Microsoft svarar Tim Sweeney: "Universal Windows Platform är öppen för alla"

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Var väl en banwave bara 5 dagar sen med strax under 3000 bannade? Sen att de möjligen hade kunnat göra mer eller inte gör på rätt sätt kan ju diskuteras. Men någonting gör dom ju i allafall.

Man bör väl inse att en 128 tickrate över 64 inte bara är att "fixa" utan att det innebär i princip en dubblerad serverkostnad. Och vill man spela med det finns det ju tjänster man kan betala för som erbjuder det.

Skins är ju kassakon nr1 så det är väl inget att fundera över varför dom lägger mycket krut på. Nya banor tycker jag är kul och tycker det är svårt att klaga över, men det är ju upp till var och en om man föredrar att spela dust2 eller variera sig lite. Revolvern kan väl tyckas var ett litet snedsteg, men nu har ju ändå dom flesta lagt den på hyllen efter nerfen så jag vet inte. Den känns mer som en liten parentes vid det här laget.

Visserligen så är inte prestandakraven linjära med tickrate, men när det är ekonomin som styr så går man inte ut med att "det är för buggigt". Nog för att skins är en stor inkomst, och jag vet att det är en konstig åsikt men jag har aldrig uppskattat att företag försämrar/struntar i att förbättra din produkt av ekonomiska skäl när de redan tjänar multum på spelet. Utvecklarna är få och saknar (det är galet) en djupare förståelse för sitt eget spel ur tävlingssynpunkt och det finns stora förbättringar att göra på utvecklarsidan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Jag tar mycket hellre konkurrens än ett jäkla Steam-monopol som det är nu.

Jag tar mycket hellre ett jäkla Steam-monopol som det är nu än ett OS som man kan inte lita på.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

På Linux funkar deras kontroller utanför Steam, kan vara att de bara inte släppt någon för Windows.

Yup; https://github.com/ynsta/steamcontroller

Ja, vad har det med det hela att göra? Valve's ansvar oavsett.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

På Linux funkar deras kontroller utanför Steam, kan vara att de bara inte släppt någon för Windows.

Yup; https://github.com/ynsta/steamcontroller

Det där är en användare som fixat alltså inte Valve. Toppen för Linux användare men det saknar ju en del funktioner som Touch Menu & Activators t.ex. eller har den uppdaterats med detta? Touch Menu samt tangentbordet kräver någon form av overlay då det behöver synas på skärmen över spelet & det tror jag inte går att implementera med drivrutiner när UWP är så inlåst som det är.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Jag tar mycket hellre konkurrens än ett jäkla Steam-monopol som det är nu.

Ja, men tar du ett Windows store-monopol över ett steam-monopol?

Permalänk
Medlem

Men kan vi snälla bara ignorera den här tomten nu?

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Med tanke på hur Valve inaktivt jobbat med fuskare i CS:GO så känner jag att vill stå i andra lägret och räcka finger. Jag har länge tolkat det som att Valve inte bryr sig om sina kunder. Så heja Microsoft!

Så du hejar på Microsoft som sket PC-spel i massor med år? Nu är de plötsligt intresserade, eftersom det kanske kan öka intresset för deras andra misslyckanden, XBox One med Kinect (lol) och Windowsmobiler. Microsoft har jag inget till övers för.

Bättre heja på den konkurrens som redan finns. EA med Origin. CD Projekt med GOG. UBISoft med Uplay, Blizzard och andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, men tar du ett Windows store-monopol över ett steam-monopol?

Tror du Steam bara försvinner i ett nafs? Omöjligt att överge om man vill ha tillgång till sina spel som är köpta där.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Då kanske Valve istället skulle fixa drivrutiner så att du kan det? Knappast någon annans skyldighet att se till så att något fungerar just med deras kontroller.

Steam har inga drivrutiner. Overlay-problemet ligger inte i Steam, utan det är hur MS designat UWP. Så det ligger inte hos Valve att fixa. Om du tror att Steam är den enda programmet med overlay-problem i UWP så tror du fel. Nvidia Shadowplay, Fraps m.fl. har också problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Steam har inga drivrutiner. Overlay-problemet ligger inte i Steam, utan det är hur MS designat UWP. Så det ligger inte hos Valve att fixa. Om du tror att Steam är den enda programmet med overlay-problem i UWP så tror du fel. Nvidia Shadowplay, Fraps m.fl. har också problem.

Jag pratade självklart om drivrutiner till kontrollen som du var så angelägen om. Trodde inte det var något jag behövde specificera tydligare. Och den biten faller helt på Valve tycker jag, om de nu vill att man ska kunna använda den utanför Steam.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

UWP är egentligen helt onödigt. Det enda det i slutändan kommer bli är ett kontrollverktyg för en sluten MS-miljö, precis som Sweeney säger.

https://msdn.microsoft.com/en-us/library/dn975273.aspx
"With the Universal Windows Platform and our one Windows core, you can run the same app on any Windows 10 device from phones to desktops. Create these Universal Windows apps with Visual Studio 2015 and the Universal Windows App Development tools."

