Är det värt att köpa Star Citizen?

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa Star Citizen?

Hej!

För ett tag sedan bad jag om spelråd efter som jag nyligen köpt en ny dator. En snubbe skrev att jag borde köra Star Citizen, och nu har jag börjat söka runt och kolla lite mer på det. Jag blev direkt intresserad och nu är jag väldigt sugen på att köpa, men är det värt att betala ca. 640kr för ett packet och SQ42? Jag har inte så mycket pengar för tillfället och vågar inte ta stora risker med spel.

/Gustav

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganax:

Hej!

För ett tag sedan bad jag om spelråd efter som jag nyligen köpt en ny dator. En snubbe skrev att jag borde köra Star Citizen, och nu har jag börjat söka runt och kolla lite mer på det. Jag blev direkt intresserad och nu är jag väldigt sugen på att köpa, men är det värt att betala ca. 640kr för ett packet och SQ42? Jag har inte så mycket pengar för tillfället och vågar inte ta stora risker med spel.

/Gustav

Vänta till spelet är klart istället

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mycket pengar dem redan har samt att inget spel har kommit ut ännu skulle jag väntat tills spelet släppts.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

@Ganax: Hej, jag var med och kickstartade Star Citizen. Sedan dess har jag inte alls gillat utvecklingen, då focus för utvecklarna dom senaste 3 åren har legat på att släppa rymdskepp efter rymdskepp, som sedan säljs för riktiga pengar.

Själva spelet om man kan kalla det för det än, känns fortfarande som en väldigt buggig rymd modifikation av Crysis, med extremt lite innehåll. Med nuvarande takt kan jag inte se att en fullversion av spelet skulle släppas dom närmsta 3-4åren. Så avvakta med lägga pengar på det imo.

Permalänk
Medlem

Jag har det redan och det finns inte jättemycket att göra. Spara pengarna och vänta tills det är klart.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Man undrar ju vart alla pengarna går och om det någonsin kommer ett färdigt spel. Så länge utvecklarna kan få in massor med pengar på att släppa nya skepp lite då och då så finns det kanske inte så mycket incentive att skapa innehåll..

(nej jag har inte köpt det så jag vet kanske inte vad jag talar om)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har redan köpt det o skulle säga som resterande här. Bättre att vänta tills det är klart.

Permalänk

Håller med de tidigare talarna, om du inte är säker så köp aldrig spel generellt innan hela spelet är ute. Just nu är det själva grundstommen som är ute för test för de som har backat upp spelutvecklingen, det har blivit stabilare med varje uppdatering de har gjort så utvecklingen gått framåt.

Det du kan göra om du är sugen på detta spel är att i alla fall registrera ett konto på RSI. I augusti månad kommer Star Citizen komma till Gamescon och de brukar ha en free flight helg / vecka. Då alla som har ett konto får prova på spelet. Så håll utsikt efter det på deras sida, vi på Asgard brukar skriva ut denna information på vår forumtråd på SweClockers om dessa möjligheter för de som är intresserade.

I nästa patch, som förhoppningsvis kommer ut denna månad, så kommer det lite nytt innehåll till Crusader (PU). En ny rymdstation som är mera anpassad för pirater och andra inte så laglydiga piloter. Innan året är slut eventuellt så kommer FPS modulen att kicka igång på riktigt, planeter kommer kanske ut tidigast i slutet eller i början av nästa år. För tillfället så är test miljön just runt Crusader, en planet, och de ska utöka det till hela Stanton systemet i de kommande patcherna.

Länk till ARK Starmap - Stanton system
https://robertsspaceindustries.com/starmap?location=STANTON&camera=54.72,28.87,0.0056,0,0

Squadron 42, singel player kampanjen, har de sagt att de försöker sikta på slutet av detta året. Misstänker att det blir uppskjutet till nästa, men det går alltid att hoppas på att det kommer ut.

Men har du frågor eller annat du skulle vara intresserad av så hör gärna av dig eller kom förbi Asgards teamspek. Det är några utav oss som har väntat några år och är relativt insatta i den här degen, som förhoppningsvis blir en saftig och god bakelse.

Om du eller några andra har vägarna förbi Dreamhack nu i november, är ni alltid välkomna och prata om Star Citizen med oss där. Asgard Gaming kommer ha en monter för just Star Citizen.

Asgard Gaming Star Citizen tråd på SweClockers

Permalänk
Medlem

Går det att kalla Star Citizen för ett spel? Mitt svar skulle vara nej, i detta läge. Det jag tycker är viktigt att betona/nämna när man diskuterar Star Citizen är att Star Citizen är ett spel under utveckling. Om man förväntar sig idag ett färdigt spel där man kan spendera hundartals med timmar i ett stort universum kommer man bli besviken.

