Tim Sweeney: "Microsoft kommer sabotera för Steam över tid"

Permalänk
Melding Plague

Tim Sweeney: "Microsoft kommer sabotera för Steam över tid"

Epic Games Tim Sweeney har uttryckt oro över Microsofts strategi runt Windows-plattformen tidigare, och nu menar han att strategin kommer skada distributionstjänsten Steam över tid.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"...in five years, people are so fed up that Steam is buggy that the Windows Store seem like an ideal alternative."

Om jag redan är trött på Steam va händer då?

Permalänk

Så han menar alltså att folk kommer att börja använda Windows Store för att det kommer att bli "det minst dåliga alternativet"?

I min mening är det redan så med Steam.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gör eran röst hörd. Se till att utvecklarna får veta att ni vill se Vulkan stöd i deras spel. https://www.reddit.com/r/gamedev/comments/4u8j4p/the_vulkan_r...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej då... allt är bra med Windows 10. Bara blunda och uppgradera

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Bra med konkurrens.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

För att folk ska sluta använda Steam så är det ju utgivarna som måste sluta använda Steam. Jag tror inte det kommer hända.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Tror nog att Tim Sweeney är lite för hetsig. Att MS skulle göra det eller stoppa win32 program skulle få alla att lämna Windows till Linux eller MacOS. Samt så har Steam redan monopol med deras DRM.

Permalänk

Varför är folk så kritiska till Steam?

Permalänk
Medlem

Eftersom MS konstant misslyckas med sina försökt att konkurrera med Steam tror jag inte han behöver känna någon oro.

Är det dessutom så svårt för Valve att uppgradera sin mjukvara så den är aktuell? Har de inte programmerare?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av EkorrenHJ:

Varför är folk så kritiska till Steam?

Ja det är märkligt, personligen tycker jag det är klockrent.
Har nästan alla mina spel via steam, kanon ha allt samlat på samma ställe.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

"...in five years, people are so fed up that Steam is buggy that the Windows Store seem like an ideal alternative."

Om jag redan är trött på Steam va händer då?

vad är de för fel på steam? Jag gillar det

Permalänk
Avstängd

Säga vad man vill om Microsoft, det är ju ändå lite coolt att man kan köpa spel och sen spela dom både på Xbox och på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EkorrenHJ:

Varför är folk så kritiska till Steam?

Inte jag i alla fall. Gillar steam mer än nåt annat alternativ

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

isf kommer det inte strida mot EU:s konkurrenslagar på samma sätt som med webbläsaren? Man kan ju iof tycka att steam har lite monopol också men den fungerar ju på alla plattformar iaf.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Avstängd

Steam är bra Mer problem med Windows Appstore...Fick nyligen formatera om Windows pga att jag inte kunde använda några Windows Appar...jepp testade _Allt_ det med CMD clear app cashe, DCM eller vad det kallades, återställning bla bla bla..inget funkade..förutom just ominstallera Windows...Bra jobbar MS! Ett litet fel och hela App-systemet är obrukbart..GG WP, NO RE.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Död åt Windows

Död åt det enda lämpliga alternativet till spela pc spel på, wohoo!

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Säga vad man vill om Microsoft, det är ju ändå lite coolt att man kan köpa spel och sen spela dom både på Xbox och på PC.

Nja igentligen inte xbox är ju en pc med låst hårdvara baserat på windows operativsystem.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk

GOG Galaxy med deras DRM fria system är nog det enda andra spel-distrubitions-program som jag faktiskt gillar.
Alla andra känns det bara som att man är tvingad att använde deras system när man inte vill.
Behöva uppdatera Origin varje gång man vill spela ett Origin spel som man redan har installerat är sjukt irreterande.
Steam är jag så van att använda och är alltid igång så jag har inget problem med det.

Permalänk
Snusfri

Jösses vilken grining domedagsprofet Sweeney är.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jösses vilken grining domedagsprofet Sweeney är.