You can run the same app on any Windows 10 device from phones to desktop. - Varför skulle jag vilja ha Microsofts misslyckade mobilsatsning på mitt datorskrivbord? Det finns extremt få appar och de flesta är dåliga också.

Adaptive interface - Varför skulle jag vilja ha ett UI designat för minsta gemensamma nämnare på mitt datorskribord? Det är verkligen att börja begränsa en dators kapacitet genom att föra in UI och funktioner begränsade för pekinterface på mobiler och plattor.

Verkligen synd att Microsoft har monopoliserat marknaden för PC-spel med Windows. Hade det varit en öppen marknad hade jag kört Linux sen länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Jag pratade självklart om drivrutiner till kontrollen som du var så angelägen om. Trodde inte det var något jag behövde specificera tydligare. Och den biten faller helt på Valve tycker jag, om de nu vill att man ska kunna använda den utanför Steam.

Ligger inte problemet i Steam Overlay på UWP då? Det verkade så på inlägget du citerade i alla fall, oavsett vad du menade eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Ligger inte problemet i Steam Overlay på UWP då? Det verkade så på inlägget du citerade i alla fall, oavsett vad du menade eller inte.

Jag citerade följande:

Skrivet av Justin91:

Om Microsoft fixar så man kan använda Steam Overlay på UWP spel så blir jag nöjd då detta behövs när man vill ha full kompabilitet med Steam kontrollen till spel på UWP.

Han vill att kontrollen ska fungera och för det så måste Steam Overlay fungera ELLER så ser Valve till att det finns ordentliga drivrutiner till kontrollen så att den inte är beroende av Steam.

Du (Buio) vet att ibland så finns det fler lösningar på ett och samma problem. Gäller att inte stirra sig blind!

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Jag pratade självklart om drivrutiner till kontrollen som du var så angelägen om. Trodde inte det var något jag behövde specificera tydligare. Och den biten faller helt på Valve tycker jag, om de nu vill att man ska kunna använda den utanför Steam.

O andra sidan är det inte så värst intressant att emulera en X360-kontroll med Steam Controller, och vill man det så finns det redan tredjeparts som fixar det. Med UWP är de begränsade till Windows.Gaming.Input och dess variant av XInput, det är inga problem att emulera Xbox 360 eller One-kontrollern men de kan inte dra full nytta av Valves handkontroll eller erbjuda lika enkla metoder för att ändra inställningar/layout och funktion. XInput är varken gjort för att emulera mus eller för att skriva på virtuellt tangentbord. Något eget API för att erbjuda alla funktioner får de inte erbjuda UWP-appar. Du får inte ens baka in drivrutin i UWP-appen. I den mån är det inte en öppen plattform, de kan däremot sälja UWP-spel, men kan du göra delta-uppdateringar när du sideloadar AppX? Annars är inte gigantiska Appx-paket ett smidigt sätt att distribuera spel.

Rattar har för övrigt samma problem. Varken Logitech G29 eller G920 (modellen för X1) fungerar i UWP, båda fungerar i vanliga Windowsspel. Det blir till slut Microsofts problem, varför ska en utvecklare t.ex. släppa ett bilspel som UWP-app om de inte kan stödja några racingrattar? Det ger bara arga och besvikna kunder som det är nu. Det går inte att skylla från sig, om det inte ens går att ordna med drivrutiner eller ny hårdvara. Nu är inte Windows Runtime något nytt heller utan kom med Windows 8, skarpt 2012 redan, ändå är det lite väl kämpigt i sådana här fall och det är ändå dem som står bakom det som måste ta ansvar. Ingen annan kan fixa det åt dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Rattar har för övrigt samma problem. Varken Logitech G29 eller G920 (modellen för X1) fungerar i UWP, båda fungerar i vanliga Windowsspel. Det blir till slut Microsofts problem, varför ska en utvecklare t.ex. släppa ett bilspel som UWP-app om de inte kan stödja några racingrattar? Det ger bara arga och besvikna kunder som det är nu. Det går inte att skylla från sig, om det inte ens går att ordna med drivrutiner eller ny hårdvara. Nu är inte Windows Runtime något nytt heller utan kom med Windows 8, skarpt 2012 redan, ändå är det lite väl kämpigt i sådana här fall och det är ändå dem som står bakom det som måste ta ansvar. Ingen annan kan fixa det åt dem.