Den vision som Star Citizen vill uppnå kommer att ta tid. Kommer det då ta 3-4 till fyra år som Ronaldo skriver. Vem vet? Men jag tror inte det. Vad är det vi har idag? Universe patch 2.4 och snart patch 2.5. Vad innebär varje patch två punkt någonting? Varje gång vi får en patch är det ett steg närmare den fulla grunden. Vad är då den fulla grunden? Om ni klickade på Asgard Gamings länk till ARK Starmap tittar ni på den. STANTON. När alla STANTON planeter finns, när vi kan landa och utforska en hel måne. När Star Marine (FPS modulen) finns, när vi kan frakta och borra i asteroider. När hela systemet och grundläggande funktioner finns så är i princip den fulla grunden klar.

Mycket av det jag har nämnt är planerat att släppas i år, inte allt men mycket. Vilket betyder att vi kan se den fulla grunden någon gång i mitten av nästa år. Då dom har varit mycket bättre på att släppa patcher ganska kontinuerlig sen 2.0 så kan detta vara rimligt. Notera kan, inte kommer!

När det gäller pengarna

Jag tvivlar inte på att utvecklarna gillar pengar. Jag skulle också vilja ha massa pengar som någon dåre har gett mig för att dom vill köpa ett fiktivt skepp av mig. Jag tror säker att Chris Roberts tar ut en fet lön som har bara ökat desto dyrare Star Citizens skepp har blivit. Men tvivlar jag en sekund och tror att Chris Roberts inte är genuin när han säger att han vill leverera det här spelet? Jag tvivlar inte en sekund. Varför har han då vunnit mitt förtroende på det här projektet? Pågrund av universe release 2.0 några av er minns säker när det kom ut för första gången, lag och server krasher. Men ändå var det ett bevis på konseptet. Star Citizen är inte omöjligt.

Med tanke på att stabiliteten och gameplay bara har blivit bättre för varje patch förstår jag inte varför man behöver tvivla. Det enda jag är orolig över när det gäller Star Citizen är hur dom ska finansiera spelet i framtiden då dom har sagt att dom inte ska sälja skepp på samma sätt och att dom varken ska vara pay2win eller pay2play. Jag tycker inte att det är dålig att dom tar mycket pengar för skeppen innan spelet är släppt. Man kommer ändå att kunna spela till sig alla skeppen när spelet är ute. Och tro det eller ej men Star Citizen behöver faktisk pengarna. Spelet Destiny hade 140 miljoner dollar i utvecklings kostanad och Star Wars the Old Republic hade 200 miljoner. Båda spelen är inte alls lika ambitiös
som Star Citizen. (Star Citizen har idag 117 miljoner)

Om ni en dag i framtiden bestämmer er för att ge spelet en chans och tycker det är kul, hoppas jag att vi mötts på Asgard Gamings TS.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_most_expensive_video_ga...

Så Gustav tycker jag att du ska köpa Star Citizen precis som dom andra säger så är svaret nej vänta istället. Som Asgard Gaming säger tycker jag att du ska prova på free flight. Men det kommer nog inte vara dags fören tidigast i slutet av detta år att köpa spelet. Men det kommer att vara värt väntan

Visa signatur

Leaders för den svenska organisationen Asgard:

Asgards Discord: https://discord.gg/zs5humSzF7

Permalänk

Ganax,

Ifall du har missat så har du möjlighet att prova Star Citizen under Gamescom, de har en Free Flight just nu till och med måndag den 22:a augusti. Du får möjlighet att prova tre skepp, Mustang Gamma, Sabre och Freelancer.

Allt du behöver göra är att skapa ett konto och följa deras instruktioner på hemsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganax:

Hej!

För ett tag sedan bad jag om spelråd efter som jag nyligen köpt en ny dator. En snubbe skrev att jag borde köra Star Citizen, och nu har jag börjat söka runt och kolla lite mer på det. Jag blev direkt intresserad och nu är jag väldigt sugen på att köpa, men är det värt att betala ca. 640kr för ett packet och SQ42? Jag har inte så mycket pengar för tillfället och vågar inte ta stora risker med spel.

/Gustav

Har du ont om pengar och inte vill ta risker så ska du absolut inte köpa ett spel som inte är färdigt. Om du inte tycker det är helt ok om du aldrig får ett komplett spel för pengarna, köp något annat.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

har alpha access men inte spelat något sedan combat modulen. Det jag sett motiverar inte ett köp bara för att ha något att spela nu. Det skulle isåfall vara ifall man är väldigt intresserad av spelet och vill följa utvecklingen.

Med det sagt så har jag inte testat dom nya modulerna men jag hade nog lagt pengarna på något roligare man kan spela nu.

Jag ser fram emot star citizen men jag har nog aldrig sett så mycket hype kring ett spel. Oavsett hur bra det än blir kommer det aldrig kunna leva upp till mångas förväntningar.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Mitt råd: köp inte. 640 spänn för ett spel som är i Alpha (ovanpå Kickstartern då...) för en utvecklare som inte är liten känns som ett vansinnigt rån. Jag skulle aldrig betala fullpris++ för ett spel som är långt ifrån färdigt...

De flesta Early Alpha Access-titlar förtjänar att väntas på. Diplomatiskt sagt va? EAA är fantastiskt och det ger små utvecklare helt nya möjligheter att få fram unika spel.

