Från win 10 tillbaka till Win 7, nu fattas 23 ~GB, vart tog det vägen?

Permalänk
Inaktiv

Från win 10 tillbaka till Win 7, nu fattas 23 ~GB, vart tog det vägen?

Hej, jag provade nyligen Win10 men fick det helt enkelt inte att bli som jag ville, så gick tillbaka till win7, men nu så "fattas" det ~23GB som jag inte vet hur jag får tillbaka, googlade lite på det men vet inte om det är win10 updates som jag ska ta bort eller vad det är.

Helt enkelt gjorde jag så här: Win7 -> Win10 -> Win7(med 23GB mindre på min C: nu)

Så undrade om ngn som vet kan säga mig vad det är jag måste ta bort som stjäl 20GB för mig nu, kollade folder: $WINDOWS.~BT och där hade jag bara 500MB som enligt google då inte innehåller de filerna som jag vill ta bort.

Tack på förhand, Miothan

EDIT: Efter att jag gick tillbaka till Win7 så har jag startat om min dator ett antal gånger pga diverse saker, men så startade jag om den för 5 minuter sedan, så installerades en Win update, vilket är konstigt då jag inte laddade ner ngn update, och nu när jag kollade så hade jag helt plötsligt 33GB mer plats på min C: disk, allt detta super konstiga betendet gör ju inte precis att jag vill testa Win10 igen, dock glad att jag på ngt magiskt sätt fick tillbaka mer än jag förväntade mig att jag skulle ha. Mycket skumt, men eftersom det nu verkar ha löst sig så är jag nöjd (bara det nu är permanent haha ).

Problem löst tills vidare.
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Hej, jag provade nyligen Win10 men fick det helt enkelt inte att bli som jag ville, så gick tillbaka till win7, men nu så "fattas" det ~23GB som jag inte vet hur jag får tillbaka, googlade lite på det men vet inte om det är win10 updates som jag ska ta bort eller vad det är.

Helt enkelt gjorde jag så här: Win7 -> Win10 -> Win7(med 23GB mindre på min C: nu)

Så undrade om ngn som vet kan säga mig vad det är jag måste ta bort som stjäl 20GB för mig nu, kollade folder: $WINDOWS.~BT och där hade jag bara 500MB som enligt google då inte innehåller de filerna som jag vill ta bort.

Tack på förhand, Miothan

Ska finnas en map som heter windows.old på c:/ där det gamla operativsystemet sparas ifall du vill byta tillbaka

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fakkahe:

Ska finnas en map som heter windows.old på c:/ där det gamla operativsystemet sparas ifall du vill byta tillbaka

Det trodde jag med, men har inget Windows.old i min C: map, vill inte ha kvar win10 skräp som tar upp plats som jag annars kan använda, så är ganska frustrerande.

Och det fanns inget i "Disc Cleanup" heller, som jag såg andra föreslå när jag googlade runder.

Permalänk
Medlem

fick samma när jag hoppade i mellan w7-w10
slutade med att jag fick göra en ny installation men gjorde det till w10 sen gillade jag w10 bättre

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Det trodde jag med, men har inget Windows.old i min C: map, vill inte ha kvar win10 skräp som tar upp plats som jag annars kan använda, så är ganska frustrerande.

Och det fanns inget i "Disc Cleanup" heller, som jag såg andra föreslå när jag googlade runder.

Du har inte kvar de dolda mapparna direkt i C: som heter ~BT eller nåt sånt liknande med masssa Windows 10-filer i?

De borde iofs inte vara såpass stora utan bara några GB.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Det trodde jag med, men har inget Windows.old i min C: map, vill inte ha kvar win10 skräp som tar upp plats som jag annars kan använda, så är ganska frustrerande.

Och det fanns inget i "Disc Cleanup" heller, som jag såg andra föreslå när jag googlade runder.

Körde du disk cleanup som admin?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blackeagle:

Du har inte kvar de dolda mapparna direkt i C: som heter ~BT eller nåt sånt liknande med masssa Windows 10-filer i?

De borde iofs inte vara såpass stora utan bara några GB.

$WINDOWS.~BT har bara 506mb så tydligen är det bara vanliga filer som ska vara där enligt en post som jag googlade.

Skrivet av _niko_:

Körde du disk cleanup som admin?

Ja.

Efter att jag gick tillbaka till Win7 så har jag startat om min dator ett antal gånger pga diverse saker, men så startade jag om den för 5 minuter sedan, så installerades en Win update, vilket är konstigt då jag inte laddade ner ngn update, och nu när jag kollade så hade jag helt plötsligt 33GB mer plats på min C: disk, allt detta super konstiga betendet gör ju inte precis att jag vill testa Win10 igen, dock glad att jag på ngt magiskt sätt fick tillbaka mer än jag förväntade mig att jag skulle ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Det trodde jag med, men har inget Windows.old i min C: map, vill inte ha kvar win10 skräp som tar upp plats som jag annars kan använda, så är ganska frustrerande.

Och det fanns inget i "Disc Cleanup" heller, som jag såg andra föreslå när jag googlade runder.

I fönstret som ploppar upp när du väljer Disc Cleanup, finns en tab som heter "More Options" välj den, sedan klickar du på "Clean Up" under "System Restore and Shadow Copies".
Skulle tro att det ger dig tillbaka en hel del utrymme eftersom det troligtvis är System återställnings filer som stjäl utrymmet.

Edit:
Såg ditt senaste inlägg, troligtvis har Windows själva "rensat lite" i vad jag nämnde.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Belzader:

I fönstret som ploppar upp när du väljer Disc Cleanup, finns en tab som heter "More Options" välj den, sedan klickar du på "Clean Up" under "System Restore and Shadow Copies".
Skulle tro att det ger dig tillbaka en hel del utrymme eftersom det troligtvis är System återställnings filer som stjäl utrymmet.

Edit:
Såg ditt senaste inlägg, troligtvis har Windows själva "rensat lite" i vad jag nämnde.

Hmm, i Win7 så ser jag inte det alternativet när jag är inne i "Disk Cleanup for (C:)" finns bara 1 Tab(Disk Cleanup) med alternativen: "Clean up System Files" (Som administratör) och "View Files" samt en blå länk till Windows hjälp program med info om vad disk cleanup gör etc.

Dock så har det ju löst sig, hur vet jag inte, men glad är jag iaf

Permalänk

Låter som Pagefile.sys & Hiberfil.sys
Avaktivera dom funktionerna bara.
Du startade om datorn förmodligen och det är då dom togs bort, om det inte va cache av win 10 som tidigare nämnd.

Extra