Microsofts lilla butik intresserar mig inte, och detta hjälper ju verkligen inte om det är som du säger. Finns det några rattar alls som fungerar då? Det förklarar väl varför det inte fanns/finns något rattstöd i det där nya Forza Apex, vilket jag tyckte verkade vansinnigt. Detta är ju löjligt isf. Att ursäkta sig med att man "är ny" är fullkomligt obegripligt. Branschen i helhet är allt annat än ny och har konkurrenter som alla har dessa sedan länge självklara funktioner. Bygg en bil utan vindrutetorkare och justerbara säten och ursäkta er med att ni är nya i bilbranschen. Hur tror ni det håller?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Microsofts lilla butik intresserar mig inte, och detta hjälper ju verkligen inte om det är som du säger. Finns det några rattar alls som fungerar då? Det förklarar väl varför det inte fanns/finns något rattstöd i det där nya Forza Apex, vilket jag tyckte verkade vansinnigt. Detta är ju löjligt isf. Att ursäkta sig med att man "är ny" är fullkomligt obegripligt. Branschen i helhet är allt annat än ny och har konkurrenter som alla har dessa sedan länge självklara funktioner. Bygg en bil utan vindrutetorkare och justerbara säten och ursäkta er med att ni är nya i bilbranschen. Hur tror ni det håller?

Officiellt finns det ingen ratt med stöd, rudimentärt stöd går säkert att hacka in i program "per app" men du får ju inte göra någon hårdvarudrivare för speciell hårdvara så du måste kunna kommunicera med ratten med de APIer som Microsoft gjort tillgängliga. I realiteten så kunde ju inte ens en Microsoft-studio stödja ens X1-rattar än. X1-rattar är de som lär få stöd någon gång i Windows 10 med UWP däremot. Men Microsoft har inte byggt in stöd för det än. G920 kan ju bara användas med DirectInput i Windows och det kan du glömma till UWP. De måste få in stöd att använda den som XInput-enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Så du hejar på Microsoft som sket PC-spel i massor med år? Nu är de plötsligt intresserade, eftersom det kanske kan öka intresset för deras andra misslyckanden, XBox One med Kinect (lol) och Windowsmobiler. Microsoft har jag inget till övers för.

Bättre heja på den konkurrens som redan finns. EA med Origin. CD Projekt med GOG. UBISoft med Uplay, Blizzard och andra.

Jag väljer att ställa mig i andra lägret för att det känns rätt. Lite som din fiendes fiende är din vän...

Egentligen hejar jag inte på MS heller och tycker Steam är i särklass den bästa tjänsten. Speciellt om alternativen är de du rabblade upp där. Men jag vill ändå ge en känga åt Valve för att det känns rätt De ska inte komma krypandes och tro att deras agenda är för spelarna när de om och om igen visar att de skiter i dem. Detta är bara för att försvara deras egen marknadsandel.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag väljer att ställa mig i andra lägret för att det känns rätt. Lite som din fiendes fiende är din vän...

Egentligen hejar jag inte på MS heller och tycker Steam är i särklass den bästa tjänsten. Speciellt om alternativen är de du rabblade upp där. Men jag vill ändå ge en känga åt Valve för att det känns rätt De ska inte komma krypandes och tro att deras agenda är för spelarna när de om och om igen visar att de skiter i dem. Detta är bara för att försvara deras egen marknadsandel.

Tycker inte man ska ställa sig i Microsoft-lägret som har nästan totalt monopol på PC-spel i och med Windows och DirectX. De kan göra precis som de vill med plattformen. Vilket de nu har börjat med. Och de har historiskt struntat helt i PC-spelarna. När de tappar intresset så kanske de lägger ner igen precis som med GFWL.

Inte för att en del av de andra företagen är mycket bättre, men det finns undantag med t.ex. GOG och CDPR. Du gör som du vill förstås, men som PC-spelare är Microsoft några som inte får något förtroende för lång tid framöver. De får jobba många år i motvind för att vinna tillbaks förtroende.

Personligen skulle jag helst ladda ner stora speltitlar på en öppen digital plattform på Linux eller Windows, men just nu är det inte ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Vad är det jag inte fattar? Kan inte Steam konvertera sitt system till UWP i framtiden?

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Vad är det jag inte fattar? Kan inte Steam konvertera sitt system till UWP i framtiden?

Nej, faktum är att det kan inte ens Microsoft själva när det gäller de flesta av deras egna program och verktyg. Tekniska hinder kommer inte helt försvinna och hela poängen med Windows Runtime-applikationer (kör och ramverket UWP-program kör) är att det finns vissa begränsningar till vilka APIer som får användas och regler för vad applikationerna får göra. Vissa applikationer får helt enkelt inte säljas/distribueras via Windows Store. Steam stoppas både av de politiska reglerna och tekniska begränsningarna. Även om de skulle släppa fram Steam i Store så skulle de ta pengar för alla spel som säljs inifrån appen, om de inte ska rasera hela modellen för butiken där de har detta som krav.