Jag älskar SCs koncept och det är vackert, men har väntat med att köpa då möjligheterna är begränsade. Utom om man har obegränsat med cash, det går utmärkt att köpa till möjligheter innan spelet är ett spel, d.v.s. de har sett till att webbshoppen funkar först av allt

Om man har VR eller multiskärmsetup med pilotjoystick, visst, prova och ha kul en stund och sen titta in var 10:e uppdatering medan man spelar annat, helt OK och värt pengarna då för en extra upplevelse att variera med.

Och vill man ha ett försteg så kan man ju levla så man är stark när MP går publikt. Men de brukar vara bra på att "balansera" sånt där.

Skrivet av PHJ:

Man undrar ju vart alla pengarna går och om det någonsin kommer ett färdigt spel. Så länge utvecklarna kan få in massor med pengar på att släppa nya skepp lite då och då så finns det kanske inte så mycket incentive att skapa innehåll..

(nej jag har inte köpt det så jag vet kanske inte vad jag talar om)

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, lite grann så är det. Men det tar 3 år att göra ett medelbra medelambitiöst spel idag, och 4-5 för en stor titel, så att SC är 5 år gammalt är inte problemet, många vet inte hur mycket jobb det är. Problemet är att SC är 5 år gammalt och har en bit kvar till att vara en stor titel eller färdigt, trots att en del av koncepten från Kickstartern övergivits. Och det är inte på grund av brist på utvecklingspengar, den saken är klar.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Man ska väl göra som i den fysiska byggbranschen som plus och andra tv-program tar upp - man betalar när arbetet är klart. Just byggbranschen är känd som den största bluffen av alla branscher.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

...men om ovanstående talare inte avskräckt dig tycker jag du ska kika på the completionist paketet. Bara $18 000+. Som hittat

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hybris6:

...men om ovanstående talare inte avskräckt dig tycker jag du ska kika på the completionist paketet. Bara $18 000+. Som hittat

Givet köp!

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Jag ångrar att jag inte köpte det tidigare. Men å andra sidan var det ett annat spel, som jag var mindre intresserad av, då. Det är på grund av de nya målen och pengarna som kommit in, på grund av förseningarna som jag hoppat på.

- Kanske börjar de sälja spelarkonton (utan skepp) när spelet är klart, för samma höga pris under något år.

- En del skepp kommer med LTI vilket gör att man slipper löpande kostnader (oklart hur stora, och om de är tänkta att vara motsv månadsavgifter).

- Man får ett litet försprång när det gäller att hitta i spelet och lära sig t ex flyga sitt skepp med de input devices man har, och har längre tid att bjuda in folk för att få krimskramsperks (dock finns t ex den där buggyn på listan).

Nackdelen är risken man tar.

Det är ingen lätt avvägning.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

@PHJ: En stor del av pengarna verkar gå till Chris Roberts lyxvilla

Permalänk
Medlem

kommer nog alldrig bli helt complete köp ej!!!

Permalänk
Medlem

Vi kan ta upp tråden om ytterligare 2 år
(önskar mitt skepp hade bränsle så det fungerade)

Permalänk
Medlem

Just nu är beroende på hur villig du är att deala med buggar och sämre performance, jag har kul i det just nu iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I dagsläget så är det inte helt klart att det blir ett ordentligt släpp.
Om det blir ett släpp så kommer spelet att bli pay-to-win. Eller så kan man ju kalla det pay-to-dominate. (Chris Roberts hävdar att det inte är pay-to-win för att de inte går att vinna i spelet...)

Så nej.

Permalänk
Medlem

Skit i spelet, känns som dom kommer hålla på 5-10 år till i denna takt innan om ens nånsin det blir ett fullständigt släpp..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cruentusa:

Vänta till spelet är klart istället

Då är han ju 80+ ?? hur tänkte du där.

Permalänk
Medlem

Necros gonna necro

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Lego Master

Jag är galet sugen på Star Citizen, men med tanke på utvecklingstakt, priser osv, så tycker jag Elite: Dangerous är ett fullgott substitut tills SC släpps på riktigt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag förväntar mig att Chris Roberts kommer att få för sig att lägga till strålspårning och vips så dröjer det ytterligare fem år!

Men bara tänk... Du flyger omkring i ditt rymdskepp och upptäcker i sista stund rymdskeppet som anfaller dig bakifrån tack vare att det reflekteras i en komets hölje av is!

Permalänk
Medlem

Svårt att tro att spelet nånsin blir klart tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror inte att det blir klart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror absolut det blir klart. Folk är griniga för att det tar tid men hittills har det inte tagit mer tid än många andra mmo. Sen blir folk obstinata om de får stryka något ur en patch men om man istället väljer att fokusera på vad de faktiskt släpper så ser man att utvecklingen går framåt.

Robert har ju redan från början sagt att han vill göra spelet enligt hans vision och slippa en Publisher som stressar fram skit.. Största anledningen att jag backat spelet är för att jag är trött på Fifa 37 med uppdaterade skins...

SQ42 kommer helt klart att släppas och bara det är värt 700 kr. Får de till sc som de vill blir det en grym bonus..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.