också.. minns en hel del av dessa olika faktiskt. Var en tid när grafikkort inte kostade såå mycket som de gör idag (titta på dig Nvidia och 10kkr+ kort) men du fick byta GPU var 6:e månad annars var du långt efter på 1 år

Skrivet av Teddis:

Mja jag påstod inte att jag kände till alla Men Matrox är väl ingen partnertillverkare utan gör sina egna grafikchip (bl. annat) som de sen sätter på sina egna kort. (Sen försökte jag ju bara lista de som är kvar i detta nu och är inte så säker på att alla dina är det?)

"Gainward" trodde jag däremot att någon skulle anmärka att jag glömde! Orkade inte göra en edit när jag kom på.

Matrox använder AMDs GCN-baserade grafiklösningar idag till och med: http://www.anandtech.com/show/8480/matrox-to-use-amd-gpus-in-...

PR hos Matrox: http://www.matrox.com/graphics/en/press/releases/2014/graphic...

“AMD is excited to work with Matrox to deliver compelling industry leading GPUs for their professional users,” said Matt Skynner, corporate vice president and general manager, Graphics Business Unit, AMD. “AMD delivers solutions, backed by rock solid drivers, that allow users to realize the full potential of their workstations and produce outstanding results backed by high quality hardware and software application support.”

“The AMD Graphics Core Next (GCN) GPU we selected for our new product line allows Matrox to continue designing and manufacturing professional, reliable video cards. Matrox add-in boards strike the perfect balance between video output density, performance and power consumption,” said David Chiappini, vice president of research and development, Matrox Graphics. “Our enterprise and industrial customers will continue to benefit from Matrox multi-display board designs, easy-to-use PowerDesk software, direct customer support and long product life cycles.”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jacob:

@Paddanx @Loxus @GarfieldPower @Stoff3th3m4n VTX3D har sålts i Sverige tidigare, nu senast med Radeon 300-serien och Fiji (R9 Nano). Däremot har de aldrig varit lika väl representerade hos svenska återförsäljare som andra märken.

Och det är för att...?