Har inte gillat Sweeney sedan han i princip frågade hur mycket betalt Johan Andersson hade fått för att använda Mantle i BF4 men själv dyker han upp på både Apple och Nvidia event...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Död åt Windows

Nej, men gör det gärna gratis så att man kan acceptera dessa buggar och fel i deras kodning lite bättre...just nu är det alldeles för instabilt, tycker jag.

Minsta lilla fel, hela systemet bryts ner och 9 av 10 gångerna så hjälper inte en refresh eller återställning...enda som hjälper en en ominstallation..

Observera ''9/10'' gånger.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Död åt det enda lämpliga alternativet till spela pc spel på, wohoo!

Givetvis hade man bytt operativsystem om Windows "dog". Eller tror du att företagen hellre inte skulle göra spel alls än att göra det till Mac/Linux?

Permalänk

Folie, folie och mer foolie(nytt engelskt ord!) Whoooha TM på den

Tja, kan ju inte finnas en meter kvar i den delstat TS(Tinhat Superheeero) bor i.
Snacka om förfall!
Borde kanske ägna sig åt det han kan, ursäkta; kunde. För några vidare spel har ju inte Epic(suck vilket namn dom lyckades registrera) gjort i mannaminne. Nu är det väl mest; gaffla om något skit och blåsa investerare på deg

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Givetvis hade man bytt operativsystem om Windows "dog". Eller tror du att företagen hellre inte skulle göra spel alls än att göra det till Mac/Linux?

Anledningen till att utvecklare inte gör primärt spel till Mac/OSX är begränsningen av hårdvara och anledningen till att Linux inte är en större platform idag för privatpersoner är det mer komplicerade underhållet och installering av program. Windows funkar och kommer fortsätta att vara populärt tills en annan konkurrent kommer. Officielt OSX stöd till egen hårdvara som Windows hade vart läckert.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Har bytt till Linux, annat än undantagsvis (Photoshop + sånt som ännu inte finns till linux som Star Citizen), och kan säga att det finns (mer än) gott om grejer på Steam, som har fördelen att ge samtidig licens på många fler plattformar än win.

Sätter man sig idag och skriver ett DirectX-spel vet man nog inte vad man håller på med, och jag tvivlar på att något bra kan komma ut ur det.

Visst är linux lite mer bökigt i början, men när man väl skräddarsytt sitt system över tid är det långt bättre och lättare. Ingen bloatware och massa andra grejer man inte vill ha. Man har kontroll.

Skulle säga att linux och mac-kompatiblitet på titlar är ganska avgörande för mina inköp av spel. De flesta bra spel är skrivna på linux av människor som vet vad de gör, och innan jag bytt över till linux var nästan halva biblioteket redan kompatibelt. De spel som bara finns till Windows brukar vara rätt så dåliga, typ innehållsmässigt tomma AAA-titlar där marknadsföringen kommer främst, men som kanske passar perfekt för Windows-målgruppen.

Att installera program är ofta lättare än på Windows numera, man skriver en rad i terminalen. Sen frågar den om det är ok att ladda ner X MB, och när det väl är nere hålls det uppdaterat. Steam var lite krångligare på min distro, det blev 3-4 rader istället. Det finns också en "Store"-variant, men används inte lika mycket.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk

Om detta skulle hända hade jag nog fått gå över till Linux fullt ut på speldatorn. Bara hoppas att Microsoft kommer konkurrera på ett rättvist sätt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Har då verkligen inte märkt av något försök att försämra Win32 än så länge i alla fall. Om något så fungerar allt bättre i Win10 (bättre minneshantering, processhantering o.s.v.). Sweeney verkar ha blivit en gnällig foliehatt på gamla dar.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Jag visste att det inte var någon bra ide att uppgradera till windows 10. Sitter kvar på 8an ett tag.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Valve's Steam är ljusår före liknande system tom t.ex. Ubisoft's Uplay eller EA's Origin. CD Projekts GOG Galaxy är dock också ganska bra.
(Eller så är jag bara partisk eftersom Valve och CD Projekt ligger bakom mina två favoritspel genom tiderna.)

Kan dock inte påstå att jag tycker Steam funkar sämre på Win 10 än vad det gjorde i Win 8.1 eller 7.
Känns lite foliehatt över Sweeney här.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.